Bodycam bij de politie

Auteur Topic: Bodycam bij de politie  (gelezen 56405 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

marsmello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
  • Werkzaam in de burgerluchtvaart.
Reactie #160 Gepost op: 7 januari 2017, 19:04:33
Citaat van: CopVR3 link=msg=1472296 date=1483801403
Albert is een Grunneger. Die proat'n een beetje aanders... mor wie begriep'n mekoar.  ;)
In het Algemeen Beschaafd Engels is het een bodycam.

Verder ken ik Albert als een nuchtere, zeer gedreven vakbondsman met brede kennis.

Om het niveau nou om te janken te noemen omdat iemand bodyscan zegt...

Ik woon ook in de regio, maar als je een interview doet met toch wel een van de wat grotere media uit het noorden (RTVNoord) zorg er dan tenminste voor dat je de juiste benamingen gebruikt als woordvoerder.

Ik vond het afleiden van het interview, en tuurlijk heeft de beste man het goed voor met de agenten op straat daar twijfel ik niet aan.

Lopen ze in Groningen Stad al met bodyscans  ;)  tijdens Horeca diensten?


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #161 Gepost op: 13 januari 2017, 13:24:51
Ik stem links.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #162 Gepost op: 3 februari 2018, 18:11:55
Inmiddels hebben wij de eerste door de dienst verstrekte bodycams. Zowel een versie die alleen opneemt als een versie die live door de meldkamer uitgekeken kan worden. Ik heb er nog niet mee gewerkt maar ik zie het wel als een positieve ontwikkeling. Ik hoop dat de Officier er snel voor kiest om de gemaakte beelden mee te nemen in een zitting. Het zien hoe iemand zich verzet is toch anders als droog van papier oplezen.

Als jij je werk naar eer en geweten doet kan je er als agent ook nooit aan opgehangen worden en zal het vooral in je voordeel werken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #163 Gepost op: 6 februari 2018, 14:40:56
Ik loop al geruime tijd met een bodycam tijdens mijn diensten. Uiteindelijk is mijn ervaring dat eigenlijk altijd als er iets gebeurd ik hem vergeten ben om hem aan te zetten en als ik hem wel aan heb gezet er vervolgens dingen worden gefilmd die ik niet wil of mag filmen  :-\
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #164 Gepost op: 6 februari 2018, 17:44:46
Ik loop al geruime tijd met een bodycam tijdens mijn diensten. Uiteindelijk is mijn ervaring dat eigenlijk altijd als er iets gebeurd ik hem vergeten ben om hem aan te zetten en als ik hem wel aan heb gezet er vervolgens dingen worden gefilmd die ik niet wil of mag filmen  :-\
Het kan helpen om daarbij de woorden 'bodycam aan' en 'bodycam uit' hardop uit te spreken, tot het een ingesleten routine is. En als je samen surveilleert, kun je daarmee elkaar eraan herinneren, om de bodycam aan of uit te zetten.
Ik stem links.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #165 Gepost op: 16 november 2018, 16:45:30
Samen sterk in de hulpverlening!


Rhophy

  • Politiekundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #166 Gepost op: 22 november 2018, 00:37:45
Ik was een groot voorstander van de bodycam tot ik het beleid van de Nationale Politie t.a.v. de inzet ervan onder ogen kreeg. Alleen maar beperkingen en je mag de beelden zelf niet terugkijken voor bijv. het PV. Op die manier krijg ik het idee dat het alleen maar tegen je gebruikt kan worden als jouw beeld (lees PV) later niet blijkt overeen te komen met de beelden.
Voorlopig geen bodycam voor mij iig.

Ook het verbieden van eigen apparatuur is eigenlijk tegenstrijdig met alle filmpjes die op de social-media accounts van de politie voorbij komen. Die zijn echt niet alleen gemaakt met apparatuur van de baas. Terwijl 'de politie' het wel aangrijpt om een positief beeld van ons werk te laten zien. Ik zou graag zien dat hier wat soepeler mee wordt omgegaan. Natuurlijk met inachtneming van privacy betrokkenen etc.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #167 Gepost op: 17 oktober 2020, 22:33:09
https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/208770

Als het goed is, is de opdracht nu definitief gegund. Ik heb intern de leverancier al langs zien komen. Wellicht dat er binnenkort wel een pers berichtje uitgaat.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #168 Gepost op: 18 oktober 2020, 01:03:16
Wij gebruiken dat merk al een tijdje. Weinig tot geen echte problemen mee. Ook al een paar keer mijn eigen beelden terug gekeken en onder alle omstandigheden prima kwaliteit.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #169 Gepost op: 30 oktober 2020, 22:54:06
https://www.politie.nl/nieuws/2020/oktober/27/nieuwe-bodycams-in-zomer-2021-volledig-operationeel.html


Citaat
Nieuwe bodycams in zomer 2021 volledig operationeel

Laatste update:
27-10-2020 | 13:00
Nederland - De politie heeft onlangs met het Nederlandse bedrijf Zepcam een contract gesloten voor de levering van ongeveer tweeduizend bodycams. De bedoeling is dat alle eenheden in het tweede kwartaal van 2021 zijn uitgerust met de apparaten.

zepcam
De afgelopen jaren is in het korps uitvoerig getest met bodycams. Daaruit bleek dat de apparaten een waardevolle toevoeging zijn bij het politiewerk. Professioneel gebruik van de camera's kan het de-escalerende effect van het politieoptreden versterken. Onderzoek toont aan dat politiemedewerkers die een bodycam dragen zich ook veiliger voelen. Het gebruik van bodycams leidt tot minder agressie en geweld tegen agenten.

Veiligheidsgevoel
‘Collega's die de bodycam gebruiken, vertellen dat als de spanning oploopt, het simpelweg helpt om te melden dat het verdere gesprek wordt opgenomen’, zegt Myria van Lith, voorzitter van de stuurgroep implementatie bodycams. ‘Alle partijen houden zich dan in. Dat heeft een positief effect op het veiligheidsgevoel van collega's.’
Van Lith benadrukt dat mensen die onder invloed zijn of stress ervaren, heel anders kunnen reageren als de bodycam wordt ingezet. ‘Je moet dus goed kunnen inschatten wanneer het maken van opnamen helpt en wanneer niet. Daarom is er extra aandacht voor de begeleiding van bodycamdragers op de werkvloer.’

Bewijs
Behalve het de-escalerende effect van de bodycam hebben ook de beelden zelf toegevoegde waarde. Ze kunnen bijvoorbeeld als ondersteunend bewijs worden toegevoegd aan een proces-verbaal. Daarnaast kunnen de opnamen worden gebruikt om een situatie te evalueren met het team. Soms is er discussie over het handelen van een agent of andere betrokkenen. 'Vaak herinnert iedere partij zich iets anders. Dan kan het helpen om op een rustiger moment de beelden terug te kijken om een completer zicht te krijgen op wat zich daadwerkelijk afspeelde’, zegt Van Lith. ‘En als het nodig is kunnen de opnamen ook gebruikt worden als aanvulling op het proces-verbaal. De opname blijft echter een aanvulling, want de bodycam legt altijd maar een deel van de situatie vast.’

Operationele uitrusting
De bewezen meerwaarde van de bodycam voor het alledaagse politiewerk leidde ertoe dat de apparaten structureel onderdeel gaan uitmaken van de operationele uitrusting van de basisteams. Na een uitvoerig aanbestedingsproces en uitgebreide gebruikerstesten is de keuze gevallen op de T2+ Bodycam van Zepcam.

Heterdaad
De bodycams zijn primair bestemd voor de basisteams, hondengeleiders, bikers en nautische politie. Agenten mogen zelf bepalen wanneer ze de camera aanzetten, maar moeten dit wel verbaal duidelijk maken aan degene(n) die ze gaan filmen. De bodycams worden gebruikt op de openbare weg en in openbare gebouwen. Er wordt niet in woningen of op besloten erven gefilmd, tenzij er sprake is van een noodsituatie, of een aanhouding op heterdaad.

Privacy
Agenten kunnen de bodycam eenvoudig gebruiken door met hun personeelsnummer in te loggen. Daardoor is altijd te herleiden wie de beelden heeft gemaakt. De opnamen van de bodycam worden na iedere dienst beveiligd opgeslagen in een cloud-omgeving. Omwille van de privacy kan de agent zelf de beelden niet downloaden. De opnamen kunnen alleen door de gebruiker worden gestreamd en niet worden gewist.

Wet politiegegevens
Alle bodycam-beelden en audio-opnamen vallen onder de Wet politiegegevens. Hierin staat precies beschreven hoe lang de opnamen bewaard mogen worden en wanneer deze moeten worden vernietigd. De beelden worden dus nooit zomaar met derden gedeeld, gepubliceerd of op social media geplaatst.

Uitrol
De uitrol van de bodycams in de eenheden start eind oktober 2020. Volgens de planning zijn alle tweeduizend bodycams in het tweede kwartaal van 2021 operationeel.