Bodycam bij de politie

Auteur Topic: Bodycam bij de politie  (gelezen 56423 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ProShifty1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #40 Gepost op: 24 februari 2016, 13:07:23
Citaat van: CopVR3 link=msg=1408504 date=1456311993
Volgens mij dient de politie in het publieke domein kenbaar te maken dat zij filmt. Daarom dragen wij dan een fluoriserende armband met de tekst "videosurveullance". De beelden worden voor opsporing gebruikt.
Ben zeer benieuwd waar dat beschreven staat. Aangezien wij niet anders doen dan de openbare weg filmen en alles wat daarop gebeurd. Al die filmpjes die je op het internet ziet die gemaakt worden door een eenheid uit een bepaalde stad, daar wordt tijdens de achtervolging te voet ook niet gewaarschuwd dat er gefilmd gaat worden. Dus volgens mij kan het helemaal geen kwaad. Wanneer je bepaalde zaken voor de opsporing wilt gaan gebruiken als "bewijs" dan kan het zo zijn dat ze willen dat je een bepaald programma gebruikt waarbij je kan waarborgen dat er niet geknipt wordt in de beelden. Alles wat je zelf gaat filmen kan als steun bewijs dienen. Voor kleinere zaken. Een vechtpartijtje, een belediging, openbare orde etc.

Het komt namelijk voor dat een OVJ een verdachte met een sepot naar huis stuurt wanneer hij de avond ervoor aangehouden is voor belediging waarbij maar één verbalisant hem gehoord heeft. Nou wanneer ik de OVJ een mooi beeld laat zien met het smoelwerkje van de verdachte en de belediging die hij zegt dat heeft mijn camera dus als steun bewijs kunnen dienen. Kan geen kwaad mijn inziens.

Ik hoor graag anders hoor.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #41 Gepost op: 24 februari 2016, 13:14:01
Je zult je camera dan wel omhoog moeten richten als je die op de borst draagt, en hopen dat hij niet buiten beeld staat als hij dat zegt. Want voor hetzelfde geval heeft dan iemand anders het gezegd. En hier in Roermond maken ze niet kenbaar dat ze met de GoPro's rondlopen, wel op alle auto's (opvallende) die videocamera's hebben zitten op de zijkanten stickers: videosurveillance.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #42 Gepost op: 24 februari 2016, 15:52:37
Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408395 date=1456263744
Het is in onze regio toegestaan om zelf een bodycam te dragen.
Dit baart mij als burger toch wel zorgen, onder welke voorwaarden is dit toegestaan?

Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408395 date=1456263744
Verder heeft het weinig met de privacy te maken.
Het heeft alles met privacy te maken. Oh en met de wet politiegegevens.

Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408395 date=1456263744
Filmen in de openbare ruimte is toegestaan.
Voor burgers wel. Voor opsporingsambtenaren niet zonder meer, tenzij aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, zoals een aantal van je collega's hier al duidelijk maken.

Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408395 date=1456263744
Ik gebruik ze niet voor youtube of andere social media doeleinden.
Je filmt bij het uitoefenen van je politietaak en ter ondersteuning van het vaststellen van strafbare feiten, dan gaat het per definitie om politiegegevens en bijzondere persoonsgegevens. Daar gelden allerlei wetten en regels voor. Vergeet niet dat je niet alleen de incidenten vastlegt maar ook beelden van burgers die hier helemaal niets mee van doen hebben. Het wettelijk aspect gaat dus niet alleen over de "bewijsvoering" maar ook bijvoorbeeld over de gegevens beveiliging, bewaartermijnen, inzagerecht..


Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408514 date=1456315643
Ben zeer benieuwd waar dat beschreven staat.
Ik ben zeer benieuwd waar beschreven staat dat een opsporingsambtenaar dit systematisch wel mag. Het uitgangspunt van onze rechtsstaat is nog altijd dat het handelen van opsporingsambtenaren een wettelijke grondslag moet hebben, tenzij het handelen een minimale inbreuk heeft op de persoonlijke levenssfeer van burgers.

Het inzetten van flexibele camera's gebeurd volgens mij toe nu toe in het kader van artikel 3 Politiewet, bijvoorbeeld bij voetbalwedstrijden met verhoogd risico of demonstraties. De vraag is of de regelmatige inzet van een bodycam tijdens een "normale" dienst hier ook onder valt of een separate grondslag vereist. Juridisch gezien lijkt mij hier (nog) geen eenduidige conclusie te trekken.  

Daarnaast heeft bijvoorbeeld de ombudsman meermaals aangegeven in klachtenprocedures tegen een aantal politieregio's dat indien de politie beelden maakt in het openbaar zonder dat er een direct opsporingsbelang is, dit duidelijk kenbaar moet zijn voor de burgers.


Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408514 date=1456315643
Aangezien wij niet anders doen dan de openbare weg filmen en alles wat daarop gebeurd.
Jij bent een opsporingsambtenaar die gegevens van burgers vastlegt, zoals het uiterlijk en hun gedrag. Dat is dus wel anders dan "de openbare weg filmen en alles wat daarop gebeurd".
Het maakt het niet per definitie ongewenst maar je redenatie lijkt mij echt te kort door de bocht. Zulke redenaties van een politieagent baren mij als burger zorgen.
Daar staat tegen over dat de reacties van een aantal van je collega's mij als burger juist weer goed doen.


Een algemene vraag:
heeft de Politie interne regels opgesteld voor het gebruik van body- en dashcams? Of laat men dit over aan de diverse eenheden?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #43 Gepost op: 24 februari 2016, 15:57:56
Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408480 date=1456306210
Vertel....
Niet hier in het openbaar. Stuur me middels PM maar je werk e-mail adres, dan mail ik je even.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #44 Gepost op: 24 februari 2016, 16:00:32
Citaat van: zwelgje link=msg=1408555 date=1456325557
Dit baart mij als burger toch wel zorgen, onder welke voorwaarden is dit toegestaan?

Het heeft alles met privacy te maken. Oh en met de wet politiegegevens.
Voor burgers wel. Voor opsporingsambtenaren niet zonder meer, tenzij aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, zoals een aantal van je collega's hier al duidelijk maken.
Een algemene vraag

heeft de Politie interne regels opgesteld voor het gebruik van body- en dashcams? Of laat men dit over aan de diverse eenheden?
Je hebt in deze ook gewoon gelijk hoor. Of het landelijke regels zijn durf ik niet te zeggen, maar er zijn regels voor.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #45 Gepost op: 24 februari 2016, 16:04:52
Citaat van: Red link=msg=1408560 date=1456326032
Of het landelijke regels zijn durf ik niet te zeggen, maar er zijn regels voor.

Dank je wel, dat is duidelijk. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #46 Gepost op: 24 februari 2016, 16:16:22


Een algemene vraag:
heeft de Politie interne regels opgesteld voor het gebruik van body- en dashcams? Of laat men dit over aan de diverse eenheden?
Ik ken gevallen waarbij de leiding er niet naar omkijkt (dashcams/bodycams) en ik ken een collega die hem niet meer mocht dragen om, aldus zijn leiding, eventuele schade aan privé-eigendommen te voorkomen. Ligt er allemaal aan in welke eenheid je werkt, welk district van de eenheid, welk basisteam in dat district en welk bureau binnen dat basisteam. En dan nog welke chef je hebt binnen dat bureau...


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #47 Gepost op: 24 februari 2016, 17:36:04
Als je naar een GoPro kijkt zou ik ook eens naar de Hero4 Session kijken. Stukje kleiner dan de andere versies, maar wel met de zelfde mounts. Over de kwaliteit kan ik nog niet veel zeggen, wil het eerst zelf eens vergelijken.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #48 Gepost op: 24 februari 2016, 18:21:10
Kijk eens op Gearbest.com naar de action cams van Xiaomi. Schijnt qua kwaliteit redelijk hetzelfde te zijn plus een hoop extra accessoires tegen lage prijzen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #49 Gepost op: 24 februari 2016, 23:40:33
Citaat van: DaMook link=msg=1408576 date=1456331764
Als je naar een GoPro kijkt zou ik ook eens naar de Hero4 Session kijken.
Stukje kleiner dan de andere versies, maar wel met de zelfde mounts.
Over de kwaliteit kan ik nog niet veel zeggen, wil het eerst zelf eens vergelijken.

Als je de filmpjes van de Spoedbegeleidingen van het Team Verkeer Den Haag goed vind als je ze bekeken hebt dan kan jij een mening geven over de GOPRO HERO4 SESSION want die gebruiken zij namelijk  ;)
Ik wil geen reclame maken voor de leverancier waar ik de link van hierboven heb staan voor de GoPro maar net naar de laatste prijzen gekeken op Tweakers en er is er 1 die € 1,00 minder vraagt dan wat hij bij Coolblue kost.
Zou hem dan ook bij Coolblue kopen want zij zijn echt goed betrouwbaar en ik heb er altijd goede service gekregen mocht er iets aan de hand zijn. En dat is pas 1 keer voorgekomen in dik geloof 10 jr tijd.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen