Bodycam bij de politie

Auteur Topic: Bodycam bij de politie  (gelezen 57288 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ProShifty1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #60 Gepost op: 25 februari 2016, 01:12:48
Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408681 date=1456358394
Wanneer moet je iemand waarschuwen als er gefilmd wordt?
- Als er sprake is van cameratoezicht of van "aangebrachte camera's"

Wat is een "aangebrachte camera"?
- Dat is een camera die permanent ergens hangt of staat. Een vaste camera.

Een met de hand vastgehouden camera/bodycam hoef je niet te waarschuwen. Dit valt niet onder een aangebrachte camera.

Filmen met een verborgen camera.
- Een verborgen camera is een verborgen film-, video- of fotocamera om personen te observeren zonder dat de gefilmde of gefotografeerde persoon het merkt
- Niet van toepassing dus.

Heimelijk filmen
- Het aanwenden van een technisch hulpmiddel ten behoeve van stelselmatige observatie.
- Dit betreft een BOB middel
- Niet van toepassing, de camera is duidelijk te zien en er wordt niet stelselmatig gefilmd of geobserveerd.

Art 3 Politiewet:
Niet in wet geregelde opsporing kan gebaseerd worden op art. 3 Politiewet en art. 141 en 142 Sv MITS beperkte inbreuk op grondrechten en niet zeer risicovol voor integriteit en beheersbaarheid opsporing

Voorbeelden:
a.  Het in het openbaar fotograferen van personen
b.  Doorzoeken vuilniszakken
c.   Statische observatie van een bedrijfsterrein vanaf een openbaar terrein
d.  (Beperkte) observatie veelplegers
e.  Niet-stelselmatige observatie van personen
f.    Opsporingsambtenaar als 'stand in'
g.  Betreden van voortuin en het openen van brievenbus: ruiken van hennep
h.  Kijken in afgesloten locker
i.    Flockvezelmethode
j.    'Rondkijken' op internet
k.   Inzet van de imsi-catcher en stealth-sms
l.    Buurtonderzoek
m.Het gebruik van een tracer/marker als opsporingsmiddel
n.  Enz……

Wet Bescherming Persoonsgegevens:
- Artikel 2
1. Deze wet is van toepassing op de geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens, alsmede de niet geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zijn opgenomen of die bestemd zijn om daarin te worden opgenomen.
2. Deze wet is niet van toepassing op verwerking van persoonsgegevens:
 a. ten behoeve van activiteiten met uitsluitend persoonlijke of huishoudelijke doeleinden;
 b. door of ten behoeve van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, bedoeld in de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2002 ;
 c. ten behoeve van de uitvoering van de politietaak, bedoeld in de artikelen 3 en 4, eerste lid, van de Politiewet 2012;
 d. die is geregeld bij of krachtens de Wet basisregistratie personen ;
 e. ten behoeve van de uitvoering van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens en
 f. ten behoeve van de uitvoering van de Kieswet .

Beperkte inbreuk op grondrechten:
- Bij beperkte inbreuk op de grondrechten is filmen toegestaan. Ik film die persoon op dat moment. Niets stelselmatigs, ik laat niets zien van zijn dagelijkse bezigheden. Ik publiceer niets. Dus wat is de inbreuk op zijn privacy?

Artikel 3 Politiewet:
De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #61 Gepost op: 25 februari 2016, 02:05:35
Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408683 date=1456358740
Wie de eigenaar van de camera doet niet af of het wel mag of niet. Ik ben aan het werk en of de GOpro nu van de baas of van mezelf is moet niet uitmaken. Ik mag of wel filmen of niet filmen.

Verder snap ik dat iemand huiverig is over beelden die gebruikt worden voor privé doeleinden. Dit is niet van toepassing. Maarja, dat is moeilijk te controleren ja. Kijk wanneer je iets gaat publiceren of dan ben je verkeerd bezig ja.

Verder om op je eerste zinnen te reageren. Ik ben 24/7 agent. Wanneer ik mijn uniform uittrek en ik fiets van werk naar huis en ik film daar een strafbaar feit. Mag het dan wel? Maar 5 minuten eerder toen ik het uniform aan had mocht het niet? Ik denk, ook gezien wat ik net opgezocht heb, dat het geen verschil maakt.

Je lijkt ergens overheen te lezen: het gaat mij om hetgeen wat er vervolgens met die filmbeelden gebeurt.
Je geeft zelf aan dat je het leuk vindt om terug te kijken wat je allemaal meemaakt. Daaruit maak ik op dat je de beelden op je privécomputer doet opslaan. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat op het bureau filmbeelden van strafbare feiten te pas en te onpas zijn in te zien. Dergelijke bestanden horen in of bij een dossier en dienen niet als vermaak, en het is zo dat je als agent niet zomaar in de diverse dossiers kunt gaan neuzen. Dus die beelden staan straks op je computertje thuis, dat is overduidelijk.

Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408412 date=1456267205
Is een keuze inderdaad. Verder vind ik het ook rete interessant wat ik allemaal meemaak. Leuk om zelf terug te kijken. De baas zorgt nergens voor dusja soms maak je beslissingen die je 150 euro kosten. Al is dit voor mij, buiten een paas tasjes aan mijn koppel, de eerste echte aankoop. No big deal.


Zodra jij dit op je privécomputer hebt staan betekent dit dat er ook anderen aan kunnen komen, hetzij huisgenoten zoals ik eerder reeds aangaf, hetzij bijvoorbeeld andere kwaadwillenden die in jouw computer neuzen zonder dat jij het in de gaten hebt. Of stel je voor dat je laptop op de een of andere manier ontvreemd wordt tijdens een inbraak of je verblijf op de camping, want een laptop sleept men tegenwoordig overal mee naartoe. Hoe veilig zijn die beelden bij jou?  Heb jij zelf geen instructies gekregen over gegevensdragers zoals bijvoorbeeld usb-sticks met daarop dienstinformatie? Lijkt mij stug als dat niet zo is. Beelden van gefilmde strafbare feiten horen daar m.i. ook toe.

Dan mag jij 24/7 agent zijn, maar filmbeelden die jij als agent met je privécamera tijdens diensttijd filmt, opgeslagen op jouw privé-computer? Ik ben ervan overtuigd wanneer jij beelden gemaakt met een dienstcamera op je eigen computer doet opslaan dat je al over de schreef gaat, laat staan dat je tijdens je werk met een privécamera strafbare feiten filmt en die vervolgens op je privé-computer doet opslaan. Volgens mij begeef je je op, of zelfs ruim over de grens wat integriteit betreft. En die integriteit van jou zou zomaar eens ter discussie komen te staan.


guest15549

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 25 februari 2016, 03:12:07
Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408684 date=1456358935
Kijk het Privé filmen..... ik betaal zelf de camera in plaats van dat de baas dat doet. Als ik een staandehouding film betekend het nog niet dat ik ID gegevens film. Je kan zelf besluiten of je dat filmt of niet, buiten het feit of het wel of niet mag. Volgens mij maakt het niet uit. Wat is de inbreuk van zijn privacy als ik een ID bewijs film en dit NIET publiceer. Wat is de inbreuk? Ik vraag het mij af.

In woning filmen en dan publiceren is een ander verhaal ja. Dat is geen openbare weg en het wordt gepubliceerd. Dat is niet waar ik het voor wil gebruiken.

Of jij wel of niet de intentie hebt om het te publiceren doet niet eens ter zake. Als het jouw eigen camera is, is de kans erg groot dat de beelden op je privé-computer komen te staan. Wie zegt me dat je de beelden direct verwijderd zodra je baas/de OvJ ze heeft? Hoeveel tijd zit daar tussen? Wie zegt me dat je je computer wel goed hebt beveiligd? Wie zegt me dat gezinsleden niet bij de beelden komen? Misschien laat je de beelden wel aan je neefje zien omdat een achtervolging wel spannend is. Vervolgens herkent je neefje de verdachte als de vader van z'n vriendje, etc etc


En als een 'gewone' burger mij filmt op straat kan ik besluiten om de plek te verlaten, als je me aan het bekeuren bent kan ik moeilijk weggaan.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #63 Gepost op: 25 februari 2016, 08:30:26
Ik verwacht dat body-cams in de komende jaren snel goedkoper zullen worden. En ik hoop dat het gebruik van body-cams en helmet-cams door de politie landelijk wettelijk geregeld zal worden, want het heeft grote voordelen voor politie, openbaar ministerie en burgers.

Het bespaart bijvoorbeeld veel tijd in de rechtszaal, bij het uitzoeken welke verklaringen juist zijn. En het kan geweld voorkomen, en helpen om verdachten te identificeren, bijvoorbeeld bij een rel of grote vechtpartij. Voor de laatste toepassing zijn vaak beelden in HD-kwaliteit nodig.

Ook het gebruik van Taser en uitschuifbare wapenstok kan worden ondersteund door de body-cam. Zo kunnen agenten worden beschermd tegen valse beschuldigingen over onterecht politiegeweld.

Ook kunnen verdachten (en eventueel hun ouders) achteraf iets leren over hun gedrag, bij het bekijken van de video. En agenten kunnen hun eigen video's gebruiken in trainingssituaties.  

En body-cams kunnen agenten beschermen tegen video-opnamen door het publiek. Want uit video-opnamen door het publiek, kunnen fragmenten zijn geknipt, zodat terecht politiegeweld ongerechtvaardigd lijkt.

De privacy moet wel geregeld worden in wetten over de opslag en beveiliging van de beelden. Een volgende stap kan zijn, software voor gezichtsherkenning en kentekenherkenning. Bij software voor gezichtsherkenning moet wel goed worden nagedacht over de privacy-aspecten door de wetgever.

Het is ook mogelijk, dat de meldkamer real time meekijkt met de video-beelden tijdens crisissituaties. Dan kan er zo nodig sneller assistentie worden gestuurd, en worden signalementen automatisch doorgegeven.
 
Een body-cam geeft de beste beelden, als hij mee beweegt met de kijkrichting. Dat kan bijvoorbeeld door een action cam te bevestigen op een helm, zoals bij politie bikers.

Second best is bevestiging op de borst. Dan liefst zo plat mogelijk tegen de borst, zodat het moeilijker is voor een verdachte, om de body-cam vast te pakken. En dan is er minder kans dat de camera voorover gaat hangen en daardoor omlaag kijkt.

Bij bevestiging op de borst, is het nodig dat er een groothoeklens (wide angle lens) in zit. Dan wordt er een breed gebied gezien, net zoals bij een lens in een voordeur. Ook gebruiksvriendelijke software, goede bevestiging op de kleding, waterdichtheid en schokbestendigheid zijn belangrijke eigenschappen van body camera's.

De batterijcapaciteit kan soms worden uitgebreid met een los power-pack, dat wordt aangesloten met een mini-USB-kabel.

Voorbeelden van body camera's / action camera's met reviews:

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B0117ZYX4U/ref=nosim/ipctk-20

http://www.amazon.com/Veho-VCC-005-MUVI-HD10-Handsfree-Wireless-Mounting/dp/B004AP9FSE/ref=sr_1_6?s=photo&ie=UTF8&qid=1456383534&sr=1-6&keywords=body+camera

http://www.amazon.com/Veho-VCC-005-MUVI-HD10-Handsfree-Wireless-Mounting/dp/B004AP9FSE/ref=sr_1_2?s=photo&ie=UTF8&qid=1456383972&sr=1-2&keywords=body+camera&refinements=p_72%3A1248879011

http://www.amazon.com/iON-Camera-1011L-Lite-Wi-Fi/dp/B00FZ3JTGI/ref=sr_1_6?s=photo&ie=UTF8&qid=1456384024&sr=1-6&keywords=body+camera&refinements=p_72%3A1248879011
Ik stem links.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #64 Gepost op: 25 februari 2016, 08:31:35
Citaat van: enrico1972 link=msg=1408670 date=1456353633
Als je de filmpjes van de Spoedbegeleidingen van het Team Verkeer Den Haag goed vind als je ze bekeken hebt dan kan jij een mening geven over de GOPRO HERO4 SESSION want die gebruiken zij namelijk  ;)
Ik wil geen reclame maken voor de leverancier waar ik de link van hierboven heb staan voor de GoPro maar net naar de laatste prijzen gekeken op Tweakers en er is er 1 die € 1,00 minder vraagt dan wat hij bij Coolblue kost.
Zou hem dan ook bij Coolblue kopen want zij zijn echt goed betrouwbaar en ik heb er altijd goede service gekregen mocht er iets aan de hand zijn. En dat is pas 1 keer voorgekomen in dik geloof 10 jr tijd.

Ik wil alsnog een vergelijk met eigen beelden doen ;) , maar goed beeld dus :) . En niet eens heel duur.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #65 Gepost op: 25 februari 2016, 09:55:19
Wanneer je wil aantonen dat bijvoorbeeld politiegeweld niet onterecht was, zal je de hele dag moeten filmen, anders heb je precies dezelfde situatie als bij de filmende omstanders als argument gebruikt wordt, "je kan de aanleiding niet zien".

Ik denk ook dat het argument van ik doe niets fout dus ik heb geen bezwaar een nonargument is, vind je het dan ook goed als je telefoon continue afgetapt wordt, want je doet niets fout, of je emails gelezen, want je doet niets fout, of je internetverkeer gemonitord, want je doet niets fout, of je locatie d.m.v. GPS opgeslagen, want je doet niets fout? ::) Etcetera....

Filmen met een privé camera als politieagent tijdens je werk lijkt mij zeer onwenselijk, er zijn meerdere argumenten genoemd. Als jij de beelden maakt met je camera worden ze direct op een draagbaar medium (geheugenkaartje) opgeslagen. Dit medium is niet van overheidswege verstrekt, is niet beveiligd en kan je makkelijk ergens laten slingeren. Vervolgens wil je de beelden bekijken en je kaartje weer vrijmaken voor een volgende dienst, en zet je ze op je Prive computer, immers, ze zijn niet in opdracht van de baas gemaakt, waar zou je ze anders opslaan? En dan heb je weer een probleem zoals Nils al probeert aan te geven.

Overigens, als filmen mag, en je dit alleen wil doen wanneer het "interessant wordt", waarom dit dan niet doen met je mobiele telefoon van de baas?  Dan is voor iedereen duidelijk dat je aan het filmen bent, staat het op een overheidswege verstekt medium. Of is het risico dat mensen boos worden dan groter?!

De wet zegt niet specifiek iets over het gebruik van bodycam's en je fietst nu door de mazen van de wet heen. Mij lijkt dat politiebeambten juist wel de geest van de wet moeten volgen, en die schrijft weldegelijk wat over het filmen door opsporingsbeambten.

Wanneer gebruik van bodycams wettelijk geregeld wordt, dan is er de kans op een maatschappelijke discussie over de wenselijkheid hiervan, kunnen voor en tegenstanders hun zegje doen, kunnen er goede randvoorwaarden geschept worden en kan het via een democratisch proces worden ingevoerd. Dan zullen er ongetwijfeld regels komen als: beelden waarop mensen identificeerbaar in beeld zijn die geen betrekking hebben op een strafbaar feit moeten direct worden gewist en mogen niet opgeslagen worden.

Individuen (of bureau's) die nu hun eigen ideeën uitvoeren ondermijnen de democratie doordat de burger niet in bezwaar kan gaan (immers ligt de opsporingsbevoegdheid bij de politie) en kunnen alleen via civiel recht bezwaar maken tegen het gefilmd zijn. De Agent kan vervolgens aldanniet onjuist beweren dat de beelden niet (meer) bestaan, en de rechter gelooft hem/haar op de blauwe ogen.
Er is op dit vlak dus een ongelijkheid die voortkomt uit de andere bevoegdheden van de agent, die eigenlijk niet van toepassing zijn op het filmen met een privé bodycam.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


ProShifty1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #66 Gepost op: 25 februari 2016, 10:18:20
Citaat van: Nils link=msg=1408690 date=1456362335
Je lijkt ergens overheen te lezen: het gaat mij om hetgeen wat er vervolgens met die filmbeelden gebeurt.
Je geeft zelf aan dat je het leuk vindt om terug te kijken wat je allemaal meemaakt. Daaruit maak ik op dat je de beelden op je privécomputer doet opslaan. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat op het bureau filmbeelden van strafbare feiten te pas en te onpas zijn in te zien. Dergelijke bestanden horen in of bij een dossier en dienen niet als vermaak, en het is zo dat je als agent niet zomaar in de diverse dossiers kunt gaan neuzen. Dus die beelden staan straks op je computertje thuis, dat is overduidelijk.


Zodra jij dit op je privécomputer hebt staan betekent dit dat er ook anderen aan kunnen komen, hetzij huisgenoten zoals ik eerder reeds aangaf, hetzij bijvoorbeeld andere kwaadwillenden die in jouw computer neuzen zonder dat jij het in de gaten hebt. Of stel je voor dat je laptop op de een of andere manier ontvreemd wordt tijdens een inbraak of je verblijf op de camping, want een laptop sleept men tegenwoordig overal mee naartoe. Hoe veilig zijn die beelden bij jou?  Heb jij zelf geen instructies gekregen over gegevensdragers zoals bijvoorbeeld usb-sticks met daarop dienstinformatie? Lijkt mij stug als dat niet zo is. Beelden van gefilmde strafbare feiten horen daar m.i. ook toe.

Dan mag jij 24/7 agent zijn, maar filmbeelden die jij als agent met je privécamera tijdens diensttijd filmt, opgeslagen op jouw privé-computer? Ik ben ervan overtuigd wanneer jij beelden gemaakt met een dienstcamera op je eigen computer doet opslaan dat je al over de schreef gaat, laat staan dat je tijdens je werk met een privécamera strafbare feiten filmt en die vervolgens op je privé-computer doet opslaan. Volgens mij begeef je je op, of zelfs ruim over de grens wat integriteit betreft. En die integriteit van jou zou zomaar eens ter discussie komen te staan.
Hier kan je een punt hebben. Punt van aandacht voor mij. Laten we er vanaf nu gemakshalve vanuit gaan dat ik niks opsla.


ProShifty1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #67 Gepost op: 25 februari 2016, 10:34:46
Citaat van: Golly link=msg=1408721 date=1456390519
Wanneer je wil aantonen dat bijvoorbeeld politiegeweld niet onterecht was, zal je de hele dag moeten filmen, anders heb je precies dezelfde situatie als bij de filmende omstanders als argument gebruikt wordt, "je kan de aanleiding niet zien".

Ik denk ook dat het argument van ik doe niets fout dus ik heb geen bezwaar een nonargument is, vind je het dan ook goed als je telefoon continue afgetapt wordt, want je doet niets fout, of je emails gelezen, want je doet niets fout, of je internetverkeer gemonitord, want je doet niets fout, of je locatie d.m.v. GPS opgeslagen, want je doet niets fout? ::) Etcetera....

Filmen met een privé camera als politieagent tijdens je werk lijkt mij zeer onwenselijk, er zijn meerdere argumenten genoemd. Als jij de beelden maakt met je camera worden ze direct op een draagbaar medium (geheugenkaartje) opgeslagen. Dit medium is niet van overheidswege verstrekt, is niet beveiligd en kan je makkelijk ergens laten slingeren. Vervolgens wil je de beelden bekijken en je kaartje weer vrijmaken voor een volgende dienst, en zet je ze op je Prive computer, immers, ze zijn niet in opdracht van de baas gemaakt, waar zou je ze anders opslaan? En dan heb je weer een probleem zoals Nils al probeert aan te geven.

Overigens, als filmen mag, en je dit alleen wil doen wanneer het "interessant wordt", waarom dit dan niet doen met je mobiele telefoon van de baas?  Dan is voor iedereen duidelijk dat je aan het filmen bent, staat het op een overheidswege verstekt medium. Of is het risico dat mensen boos worden dan groter?!

De wet zegt niet specifiek iets over het gebruik van bodycam's en je fietst nu door de mazen van de wet heen. Mij lijkt dat politiebeambten juist wel de geest van de wet moeten volgen, en die schrijft weldegelijk wat over het filmen door opsporingsbeambten.

Wanneer gebruik van bodycams wettelijk geregeld wordt, dan is er de kans op een maatschappelijke discussie over de wenselijkheid hiervan, kunnen voor en tegenstanders hun zegje doen, kunnen er goede randvoorwaarden geschept worden en kan het via een democratisch proces worden ingevoerd. Dan zullen er ongetwijfeld regels komen als: beelden waarop mensen identificeerbaar in beeld zijn die geen betrekking hebben op een strafbaar feit moeten direct worden gewist en mogen niet opgeslagen worden.

Individuen (of bureau's) die nu hun eigen ideeën uitvoeren ondermijnen de democratie doordat de burger niet in bezwaar kan gaan (immers ligt de opsporingsbevoegdheid bij de politie) en kunnen alleen via civiel recht bezwaar maken tegen het gefilmd zijn. De Agent kan vervolgens aldanniet onjuist beweren dat de beelden niet (meer) bestaan, en de rechter gelooft hem/haar op de blauwe ogen.
Er is op dit vlak dus een ongelijkheid die voortkomt uit de andere bevoegdheden van de agent, die eigenlijk niet van toepassing zijn op het filmen met een privé bodycam.
Kijk, dat iemand het onwenselijk vindt, dat kan. Dat is zijn of haar mening. Ik deel die mening niet.

Waarom ik niet ga filmen met de telefoon van de baas als het interessant wordt. Nou.....afgelopen weekend kwam er iemand al zwaaiend met een hamer op mij afgelopen om mijn hersens in te slaan. Dan wordt het aanhouden met 1 hand moeilijker als ik ook nog de camera recht moet houden. Film beelden zijn dan altijd beter dan een proces verbaal waar je een rechter je emoties moet laten lezen. Dus nee, in theorie leuk maar praktisch onmogelijk.

Ik fiets door de mazen van de wet heen. Het is of toegestaan of niet toegestaan. Mijn regio heeft schijnbaar geen eenduidig beleid en staan het gebruik toe. Dus ik fiets door de mazen van de wet heen? Ik probeer juridisch uit te zoeken of het FILMEN toegestaan is. Dat lijkt mij het geval. Al de andere zaken die daarbij komen kijken daar heb ik het niet over. Want of ik de beelden op sla of niet. Dat wordt hier op een forum natuurlijk toch niet geloofd. Als ik zeg dat ik ze opsla dan is het fout. Als ik zeg dat ik ze niet opsla is het gelogen. Dus dat is niet echt een punt waar je hier een discussie over kan voeren. Ik neem de kritiek mee en ik hoor het aan.

Oke en heel je verhaal over het civiel recht en het ondermijnen van de democratie. Je gaat veel te ver. Zoals ik al eerder zei je kan moeilijk denken of je kan moeilijk denken. Wanneer blijkt dat het filmen toegestaan is dan stop heel jou verhaal over het ondermijnen van de democratie al. Het is toegestaan. Je mag filmen. Hier stopt eigenlijk de discussie. Ik ondermijn de democratie niet. Ik schend niemand zijn privacy en wanneer er 10 man aan het vechten zijn en ik neem dat op zal er geen omstander zijn die ooit van het bestaan afweet van deze beelden en zal nooit met zijn smoelwerkje op dumpert verschijnen.

Niet te moeilijk nadenken.

Maar goed. Best leuk dit haha


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #68 Gepost op: 25 februari 2016, 10:58:15
Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408733 date=1456391900
Hier kan je een punt hebben. Punt van aandacht voor mij. Laten we er vanaf nu gemakshalve vanuit gaan dat ik niks opsla.

De wijze waarop je dit allemaal verwoord in deze discussie vind ik ietwat bijzonder. Ik vroeg het al eerder, pm me even je werk email adres, dan mail ik je wat info door.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #69 Gepost op: 25 februari 2016, 11:23:06
Als het via een geheugenkaart gaat wordt het opgeslagen en kan het ook na verwijderen nog teruggehaald worden. Wat zou er gebeuren als jij je bodycam zou verliezen of dat deze tijdens je dienst wordt ontvreemd? Dan liggen er ineens vertrouwelijke gegevens op straat van benadeelden of mogelijk zelfs getuigen. Je moet dus eigenlijk je gegevens direct versleutelen en volgens mij is dat een mogelijkheid die bij consumenten camera's ontbreekt.

Sinds 1 januari is er de nieuwe wet meldplicht datalekken (http://www.justitia.nl/privacy/datalekken.html) . Ik denk dat deze casus er ook onder valt. Betekent dus dat als jij enig moment je camera uit het oog hebt verloren je aannemelijk moet maken dat het onmogelijk is geweest dat derden ongeoorloofd er gebruik van hebben kunnen maken. Als je dat niet aannemelijk kan maken moet je dit melden, meldt je dit niet dan kunnen er boetes worden opgelegd tot 10% van de jaaromzet van de organisatie (maximaal 820.000 euro). Daarnaast heb je de verplichting om mogelijke benadeelden te informeren.

Denk dus dat je wel wat hebt uit hebt te leggen mocht het fout gaan.
Hobby Bobby eenheid Den Haag