Bodycam bij de politie

Auteur Topic: Bodycam bij de politie  (gelezen 56422 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #80 Gepost op: 25 februari 2016, 16:17:37
Eens, dat probeerde ik in mijn eerdere post ook uit te leggen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #81 Gepost op: 25 februari 2016, 16:18:34
Citaat van: Golly link=msg=1408820 date=1456413457
Eens, dat probeerde ik in mijn eerdere post ook uit te leggen.
Correct, alhoewel ik denk dat het dus altijd wel te herleiden is naar een situatie.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #82 Gepost op: 25 februari 2016, 21:26:36
Citaat van: Golly link=msg=1408793 date=1456405274
Ik ben het wel met je eens Kaasje, ik weet alleen niet hoe men deze zin anders moet interpreteren.

In mijn ogen gewoon zo als het er staat: een gegeven over een identiteitsbewijs is niet per definitie een persoonsgegeven. Een database waarin staat dat mijnheer jansen bij inschrijving zich geïdentificeerd heeft met ID kaart nummer 12345 welke geldig is tot 1 maart 2017, maken de gegevens "ID kaart nummer 12345" en "geldig tot 2017" niet direct tot persoonsgegeven. De gegevens op de ID kaart zijn wel persoonsgegevens want direct te herleiden tot een identificeerbaar persoon.

Beeldmateriaal van een identiteitsbewijs laten in meeste gevallen de gegevens op het bewijs zien en vallen dus al snel onder "persoonsgegevens". Voorbeeld: een kopie van je ID kaart die een bank maakt als je een rekening opent. Deze kopie bevat persoonsgegevens.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


ProShifty1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #83 Gepost op: 25 februari 2016, 22:34:59
Bedankt voor de reacties


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #84 Gepost op: 25 februari 2016, 22:51:18
Citaat van: Red link=msg=1408754 date=1456394295
De wijze waarop je dit allemaal verwoord in deze discussie vind ik ietwat bijzonder.

Dit dus!  O0


Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408770 date=1456397665
Nogmaals. Spits je bericht even op het filmen.


In mijn ogen geven Kaasje en Golly al de uitleg waarom er veel meer afwegingen een rol spelen dan je zelf blijkbaar beseft.
Maar goed, laat ik het eens volgens je eigen redenatie benaderen.

Wat is filmen?
Filmen in deze context is het vastleggen van beeldmateriaal door middel van een apparaat. In dit geval een bodycam. Vastleggen betekent in dit geval dat de bodycam bij opname automatisch beelden opslaat op een opslagmedium, bijvoorbeeld een SD kaart.
Door de manier waarop een bodycam werkt is juridisch al automatisch sprake van "geautomatiseerde verwerking" . Dit is geen mening maar een vaststaand feit, zie ook je eigen post met de Wbp.

Wat is er zichtbaar op het beeldmateriaal?
Gezien je uitleg is de kans groot dat er personen in beeld komen, bijvoorbeeld omdat jij een praatje met ze maakt of ze staande houdt ter controle. Op een beeld zijn allerlei kenmerken van een persoon te zien, bijvoorbeeld huidskleur maar ook het gezicht en mogelijke lichamelijke afwijkingen. Indien de persoon herkenbaar in beeld is, zorgt dit ervoor dat er sprake is van informatie die herleidbaar is tot een identificeerbaar persoon. Daarom is beeldmateriaal van personen als heel snel een persoonsgegeven. Ook dit is geen mening maar een juridisch feit, zie de post van Golly.

Kortom:
Het filmen in jouw context is onlosmakelijk verbonden met opslaan van beelden en de verwerking daar van.
De vraag "mag ik filmen? " is niet alleen een kwestie van "er is geen verbod op filmen" maar ook "wat doe je met het beeldmateriaal" en "waarom film je?"

Een stapje verder:
Nu komt de vraag "waarom film je" om de hoek kijken.
Er is dus duidelijk sprake van een verwerking van persoonsgegevens en dat mag niet zonder meer. Alleen in de gevallen die je zelf al aangeeft. Gezien je uitleg zijn er in mijn ogen 2 mogelijkheden:

Je filmt prive.
De Wbp stelt in artikel 2, lid 2, sub a:
Deze wet is niet van toepassing op verwerking van persoonsgegevens: a. ten behoeve van activiteiten met uitsluitend persoonlijke of huishoudelijke doeleinden;

Indien je de opnames puur voor eigen doeleinden maakt, is de Wbp niet van toepassing.  Bijvoorbeeld om zelf terug te kijken om van te leren of om op te slaan in je video dagboek voor na je pensioen. Hierbij stelt de AP duidelijk dat van uitsluitend persoonlijke doeleinden geen sprake is als gegevens gedeeld worden.

Maar aangezien je al aangeeft dat je filmt om ondersteunend bewijs te hebben bij het constateren van strafbare feiten, kan je je niet meer beroepen op de persoonlijke doeleinden.
Los daar van is dan de vraag hoe je werkgever hier tegenover staat. Ook de burgers die je in beeld brengt kunnen hier vraagtekens bij zetten en een klacht indienen bij je eenheid.

Je filmt op basis van artikel 3 Politiewet

Dit geeft je een wettelijke grondslag om persoonsgegevens te verwerken.
De Wbp is ook niet van toepassing op de gegevens die verwerkt worden op basis van dit artikel. Die gegevens vallen onder de Wpg. De Wpg stelt allerlei voorwaarden aan de verwerking van deze gegevens. Dit is uitgewerkt in allerlei protocollen en richtlijnen binnen de Politie. Denk daarbij ook aan zaken als gegevensbeveiliging, toegangs autorisatie, bewaartermijnen etc.

Als je dit als juridische grondslag neemt voor het filmen betekent het dus dat alle beelden politiegegevens zijn. Deze zul je niet zonder meer mee naar huis mogen nemen, moeten beveiligen, op tijd wissen, etc. Neem je toch beelden mee naar huis dan is dit in principe een data lek waarvoor Politie Nederland verantwoording kan moeten afleggen aan de AP.

(Let op: het maakt dus helemaal niks uit van wie de bodycam is. Het doel van het filmen is doorslaggevend.)

In je diverse antwoorden spring je telkens tussen beide situaties heen en weer. Terwijl de ene situatie de andere uitsluit. Juist dat baart mij zorgen, ook voor jezelf. Bedenk je even onder welk vergrootglas de Politie ligt na de eigen versie van "wie is de Mol" en hoe van hoger hand op het onzorgvuldig omgaan met persoons- en/of politiegegevens zal worden gereageerd.

Je kan het nog steeds niet met mij en/of kaasje en/of Golly eens zijn maar hopelijk is wel duidelijk geworden dat er meer haken en ogen aanzitten waar jij ogenschijnlijk geen besef van had.
Dat proberen je collega's je ook duidelijk te maken en zij kunnen je zelf uitleggen hoe het wel kan.

Dan nog even in het kort:
Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408671 date=1456354415
Je hoeft je geen zorgen te maken hoor. Ik leg geen gegevens vast. Ik sla geen gegevens op.
Vind je dit nog steeds?

Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408671 date=1456354415
Ik voeg geen namen bij beelden. Ik publiceer niks.
Hopelijk is na de diverse uitleg wel duideljik dat dit dus niet relevant is

Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408671 date=1456354415
je maakt geen inbreuk op iemands privacy en ook niet op iemand zijn persoonlijke levenssfeer.
Een politie ambtenaar die iemand staande houdt, aanhoudt, bevel geeft, etc, maakt per definitie inbreuk op iemand zijn persoonlijke levenssfeer. Daarom zijn al die bevoegdheden toch ook vastgelegd in de wet? Dit in beeld brengen maakt dus ook automatisch een inbreuk op iemand zijn persoonlijke levenssfeer.[/quote]

Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408671 date=1456354415
Wat is het verschil tussen art 3 politiewet tijdens een voetbal wedstrijd of tijdens een achtervolging, of horecadienst?
Art 3 blijft in al die gevallen art 3. Echter de inzet van middelen zoals camera's gebaseerd op art 3 dient ook aan subsidiariteit en proportionaliteit te voldoen. Dit vertaald zich in protocollen rond voetbalwedstrijden die beschrijven wanneer er wel en wanneer er niet met camera's wordt gewerkt, wat en wie er in beeld wordt gebracht, wat er met de beelden gebeurd als er geen strafbare feiten op staan en/of onschuldige burgers etc.
Let wel: ik zeg dus niet dat het per definitie niet mag bij een horeca dienst. Maar ook daar zal aan subsidiariteit en proportionaliteit voldaan moeten zijn. Dus bestaan die protocollen ook voor je horecadienst?

Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408671 date=1456354415
Kijk, misschien zie ik iets over het hoofd maar dan ben ik benieuwd hoe mensen die voor een Politie facebook beelden maken dit anders geregeld hebben.
Nou kom op, wie doet hier iets met opsporing? ;) Wat let je om dit na te vragen bij de verantwoordelijken?

Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408671 date=1456354415
Kijk wanneer je zaken gaan publiceren of opslaan dan is het een ander verhaal.
Het is dus een ander verhaal omdat je bodycam dus wel "opslaat". ;)

Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408671 date=1456354415
Alle wetten en regels zijn te googlen dus indien het een beleid is vanuit je eigen afdeling moet het openbaar te vinden zijn. I
Nee hoor, veel protocollen en beleidsregels binnen de politie zijn niet openbaar, zelfs niet met een beroep op de WOB. Ik spreek uit ervaring. ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #85 Gepost op: 26 februari 2016, 00:07:31
Citaat van: DaMook link=msg=1408711 date=1456385495
Ik wil alsnog een vergelijk met eigen beelden doen ;) , maar goed beeld dus :) . En niet eens heel duur.

Dat snap ik. Een andere optie zou de ISAW EDGE zijn. Heb YouTube video's gezien waar van ik zeg die vind ik beter dan GoPro.

Zelf wil ik voor op mijn helm de Sony HRD AS200VR kopen omdat ik die veel beter beelden vind geven dan GoPro.
Alleen is de Sony voor als je hem in een borstharnas als agent wilt gebruiken niet handig omdat die dan naar voren veel meer uitsteekt dan GoPro of ISAW.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


ProShifty1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #86 Gepost op: 26 februari 2016, 00:11:40
Bedankt voor je goede uitleg. Ik ben mij van meer bewust dan dat ik hier plaats. Sommige zaken zijn nu duidelijker geworden voor mij. Het feit dat jullie je zorgen maken over mij is fijn om te horen. Maar alles gaat goed met mij ;)

Op een forum, waarbij alles openbaar is en je niet weet met wie je praat is het moeilijk om je uit te spreken. Praktijk en theorie. De collega's die op straat werken en lekker praktisch zijn weten dat niets zwart/wit is.

Maar goed dat is niets voor hier.

Nogmaals bedankt voor je reacties. Al had ik meer merken en typen van bodycams willen horen. Maar goed, je kan niet alles hebben :)


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #87 Gepost op: 26 februari 2016, 03:45:03
Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408945 date=1456441900
Nogmaals bedankt voor je reacties. Al had ik meer merken en typen van bodycams willen horen.

In de onderstaande lijst vind je tien body-camera's. Van elke body cam kun je tests opzoeken, en reviews op bijvoorbeeld www.amazon.com.

Fire Cam OnCall

L-3 BodyVision

Safety Vision Prima Facie

Pro-Vision BodyCam

Smith & Wesson Law Camera Micro

Reveal RS2-X2

Taser Axon

VIEVU LE3

WatchGuard Vista

Wolfcom 3rd Eye
Ik stem links.


ProShifty1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #88 Gepost op: 26 februari 2016, 10:42:18
thnx


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #89 Gepost op: 26 februari 2016, 11:47:56
Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408945 date=1456441900
Nogmaals bedankt voor je reacties. Al had ik meer merken en typen van bodycams willen horen. Maar goed, je kan niet alles hebben :)

Hieronder nog een paar body camera’s met gunstige reviews, en accessoires. De gemiddelde beoordeling per artikel wordt op Amazon aangegeven door het aantal  gele sterren. Je kunt alle reviews lezen, door onderaan elke pagina in de gele review-tabel te klikken.  


a. http://www.amazon.com/STUNTMAN-Shoulder-Chest-Standard-Cameras/dp/B00X6XRO34/ref=sr_1_132?s=photo&ie=UTF8&qid=1456480190&sr=1-132&keywords=body+camera&refinements=p_n_condition-type%3A2224371011


b. http://www.amazon.com/Conbrov%C2%AE-Camcorder-Security-Wearable-Recording/dp/B00NSIXPRG/ref=sr_1_17?s=photo&ie=UTF8&qid=1456476297&sr=1-17&keywords=body+camera


c. http://www.amazon.com/iON-Camera-1011L-Lite-Wi-Fi/dp/B00FZ3JTGI/ref=sr_1_20?s=photo&ie=UTF8&qid=1456476297&sr=1-20&keywords=body+camera


d. http://www.amazon.com/Primos-Truth-Cam-35-Camera/dp/B003PVGA1O/ref=sr_1_31?s=photo&ie=UTF8&qid=1456477475&sr=1-31&keywords=body+camera


e. http://www.amazon.com/PatrolEyes-Infrared-Vision-Police-Security/dp/B00KBB1BBK/ref=sr_1_91?s=photo&ie=UTF8&qid=1456479889&sr=1-91&keywords=body+camera&refinements=p_n_condition-type%3A2224371011


f. http://www.amazon.com/Camcorder-Security-Wearable-Rechargeable-Recording/dp/B00UAO5HMM/ref=sr_1_98?s=photo&ie=UTF8&qid=1456480033&sr=1-98&keywords=body+camera&refinements=p_n_condition-type%3A2224371011


g. http://www.amazon.com/EHEAR-E2-Camcorder-Bluetooth-Headphones/dp/B00NH93UT4/ref=sr_1_136?s=photo&ie=UTF8&qid=1456480297&sr=1-136&keywords=body+camera&refinements=p_n_condition-type%3A2224371011


h. http://www.amazon.com/Contour-1600-ContourROAM-Hands-free-Camcorder/dp/B005GLFSYQ/ref=sr_1_209?s=photo&ie=UTF8&qid=1456480491&sr=1-209&keywords=body+camera&refinements=p_n_condition-type%3A2224371011


i. http://www.amazon.com/Oumers-Accessories-Telescoping-Handheld-Accessory/dp/B00RLGUOK2/ref=sr_1_318?s=photo&ie=UTF8&qid=1456480650&sr=1-318&keywords=body+camera&refinements=p_n_condition-type%3A2224371011


Je kunt ook kijken bij Nederlandse webshops, welke body camera's er worden aangeboden in jouw prijsklasse. En dan een voorlopige keuze maken op basis van jouw wensen over specificaties. Vervolgens kun je van je favoriete body-cams reviews, video's en tests opzoeken op internet. In Google kun je de taal aangeven waarin je zoekt, via de optie 'zoekhulpmiddelen'.

Je kunt ook de foto's aanklikken van police body cams in de Google-zoekactie, waarnaar ik eerder heb verwezen. Zo kun je bij sommige foto's mogelijk informatie vinden over het merk en typenummer.
Ik stem links.