Lane Departure Warning System (LDWS) en Advanced Emergency Braking System (AEBS)

Auteur Topic: Lane Departure Warning System (LDWS) en Advanced Emergency Braking System (AEBS)  (gelezen 4807 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

V. Arends

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Beste collega's,

Per 1 november komen er een aantal verplichte veiligheidssystemen voor bedrijfswagen bij: Lane Departure Warning System (LDWS) en Advanced Emergency Braking System (AEBS).

http://www.interregs.com/articles/spotlight/new-eu-regulations-on-advanced-emergency-braking-systems-and-lane-departure-warning-systems-published-000117

Als ik het goed lees:
1.   Lane departure warning system (LDWS) wordt verplicht vanaf november 2015 voor alle vrachtwagens. Hoort dus bij de typegoedkeuring.
2.   AEBS is verplicht vanaf 1 november voor N2 vrachtwagen zwaarder dan 8000kg en voor N3 (>12 ton) met luchtvering achter.
3.   Vanaf 1 november 2018 geldt de verplichting voor EADS voor alle vrachtwagens.
4.   Er zijn een hoop uitzonderingen zoals stadbussen en terreinvoertuigen, maar ook: “Special Purpose” vehicles, zoals genoemd in 2007/46/EC: De typegoedkeuring of individuele goedkeuring overeenkomstig deze richtlijn is facultatief voor de volgende voertuigen: b) voertuigen die zijn ontworpen en gebouwd voor gebruik door de strijdkrachten, de burgerbescherming, de brandweer en de ordehandhavingsdiensten, en in de mate dat deze voertuigen aan de vereisten van deze richtlijn kunnen voldoen. Deze facultatieve goedkeuringen laten de toepassing van Richtlijn 2006/42/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 mei 2006 betreffende machines onverlet.

We mogen dus van deze richtlijn afwijken, maar moeten aan de machinerichtlijn blijven voldoen.

Mijn vraag: heeft iemand ervaring met het prio 1 rijden met deze systemen?

Ik wil ze in de komende aanbestedingen uitschakelbaar maken, omdat ik geen idee heb wat ze doen bij spoedritten. Hoe gaan ander regio's/diensten hiermee om?

Mvrgr,

Vincent Arends
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond




mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Citaat van: V. Arends link=msg=1370407 date=1441354862
Ik wil ze in de komende aanbestedingen uitschakelbaar maken, omdat ik geen idee heb wat ze doen bij spoedritten.
Waarom zou je het direct uit willen schakelen, verdiep je eerst eens in de materie.  ;)

Lane Departure Warning System (LDWS), als je op een rechte weg rijd en de auto raakt over een streep op de weg (de streepdie de breedte aangeeft) dan gaat er een lampje branden, je krijgt een piepje en bij bijv Mercedes kan het stuur gaan trillen. ! No longer available Als je met je knipperlicht een verandering van rijbaan aangeeft krijg je de meldingen al niet meer.
 
! No longer available
Advanced Emergency Braking System (AEBS).
Ik zie dit als een toevoeging, tijdens een prio rit heeft een chauffeur al van alles aan zijn hoofd, tijdens de rit kan de auto een paar waarschuwingen geven daar is niets mis mee, in geval van een noodsituatie kan het voertuig zelf ingrijpen.

Ik vermoed dat deze systemen niet helemaal uit te schakelen zijn, dat zie je bijvoorbeeld bij het start stop systeem op de euro 6 motoren, er zal slechts een kleine wijziging komen. Voertuig fabrikanten gaan hiervoor niet een compleet elektrisch-, rem- of motormanagement systeem aanpassen. Er zal naar mijn idee slechts een lapmiddel komen.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Als je niet weet wanneer en hoe een Advanced Emergency Braking System (AEBS) ingrijpt waarom ga je dan niet eerst een rijtraining volgen of laat je informeren door iemand die er verstand van heeft.

Dit is techniek die al jaren oud is en al door veel merken word toegepast. Deze systemen zijn grondig getest.  :)


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Ik kan best inzien hoe rijden met deze systemen een last kan zijn voor hulpdiensten.
Bijv. als men tussen twee rijstroken door wil rijden bij een file blijft het stuur continu trillen? Als politie in een achtervolging een auto wil rammen weigert de auto?

Zelf überhaupt nog nooit met deze systemen gereden dus als anderen hier ideeën over hebben...


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Ik denk dat beide systemen meerwaarde zullen hebben, echter denk ik dat bij Prio 1 ritten LDWS uitgeschakeld zou moeten worden, daar je dan met regelmaat van rijstrook zou kunnen wisselen en dan telkens een waarschuwing krijgt.
AEBS lijkt mij niet handig als er een patiënt achterin een ambulance ligt....
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Vider, ik weet natuurlijk niet hoe vaak een HV voertuig met 80 een file nadert, maar wat je ziet in het filmpje is wel het uiterste waarop het systeem nog reageert. Ik mag toch aan nemen dat een ambulance met patient achterin toch al de nodige voorzichtigheid in acht neemt, dus AEDS zal zelden of nooit hoeven in te grijpen en hoogst waarschijnlijk dan nog vanaf een lage snelheid. En dan is mijn vraag wat je liever hebt:Een ambulance die even afremt tot stilstand en een ongeluk vermijd, of een ambulance die een aanrijding krijgt en daardoor niet verder kan? Maar goed, misschien kan men de leveranciers zo gek krijgen dat het systeem automatisch uitschakelt als men met blauw blauw EN een lage snelheid rijd.

LPDS wekt niet als je richtingaanwijzers gebruikt. Ook hier, misschien alleen bij lage snelheid EN blauw blauw automatisch uitschakelen?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Zelf ervaring met het LDWS van Ford. Werkte goed. Intensiteit van het trillen is in te stellen en werkt idd niet als je richting aangeeft. Tussen twee rijstroken rijden is ook niet het probleem want het systeem wordt pas weer actief als hij aan beide kanten strepen waarneemt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bruin511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
@Vincent ben inmiddels zo ver dat ze uitgeschakeld kunnen worden, lane guard is dat standaard, remsysteem onder bepaalde voorwaarden;-)

Mail anders maar even voor details
grt Arjan Bruinstroop


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: Vider link=msg=1370469 date=1441375577
denk ik dat bij Prio 1 ritten LDWS uitgeschakeld zou moeten worden, daar je dan met regelmaat van rijstrook zou kunnen wisselen en dan telkens een waarschuwing krijgt.
AEBS lijkt mij niet handig als er een patiënt achterin een ambulance ligt....
Ik ben bang dat er al moord en brand wordt geschreeuwd zonder dat bekend is hoe het systeem werkt.
Citaat van: Vider link=msg=1370469 date=1441375577
denk ik dat bij Prio 1 ritten LDWS uitgeschakeld zou moeten worden, daar je dan met regelmaat van rijstrook zou kunnen wisselen en dan telkens een waarschuwing krijgt.
Als je richting aangeeft, reageert het systeem niet. Daar komt bij dat, als je richting aangeeft, het overige verkeer ook kan zien wat je gaat doen. Blijf anders net op het streepje rijden want dan werkt het systeem ook niet  98uiye


gebruiker0401206

  • Gast
Er zijn al bestekken waarin aangegeven wordt dat deze systemen uitschakelbaar moeten zijn voor prio 1 ritten. De systemen zijn vooral gericht op regulier weggebruik en niet voor prio 1 ritten.

Bij Magirus is het uitschakelbaar, mits een tankautospuit wordt besteld in combinatie met een Iveco chassis.