Helden van hier - door het vuur

Auteur Topic: Helden van hier - door het vuur  (gelezen 68072 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #80 Gepost op: 2 oktober 2016, 01:59:41
Citaat van: kuipje link=msg=1450267 date=1475333168
Wat dacht je van de ambulance die er bij staat..?

Wat dacht je van standaard preventieve inzet wanneer de duikers ingezet worden?


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #81 Gepost op: 4 oktober 2016, 11:55:19
Veel brandweerkorpsen sturen steevast één van de eigen ambulances mee naar een brandweertechnische inzet van enige grootte. Vaak is er immers een reëel risico op arbeidsongeval en daarenboven kennen de brandweerambulanciers ook de uit te voeren brandweertaken en kunnen ze dus eventueel assisteren. Voor de overige hulpverlening hoeft dat geen probleem te zijn: normaal gezien zijn er voldoende andere ambulances aangemeld en/of blijft de betrokken ambulance radiofonisch beschikbaar voor andere inzetten.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #82 Gepost op: 4 oktober 2016, 12:02:33
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1450037 date=1475222435
In Nederland eens gezien in de meldtekst: Prio 2 dier in nood (kat) : : Dier dreigt te stikken. De brandweer is er daadwerkelijk met prio 2 heengereden en bij aankomst bleek de kat al overleden. Ik stel voor om bij mensen ook met prio 2 / A2 aan te rijden in dit soort gevallen.

Ik ben heel blij dat de Belgen ook voor dieren met prio 1 rijden.

Voor elke enigszins dringende opdracht die tot het takenpakket van de brandweer hoort, zal er prio 1 worden gereden. Het redden van dieren hoort daar bij. Ook weet ik uit eigen ervaring dat zowel bij brandweertechnische als ambulance-oproepen een telefonische melding hooguit een deel van het verhaal dekt. Er wordt altijd info achterwege gelaten, soms details, soms cruciale elementen. Het kan dan zeker geen kwaad om prio te komen aanrijden.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #83 Gepost op: 4 oktober 2016, 16:34:43
Wat een leuke serie om te zien.. Ik verbaas me wel een beetje hoe alarmering gaat, ik hoop op wat uitleg hier..

De lokale alarmcentrale krijgt een melding, belt deze door naar de kazerne, maar een tijdje later gaat ook nog het alarm?? Het komt in deze serie over alsof daar heel veel tijdswinst te halen valt..


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #84 Gepost op: 6 oktober 2016, 10:09:23
Aflevering 5 staat online
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #85 Gepost op: 6 oktober 2016, 10:47:53
Gisteren toevallig nog op kazerne Gent geweest, gelijk het bekende alarmeringsgeluid (bekend van teevee  :P ) Overigens wil je die niet horen als je in de lift staat want dat ding staat knoert en knoerthard.  98uiye


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #86 Gepost op: 6 oktober 2016, 18:24:16
Citaat van: FF4266 link=msg=1450693 date=1475591683
Wat een leuke serie om te zien.. Ik verbaas me wel een beetje hoe alarmering gaat, ik hoop op wat uitleg hier..

De lokale alarmcentrale krijgt een melding, belt deze door naar de kazerne, maar een tijdje later gaat ook nog het alarm?? Het komt in deze serie over alsof daar heel veel tijdswinst te halen valt..

Noodoproepen komen in regel via het noodnummer 100 of 112 (is hetzelfde) terecht op het provinciale Hulpcentrum 100/112. Daar maakt de operator tijdens de bevraging een fiche aan die hij met een muisklik in XML-formaat kan doorsturen naar de dispatching van brandweer Gent indien het een oproep is die hen aanbelangt, zelfs nog tijdens het telefoongesprek met de burger.

De dispatching van brandweer Gent beheert de kazernes van Gent en de regio. Al naargelang de software-instellingen kunnen er automatisch - bij het ontvangen van de oproepfiche - beepers worden opengestuurd of treedt het alarm in werking. De dispatching zal ook nog eens de betrokken manschappen en voertuigen omroepen. Nadat inmiddels de bevraging door het Hulpcentrum 100 werd gedaan, wordt er altijd nog eens telefonisch contact opgenomen met de brandweerdispatching om de informatie te bevestigen en te checken dat alles goed begrepen werd. Ook kan er dan nog bijkomende informatie worden doorgegeven. Merk op dat beelden zo kunnen worden gemonteerd dat iets heel lang lijkt te duren.

Een presentatie van het oproepsysteem van Brandweer Gent (dat deel uitmaakt van de brandweerzone Centrum) vind je hieronder. Het filmpje is al wel een aantal jaren oud.

! No longer available


kevin27

  • Manschap A | Aspirant N4 Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #87 Gepost op: 10 oktober 2016, 14:03:35
Iemand toevallig bekend met welke tooncode dit is voor in de galaxy? ( misschien offtopic)
Sollicitatie Hoofdagent Amsterdam


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #88 Gepost op: 10 oktober 2016, 14:07:42
Op de App van VTM mis ik aflevering 4, klopt dat? 5 zie ik wel staan inmiddels.


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #89 Gepost op: 10 oktober 2016, 16:09:35
Ook even offtopic: Heeft iemand het geluidsfragment van het kazerne alarm bij brand? (Zonder spraak)
Kan hem echt nergens vinden :(