Groen voorrangsvoertuig voor Veiligheidsregio’s

Auteur Topic: Groen voorrangsvoertuig voor Veiligheidsregio’s  (gelezen 62820 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #20 Gepost op: 5 september 2015, 17:54:56
Citaat van: mauster link=msg=1370610 date=1441457139
En voor de burger wordt het steeds onduidelijker  :o
Als je doelt op de kleur van de wagen... wat is er onduidelijk aan een voertuig met knipperende blauwe lampjes en een sirene er op? Al was dat ding paars of goud, als het blauwe lampen voert samen met een sirene is het gewoon aan de kant. Niks onduidelijks aan dacht ik zo. ;-)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #21 Gepost op: 5 september 2015, 18:17:18
Hier valt OVD-BZ onder de gemeente en rijden ze in hun priveauto als er iets is. Hun hebben geen spoedeisende taak ;) dus denk niet dat die daardoor gebruikt zal worden.
Met Vriendelijke Groet.....


mauster

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Reactie #22 Gepost op: 5 september 2015, 18:28:37
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1370642 date=1441468496
Als je doelt op de kleur van de wagen... wat is er onduidelijk aan een voertuig met knipperende blauwe lampjes en een sirene er op? Al was dat ding paars of goud, als het blauwe lampen voert samen met een sirene is het gewoon aan de kant. Niks onduidelijks aan dacht ik zo. ;-)

Ben ik met je eens. Maar wat heeft het voor zin om een voertuig uit te voeren met OGS als de berijder van de voertuig geen spoedeisende en/of levensbedreigende diensten kan verlenen? M.a.w. Kan ik diegene benaderen als Politieambtenaar om iemand staande te houden, kan ik diegene benaderen als Brandweerfunctionaris om een brand te blussen , kan diegene benaderen als geneeskundig functionaris om geneeskundige bijstand te verlenen??

Even een van de VRR AA gepikt ;
"De veiligheidsregio is een samenwerkingsverband tussen zes regiogemeenten, politie, openbaar ministerie, brandweer en geneeskundige hulpdiensten voor effectieve rampenbestrijding."
Hierin zie ik 5 diensten;
Politie en Justitie mooie wagens met stickers en OGS <- Zie ik als burger als spoedeisende dienst die hulp kan verlenen
Brandweer mooie rode wagens met stickers en OGS <- Zie ik als burger als spoedeisende dienst die hulp kan verlenen
Geneeskundige dienst  mooie (witte) Gele wagens met stickers en OGS <- Zie ik als burger als spoedeisende dienst die hulp kan verlenen
Gemeenteambtenaar mooie groene auto met stickers en OGS <- Zie ik als burger niet als spoedeisende dienst die hulp kan verlenen

Buiten de veiligheidsregio , maar binnenkort ook met OGS, RWS <- Zie ik als burger als spoedeisende dienst die hulp kan verlenen met name op het wegennet. Snel ter plaatse komen op een ongeval met als reden om meerdere gewonden tegen te gaan.

In de groene wagen  zie ik meer een maas in de wet proberen te gebruiken om OGS te gebruiken. ( wellicht in de toekomst de nieuwe kleur van gemeentelijke Handhaving / BOA ) Je kan het maar vast in kannen en kruiken hebben voor de toekomst  ;)

Hadden ze de auto groen gemaakt met stickers en geen OGS .Dan was het duidelijker geweest dat ik hier als burger met een secundaire dienst van de veiligheidsregio van doen heb.


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #23 Gepost op: 5 september 2015, 18:51:55
Citaat van: CopVR3 link=msg=1370633 date=1441466620

Ja dat denk je verkeerd.

Anders zou elke hulpdienst wel met ogs in polootjes slowmotion kunnen rijden... als het volgens jou toch grotendeels alleen maar om de ogs gaat... ;)

ik denk dat  ze sneller zijn dan de TSen

en zo'n Polotje heeft toch een top van 173.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #24 Gepost op: 5 september 2015, 19:10:34
Citaat van: mauster link=msg=1370645 date=1441470517
Ben ik met je eens. Maar wat heeft het voor zin om een voertuig uit te voeren met OGS als de berijder van de voertuig geen spoedeisende en/of levensbedreigende diensten kan verlenen?
"

Aangezien je redelijk fel van leer trekt: Allereerst de vraag, wat is jou link met de hulpverleningswereld?

Je denkt wat mij betreft veel te veel in kleine incidenten. Natuurlijk komt dit voertuig niet opdraven bij een woningbrandje of aanrijding. Je moet denken aan grootschalige incidenten waarbij er snel beleidsmatig beslist moet worden. Deze beslissingen kunnen wel degelijk van invloed zijn op de gezondheid van grote groepen mensen en/of schade aan gebouwen. Te denken valt aan een dijkdoorbraak scenario.

Zolang ovd's van de drie vaste hulpdiensten met ogs rijden kan dat ook prima voor een ovd veiligheidsregio. Wat je als burger denkt over bevoegdheden is daar niet echt relevant voor.

Rest mij te zeggen dat er geen maas in de wet wordt gebruikt, maar dat men de wet hier juist voor heeft aangepast.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Piecke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 597
Reactie #25 Gepost op: 5 september 2015, 19:19:58
Citaat van: mauster link=msg=1370632 date=1441466413
Ik snap je redenering wel , alleen ben ik er niet mee eens.
Laat ik de vraag anders stellen :

Is er in het verleden gewonden cq doden gevallen ,omdat de OVD-BZ niet tijdig aanwezig was bij de copi?

Is er OGS nodig voor een OVD-BZ en neemt hij besluiten waardoor levens of gewonden kunnen worden bespaart cq vermindert?

En dan neem ik even in mijn achterhoofd een geval van gas lekkage. Hogere rangen van politie / brandweer / Ambulance en Gemeente komen met OGS aan... Overleggen en besluiten dat het toch wel makkelijk zal zijn dat er een monteur Gas komt ...... En we wachten.......................... ( monteur Gas en leidinggevende nutsbedrijf hebben geen OGS ) ... leidinggevende van Hulpdiensten hebben geen KLIC info... en wachten nog steeds.... Wat is het nut van de groene (koffie zetten) ????  Politie verzorgd afzetting, Brandweer waterdeken, Ambulance voor evt. gewonden. OVD-BZ zal opvang regelen voor bewoners...Oké. Maar als die van de nutsbedrijven er nu eens eerder waren? Zou die opvang dan nodig zijn??? Mijn inziens kan beter eerst het probleem verhelpen en dan de gevolgen. En niet eerst de gevolgen en dan het probleem. Brandweer gaat ook niet eerst opvang van bluswater regelen en dan blussen. Politie gaat niet eerst arresteren en dan vragen wat heb je gedaan. Ambulance gaat niet eerst pleisters plakken en dan kijken waar de snee zit.

Mijn mening is dat er ervaring genoeg is bij de andere hulpdiensten om in te zien wat urgent is en wat niet. Ik zie voor een OVD-BZ geen urgentie.

En bij een seniorencomplex waarbij er allemaal senioren buiten in de kou staan? Volgens mij is opvang redelijk urgent. Maar denk ook aan ontruimingen etc.


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #26 Gepost op: 5 september 2015, 19:21:48
Het gaat er maar om wat je wel en niet WILT zien
Uit de reacties blijkt de nodige onwetendheid mbt de rol en taken van (de medewerkers van de) Veiligheidsregio's.
Niet alleen zijn er medewerkers van de participerende diensten (met naast hun 'koude' taak ook operationele neventaken) bij een VR gedetacheerd, maar ook kunnen medewerkers van de VR zelf taken hebben binnen de crisisbeheersing en rampenbestrijding. Voorbeelden: een leider CoPI of leider ROT of een IM vanuit de VR ipv. de blauwe, rode of witte tak .
Binnen de VRR zijn deze functies al 'ontkleurd' en deze functionarissen hebben een verplichte opkomsttijd (ergo spoedeisend karakter).
De wetgever heeft de noodzaak daartoe ingezien en daarom deze mogelijkheid geschapen.
Eerst even nadenken, je desnoods wat meer in de materie verdiepen en dan pas gaan roepen.....


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #27 Gepost op: 5 september 2015, 19:24:11
Ik kan me wel wat bij die dringende taak voorstellen. In het Besluit veiligheidsregio's staat namelijk dat de leden van het COPI binnen dertig minuten na alarmering moeten beginnen met de uitvoering van hun taken. Dan kan ik me voorstellen dat de leider van het COPI of de informatiemanager een dringende taak hebben.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #28 Gepost op: 5 september 2015, 19:30:58
Ik neem aan dat de OVD die komt met deze wagen tevens leidinggevend is tijdens een incident? In dat geval, de groene auto vervangt min of meer de groene lamp die moet blijven branden. De wagen is als dusdanig herkenbaar bij een afzetting en zal niet eerst legitimatie o.i.d moeten laten zien (in geval van prive auto). En hij zal sneller ter plaatse zijn, en mogelijk dus een snellere oplossing voor het probleem zijn.

Wil je monteurs e.d ook met blauw blauw laten rijden zit je met een aantal knelpunten:
1) Je gaat dan echt door de bomen het bos niet meer zien wat betreft blauw zwaailicht.
2) De opleiding? Je moet als nutsbedrijf of whatever de nodige bestuurders gaan (laten) opleiden en is daar de capaciteit voor?
3) Je hoort nu al veel commentaar over (met name) politie die misbruik zouden maken van hun zwaailampen en vrijstellingen. De groep die er dan bij gaat komen gaat dit % klachten zeker omhoog helpen. Want als je als monteur met OGS op je dak naar huis bent, waarom in de file gaan staan?


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #29 Gepost op: 5 september 2015, 19:48:12
Citaat van: voske83 link=msg=1370652 date=1441473851
Ik kan me wel wat bij die dringende taak voorstellen. In het Besluit veiligheidsregio's staat namelijk dat de leden van het COPI binnen dertig minuten na alarmering moeten beginnen met de uitvoering van hun taken. Dan kan ik me voorstellen dat de leider van het COPI of de informatiemanager een dringende taak hebben.
......en die werken gewoon bij een van de operationele hulpdiensten die eigen striping hebben........

Veiligheidsregio als eigenstandige entiteit terwijl 95% van het budget brandweer is, tsja die directeuren hebben een reden van bestaan nodig........dat snap ik ook wel.