Groen voorrangsvoertuig voor Veiligheidsregio’s

Auteur Topic: Groen voorrangsvoertuig voor Veiligheidsregio’s  (gelezen 62817 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

V. Arends

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #80 Gepost op: 7 september 2015, 09:24:44
In Rijnmond is de Leider CoPI een apart piket van de Hoofdofficier Brandweer: op termijn zullen dus de volgende functionarissen in een groen voertuig gaan rijden:

Verbinding-Commandowagen,
Commando-Unit, (CoPI)
Leider CoPI
Leider ROT
Informatiemanager 1 en 2
Plotter ROT (niet prio 1)

Ik verwacht niet dat de VC en de MCU nog overgespoten of gewrapped gaan worden, lijkt me een beetje duur. Voor de andere dienstauto's loopt nu een aanbesteding.

Hij is 's nachts prima zichtbaar...


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #81 Gepost op: 7 september 2015, 11:05:09
Citaat van: -Joost- link=msg=1370684 date=1441482740
Nu begin ik me toch af te vragen voor wie de kleur roze is gereserveerd..  ^-^

Sanquin?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #82 Gepost op: 7 september 2015, 11:14:57
Citaat van: V. Arends link=msg=1370879 date=1441610684
In Rijnmond is de Leider CoPI een apart piket van de Hoofdofficier Brandweer: op termijn zullen dus de volgende functionarissen in een groen voertuig gaan rijden:

Verbinding-Commandowagen,
Commando-Unit, (CoPI)
Leider CoPI
Leider ROT
Informatiemanager 1 en 2
Plotter ROT (niet prio 1)

Ik verwacht niet dat de VC en de MCU nog overgespoten of gewrapped gaan worden, lijkt me een beetje duur. Voor de andere dienstauto's loopt nu een aanbesteding.

Hij is 's nachts prima zichtbaar...

En waarom kunnen deze auto's niet gewoon rood blijven? Gaat toch al jaren prima?

Als inwoner van de regio-RR kan het geld van de VRR wel anders besteed worden lijkt mij.

Ik begin wel steeds meer te begrijpen dat ik een rookmelder moet kopen omdat de brandweer later komt of met 2 man... Dit is gewoon niet uit te leggen.

Maar als ik het goed begrijp neemt het aantal leidinggevenden niet toe bij een incident maar veranderd alleen de kleur van de auto's?

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #83 Gepost op: 7 september 2015, 11:22:58
Citaat van: RemRoof link=msg=1370898 date=1441617297
En waarom kunnen deze auto's niet gewoon rood blijven? Gaat toch al jaren prima?

Als inwoner van de regio-RR kan het geld van de VRR wel anders besteed worden lijkt mij.

Ik begin wel steeds meer te begrijpen dat ik een rookmelder moet kopen omdat de brandweer later komt of met 2 man... Dit is gewoon niet uit te leggen.

Maar als ik het goed begrijp neemt het aantal leidinggevenden niet toe bij een incident maar veranderd alleen de kleur van de auto's?

RemRoof

Mogelijk zullen deze auto's ook kunnen worden gebruikt om zich sneller te kunnen verplaatsen van de ene (nietszeggende) vergadering of receptie naar de andere, tijdwinst en geen parkeergelden voor particuliere auto's etc.


V. Arends

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #84 Gepost op: 7 september 2015, 11:44:02
Citaat van: RemRoof link=msg=1370898 date=1441617297
En waarom kunnen deze auto's niet gewoon rood blijven? Gaat toch al jaren prima?

Als inwoner van de regio-RR kan het geld van de VRR wel anders besteed worden lijkt mij.

Ik begin wel steeds meer te begrijpen dat ik een rookmelder moet kopen omdat de brandweer later komt of met 2 man... Dit is gewoon niet uit te leggen.

Maar als ik het goed begrijp neemt het aantal leidinggevenden niet toe bij een incident maar veranderd alleen de kleur van de auto's?

RemRoof

Inderdaad: er komen niet meer bij, alleen de kleur verandert.

Voor mij (komende vanuit de brandweer) is rood geen probleem. Als je echter (bijvoorbeeld) Informatiemanager bent, niet vanuit de Brandweer komt en in een rode auto rijdt is het anders. Als je toevallig bij een aanrijding komt, is het dan beter dat je in een groene rijdt. Hetzelfde dat ik in af en toe in een gele rijdt: Dat voelt wel raar. Het publiek verwacht toch een medicus als je toevallig ergens bij komt.

Overigens: blauw/blauw en sirene = aan de kant. Het publiek snapt dat echt wel. Prorail, sanquin, DCMR, Havenbedrijf: zij hebben ook allemaal geen problemen met prio 1 ritten.


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #85 Gepost op: 7 september 2015, 11:49:54
Citaat van: V. Arends link=msg=1370909 date=1441619042
Inderdaad: er komen niet meer bij, alleen de kleur verandert.

Voor mij (komende vanuit de brandweer) is rood geen probleem. Als je echter (bijvoorbeeld) Informatiemanager bent, niet vanuit de Brandweer komt en in een rode auto rijdt is het anders. Als je toevallig bij een aanrijding komt, is het dan beter dat je in een groene rijdt. Hetzelfde dat ik in af en toe in een gele rijdt: Dat voelt wel raar. Het publiek verwacht toch een medicus als je toevallig ergens bij komt.

Overigens: blauw/blauw en sirene = aan de kant. Het publiek snapt dat echt wel. Prorail, sanquin, DCMR, Havenbedrijf: zij hebben ook allemaal geen problemen met prio 1 ritten.

Nou kom ik niet uit de regio rotterdam, maar heb er wel de vraagtekens bij waarom de DCMR met toeters en bellen rijdt, behalve voor als er in de haven een mega calamiteit is mbt. gevaarlijke stoffen of zo.


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Reactie #86 Gepost op: 7 september 2015, 12:25:28
Citaat van: Jeroen1982 link=msg=1370912 date=1441619394
Nou kom ik niet uit de regio rotterdam, maar heb er wel de vraagtekens bij waarom de DCMR met toeters en bellen rijdt, behalve voor als er in de haven een mega calamiteit is mbt. gevaarlijke stoffen of zo.

De DCMR voert (uit mijn hoofd gezegd) het AGS (Adviseur Gevaarlijke Stoffen) piket uit in de VRR. Een AGS is een functionaris die in sommige gevallen zeker spoedeisend nodig kan zijn op incidentlocaties.
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #87 Gepost op: 7 september 2015, 12:40:08
En wat is er mis met rood?

Vind het grote onzin om hier een speciaal groen voertuig voor te bedenken.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #88 Gepost op: 7 september 2015, 12:45:09
Citaat van: Jeroen1982 link=msg=1370912 date=1441619394
Nou kom ik niet uit de regio rotterdam, maar heb er wel de vraagtekens bij waarom de DCMR met toeters en bellen rijdt, behalve voor als er in de haven een mega calamiteit is mbt. gevaarlijke stoffen of zo.

De DCMR vervult de brandweerfunctie van Adviseur Gevaarlijke Stoffen. Dan is het niet zo heel gek dat zij met blauw blauw rijden.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #89 Gepost op: 7 september 2015, 15:42:06
Citaat van: JJ75 link=msg=1370922 date=1441622408
En wat is er mis met rood?

Vind het grote onzin om hier een speciaal groen voertuig voor te bedenken.

Niks, maakt geen hol uit met wat kleur voertuig je ter plaatse komt.  Het is de competentie van het (de) mannetje(s)/vrouwtje(s) dat eruit stap(t)(en) dat het verschil moet maken.

Alleen snappen velen dat nog niet en wordt alles mooi vastgelegd in regeltjes en kleurtjes onder mom van herkenbaarheid.  Werkt alleen meer verwarring op.

Het is eigenlijk simpel.  Rijdt er een voertuig achter je met blauwe lampen en de discobar op, maak je plaats. Of moeten jullie voor een bepaalde kleur voertuig vlugger plaats maken dan voor een andere?  ;-)