Groen voorrangsvoertuig voor Veiligheidsregio’s

Auteur Topic: Groen voorrangsvoertuig voor Veiligheidsregio’s  (gelezen 62845 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Gepost op: 4 september 2015, 20:38:59
http://www.veiligheidsregio-rr.nl/actueel/nieuws/@41004/groen/:

Groen voorrangsvoertuig voor Veiligheidsregio’s in Nederland
Aanstaande zaterdag, tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam, neemt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) als eerste regio in Nederland een groen ‘voorrangs’voertuig,  voorzien van eigen striping, in gebruik voor haar personeel met een dringende taak.

Directeur Instituut Fysieke Veiligheid  (IFV) Leo Zaal zal om 11.00 uur het voertuig overdragen aan de algemeen directeur VRR Arjen Littooij op het Veiligheidsplein op Katendrecht.

Zwaailicht en sirene
Begin 2015 werd de “regeling optische en geluidssignalen 2009”, waar de hulpdiensten staan genoemd die met ‘zwaailicht en sirene’ mogen rijden in het verkeer, aangepast door het toevoegen van de Veiligheidsregio als vierde hulpdienst. Het IFV kreeg vervolgens de opdracht van de Raad van Directeuren Veiligheidsregio om een voorrangsvoertuig voor de Veiligheidsregio te ontwerpen in een eigen kleur en striping.

Met de introductie van dit groene voorrangsvoertuig is het voor personeel van de veiligheidsregio met een dringende taak nu mogelijk om zich veiliger door het verkeer te begeven en direct met hun coördinerende en/of uitvoerende taken te kunnen starten op bijvoorbeeld de plaats van het incident, het rampterrein of in het crisiscentrum. Zij hebben extra rij-onderricht gehad om dit veilig en vakkundig te doen.

Deze huisstijl werd eerder in rood toegepast voor de brandweer, in geel voor de ambulance en in wit voor de politiediensten. Het kleur-onderscheid verschaft het publiek en verkeersdeelnemers meer duidelijkheid over de verschillen in taak en uitrusting van de diverse hulpdiensten en de aanwezigheid bij incidenten en rampen.




Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #1 Gepost op: 5 september 2015, 10:19:05

Twitter: Noodhulpteams VRR ‏@VRRSIGMA


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #2 Gepost op: 5 september 2015, 11:06:38



Zwaailicht en sirene
Begin 2015 werd de “regeling optische en geluidssignalen 2009”, waar de hulpdiensten staan genoemd die met ‘zwaailicht en sirene’ mogen rijden in het verkeer, aangepast door het toevoegen van de Veiligheidsregio als vierde hulpdienst. Het IFV kreeg vervolgens de opdracht van de Raad van Directeuren Veiligheidsregio om een voorrangsvoertuig voor de Veiligheidsregio te ontwerpen in een eigen kleur en striping.

Met de introductie van dit groene voorrangsvoertuig is het voor personeel van de veiligheidsregio met een dringende taak nu mogelijk om zich veiliger door het verkeer te begeven en direct met hun coördinerende en/of uitvoerende taken te kunnen starten op bijvoorbeeld de plaats van het incident, het rampterrein of in het crisiscentrum. Zij hebben extra rij-onderricht gehad om dit veilig en vakkundig te doen.

En dan een Polo Slowmotion als spoedauto. Jaaa hier is goed over nagedacht mensen...

Manmanman....


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #3 Gepost op: 5 september 2015, 11:11:54
Citaat van: CopVR3 link=msg=1370580 date=1441443998

En dan een Polo Slowmotion als spoedauto. Jaaa hier is goed over nagedacht mensen...

Manmanman....
Ik denk dat je, zeker in het drukke verkeer van Rotterdam, je winst voornamelijk haalt uit de O&G en niet zozeer uit de hoeveelheid PK's. Of denk ik verkeerd?


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #4 Gepost op: 5 september 2015, 11:14:41
Wat voor dringende taak heeft de veiligheidsregio dat ze met toeters en bellen moeten rijden ?
Met Vriendelijke Groet.....


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #5 Gepost op: 5 september 2015, 13:09:16
Arjen Littooij ‏@ArjenLittooij 28 min.28 minuten geleden
IFV overhandigt 1e voertuig met nwe striping. Andere regio's volgen. Landelijke eenduidigheid in voorrangsvoertuigen



Jan Maaskant ‏@Jan_Maaskant 2 u2 uur geleden
Officieel geintroduceerd huisstijl voor voertuigen Veiligheidsregio voor piketfunctionarissen.






RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 5 september 2015, 13:33:26
Citaat van: jeffrey010 link=msg=1370582 date=1441444481
Wat voor dringende taak heeft de veiligheidsregio dat ze met toeters en bellen moeten rijden ?

Dat vroeg ik mij ook af toen ik het las. De veiligheidsregio bestaat toch voornamelijk uit bureaumedewerkers en managers? Ik had mij iets kunnen voorstellen bij de OVD-G of de CVD-B of de IM maar die zijn al toegewezen aan een dienst. Dus ik ben ook benieuwd hoeveel meer auto's er dadelijk bij een groot incident groen zijn.

Overigens moet de ambulance van "brandveilig leven" dan wel aangepast worden want deze is ook groen met striping.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


en-er-gy

  • Uit de hand gelopen hobby: Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #7 Gepost op: 5 september 2015, 13:37:06
Een hele mooie wagen.. Maar welke taak hebben piketfunctionarissen van de veiligheidsregio? En wanneer is hun inzet daadwerkelijk gevraagd?? Bij een grip 3 of grip 4 prima, maar dan mogen ze wat mij betreft gewoon een blauwe pit krijgen die los op de wagen kan...


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #8 Gepost op: 5 september 2015, 13:40:58
Een hele mooie wagen.. Maar welke taak hebben piketfunctionarissen van de veiligheidsregio? En wanneer is hun inzet daadwerkelijk gevraagd?? Bij een grip 3 of grip 4 prima, maar dan mogen ze wat mij betreft gewoon een blauwe pit krijgen die los op de wagen kan...
Klinkt opzich redelijk, maar de huidige wet- en regelgeving is daar niet op ingesteld. Nu mag alleen de politie met onopvallende voertuigen met OGS rijden. Wellicht een kosten-batenplaatje en is het goedkoper wat voertuigen groen te maken dan een wetswijziging door te voeren.

De dringende taak ben ik ook benieuwd naar.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #9 Gepost op: 5 september 2015, 14:07:41
De wetgever heeft dat als volgt toegelicht:

Citaat
Daarnaast is besloten om de veiligheidsregio’s aan te wijzen als hulpverleningsdiensten (artikel 1, tweede lid, onderdeel d, onder 1°, van de Regeling optische en geluidssignalen 2009). De reden van deze aanwijzing is dat operationele functionarissen van de veiligheidsregio’s op grond van het Besluit veiligheidsregio’s onder omstandigheden binnen korte tijd met hun werkzaamheden moeten kunnen beginnen. Omdat deze functionarissen niet altijd werkzaam zijn bij politie, brandweer of dienst voor geneeskundige hulpverlening kunnen ze niet altijd uit dien hoofde blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn voeren. Met deze aanwijzing is voorzien in die mogelijkheid.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-8953.html