Groen voorrangsvoertuig voor Veiligheidsregio’s

Auteur Topic: Groen voorrangsvoertuig voor Veiligheidsregio’s  (gelezen 62822 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #40 Gepost op: 6 september 2015, 01:18:58
Citaat van: HIT link=msg=1370691 date=1441492920
twee dingen, ik had het niet over de gemiddelde branweerman. Al acht ik die goed capabel, maar ik zie de meerwaarde echt niet van een OvB die met prio1 ter plaatse komt wanneer er al een aanvalsplan is. Ook in een grotere calamiteit kan de OvB worden ingelezen onderweg gewoon zonder stress en al inzet aanbevelingen geven. En voor wat de structuren binnen de rampenbestrijding beterfd, daar doet een Ov* niets aan af. De eerste inschaling gebeurt door de mensen die als eerste ter plaatse komen, en ik ken nog geen enkel onderzoek dat tegenspreekt wat de aanvraag vanuit daar is geweest. Ik schat duidelijk de mensen die als eerste ter plaatse zijn dus veel te hoog in.

Harm, denk jij echt dat de bevelvoerder van een eerste TS in staat is om een inzet te leiden die groter is dan 1 of 2 TS'sen zonder hulp van een OvD? Ik weet niet of je ooit gezien hebt hoe druk een bevelvoerder is bij een grotere (Industrie)brand met het onder controle houden van zijn eigen TS? Die bevelvoerder is wel capabel om een grotere inzet te coordineren, maar is daar gewoonweg veel te druk voor. Zeker wanneer er sprake is van een binnenaanval of slachtoffers is het voor een bevelvoerder alleen niet meer te behappen. Contact maken met de OvD aanrijdend is leuk. Maar niet bijzonder nuttig als de OvD zelf nog geen beeld van de situatie heeft of als de bevelvoerder zelf met ademlucht op binnen zit. Daarnaast moet een OvD onderweg zich vooral op het verkeer richten en is het niet wenselijk als de OvD met zijn hoofd al helemaal bij andere zaken zit.

Met de huidige bezuinigingen worden ook de OvD gebieden vergroot. Dat houdt onder andere in dat de OvD soms sowieso al lang onderweg is. 15 minuten met prio 1 is echt geen uitzondering meer helaas. Als je dan ook nog zonder spoed komt loopt de aanrijtijd in bepaalde gevallen zo ver op dat er geen sprake meer is van een goed gecoordineerde inzet.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #41 Gepost op: 6 september 2015, 01:56:36
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1370693 date=1441495138
Nergens zeg ik dat ik de inzet van een Ov betwijfel, ik betwijfel of de inzet onder OGS ter plaatse nodig is. Ik vertrouw op de ervaring van de al aanwezigen om goed te presteren ook al in een Ov niet aanwezig.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #42 Gepost op: 6 september 2015, 02:18:55
wat voor pitje zit er op? De grillflitsers lijken beter op te vallen


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #43 Gepost op: 6 september 2015, 02:19:39
Citaat van: HIT link=msg=1370698 date=1441497396
Nergens zeg ik dat ik de inzet van een Ov betwijfel, ik betwijfel of de inzet onder OGS ter plaatse nodig is. Ik vertrouw op de ervaring van de al aanwezigen om goed te presteren ook al in een Ov niet aanwezig.

Dat is dus zeker nodig. Immers zijn de eerste 10 minuten na het terplaatse komen van het eerste voertuig het belangrijkst. Dan worden de keuzes en plannen gemaakt, extra eenheden opgeroepen, een eerste inzet gedaan en een plan+ opgezet. Die OvD is juist dan heel hard nodig. Daarom is de OvD ook met OGS nodig. Immers komt de OvD Anders terplaatse wanneer de belangrijkste keuzes gemaakt zijn.

Nogmaals, de eerste bevelvoerder hebben echt wel genoeg ervaring om de inzet te coördineren. Echter is men er vooral te druk voor omdat er in het begin van de inzet vaak erg veel werk te verzetten is, en erg veel keuzes te maken zijn.
De eerste bevelvoerder heeft bij een grotere brand al snel genoeg aan zijn eigen ploeg. Het aansturen van de 2de Auto zal nog wel gaan. Maar als de 3de of 4de TS terplaatse komt is het toch echt wel handig dat de OvD zijn plaatje rond heeft. Een brand blussen is immers niet alleen maar het spuiten van water op de plek met de hoogste vlammen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #44 Gepost op: 6 september 2015, 09:10:45
Mooie discussie over de competenties van de gemiddelde bevelvoerder, maar daar kunnen we ook een apart topic voor openen. Wellicht hier toch even over de VR-auto hebben.

Ik zou wel eens specifieke voorbeelden willen hebben van functionarissen die met spoed hiermee naar een incident moeten komen. Zoals Heijnsbergen aangeeft, 95% van de VR ligt bij de brandweer.

-Hoe gaat zo'n functionaris levens redden? Zonder hem/haar zullen we ook die personen die ontruimd zijn wel opvangen.. Dat is nooit anders geweest.

-Hoe gaat zo'n functionaris schade beperken? Zonder hem/haar zullen we ook een pand stabiliseren, en de eerste klap uitdelen. Wordt het groter of complexer, dat is dat toch een lange termijnverhaal, en hoeft deze functionaris niet 5 minuten eerder bij ons te zijn. Althans, zo denk ik, maar ik sta open voor andere meningen.

En natuurlijk is de maatschappij aan verandering onderhevig, maar is zo'n auto echt noodzakelijk? Het liefst hebben we zo min mogelijk auto's met OGS op de weg, gezien de risico's.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #45 Gepost op: 6 september 2015, 09:28:42
Is met het ontstaan van een voertuig meer gedacht aan de persoon of meer aan het vertoon?
Bezuinigen op de vrijwilligers en weg bezuinigen van diverse vrijwillige korpsen, waar bijzonder veel kennis aanwezig is; wat is dan de toegevoegde waarde van één persoon in een groene wagen?  Is dit allemaal wel te verklaren aan die één voudige burger, bij een brand twee of drie blusvoertuigen
en dan 1x ovd, 1x ags, 1x tbo, 1x ovg , 1 of 2 x pol, 1x ovd-p, 1x amb, 1x bw/poli persvoorlichting , plus een groen voertuig met ogs en ja wie zit er in?  Wordt wel druk op plaats incident.
Bij instappen begint de inzet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #46 Gepost op: 6 september 2015, 09:38:48
Citaat van: FF4266 link=msg=1370712 date=1441523445
Mooie discussie over de competenties van de gemiddelde bevelvoerder, maar daar kunnen we ook een apart topic voor openen. Wellicht hier toch even over de VR-auto hebben.

Ik zou wel eens specifieke voorbeelden willen hebben van functionarissen die met spoed hiermee naar een incident moeten komen. Zoals Heijnsbergen aangeeft, 95% van de VR ligt bij de brandweer.

-Hoe gaat zo'n functionaris levens redden? Zonder hem/haar zullen we ook die personen die ontruimd zijn wel opvangen.. Dat is nooit anders geweest.

-Hoe gaat zo'n functionaris schade beperken? Zonder hem/haar zullen we ook een pand stabiliseren, en de eerste klap uitdelen. Wordt het groter of complexer, dat is dat toch een lange termijnverhaal, en hoeft deze functionaris niet 5 minuten eerder bij ons te zijn. Althans, zo denk ik, maar ik sta open voor andere meningen.

En natuurlijk is de maatschappij aan verandering onderhevig, maar is zo'n auto echt noodzakelijk? Het liefst hebben we zo min mogelijk auto's met OGS op de weg, gezien de risico's.

Het heeft niets te maken met de competenties van een bevelvoerder of leidinggevenden ter plaatse van de echte hulpverleningsdiensten.

Het is een uitwas van politici, bestuurders en managers die de hulpverlening steeds verder bureaucratiseren.

Het zijn dezelfde mensen die brandweerwagens op e-bay zetten omdat het kosteneffectief is die budget vrijmaken om ambtenaren bevolkingzorg een autootje te geven met zwaailicht.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #47 Gepost op: 6 september 2015, 09:44:48
Citaat van: Oma link=msg=1370714 date=1441525128
Het heeft niets te maken met de competenties van een bevelvoerder of leidinggevenden ter plaatse van de echte hulpverleningsdiensten.

Inderdaad, dus dan kunnen we die discussie in dit topic achterwege laten.

Citaat van: Oma link=msg=1370714 date=1441525128
Het is een uitwas van politici, bestuurders en managers die de hulpverlening steeds verder bureaucratiseren.

Het zijn dezelfde mensen die brandweerwagens op e-bay zetten omdat het kosteneffectief is die budget vrijmaken om ambtenaren bevolkingzorg een autootje te geven met zwaailicht.

Maar zijn ze uberhaupt wel bedoeld voor de ambtenaren bevolkingszorg?


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #48 Gepost op: 6 september 2015, 09:45:29
Citaat van: StevenQ link=msg=1370647 date=1441471915
ik denk dat  ze sneller zijn dan de TSen

en zo'n Polotje heeft toch een top van 173.

Ja die topsnelheid is ook lekker belangrijk, met 173 km/h richting een incident.. Wegligging en acceleratie zijn belangrijker..


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #49 Gepost op: 6 september 2015, 09:58:36
Citaat van: FF4266 link=msg=1370717 date=1441525488

Maar zijn ze uberhaupt wel bedoeld voor de ambtenaren bevolkingszorg?

Ik neem aan dat piketfunctionarissen van brandweer, politie en ambulancedienst rijden in piketvoertuigen met de huisstijl van de eigen dienst.

Als het niet gaat om figuren zoals een OvD-bevolkingszorg vraag ik me af wie er dan zo essentieel is binnen de veiligheidsregio dat ze met spoed ter plaatse moeten kunnen komen en het een paar knaken waard is om de wet aan te passen en een wagenpark uitrukvoertuigen aan te schaffen.

Ik vind het prima als deze mensen zelf de noodzaak zien, ik denk dat het nuttig zou zijn als de burger ook weet wat de toegevoegde waarde is. Als hulpverleners het zelf al niet begrijpen hoe moeten de financiers ((belastingbetalers)  van dit circus het dan begrijpen.

Hulpverleningsdiensten zijn er uiteindelijk voor de burger, de burger is er niet om dit soort flauwekul te financieren. Ik vind het al opmerkelijk dat dit voornemen nooit de publiciteit heeft gehaald, vermoedelijk om te voorkomen dat het plan zou worden afgeschoten door hulpverleners of burgers. Volk en de hulpverleners op straat hebben er kennis van kunnen nemen door de presentatie van dit voertuig in Rotterdam met de mededeling dat de rest van land zal volgen.