Verdekt holster tijdens forens

Auteur Topic: Verdekt holster tijdens forens  (gelezen 3981 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

BBNL

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 5 september 2015, 21:01:22
Dag allemaal. Ik ben een eerste jaars student Reku LE. Ik heb een vraag mbt. het woon werk verkeer, specifiek het vuurwapen vervoer.
Bij LE is het gebruikelijk het dienstwapen mee naar huis te nemen en het in een wapenkluis op te bergen. Ik heb al wat nagevraagd over hoe dit in zijn werk gaat. Het is gebruikelijk het wapen ongeladen in de verdekte holster te dragen en de munitie in je tas.

Maar de vraag die bij mij opkwam was, wat nou als ik bv. moet tanken? Ga ik dan buiten lopen met een wapen op mijn heup? Of moet ik het gaan verbergen met een lange jas.
Ik kan mij voorstellen dat de gemiddelde burger, op zijn zachts gezegd, zenuwachtig zal worden wanneer hij het wapen ziet.
Op deze vraag had mijn begeleider geen antwoord.
Vandaar dit topic.

Is er iemand die zelf in grijs werkt en ervaring heeft hiermee?

Bvd




Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1 Gepost op: 5 september 2015, 21:06:30
Ik zou het wapen nooit! ongeladen dragen. Als je hem draagt, zorg dan tenminste dat je het wapen ook onmiddellijk kan gebruiken als het nodig is.

En tenzij je graag wekelijks middels een autoprocedure uit je auto gepraat wil worden, dan is een lange jas wel handig.

Beide punten staan eigenlijk los van het in grijs werken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #2 Gepost op: 5 september 2015, 21:11:12
Dragen betekend dat je hem moet kunnen gebruiken, anders kan hij ook gewoon in je tas.
Wel vaag dat je coach je geen antwoord kan geven.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #3 Gepost op: 5 september 2015, 22:57:55
Citaat van: Red link=msg=1370669 date=1441479990
Ik zou het wapen nooit! ongeladen dragen. Als je hem draagt, zorg dan tenminste dat je het wapen ook onmiddellijk kan gebruiken als het nodig is.

En tenzij je graag wekelijks middels een autoprocedure uit je auto gepraat wil worden, dan is een lange jas wel handig.

Beide punten staan eigenlijk los van het in grijs werken.

Buiten dat ontstaan de meest ongewilde schoten doordat men dacht dat het wapen ontladen was.
Bij mij is deze dus ook alleen ontladen op het moment dat ik er onderhoud mee zou plegen.

Vind het sowieso raar dat je hem op je heup zou dragen als deze ongeladen is. Dan kan je hem net zo goed opbergen toch.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #4 Gepost op: 6 september 2015, 01:27:16
Buiten het feit dat ik het vreemd vind dat een student zijn wapen thuis heeft (krijgen die gelijk en kluis als ze beginnen bijv), lijkt het mij idd handig wat de voorgaande beantwoorders al gezegd hebben. Wapen dragen is wapen gereed, dus never te nimmer je wapen ongeladen met je mee tenzij hij in je tas ligt. En als jij bij een tankstation gaat tanken dan zorg je gewoon wat je wapen niet zichtbaar is (net als tijdens je werk) en anders zorgen dat je jou politie legitimatie zichtbaar heb.

Je heb niet voor niets het wapen verdekt in het holster en als je hem meeneemt om wat voor reden dan ook, dan moet je dus ook weten wat de consequenties kunnen zijn.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #5 Gepost op: 6 september 2015, 11:02:10
Wat Red zegt.

En ongeladen is een absolute no-go.
Degene die van jou als politieambtenaar vraagd om hem ongeladen te dragen snapt het allemaal niet zo schat ik in...
Das eentje met koffertje achter een bureau denk ik.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #6 Gepost op: 6 september 2015, 12:12:38
wordt tijd dat het politiebrevet (badge) formeel ingevoerd gaat worden. zo ziet de burger direct dat er sprake is van bevoegd gezag in burger.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #7 Gepost op: 6 september 2015, 15:51:53
Ook zo'n politiebrevet maakt weinig verschil. Mensen bellen dan toch 112 als ze het niet vertrouwen. Zeker in deze tijd met de vele nep agenten incidenten. Dus werken in burger is gewoon zorgen dat je het wapen verdekt draagt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #8 Gepost op: 6 september 2015, 16:44:31
Gewoon even kijken hoe de dames dat bij Moordvrouw en Flikken Maastricht doen   :-\

Maar goed, die hebben ook te pas en te onpas het wapen in de hand....


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #9 Gepost op: 6 september 2015, 20:11:44
Mijn hemel, ben ik nu de enige die deze vragen op z'n zachts gezegd "opmerkelijk" vindt ?