GRIP 1 Onderkoelde personen (cityswim) Keizersgracht - Amsterdam 06-09-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Onderkoelde personen (cityswim) Keizersgracht - Amsterdam 06-09-2015  (gelezen 12049 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: GLZ link=msg=1371411 date=1441779280
Nu wijs je naar een organisator, maar kijk eens wat er op zaterdag in de SEH zit, volleyballers, voetballers, klussers etc etc. De organisator geeft een keldingadvies en de zwemmer moet zijn eigen niveau inschatten, ik blijf er bij dat we mensen meer moeten wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid.

Daarom gaf ik al aan dat men eerst partijen aansprakelijk moet stellen waardoor een civiele rechter zich hierover kan buigen. Op de SEH zitten inderdaad veel voetballers en klussers echter kan je dit aanmerken als ongelukken. De voorliggende vraag is of je nog kan spreken over een ongeval of overmacht zodra overheid en organisator weten dat de watertemperatuur aan de koude kant is, er is voldoende wetenschappelijke literatuur beschikbaar over de mogelijke gevolgen voor deelnemers en er zijn diverse buitenlandse richtlijnen en adviezen over zwemmen in buitenwater bij deze relatief lage watertemperatuur.

Enkele maanden geleden besloot men op basis van een weersvoorspelling (storm) het zomercarnaval in Rotterdam niet te laten plaatsvinden. Dit besluit is genomen op het allerlaatste moment omdat er geen sprake meer is van overmacht of ongeval als je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weet dat er deelnemers of mensen in het publiek in gevaar komen.

In Amsterdam had de organisator en/of de vergunningverlener op het moment dat ze wisten dat het water koud was (de organisator zei voor de start voor de camera van AT5 dat het water drie graden kouder was als in voorgaande jaren) het evenement ook kunnen staken of verplaatsen naar voorjaar 2016.


Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Citaat van: GLZ link=msg=1371411 date=1441779280
Ik ben het geheel met je eens, de hulpdiensten moeten veel te vaak opdraven. Maar bij 20 onderkoelingen en de noodzaak voor vervoer naar het ziekenhuis kan de EHBO te weinig doen, dan zou je bij elk evenement een aantal eigen ambu's moeten hebben.

Inderdaad.  

Preventieve medische inzet = reguliere medische hulpdiensten ontlasten ipv dat deze laatste toch moeten komen opdragen (let wel ik ben akkoord bij U1 - slachtoffers, reanimaties, groot aantal slachtoffers etc).   Zelfs vervoer naar ziekenhuis zou via die preventieve dienst moeten kunnen ipv voor alles beroep te doen op de reguliere 112 - ambulance, hangt natuurlijk af van grote van het evenement, risico-inschatting, etc


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Chrisdup link=msg=1371523 date=1441802683
Inderdaad.  

Preventieve medische inzet = reguliere medische hulpdiensten ontlasten ipv dat deze laatste toch moeten komen opdragen (let wel ik ben akkoord bij U1 - slachtoffers, reanimaties, groot aantal slachtoffers etc).   Zelfs vervoer naar ziekenhuis zou via die preventieve dienst moeten kunnen ipv voor alles beroep te doen op de reguliere 112 - ambulance, hangt natuurlijk af van grote van het evenement, risico-inschatting, etc

Dus erkende ambulancediensten de ALS-zorg laten leveren op dit soort evenementen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Oma link=msg=1371421 date=1441782757
In Amsterdam had de organisator en/of de vergunningverlener op het moment dat ze wisten dat het water koud was (de organisator zei voor de start voor de camera van AT5 dat het water drie graden kouder was als in voorgaande jaren) het evenement ook kunnen staken of verplaatsen naar voorjaar 2016.
Ze hebben een duidelijke regel, ze staken bij een watertemperatuur van 13°C. Daar is goed over nagedacht. Het evenement kon dus gewoon doorgaan.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: RemRoof link=msg=1371526 date=1441803524
Dus erkende ambulancediensten de ALS-zorg laten leveren op dit soort evenementen.

Wat bedoel je hier met "erkende ambulancedienst''?

Op het moment dat je gaat spreken over vervoeren loop je tegen de wet ambulancezorg aan en ik vraag me ook af of het een wenselijke situatie is dat teams op alle evenementen met een verhoogd risicoprofiel zelf met hun patiënten naar de kliniek gaan rijden. Dat er bij evenementen met een verhoogd risico adequate triage en opvang aanwezig moet zijn ben ik wel voorstander van.

Gebaseerd op eigen ervaring durf ik te stellen dat je de meeste winst haalt door goede triage door bekwaam personeel en proactief overleg met de MKA. Dus adequate inschatting en eerste maatregelen ter plaatse, vervolgens stabilisatie in samenwerking met de RAV en het MMT en daarna via de reguliere keten afvoeren naar een geschikte SEH. Hiermee voorkom je véél onnodige ritten voor de RAV.

Zolang we niet spreken over enorme evenementen (denk aan grote meerdaagse festivals of speciale omstandigheden) zit de winst er niet in door op de evenementenlocatie te gaan behandelen of bewaken. Daar is vaak ook niet het geschikte personeel voor aanwezig.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: GLZ link=msg=1371527 date=1441803879
Ze hebben een duidelijke regel, ze staken bij een watertemperatuur van 13°C. Daar is goed over nagedacht. Het evenement kon dus gewoon doorgaan.

Wie zijn ze? Wie ben jij om te beweren dat er goed over nagedacht is?

Ik denk dat het voor een marginale advocaat een koud kunstje is om een rechter te overtuigen dat de regel staken bij 13 graden een vreemde veronderstelling is en er ruimschoots wetenschappelijk bewijs en deskundigen zijn te vinden die redelijk vlot kunnen uitleggen dat je dit soort evenement nooit mag door laten gaan als het water 13.2 graden Celsius is.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: -Joost- link=msg=1371529 date=1441805205
Wat bedoel je hier met "erkende ambulancedienst''?

Op het moment dat je gaat spreken over vervoeren loop je tegen de wet ambulancezorg aan en ik vraag me ook af of het een wenselijke situatie is dat teams op alle evenementen met een verhoogd risicoprofiel zelf met hun patiënten naar de kliniek gaan rijden. Dat er bij evenementen met een verhoogd risico adequate triage en opvang aanwezig moet zijn ben ik wel voorstander van.

Gebaseerd op eigen ervaring durf ik te stellen dat je de meeste winst haalt door goede triage door bekwaam personeel en proactief overleg met de MKA. Dus adequate inschatting en eerste maatregelen ter plaatse, vervolgens stabilisatie in samenwerking met de RAV en het MMT en daarna via de reguliere keten afvoeren naar een geschikte SEH. Hiermee voorkom je véél onnodige ritten voor de RAV.

Zolang we niet spreken over enorme evenementen (denk aan grote meerdaagse festivals of speciale omstandigheden) zit de winst er niet in door op de evenementenlocatie te gaan behandelen of bewaken. Daar is vaak ook niet het geschikte personeel voor aanwezig.

Een erkende ambulancedienst is een ambulance dienst met een vergunning. Feitelijk dus een RAV of daaraan gelieerd. Volgens mij loopt daar al een ander topic over. Volgens mij ALS zorg bij evenementen

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #47 Gepost op: 10 september 2015, 06:35:20
Citaat van: -Joost- link=msg=1371529 date=1441805205
Op het moment dat je gaat spreken over vervoeren loop je tegen de wet ambulancezorg aan en ik vraag me ook af of het een wenselijke situatie is dat teams op alle evenementen met een verhoogd risicoprofiel zelf met hun patiënten naar de kliniek gaan rijden.

Waarom is het onwenselijk als een evenementenzorgaanbieder een bezoeker van een evenement met enkelfractuur zelf naar de SEH gaat vervoeren?

Citaat van: -Joost- link=msg=1371529 date=1441805205
vervolgens stabilisatie in samenwerking met de RAV en het MMT en daarna via de reguliere keten afvoeren naar een geschikte SEH. Hiermee voorkom je véél onnodige ritten voor de RAV.

RAV en MMT zijn medisch professionals die kwaliteit moet leveren, het is onmogelijk kwaliteit te leveren als je bij stabiliseren gaat samenwerken met een allegaartje van evenementenzorgverleners. Als RAV/MMT een patient moeten stabiliseren moet ze niet samenwerken met evenementenzorgaanbieders maar ze als de bliksem wegsturen.

Er loopt al een topic over ALS-zorg door evenementenzorgaanbieders, het komt er op neer dat het het domein is van figuren die graag arts, chirurg, anesthesioloog of ambulanceverpleegkundige hadden willen worden. Beetje rondlopen in stoere pakjes die lijken op kleding van de "echte jongens", beetje triage uitvoeren, stabiliseren, overleggen met MKA als "serieuze overlegpartner" en desnoods verkoeveren omdat de toezichthouder op zorgkwaliteit niet de Inspectie voor Gezondheidszorg (IGZ) is maar de wetgever heeft besloten dat een ambtenaar op gemeentehuis en de organisator van het evenement de toezichthouder op geleverde zorgkwaliteit zijn.

Niemand kan in Nederland buiten de kliniek ALS-zorg leveren, behalve de RAV en/of MMT.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #48 Gepost op: 10 september 2015, 09:00:31
Als ouder moet ik mijn zoon met gebroken been ook zelf naar het ziekenhuis vervoeren.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #49 Gepost op: 10 september 2015, 09:24:58
Citaat van: RemRoof link=msg=1371526 date=1441803524
dit soort evenementen.

Wat versta je hier onder? Als je bij elk van 'dit soort' een aantal ambulances standby zet, gaat dat veel geld kosten.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo