GRIP 2 zeer grote HV (gesprongen waterleiding) VUMC De Boelelaan - Amsterdam 08-09-2015

Auteur Topic: GRIP 2 zeer grote HV (gesprongen waterleiding) VUMC De Boelelaan - Amsterdam 08-09-2015  (gelezen 47021 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Thor link=msg=1371278 date=1441727277
Rond vijf uur hadden 63 van de 339 patiënten  het ziekenhuis verlaten.
Liftcapaciteit het grootste knelpunt. Het is wel te hopen bij brand etc.dit niet de bottleneck zal vormen.

Wanneer er sprake is van brand treden er natuurlijk hele andere scenario's in werking. We hebben dat ooit al gezien in het Gelre (Voorm. Lucas) ziekenhuis in Apeldoorn. Daar was brand uitgebroken waarna er 4 afdelingen ontruimd moesten worden.

Wanneer je een degelijk incident hebt ga je natuurlijk direct anders inzetten. Ook in Apeldoorn was er binnen 10 minuten een 2de peloton opgeroepen, en diverse redvoertuigen gealarmeerd. Zo snel mogelijk, zo veel mogelijk handjes met ademlucht regelen. In een groot ziekenhuis kun je natuurlijk altijd nog verder alarmeren.

Op zo'n moment is er natuurlijk haast en zal niet alles zo netjes gaan als dat het nu gaat. Wanneer de trappen te vol worden zullen er vervolgens wel gewoon diverse redvoertuigen (in A'dam niet zo lastig) gealarmeerd worden om patienten buitenom te evacueren. Het liefste die van de hoogst mogelijke verdiepingen, zodat de ploegen die via de trappenhuizen bezig zijn zo min mogelijk trappen hoeven te overbruggen.


Daarnaast mag je van een ziekenhuis natuurlijk voldoende preventieve maatregelen verwachten waardoor je als brandweer niet in 1 keer in de situatie komt dat het hele ziekenhuis prio 1 leeg moet zijn.


Btw. Van Apeldoorn is ook nog een topic. Wel lang geleden: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=18371.0
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Pooh link=msg=1371270 date=1441725409
Ja, als je met de kennis van nu een ziekenhuis vanaf de grond ontwerpt doe je dat anders. Maar het VUMC is tussen 1964 en nu organisch gegroeid. Dat is 1 groot doolhof van gangen en kelders en oude gebouwen en nieuwe dwars door elkaar heen, boven op elkaar gestapeld, enzovoorts. Daar zit geen groot plan achter. En dus zijn er ergens schakelkasten in de kelder beland. Moet je die dan voor miljoenen gaan verplaatsen, voor het kleine risico dat er een keer meer dan 30cm water in zo'n kelder loopt? Of richt je voor dat geld toch liever een nieuw onderzoekscentrum in?

Zie mijn andere post. Tuurlijk hoef je dat niet voor miljoenen aan te passen. Dat was ook niet de strekking van mijn eerste post als reactie op een post van Panigale.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Thor link=msg=1371283 date=1441727698
Zeker in de buurt van een drukke aanvliegroute naar Schiphol

Dat kan inderdaad een afweging zijn.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: RemRoof link=msg=1371302 date=1441730952
Ik maak het niet moeilijker dan het is. Tuurlijk kan er altijd wat mis gaan en tuurlijk wordt de schade beperkt en blijft het incident beheersbaar. De daarvoor gemaakte plannen (ik ga er vanuit dat dit ergens als scenario binnen de calamiteitenplannen vermeld staat) blijken te werken. Maar het is gewoon een gegeven dat vitale infrastructuur (belangrijke schakelkasten, noodstroom etc.) niet onder zeeniveau geplaatst behoren te zijn. Binnen moderne huisvestingsvraagstukken voor ziekenhuizen wordt hier ook wel degelijk rekening mee gehouden. Het VUmc is een wat ouder ziekenhuis waarbij veel verbouwd is, wellicht dat daardoor vitale apparatuur onder zeeniveau geplaatst is.

Daarbij vind ik een ziekenhuis ontruimen wel een heftige zaak en het is niet de eerste keer in Nederland.

RemRoof
Het is heftig, maar als ik het zo begrijp zijn er technische problemen, maar de ontruiming komt door de onzekere kwaliteit van het drinkwater. Je kunt als ziekenhuis niet zonder schoon water. Een noodvoorziening is misschien wel mogelijk, maar de combinatie met de niet-vitale technische problemen leidde tot dit ondenkbare scenario. Je kunt een dag zonder verwarming in zo'n gebouw, je kunt flesjes water uitdelen tot in de eeuwigheid, je kunt heel lang zonder sterilisatiemachines maar je hebt ook water nodig voor schoonmaak, voedselbereiding (meer dan een paar flesjes) etc etc. Je wilt daar geen uitbraak van een of andere rare bacterie.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
1 u1 uur geleden

Bekijk hier de film met uitleg over de inzetscenario’s van het @CalHosp van het @UMCUtrecht & @Defensie  http://buzz.mw/b6e6t_f


2 u2 uur geleden

Het @calhosp van @UMCUtrecht & @Defensie opent voor opvang geëvacueerde patiënten van @VUmc http://buzz.mw/b6eqr_f  


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Citaat van: FP924 link=msg=1371289 date=1441728175
Helemaal juist, ik ken ook meerdere ziekenhuizen waar deze op het dak staan, al staan ze bij het merendeel wel in de kelder.
Maar ongebruikelijk om ze op het dak te plaatsen is het dus inderdaad niet.

Ik schrijf ook nergens dat het ongebruikelijk zou zijn, maar om in een bestaande situatie alles om te gooien is gewoon te duur.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Vind je het gek!? Weet je hoeveel infrastructuur er in een beetje stad onder de grond zit?

Citaat van: Bert65 link=msg=1371147 date=1441703048
Opvallend eigenlijk dat er de laatste jaren zoveel nutsvoorzieningen uitvallen omdat deze geraakt worden bij werkzaamheden.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Panigale link=msg=1371273 date=1441726430

(ik hoor veel mensen al roepen, waarom geen ketelruimtes op het dak?) Dit is gewoon niet constructie technisch mogelijk, maar financieel niet haalbaar.


Citaat van: Panigale link=msg=1371314 date=1441731775
Ik schrijf ook nergens dat het ongebruikelijk zou zijn, maar om in een bestaande situatie alles om te gooien is gewoon te duur.

Twee quote's van jou hand in de eerste stel je toch echt dat het niet mogelijk is (constructie technisch) en financieel onhaalbaar dat is wezenlijk iets anders als wat je in je tweede quote aangeeft.
Technisch vergt het namelijk zo enorm veel aanpassingen, een gasleiding buitenom is echt geen technisch hoogstandje en met een gasdrukverhoger is het probleem van te lage gasdruk ook prima te ondervangen of anders hogedruk gas aanvoer. Ook een hoofd stoomleiding is buitenom is een zelfde kunstje. Daarnaast is het juist vanwege een kortere schoorsteen aantrekkelijk om naar boven te verkassen hiermee krijg je een hogere rookgas temperatuur en kun je meer warmte terugwinnen uit je rookgassen middels ECO en rookgascondensor !! (een ECO verdiend zich gemiddeld in 3 jaar terug een rookgascondensor in 5) Daarnaast is de grootste kostenpost bij het vervangen van de ketel de ketel zelf en niet de randapparatuur en neem van mijn aan dat bij een ketel in de kelder vervangen het transport van de ketel naar de kelder nagenoeg even duur is als het transport naar het dak.

Uit ervaring weet ik ook dat de uitval van een stoomketel geen hals zaak is, natuurlijk heb je een probleem maar (vanuit o.a. Purmerend) een noodstoomketel kan zeker binnen 12 uur operationeel zijn (daarna heb ik wel wallen onder mijn ogen en mijn kin op mijn knieën maar het kan) en ik mag aannemen dat er bij een ziekenhuis in het stoomnet toch wel rekening is gehouden met het aansluiten van een noodstoomketel (als dat niet het geval is komt er gewoon een busje met monteurs extra). Ik ga er dan ook vanuit dat in de verschillende noodaansluitingen koppelen geen reden schuilt om tot volledige evacuatie over te gaan maar dat hiertoe echt besloten is omdat er geen schoon water voor handen is binnen korte tijd, gas en electra zijn immers aanwezig (middels noodstroom) alleen een noodwaterleiding is wat lastiger en ook met de aanvoer middels tankwagens heb je toch een aantal kritische schakels wat betreft kans op besmetting met van alles en nog meer...
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Het is schijnbaar zo ernstig,  dat B-ambulances spoed transporten doen. Net de 13-401 met oranje-oranje  & onder politie begeleiding tegen gekomen op de A1.
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
140 van de 339 patienten verplaatst aldus het RTL Nieuws.