GRIP 2 zeer grote HV (gesprongen waterleiding) VUMC De Boelelaan - Amsterdam 08-09-2015

Auteur Topic: GRIP 2 zeer grote HV (gesprongen waterleiding) VUMC De Boelelaan - Amsterdam 08-09-2015  (gelezen 46991 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Citaat van: jasir link=msg=1371179 date=1441710739
Volgens mij kan defensie ook met hun 4 persoons-ambulances goede ondersteuning bieden.En evt een verhuiswagen lijkt me ook een prima vervoer middel om een deel van de patiënten te vervoeren.

Serieus ?  ???


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Je hebt in ieder geval geluk dat dit in Amsterdam gebeurt met het AMC (Emma), SLAZ, OLVG, AVL, Slotervaart, BovenIJ in dezelfde stad, en in de buurt het UMC, LUMC, Alrijne, Spaarne Gasthuis, Zaans Medisch centrum, Waterland, Rode Kruis ziekenhuis, MCA, Westfries Gasthuis, etc zijn.

Dus als elk ziekenhuis 10-50 patiënten kan overnemen dan kom je snel aan 500.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Er zijn scenario's voor dit soort omstandigheden, wacht maar af wat je nog te zien krijgt.
Het calamiteitenhospitaal kan al 100 patiënten opvangen. Er zijn ook patiënten die misschien iets eerder naar huis mogen. Militaire noodhospitalen lijken mij wat vergezocht in de huidige omstandigheden.


Pooh

  • buitenstaander
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
De meeste ziekenhuizen streven naar een bezettingsgraad van 90%. VUMC heeft 733 bedden op papier, waar dus blijkbaar 'ongeveer 500' patienten in liggen als je 's ochtends al aangeeft dat niemand meer binnenkomt.

 Kortweg heb je dus 5000 bedden nodig om 500 extra patienten op te vangen. Wt beddenaantallen uit de buurt: AMC: 1000, OLVG: 555, Lucas Andreas: 530, BovenIJ: 182, Slotervaart: 300. Dus alleen in Amsterdam zul je al wel de helft op kunnen vangen. Met wat hulp van Hoofddorp, Haarlem, Almere en Utrecht komt het wel goed. Maar dat is wel een enorme operatie.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Citaat van: Dimeg link=msg=1371183 date=1441710956
Serieus ?  ???
Ja waarom niet. Oa tijdens de verhuizing van de isala kliniek in Zwolle heeft men verhuiswagens gebruikt.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=161679


Pooh

  • buitenstaander
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Citaat van: jasir link=msg=1371190 date=1441711296
Ja waarom niet. Oa tijdens de verhuizing van de isala kliniek in Zwolle heeft men verhuiswagens gebruikt.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=161679
Speciaal ingerichte, geprepareerde vrachtwagens. Als je maanden vantevoren weet dat je 500 patienten moet verhuizen is dat ideaal. Maar die staan niet ergens in een berging te wachten op een calamiteit.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: GLZ link=msg=1371185 date=1441711015
Er zijn scenario's voor dit soort omstandigheden, wacht maar af wat je nog te zien krijgt.
Het calamiteitenhospitaal kan al 100 patiënten opvangen. Er zijn ook patiënten die misschien iets eerder naar huis mogen. Militaire noodhospitalen lijken mij wat vergezocht in de huidige omstandigheden.

De gegarandeerde capaciteit van Defensie (als daar een beroep op gedaan wordt) naast het CMH bestaat uit 60 low-care bedden in tenten binnen 48 uur en 12 ziekenauto's incl. bemanning, ook binnen max. 48 uur. Daarnaast kunnen binnen 8 uur 200 "handjes" in de benen zijn voor assistentie.

Bron: catalogus nationale operaties 2015.

Ik denk dat het gecontroleerde karakter van deze onverwachte ontruiming er voor zal zorgen dat de civiele partners dit prima aan kunnen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Citaat van: Pooh link=msg=1371191 date=1441711512
Speciaal ingerichte, geprepareerde vrachtwagens. Als je maanden vantevoren weet dat je 500 patienten moet verhuizen is dat ideaal. Maar die staan niet ergens in een berging te wachten op een calamiteit.
Dat zijn gewoon simpele bakwagens hoor. Eventueel geïsoleerd, maar gewoon verhuiswagens.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Discussie over verhuiswagens kan hier gevoerd worden.


guest16066

  • Gast
Ik hoorde net op de radio onderweg naar huis een stukje van een persconferentie. Daarin zei Wouter Bos, tegenwoordig blijkbaar opperhoofd VUmc, dat er maar één werkende lift is. Ik vroeg me af: is het makkelijk om op een centraal punt een soort van takelvoorziening op te zetten?