Korpschef en minister pleiten voor aanpassing strafrecht bij geweldsaanwending door politieambtenaar

Auteur Topic: Korpschef en minister pleiten voor aanpassing strafrecht bij geweldsaanwending door politieambtenaar  (gelezen 6631 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Korpschef en minister pleiten voor aanpassing strafrecht

Laatste update: 07-09-2015 | 20:52

Nederland - Het is ongewenst dat een politieambtenaar die vanuit zijn functie geweld moet gebruiken, verdacht kan worden van het plegen van een misdrijf. Dat stelde minister Van der Steur tijdens de opening van het Academisch Jaar op maandag 7 september. Hij sluit zich hiermee aan bij het pleidooi dat korpschef Gerard Bouman al enige tijd voert.

‘Er moet zo snel mogelijk een stelselwijziging rond geweldsaanwending door politieambtenaren komen’, aldus korpschef Bouman. ‘Van belang is dat u zich realiseert dat de politie in bepaalde situaties geweld móet toepassen en niet anders kán, omdat ze een eind moeten maken aan een gewelddadige of criminele situatie. Dat is hun opdracht, daar hebben ze geen keuze in. Ze móeten dat beëindigen. Desnoods met toepassing van geweld. Een burger kan in zo’n situatie weglopen, een politieman niet.’

Drie agenten
Om het pleidooi van de korpschef kracht bij te zetten, zijn drie filmpjes gemaakt. Het eerste filmpje is maandag 7 september online gegaan op ! No longer available Hierin legt Bouman zijn visie uit. Op donderdag 10 september gaat een tweede filmpje online. Drie agenten vertellen daarin hoe zij na het gebruik van hun dienstwapen in het verdachtenbankje terechtkwamen en wat dit met hen en hun familie deed.

Bijzondere taak
Tijdens de opening van het Academisch Jaar gaf minister Van der Steur aan dat hij binnenkort de Tweede Kamer een aantal voorstellen op dit gebied zal sturen. De minister ziet een oplossing in een aparte rechtvaardigingsgrond die beter past bij de bijzondere taak van de politie en waarop een agent zich voor de rechter kan beroepen.

BRON: https://www.politie.nl/nieuws/2015/september/7/korpschef-en-minister-pleiten-voor-aanpassing-strafrecht.html


In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
De vraag om aanpassing van de wetgeving begrijp ik, maar ik vind het erg vreemd dat dit soort filmpjes speciaal door de politie geproduceerd en op politie.nl gepubliceerd worden...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Waarom vind je dat vreemd? Een baas mag toch uitleg geven waarom het allemaal zo krom is.

Voordeel van eigen productie en plaatsen op eigen site, is dat er niet in geknipt kan worden, wat nogal eens gebeurd in de media. Die heeft daar soms een handje van...


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: CopVR3 link=msg=1371475 date=1441792478
Waarom vind je dat vreemd? Een baas mag toch uitleg geven waarom het allemaal zo krom is.

Er is wel verschil tussen het uitleggen waarom dit krom is, en een reeks geproduceerde promofilmpjes die tot doel hebben om te lobbyen voor veranderingen in wetgeving.

Hoe zou je er tegenaan kijken als de belastingdienst een reeks filmpjes produceert waarin het oproept tot verhoging van de belasting door het aanpassen van belastingwetgeving?
Dat is precies wat hier ook gebeurd. Namelijk het inzetten van publieke middelen door een overheidsdienst om de wetgever te bewegen veranderingen in wetgeving door te voeren. Dat is niet de taak van een overheidsdienst, en daar zijn die middelen ook niet voor bedoeld.

Ik onderschrijf het doel maar niet de middelen die men nu daarvoor aanwendt.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Volgens mij zit er wel een verschil in hetgeen je aangeeft.
Het een gaat over personeel en de ander over de staatskas. Daar heeft die belasting ambtenaar vrij weinig aan.

Daarnaast waarom de zou de overheid geen media mogengebruiken. Daar was toch die hier altijd zo fel bevochten persvrijheid voor.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Matth link=msg=1371503 date=1441798196
Volgens mij zit er wel een verschil in hetgeen je aangeeft.
Het een gaat over personeel en de ander over de staatskas. Daar heeft die belasting ambtenaar vrij weinig aan.

Dat verschil doet niet ter zake.
Loonsverhoging is ook goed voor het personeel, maar desondanks produceren en publiceren ministeries geen filmpjes met personeel welke pleit voor meer loon, toch?


Citaat van: Matth link=msg=1371503 date=1441798196
Daarnaast waarom de zou de overheid geen media mogengebruiken.
De overheid mag zeker eigen media inzetten indien dit noodzakelijk is voor het uitvoeren van haar taken die voorkomen uit wet/regelgeving en/of vastgesteld beleid. Het is ook prima als het hoofd van een overheidsdienst zijn visie uiteen zet in een persoonlijk blog op de website van die publieke dienst.  Van beide gevallen is hier echter geen sprake.

Dit is niet de overheid die communiceert maar Politie Nederland als individuele organisatie. Een organisatie die notabene ondergeschikt is aan het bevoegde gezag, en haar middelen nu inzet om wetgeving te be-invloeden. Dat is de omgekeerde wereld...

(Los van het princiele aspect, is ook maar de vraag of deze spotjes voldoen aan de regels die de overheid zelf stelt aan de eigen communicatie)

Citaat van: Matth link=msg=1371503 date=1441798196
Daar was toch die hier altijd zo fel bevochten persvrijheid voor.
Persvrijheid doet hier helemaal niet terzake aangezien het communicatie door de overheid betreft door middel van communicatiemiddelen die in beheer zijn bij diezelfde overheid.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Zwelgje is het grote voorbeeld van de klaagcultuur die in dit land heerst. Niets is goed.

Wat denk je nou? Dat hier een heel productieteam een hollywood film van heeft gemaakt? Heb je het filmpje weleens gezien?
Waarschijnlijk is 1 man met zijn dienst camera (misschien wel zelfs 2),welke allang was aangeschaft, aan het filmen geweest en editen. Misschien had dat personeel wel anders helemaal niets te doen. En nu kunnen ze wat betekenen voor de bevolking, namelijk een bijdrage leveren voor een mogelijke wetswijziging welke in het belang is van elk goed willende Nederlander.

Maar nee, laten we gaan zeiken over een simpel filmpje welke gemaakt is.
Poeh poeh, dit zal veel belastingcenten hebben gekost.

Wees blij dat mensen zich hiervoor inzetten, mogelijk draagt het erbij dat agenten niet gaan twijfelen om geweld aan te wenden wanneer jou of je familie iets overkomt.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
ik denk dat Zwelgje zijn inhoudelijke argumenten zeker wel hout snijden.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Cabo link=msg=1371560 date=1441816713
Zwelgje is het grote voorbeeld van de klaagcultuur die in dit land heerst. Niets is goed.

Gelukkig klaag ik bijna nooit, maar als je mij als voorbeeld wilt nemen om wat frustratie kwijt te raken over iets wat je dwars zit, ga je gang. :)

Citaat van: Cabo link=msg=1371560 date=1441816713
Wat denk je nou? Dat hier een heel productieteam een hollywood film van heeft gemaakt? Heb je het filmpje weleens gezien?
Ja hoor, meerdere keren. Jij ook? En heb je mijn berichten ook gelezen?

Citaat van: Cabo link=msg=1371560 date=1441816713
En nu kunnen ze wat betekenen voor de bevolking, namelijk een bijdrage leveren voor een mogelijke wetswijziging welke in het belang is van elk goed willende Nederlander.

Dat is juist mijn punt. De uitvoerende macht hoort niet uit eigen beweging een media campagne op officiële communicatie kanalen in gang te zetten, met als doel om wetgeving te veranderen waar zij zelf zich aan moeten onderwerpen. Dat is de omgekeerde wereld en een hellend vlak waar je in een democratie echt ver weg van moet blijven.


Citaat van: Cabo link=msg=1371560 date=1441816713
Maar nee, laten we gaan zeiken over een simpel filmpje welke gemaakt is.
Poeh poeh, dit zal veel belastingcenten hebben gekost.
Ik heb geen idee hoeveel het gekost heeft, en dat vind ik ook helemaal niet belangrijk. Maar misschien waren mijn berichten niet duidelijk, en dan kan ik me voorstellen dat je dacht dat ik over het geld viel want dat doen Nederlanders natuurlijk snel. Een soort pavlov reactie zeg maar.....

Daarom voor de duidelijkheid:
Mijn opmerking gaat niet om het geld maar om het principe van de scheiding der machten, en hoe een overheidsinstantie zich dient te gedragen binnen ons democratisch stelsel.
Natuurlijk is het goed dat er bij de wetgevende macht op aangedrongen wordt op veranderingen die ten goede komen aan de dagelijkse praktijk. En respect voor de korpschef dat hij opkomt voor zijn personeel. Ook prima als dat allemaal publiek geuit wordt, er overlegd wordt met de verantwoordelijke minister, en kamerleden etc.... Daar hebben wij in ons staatsstelsel ook ruimte voor gemaakt.
Maar het gebruik van officiële communicatie kanalen om de publieke opinie te beïnvloeden, dat hoort niet. Hoe goed bedoeld ook, het schept een gevaarlijk precedent.

Citaat van: Cabo link=msg=1371560 date=1441816713
Wees blij dat mensen zich hiervoor inzetten, mogelijk draagt het erbij dat agenten niet gaan twijfelen om geweld aan te wenden wanneer jou of je familie iets overkomt.
Nou zeg, waar heb ik dat nu weer aan te danken? Volgens mij uit ik mij netjes, zonder scheld woorden of beledigingen. Ik zou het op prijs stellen als je zulke bedreigingen dan ook achterwege laat.

Maar goed, ik verbeeld me ook helemaal niet dat mijn mening relevant is voor dit onderwerp, dus ik zal het hier verder bij laten.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: zwelgje link=msg=1371520 date=1441801696
Dit is niet de overheid die communiceert maar Politie Nederland als individuele organisatie. Een organisatie die notabene ondergeschikt is aan het bevoegde gezag, en haar middelen nu inzet om wetgeving te be-invloeden. Dat is de omgekeerde wereld...
Ik denk dat je nu overdrijft. Overigens is er maar 1 instantie die de trias politica regelmatig met voeten treed, en dat is de wetgevende macht. Die laten zich constant uit over handelingen van de andere 2.

Ik zie hier een korpschef die namens zijn personeel pleit voor een andere wetgeving. In dit pleidooi vind hij al langere tijd bijval vanuit de politiek. Het kan geen kwaad om algemeen bekend te maken hoe men er over denkt. Zo werkt het in tal van processen. Je moet alleen waken dat dit niet op oneigenlijke manieren gebeurd, maar daar is hier zeker geen sprake van.

Ik zie dit filmpje als een prima voorlichting richting de burger waarom men vanuit de politie vind dat het anders moet. Het is aan de politiek om te bepalen of ze daar uiteindelijk mee aan de slag gaan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.