Korpschef en minister pleiten voor aanpassing strafrecht bij geweldsaanwending door politieambtenaar

Auteur Topic: Korpschef en minister pleiten voor aanpassing strafrecht bij geweldsaanwending door politieambtenaar  (gelezen 6613 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Nou zeg, waar heb ik dat nu weer aan te danken? Volgens mij uit ik mij netjes, zonder scheld woorden of beledigingen. Ik zou het op prijs stellen als je zulke bedreigingen dan ook achterwege laat.

Nou nou...

Zie geen enkele bedreiging.
Cabo doelt op de achterliggende gedachte waarvoor dit filmpje is gemaakt.
Een wetswijziging die in het verschiet ligt, om te voorkomen dan agenten terughoudender worden om geweld te gebruiken. Uit zelfbescherming.
Want steeds vaker is het zo... als ik als agent geweld gebruik hangen ze me op aan de hoogste boom. Ook al doe ik naar eer en geweten mijn werk.

Ik had juist jou wel zo in geschat, dat je dat wel tussen Cabo's woorden kon doorlezen. ::)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077

Ik zie hier een korpschef die namens zijn personeel pleit voor een andere wetgeving. In dit pleidooi vind hij al langere tijd bijval vanuit de politiek. Het kan geen kwaad om algemeen bekend te maken hoe men er over denkt. Zo werkt het in tal van processen. Je moet alleen waken dat dit niet op oneigenlijke manieren gebeurd, maar daar is hier zeker geen sprake van.

Ik zie een aankondiging van een reeks filmpjes over dit onderwerp.
Voor mij duidt zo iets op een doordacht plan, en gaat dus verder dan enkel een pleidooi van een korpschef.

Dat vind ik dus weldegelijk een oneigenlijke manier om bekend te maken wat gewenst is.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ik zie een aankondiging waarbij een aantal dienders in een filmpje gaan vertellen hoe ze de huidige werkwijze beleefd hebben. Ook dat gebeurd wel vaker. Hier zijn ook genoeg dienders met kritiek op de politiek en rechterlijke macht te vinden. ;)

Ik denk dat de korpsleiding hier prima binnen zijn boekje blijft. ;) ze vragen aandacht voor een onderwerp wat binnen de organisatie leeft met het verzoek aan de wetgever om hier mee bezig te gaan. Er wordt niets afgedwongen en het is aan de politiek om de handschoen op te pakken.

En zoals ik eerder al aangaf, het is juist de politiek die steeds vaker tornt aan de trias politica.
(Waarmee ik niet wil zeggen dat daar hier sprake van is)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Citaat van: zwelgje link=msg=1371572 date=1441821628
Gelukkig klaag ik bijna nooit, maar als je mij als voorbeeld wilt nemen om wat frustratie kwijt te raken over iets wat je dwars zit, ga je gang. :)

Ik vind jou het grote voorbeeld omdat je over zo iets miniscuuls klaagt. Of jij vaker klaagt zou ik niet weten, ik volg niet alle topics even actief.

Citaat van: zwelgje link=msg=1371572 date=1441821628
De uitvoerende macht hoort niet uit eigen beweging een media campagne op officiële communicatie kanalen in gang te zetten, met als doel om wetgeving te veranderen waar zij zelf zich aan moeten onderwerpen. Dat is de omgekeerde wereld en een hellend vlak waar je in een democratie echt ver weg van moet blijven.

Wie bepaald dat dat niet zo hoort?
En waar ligt de grens van het toelaatbare? Mag een blog op een officieel kanaal wel? Of mag er wel een voorstel worden gedaan geschreven op a4 papier verstrekt door de overheid?

Als ik jou was zou ik een brief schrijven aan de korpschef of naar zijn baas over deze grote mis stap. Schrijf diegene gelijk maar dat ik wel bereid ben om met mijn Iphone videoopnames te maken, in mijn onbetaalde pauze, en dit via een zelf geopend youtube kanaal wel naar buiten wil brengen.

Citaat van: zwelgje link=msg=1371572 date=1441821628
Nou zeg, waar heb ik dat nu weer aan te danken? Volgens mij uit ik mij netjes, zonder scheld woorden of beledigingen. Ik zou het op prijs stellen als je zulke bedreigingen dan ook achterwege laat.

?
Ik zou het op prijs stellen als je zulke laster in het vervolg achterwege laat.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Ik zie een aankondiging van een reeks filmpjes over dit onderwerp.
Voor mij duidt zo iets op een doordacht plan, en gaat dus verder dan enkel een pleidooi van een korpschef.

Haha...
Illuminati confirmed. ;)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Het hangt er ook een beetje vanaf, mijns inziens, hoe lang de korpsleiding al bij de minister aan het lobbyen is? Ik denk niet dat dat begonnen is na de recente (al dan niet) veroordelingen van agenten die geweld gebruikt hebben. Soms moet je wel eens een iets andere weg bewandelen dan normaal om iets onder de aandacht te krijgen.

Het zal wel een aanpassing moeten worden die goed is dicht gespijkerd, juridisch gezien, want anders vinden advocaten wel weer iets om toch hun gelijk te halen!

Maar ik vind het een goede zaak al het erdoor komt! Zoals gesteld:Wij als burger kunnen van geweld weg lopen zonder dat we er iets over horen. Van een agent word verwacht dat hij optreed. Ook als dit een risico voor hem en/of zijn collega's betekend. Je hoeft ook niet te verwachten dat er een vrijbrief komt om maar geweld te gebruiken waar en wanneer ze willen, maar ALS ze het moeten gebruiken, is het een goede zaak dat ze iets meer bescherming krijgen dan de doorsnee burger! Als wij bv een vuurwapen gebruiken, worden wij opgepakt voor bezit van, zwaar lichamelijk letsel, poging to doodsalg etc, maar zij moeten hun wapen kunnen gebruiken wanneer nodig, om een bepaalde situatie te kunnen beeindigen. Je valt met een busje pepperspray niet zo gauw iemand die met een bijl staat te zwaaien aan.
Of willen we de Engelse kant op, waar dienders geen pistool dragen en voor dat soort gevallen een team moeten laten komen?


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Ben benieuwd wat hier gaat uit komen. 😏
Zo lang andere ambtenaren welke ook bij een geweldsorganisatie werken. Tijdens het uitvoeren van hun gevaarlijke werk namens Nederland in het buitenland. Na het uitoefenen van noodzakelijk/ gepast geweld om hun opdracht / taak te volbrengen . Door het Nederlandse OM individueel vervolgd kunnen worden,bij evt twijfel aan de rechtvaardigheid hiervan.Dan denk ik dat dit nog een hele moeilijke kwestie gaat worden.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Citaat van: Gele wagen link=msg=1371799 date=1441906837
Ben benieuwd wat hier gaat uit komen.
Zo lang andere ambtenaren welke ook bij een geweldsorganisatie werken. Tijdens het uitvoeren van hun gevaarlijke werk namens Nederland in het buitenland. Na het uitoefenen van noodzakelijk/ gepast geweld om hun opdracht / taak te volbrengen . Door het Nederlandse OM individueel vervolgd kunnen worden,bij evt twijfel aan de rechtvaardigheid hiervan.Dan denk ik dat dit nog een hele moeilijke kwestie gaat worden.

Welke aanpassing dan ook zal dit niet anders maken. Individuele vervolging zal altijd mogelijk blijven.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Film nr:2 die gisteren eigenlijk online zou moeten komen.


! No longer available
Politiewerk in een split second

Gepubliceerd op 11 sep. 2015 http://www.youtube.com/channel/UCGZmCRDBqq73RuAlLWCoMfQ]Politie[/url]
Drie agenten vertellen wat er met hen gebeurde nadat ze tijdens de dienst in een split second besloten hadden dat ze hun vuurwapen moesten gebruiken. Dat mogen ze, als de situatie daarom vraagt. Maar ineens waren ze verdachte in plaats van agent. En konden ze bestraft worden, omdat ze deden wat van hen gevraagd werd. Een herziening van het strafrecht zou recht doen aan hun bijzondere rol ten dienste van de samenleving. Daarvoor pleit korpschef Gerard Bouman al enige tijd. Waarbij zij verantwoording blijven afleggen over hun handelen. Agenten staan niet boven de wet.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen