Afgewezen sollicitatie hoofdagent

Auteur Topic: Afgewezen sollicitatie hoofdagent  (gelezen 9482 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon

  • Aspirant N4
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
Gepost op: 8 september 2015, 19:00:20
Hi,

Ik heb laatst gesolliciteerd voor de functie hoofdagent bij de eenheid Amsterdam. Dit omdat ik ontzettend graag politie werk wilde gaan doen (Straatwerk). Maar nu kreeg ik laatst het mailtje dat ik helaas niet ben uitgekozen om aan de selectie procedure te beginnen. Ik heb net mijn HBO propedeuse behaald en wilde stoppen met mijn opleiding voor de politie. Klopt het dat ze liever mensen op MBO/VMBO niveau aannemen? Ook als je er 100% voor wilt gaan? Politie kundige lijkt mij eerlijk gezegd toch niet het werk wat ik zou willen doen. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Ps: Ik ben 20 jaar.

Groet,
Ramon


Aspirant 2021 - Eenheid Amsterdam


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #1 Gepost op: 8 september 2015, 19:07:02
Hoi,

Dat is flink balen. Ik zou gewoon verder gaan met je studie en het volgende keer weer proberen. Ze hebben bij de politie inderdaad liever mensen op het niveau van de opleiding. Je kan ook altijd naar W&S bellen en daar je verhaal uitleggen en vragen wat hun adviseren.

Groet Jasir Kuiper


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 8 september 2015, 19:10:50
Het beleid is nog niet eenduidig maar het klopt dat men bij voorkeur geen HBO geschoolden aanneemt op MBO niveau. Gebleken is dat aspiranten met een HBO achtergrond toch vaak afhaakten omdat het werk ze niet beviel of ze toch hogerop wilden in de organisatie wat moeilijker bleek dan verwacht.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #3 Gepost op: 9 september 2015, 03:33:01
Citaat van: DiNozzo link=msg=1371319 date=1441732250
Het beleid is nog niet eenduidig maar het klopt dat men bij voorkeur geen HBO geschoolden aanneemt op MBO niveau.

Om vervolgens tot de conclusie te komen dat er een tekort aan hoog opgeleid personeel is!

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4137114/2015/09/07/Politie-kampt-met-tekort-aan-hoogopgeleide-agenten.dhtml

Waarbij Amsterdam dan wel weer positief afwijkt!

Citaat van: DiNozzo link=msg=1371319 date=1441732250
Gebleken is dat aspiranten met een HBO achtergrond toch vaak afhaakten omdat het werk ze niet beviel of ze toch hogerop wilden in de organisatie wat moeilijker bleek dan verwacht.

Uit niets is duidelijk welke reden ten grondslag ligt aan de afwijzing. Krijgt men dat niet te horen? Overigens lijkt het mij onwaarschijnlijk dat enkel op basis van dit statisch gegeven een individuele kandidaat zo maar wordt afgewezen.


IB2989

  • Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #4 Gepost op: 9 september 2015, 10:12:23
Citaat van: Ramon link=msg=1371311 date=1441731620
Hi,

Ik heb laatst gesolliciteerd voor de functie hoofdagent bij de eenheid Amsterdam. Dit omdat ik ontzettend graag politie werk wilde gaan doen (Straatwerk). Maar nu kreeg ik laatst het mailtje dat ik helaas niet ben uitgekozen om aan de selectie procedure te beginnen. Ik heb net mijn HBO propedeuse behaald en wilde stoppen met mijn opleiding voor de politie. Klopt het dat ze liever mensen op MBO/VMBO niveau aannemen? Ook als je er 100% voor wilt gaan? Politie kundige lijkt mij eerlijk gezegd toch niet het werk wat ik zou willen doen. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Ps: Ik ben 20 jaar.

Groet,
Ramon

Hallo Ramon,

Ik heb ook regelmatig gehoord dat de voorkeur voor de opleiding voor N4 toch uitgaat naar VMBO/MBO-3.
Zelf heb ik afgelopen juni ook gesolliciteerd voor N4. Ik heb een HBO-diploma en 2 jaar werkervaring.
In mijn motivatie heel duidelijk aangegeven waarom ik heb gekozen voor N4. Blijkbaar goed genoeg, eind september heb ik deel A!

Bij een volgende vacatureronde zou ik het zeker opnieuw proberen.

Veel succes!
Sollicitatie Hoofdagent Oost-Nederland


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #5 Gepost op: 9 september 2015, 10:37:42
Citaat van: IB2989 link=msg=1371435 date=1441786343
Ik heb ook regelmatig gehoord dat de voorkeur voor de opleiding voor N4 toch uitgaat naar VMBO/MBO-3.
Zelf heb ik afgelopen juni ook gesolliciteerd voor N4. Ik heb een HBO-diploma en 2 jaar werkervaring.
In mijn motivatie heel duidelijk aangegeven waarom ik heb gekozen voor N4. Blijkbaar goed genoeg, eind september heb ik deel A!

De laatste zin maakt dus duidelijk dat de stelling uit de eerste zin niet helemaal klopt. Uiteraard zal er, wanneer er een mismatch is tussen hetgeen gevraagd wordt en wat aangeboden worden, extra kritisch worden gekeken naar bijvoorbeeld de motivatie. Maar alleen het simpele feit dat een kandidaat overgekwalificeerd is, betekend natuurlijk niet automatisch een afwijzing.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #6 Gepost op: 9 september 2015, 10:41:17
W&S heeft ook al aangegeven dat ze mensen niet standaard afwijzen op basis van je vooropleiding. En dat blijkt ook uit het bericht van IB2989 ;)

Maar als je écht wil, dan moet je de volgende keer gewoon weer solliciteren O0


ralphc

  • Aspirant Hoofdagent, eenheid Limburg
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #7 Gepost op: 9 september 2015, 11:17:50
Ik heb een HBO-diploma en start begin volgende maand aan de N4-opleiding in Eindhoven.  


MikeH

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Reactie #8 Gepost op: 9 september 2015, 12:34:05
Gewoon nog een keer proberen! Probeer het 'te hoog opgeleid' verhaal te tackelen in je motivatie.
Aspirant Hoofdagent Amsterdam


Ramon

  • Aspirant N4
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
Reactie #9 Gepost op: 9 september 2015, 12:36:30
@ralphc, @IB2989, Ah nice! En gefeliciteerd O0

Thanks guys! Ik probeer het gewoon volgende keer weer met extra motivatie waarom ik voor N4 wil gaan. Toch heb ik wel in mijn sollicitatie benadrukt waarom het politie werk echt wat voor mij is. Maar goed, daar kunnen jullie niets aan veranderen ;-)

Dit is de mail die ik kreeg.

Citaat
Naar aanleiding van je sollicitatie naar de functie hoofdagent bij eenheid Amsterdam delen we je mee dat je helaas niet bent geselecteerd om de procedure te vervolgen.

De politie heeft ruim 5000 sollicitaties ontvangen voor de functie hoofdagent met opleidingsplaats. Vanwege dit grote aanbod zijn de kandidaten geselecteerd met de kenmerken die het beste passen bij de functie en het 3-jarige mbo-4 opleidingstraject. Hierbij zijn vooropleiding, multiculturele kennis en relevante (werk)ervaring en woonregio meegewogen.

Er waren dit keer kandidaten met beter passende profielen. Jouw procedure voor deze functie met opleidingsplaats wordt daarom beëindigd. Helaas kunnen we de beoordelingen van de selectiecommissie niet individueel terugkoppelen.

Thanks voor jullie tips in ieder geval!
Aspirant 2021 - Eenheid Amsterdam