Afhandeling van luchtvaartincidenten

Auteur Topic: Afhandeling van luchtvaartincidenten  (gelezen 10146 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Gepost op: 8 september 2015, 17:33:50
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=93294
Ik ben heel benieuwd hoe ze het gedaan zouden hebben betreft ambulances als dit vliegtuig niet veilig geland zou zijn, met het indident rondom VUmc tegelijkertijd.


Mighty fine only gets you somewhere half the time.


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #1 Gepost op: 8 september 2015, 17:58:16
Citaat van: honderd link=msg=1371272 date=1441726430
Ik ben heel benieuwd hoe ze het gedaan zouden hebben betreft ambulances als dit vliegtuig niet veilig geland zou zijn, met het indident rondom VUmc tegelijkertijd.

Doorschuiven van ambu's vanaf de opstelplaats VU naar Schiphol en vervolgens buiten de regio nog eens een ronde extra ambu's voor overplaatsingen? Volgens mij zijn alle 'spoedeisende' gevallen inmiddels overgeplaatst en is daar nu minder haast bij betrokken in vergelijking met een crash situatie. Zie vooral A2's naar het VU.
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #2 Gepost op: 8 september 2015, 18:08:25
Citaat van: arjenhva link=msg=1371284 date=1441727896
Doorschuiven van ambu's vanaf de opstelplaats VU naar Schiphol en vervolgens buiten de regio nog eens een ronde extra ambu's voor overplaatsingen? Volgens mij zijn alle 'spoedeisende' gevallen inmiddels overgeplaatst en is daar nu minder haast bij betrokken in vergelijking met een crash situatie. Zie vooral A2's naar het VU.
Wou net zeggen, er zou geen 'betere' (of liever gezegd 'minst slechte') dag zijn als vandaag. Legio ambu's paraat daar als ik zo de beelden zag op het nieuws net. Op slechts 10 km van Schiphol :P


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #3 Gepost op: 8 september 2015, 19:07:11
Citaat van: FP924 link=msg=1371290 date=1441728505
Wou net zeggen, er zou geen 'betere' (of liever gezegd 'minst slechte') dag zijn als vandaag. Legio ambu's paraat daar als ik zo de beelden zag op het nieuws net. Op slechts 10 km van Schiphol :P

Inderdaad, de gele tak voor een VOS Groot zou snel geregeld zijn :)

2 OvD-G
20 Ambu’s
2 Geneeskundige Combinatie (GNK-C)
2 Mobiel Medisch Team
1 Coördinator Gewonden Vervoer
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


hans2707

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 182
Reactie #4 Gepost op: 8 september 2015, 19:14:04
Citaat van: FP924 link=msg=1371290 date=1441728505
Wou net zeggen, er zou geen 'betere' (of liever gezegd 'minst slechte') dag zijn als vandaag. Legio ambu's paraat daar als ik zo de beelden zag op het nieuws net. Op slechts 10 km van Schiphol :P
Dat zou ik niet zeggen, misschien wel snel veel ambu's ter plaatse maar het dichtbij gelegen traumacentrum is niet inzetbaar en bovendien hebben de andere ziekenhuizen al een hogere bezetting.


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
Reactie #5 Gepost op: 8 september 2015, 19:21:07
Rondje van de zaak:



RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 8 september 2015, 19:23:24
Citaat van: arjenhva link=msg=1371284 date=1441727896
Doorschuiven van ambu's vanaf de opstelplaats VU naar Schiphol en vervolgens buiten de regio nog eens een ronde extra ambu's voor overplaatsingen? Volgens mij zijn alle 'spoedeisende' gevallen inmiddels overgeplaatst en is daar nu minder haast bij betrokken in vergelijking met een crash situatie. Zie vooral A2's naar het VU.

Dan krijg je toch een capaciteitsprobleem in diverse regio's. Er zijn geen ambulances in het oneindige en "going concern" gaat ook gewoon door. A2 zegt niets over het spoedeisende karakter van de overplaatsing an sich.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #7 Gepost op: 8 september 2015, 20:28:56
Citaat van: trancefreak link=msg=1371325 date=1441732867
Rondje van de zaak:



Nog een flinke ronde, als je ziet dat er volgens een tweet hierboven een 'birdstrike' was bij de start.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


scorpionadvies

  • beveiliger - verkeersregelaar - adviseur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #8 Gepost op: 8 september 2015, 20:52:31
Citaat van: honderd link=msg=1371348 date=1441736936
Nog een flinke ronde, als je ziet dat er volgens een tweet hierboven een 'birdstrike' was bij de start.

Volgens mij moest die goed afgevulde B744 wat brandstof kwijt voor een veilige - over weight - landing op RW06 bij terugkomst..


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
Reactie #9 Gepost op: 8 september 2015, 21:24:57
De piloten moeten eerst de procedures door om de getroffen motor uit te schakelen. Dan volg je gewoon de vertrekroute, zodat je je niet druk hoeft te maken over separatie met andere toestellen etc. Een B747 kan en mag gewoon verder met 3 motoren operationeel. Echter ga je het met de brandstof niet redden over de plas. Als de situatie onder controle is bel je als piloot met in dit geval de Delta headquarters wat te doen. Dan wordt het dus weer een afweging qua kosten (want eindbestemming heb je waarschijnlijk te weinig brandstof voor), passagiers-opvang, maintenance-mogelijkheden, etc.
Ondertussen inderdaad nog ergens brandstof lozen. Dan ben je zo een paar 100 km verder met de snelheid van een jumbojet.