Afhandeling van luchtvaartincidenten

Auteur Topic: Afhandeling van luchtvaartincidenten  (gelezen 10145 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #40 Gepost op: 10 september 2015, 11:18:13
Als deze informatie juist is, bird strike Boeing 747 + uitval van 1 motor is de inzet in Nederland zelfs enorm.

Hier wordt alleen de dienstdoende clinical officer van ambulancesector airport ingelicht (hoeft niet ter plaatse te gaan en geen directe actie te ondernemen), geen inzet van ambulances aan de baan of naar opstelplaatsen.
In theorie bepaald de gezagvoerder de alarmvorm. Indien een mayday-call wordt afgegeven heeft dat vaak een hogere alarmvorm tot gevolg dan bij een pan pan. Een birdstrike is ook op Schiphol vaak een vooralarm klein. Dan dus alleen inzet van vliegtuig brandbestrijding en 2 medische eenheden (ambu en medic).
Geen idee wat de overwegingen waren om er in dit geval een vooralarm groot van te maken. Wellicht indicatie van schade aan de vleugel en kleppen, in combinatie met 1 motor minder en een overweight landing.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #41 Gepost op: 10 september 2015, 11:28:56
Citaat van: Sven82 link=msg=1371675 date=1441876693
In theorie bepaald de gezagvoerder de alarmvorm. Indien een mayday-call wordt afgegeven heeft dat vaak een hogere alarmvorm tot gevolg dan bij een pan pan. Een birdstrike is ook op Schiphol vaak een vooralarm klein. Dan dus alleen inzet van vliegtuig brandbestrijding en 2 medische eenheden (ambu en medic).
Geen idee wat de overwegingen waren om er in dit geval een vooralarm groot van te maken. Wellicht indicatie van schade aan de vleugel en kleppen, in combinatie met 1 motor minder en een overweight landing.

Het is gewoon een voorzorgslanding. De gezagvoerder bepaalt niet in theorie de alarmvorm, hij is de enige die dat kan en mag bepalen in praktijk.

Deze hele discussie en de aandacht voor dit soort landingen op een internationale luchthaven in media en/of sociale media is ook niet te danken aan Schiphol, de luchthavenautoriteiten of Delta Airlines. Het is te danken aan Nederlandse hulpdiensten met hun GRIP-2 en alle alarmmeldingen direct het internet op te knallen.

In andere landen vinden ze het normaler dat alleen de mensen die het aangaat op de hoogte zijn en zich begeven naar de locatie waar ze gewenst zijn.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #42 Gepost op: 10 september 2015, 11:48:38
Het is gewoon een voorzorgslanding. De gezagvoerder bepaalt niet in theorie de alarmvorm, hij is de enige die dat kan en mag bepalen in praktijk.

Deze hele discussie en de aandacht voor dit soort landingen op een internationale luchthaven in media en/of sociale media is ook niet te danken aan Schiphol, de luchthavenautoriteiten of Delta Airlines. Het is te danken aan Nederlandse hulpdiensten met hun GRIP-2 en alle alarmmeldingen direct het internet op te knallen.

In andere landen vinden ze het normaler dat alleen de mensen die het aangaat op de hoogte zijn en zich begeven naar de locatie waar ze gewenst zijn.
Het is absoluut een voorzorgslanding en niets meer. De uiteindelijke alarmvorm wordt zeker niet bepaald door de gezagvoerder. De brandweer bepaald in hoeverre er opgeschaald gaat worden. Dit is wel afhankelijk van de informatie die de gezagvoerder geeft, dus vandaar dat de gezagvoerder in theorie de alarmvorm bepaald.

Dat er in Nederland gekozen is voor P2000 en dat deze openbaar te ontvangen is, is de hulpdiensten niet aan te rekenen. Ze moeten gebruik maken van dat systeem. Als de brandweer vervolgens een vooralarm groot afkondigd dan hoort daar automatisch GRIP2 bij.

Je ziet ook dat op een rustige zondag een vooralarm klein de media haalt of zelfs zonder alarmvorm, maar door informatie vanuit Flightradar24 een vliegtuig met een klein technisch mankement de media haalt. Dat is de hulpdiensten niet aan te rekenen, maar de media die kennelijk bang zijn dat ze niet de eerste zijn met het nieuws op het moment dat het fout gaat. Trouwens een leuke discussie om met mensen die werkzaam zijn bij de media te voeren, want je krijgt meteen commentaar dat je inbreuk maakt op grondrechten...

Anderzijds, waarom zouden mensen het niet mogen weten dat er een vliegtuig met problemen terugkeert? Dat is toch prima in een open democratische samenleving?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #43 Gepost op: 10 september 2015, 11:55:56
Citaat van: Sven82 link=msg=1371681 date=1441878518
Het is absoluut een voorzorgslanding en niets meer. De uiteindelijke alarmvorm wordt zeker niet bepaald door de gezagvoerder. De brandweer bepaald in hoeverre er opgeschaald gaat worden. Dit is wel afhankelijk van de informatie die de gezagvoerder geeft, dus vandaar dat de gezagvoerder in theorie de alarmvorm bepaald.


De alarmvorm "pan pan pan" of "mayday" is exclusief het besluit van de gezagvoerder. Geen luchtverkeersleiding of hulpdienst kan bepalen dat een "mayday" maar "pan pan pan" moet worden.

Voor brandweerinzet zijn er internationale minimumeisen, voor ambulancezorg bestaan er geen internationale eisen (ieder land mag zelf op nationaal niveau besluiten wat men noodzakelijk acht).


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #44 Gepost op: 10 september 2015, 11:58:02
De alarmvorm "pan pan pan" of "mayday" is exclusief het besluit van de gezagvoerder. Geen luchtverkeersleiding of hulpdienst kan bepalen dat een "mayday" maar "pan pan pan" moet worden.

Voor brandweerinzet zijn er internationale minimumeisen, voor ambulancezorg bestaan er geen internationale eisen (ieder land mag zelf op nationaal niveau besluiten wat men noodzakelijk acht).
Uiteraard bepaald de gezagvoerder of het een pan pan of een mayday wordt. Ik had het over de alarmvorm voor de hulpdiensten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #45 Gepost op: 10 september 2015, 12:03:35
Citaat van: Sven82 link=msg=1371683 date=1441879082
Uiteraard bepaald de gezagvoerder of het een pan pan of een mayday wordt. Ik had het over de alarmvorm voor de hulpdiensten.

Dat is niet de alarmvorm maar de response of een uitrukprotocol.

Er zijn maar twee smaken alarm "mayday" en "pan pan pan".

Voor nieuwsgaring of transparantie is het niet interessant te weten dat een piloot terug wil keren naar een luchthaven omdat een lampje knippert of 1 motor is uitgevallen. Pas als de gezagvoerder kiest voor "pan pan pan" of "mayday" is het toestel in direct of indirect gevaar.

Dit soort "nieuws" is net zo interessant als een stadsbuschauffeur die zijn centrale vraagt of hij de bus kan wisselen omdat er een stoel kraakt of kots in de bus ligt.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #46 Gepost op: 10 september 2015, 12:07:05
Dat is niet de alarmvorm maar de response of een uitrukprotocol.

Er zijn maar twee smaken alarm "mayday" en "pan pan pan".

Voor nieuwsgaring of transparantie is het niet interessant te weten dat een piloot terug wil keren naar een luchthaven omdat een lampje knippert of 1 motor is uitgevallen. Pas als de gezagvoerder kiest voor "pan pan pan" of "mayday" is het toestel in direct of indirect gevaar.

Dit soort "nieuws" is net zo interessant als een stadsbuschauffeur die zijn centrale vraagt of hij de bus kan wisselen omdat er een stoel kraakt of kots in de bus ligt.
Op Schiphol noemen wij het een alarmvorm. Aan een alarmvorm hangen uitrukprotocollen vast. Op Schiphol kennen we voor luchtvaartincidenten de alarmvormen:
- vooralarm klein
- vooralarm groot
- VOS klein
- VOS groot

Dat media onnodig nieuws maken van terugkerende vliegtuigen ben ik helemaal met je eens. Dat was ook exact mijn punt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #47 Gepost op: 10 september 2015, 12:13:11
Citaat van: Sven82 link=msg=1371689 date=1441879625
Op Schiphol noemen wij het een alarmvorm. Aan een alarmvorm hangen uitrukprotocollen vast. Op Schiphol kennen we voor luchtvaartincidenten de alarmvormen:
- vooralarm klein
- vooralarm groot
- VOS klein
- VOS groot

Dat media onnodig nieuws maken van terugkerende vliegtuigen ben ik helemaal met je eens. Dat was ook exact mijn punt.

Ik heb geen idee wat VOS precies is, ik kan vermoeden dat het dan gaat om resp. "pan pan pan" en "mayday".


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #48 Gepost op: 10 september 2015, 12:15:45
Ik heb geen idee wat VOS precies is, ik kan vermoeden dat het dan gaat om resp. "pan pan pan" en "mayday".
VOS staat voor Vliegtuig Ongeval Schiphol. Bij een VOS klein of groot ben je de pan pan of mayday al voorbij en is er sprake van een daadwerkelijk ongeval/crash.
Bij een vooralarm klein is er over het algemeen sprake van een pan pan en bij een vooralarm groot over het algemeen een mayday. Er zitten nog wel wat andere variabelen aan, maar dit is ongeveer de richtlijn.