Afhandeling van luchtvaartincidenten

Auteur Topic: Afhandeling van luchtvaartincidenten  (gelezen 10147 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #50 Gepost op: 10 september 2015, 12:23:43
Jullie hebben eigenlijk over het zelfde alleen omdat er door sommige heren/dames er een label aan is geplakt krijg je een beetje een babylonische spraakverwarring. Schiphol heeft net als elke luchthaven een protocol liggen hoe te reageren op een melding. Dit verschilt per luchthaven op gronden van kennis en ervaring, ligging van de luchthaven & de beschikbare middelen.

Schiphol had tot een paar jaar terug 6 protocollen onder de noemer VOS (Vliegtuig Ongeval Scenario/Schiphol). Dit onderscheid werd gemaakt door middel van de melding (Pan Pan of Mayday) en de grote van het toestel. Dit is nog steeds waar je nu dus een duidelijk onderscheid is gemaakt tussen een melding of een daadwerkelijke crash. Een Pan Pan kan nog steeds onder vooralarm groot vallen als het om een toestel is met veel passagiers.

De piloot maakt de melding, maar op grond van de melding en de situatie op de grond word er door de havendienst een alarmeringsprotocol aangevraagd waarop door de meldkamers gereageerd en gealarmeerd word. Dit is het zelfde als dat er door de brandweer bijv een grote brand word gemeld, dan gaan er ook vaste protocollen lopen wie er gealarmeerd moet worden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #51 Gepost op: 10 september 2015, 12:26:36
Vroeger waren er zelfs 7 alarmvormen. ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #52 Gepost op: 10 september 2015, 12:28:17
Citaat van: Sven82 link=msg=1371693 date=1441880145
VOS staat voor Vliegtuig Ongeval Schiphol. Bij een VOS klein of groot ben je de pan pan of mayday al voorbij en is er sprake van een daadwerkelijk ongeval/crash.
Bij een vooralarm klein is er over het algemeen sprake van een pan pan en bij een vooralarm groot over het algemeen een mayday. Er zitten nog wel wat andere variabelen aan, maar dit is ongeveer de richtlijn.

Dank je wel voor de uitleg.

Het maakt mij dan wel nieuwsgierig of een gezagvoerder van een Boeing 747 na een bird strike een "mayday" geeft, er zou dan in de ogen van gezagvoerder sprake zijn van direct levensgevaar (bijv. de volledige controle over het vliegtuig (bijna) kwijt zijn of brand aan boord).

Ik heb zelf een aantal "pan pan pan" meldingen meegemaakt waarbij er sprake was van uiterst serieuze problemen (brandlucht in cabine) terwijl de gezagvoerder op geen moment besloten heeft om "mayday" te laten uitgaan terwijl hij weet dat hij dit gewoon kan en mag doen en er op de grond direct andere maatregelen worden genomen door de luchtverkeersleiding en de hulpdiensten.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #53 Gepost op: 10 september 2015, 12:29:38
Citaat van: Sven82 link=msg=1371697 date=1441880796
Vroeger waren er zelfs 7 alarmvormen. ;)
Excuus inderdaad zie het nu staan. Had in mijn hoofd dat VOS 6 het hoogste was.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #54 Gepost op: 10 september 2015, 12:32:15
Dank je wel voor de uitleg.

Het maakt mij dan wel nieuwsgierig of een gezagvoerder van een Boeing 747 na een bird strike een "mayday" geeft, er zou dan in de ogen van gezagvoerder sprake zijn van direct levensgevaar (bijv. de volledige controle over het vliegtuig (bijna) kwijt zijn of brand aan boord).

Ik heb zelf een aantal "pan pan pan" meldingen meegemaakt waarbij er sprake was van uiterst serieuze problemen (brandlucht in cabine) terwijl de gezagvoerder op geen moment besloten heeft om "mayday" te laten uitgaan terwijl hij weet dat hij dit gewoon kan en mag doen en er op de grond direct andere maatregelen worden genomen door de luchtverkeersleiding en de hulpdiensten.
Graag gedaan.
De overwegingen van de gezagvoerders begrijp ik ook niet altijd. De één lijkt wel erg terughoudend met het uitbrengen van een mayday, terwijl een ander het al lijkt de doen als de koffie op is.
Ik weet niet hoe het is gegaan in het geval van deze Delta B747. Het zou ook kunnen dat er tegenstrijdige informatie is gegeven door de gezagvoerder met alleen een pan pan en ook dat kan leiden tot een vooralarm groot.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #55 Gepost op: 10 september 2015, 12:33:04
Excuus inderdaad zie het nu staan. Had in mijn hoofd dat VOS 6 het hoogste was.
Het is wel de hoogste die ooit daadwerkelijk actief is geweest.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #56 Gepost op: 10 september 2015, 12:45:20
Citaat van: Sven82 link=msg=1371701 date=1441881135
Graag gedaan.
De overwegingen van de gezagvoerders begrijp ik ook niet altijd. De één lijkt wel erg terughoudend met het uitbrengen van een mayday, terwijl een ander het al lijkt de doen als de koffie op is.
Ik weet niet hoe het is gegaan in het geval van deze Delta B747. Het zou ook kunnen dat er tegenstrijdige informatie is gegeven door de gezagvoerder met alleen een pan pan en ook dat kan leiden tot een vooralarm groot.

Ik begrijp de overwegingen van gezagvoerders ook niet, ik heb alleen diep respect gekregen voor deze mensen omdat ze onder hoge druk veel beslissingen moeten nemen. Bij twee "pan pan pan" meldingen hier ben ik bewust ter plaatse gebleven op de luchthaven om eens te bekijken wie die mannen achter het stuur van dat vliegtuig waren die ik iets eerder hoorde communiceren met de luchtverkeersleiding.

Chirurgen en anesthesiologen kunnen ontzettend veel leren van gezagvoerders van verkeersvliegtuigen.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #57 Gepost op: 10 september 2015, 13:19:49
Citaat van: Oma link=msg=1371669 date=1441874978
In Qatar hebben we 500 doden per maand door wegverkeer, Nederland had een vergelijkbaar aantal doden door wegverkeer in 2014. Nederland heeft in alle jaren luchtvaart nog nooit 500 doden gehad door luchtvaart op eigen grondgebied en al heel erg lang een grote, drukke internationale luchthaven.
Off topic maar... "slik"... een kwart van de oppervlakte en ongeveer 1/8 van het aantal inwoners van hier...


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #58 Gepost op: 10 september 2015, 13:21:06
Dat beperkt zich niet tot chirurgen en gasboeren. De hele gezondheidszorg kan er wat van leren. En dat doen wij ook. Crew Resource Management is al een poos salonfähig binnen de ambulancezorg, de kliniek maakt nu ook stappen in de goede richting.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #59 Gepost op: 10 september 2015, 13:29:09
Citaat van: PBees link=msg=1371710 date=1441883989
Off topic maar... "slik"... een kwart van de oppervlakte en ongeveer 1/8 van het aantal inwoners van hier...

Nederland is een topper op gebied van verkeersveiligheid in de wereld.

De meeste landen in Midden Oosten hebben veel meer verkeersdoden per maand, idem voor meerdere Afrikaanse en Aziatische landen. Het enige Westerse land dat je geregeld ziet op duiken in dergelijke lijstjes (bijv. van WHO) is de USA.