Afhandeling van luchtvaartincidenten

Auteur Topic: Afhandeling van luchtvaartincidenten  (gelezen 10290 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #60 Gepost op: 10 september 2015, 13:30:53
Ik begrijp de overwegingen van gezagvoerders ook niet, ik heb alleen diep respect gekregen voor deze mensen omdat ze onder hoge druk veel beslissingen moeten nemen. Bij twee "pan pan pan" meldingen hier ben ik bewust ter plaatse gebleven op de luchthaven om eens te bekijken wie die mannen achter het stuur van dat vliegtuig waren die ik iets eerder hoorde communiceren met de luchtverkeersleiding.

Chirurgen en anesthesiologen kunnen ontzettend veel leren van gezagvoerders van verkeersvliegtuigen.
Absoluut. Je komt gelukkig ook niet zomaar voorin te zitten. De luchtvaart heeft een groot reflecterend vermogen, waardoor er een hoge mate van veiligheid is. Daar kunnen heel veel beroepsgroepen van leren.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #61 Gepost op: 10 september 2015, 13:34:09
Citaat van: CM link=msg=1371711 date=1441884066
Dat beperkt zich niet tot chirurgen en gasboeren. De hele gezondheidszorg kan er wat van leren. En dat doen wij ook. Crew Resource Management is al een poos salonfähig binnen de ambulancezorg, de kliniek maakt nu ook stappen in de goede richting.

Ik hoop niet dat je deze waanzin bedoelt

https://www.youtube.com/watch?v=mDBG2Bxi0Kg

Beetje veel onzin voor spatadertje van je balzak, vragen of de rontgenfoto's beschikbaar zijn en bla bla.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #62 Gepost op: 10 september 2015, 13:40:57
Hmmm...het is kennelijk een kleine stap van luchtvaart naar een balzak. :)
Maar zeker als het gaat om het voorkomen van fouten en het leren van fouten staat de luchtvaart ver bovenaan. Gelukkig maar!


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #63 Gepost op: 10 september 2015, 13:56:01
Ja Oma, klopt die onzin...

De onzin zorgt ervoor dat het aantal fouten fors is gereduceerd. Ik heb met onlangs met een gasboer uit he t Radboud meegelopen. Ze lopen daar voorop.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #64 Gepost op: 10 september 2015, 14:03:10
Beetje jammer dat ze de checklist nog op papier afwerken, dat moet in deze tijd anders kunnen.  ;)

In NL ziekenhuizen wordt de SURPASS checklist veel gebruikt. De methodiek vindt zijn oorsprong inderdaad in de luchtvaart.

Meer info
De invoering van een checklist bij een ziekenhuisopname kan duizenden levens redden. Dat blijkt uit een onderzoek van het Amsterdamse AMC bij zes ziekenhuizen. De resultaten zijn gepubliceerd in het toonaangevende New Engeland Journal of Medicine.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #65 Gepost op: 10 september 2015, 14:11:07
Citaat van: RAdeR link=msg=1371721 date=1441886590
Beetje jammer dat ze de checklist nog op papier afwerken, dat moet in deze tijd anders kunnen.  ;)


Op papier is handiger omdat je de zuster kan zeggen het lijstje in de koffiekamer neer te leggen en ze zoveel kruisjes kan krijgen als ze hebben wil als je klaar bent.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #66 Gepost op: 10 september 2015, 14:46:41
Oma, ik heb de grootste respect voor je, dat weet je ook. Toch vind ik je reactie niet passen in de huidige tijdsgeest. De kruisjes zorgen ervoor dat het aantal fouten in en rondom de ok fors gereduceerd zijn. Op basis van participatie van alle teamleden, van chirurg tot zuster die koffie haalt.

Ik wil overigens ook als broeder koffie halen. Geen enkel probleem. Ik verwacht echter wel dat de chirurg voor mij koffie haalt als ik bezig ben met de voorbereidingen.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #67 Gepost op: 10 september 2015, 15:05:55
En je hebt helemaal niets geroepen over koffie halen. Ik ga nu diep door het stof want ik heb het verkeerd geïnterpreteerd. Sorry! Ik ben nog wel voorstander van CRM.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #68 Gepost op: 10 september 2015, 15:36:11
Citaat van: CM link=msg=1371731 date=1441889201
Ik wil overigens ook als broeder koffie halen. Geen enkel probleem. Ik verwacht echter wel dat de chirurg voor mij koffie haalt als ik bezig ben met de voorbereidingen.

Ik loop al heel wat jaartjes mee, zodra ze mij eerst een lijst geven van mijn fouten die ik had kunnen voorkomen met dit soort lijstjes doe ik mee. Ik doe er niet aan mee.

Als men er problemen mee heeft moeten ze gewoon beter handhaven, een anesthesioloog zou kunnen weigeren om met mij de operatie te willen beginnen en de directie kan mij verbieden om operaties uit te voeren.

Er zijn ook mensen die altijd door rood licht fietsen, ze weten dat het niet mag maar als er geen handhaving is zal het ongewenste, ingesleten gedrag niet veranderen.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #69 Gepost op: 10 september 2015, 16:18:58
Citaat van: Oma link=msg=1371713 date=1441884549
Nederland is een topper op gebied van verkeersveiligheid in de wereld.

De meeste landen in Midden Oosten hebben veel meer verkeersdoden per maand, idem voor meerdere Afrikaanse en Aziatische landen.
Nou bedankt, ga ik volgend jaar naartoe  98uiye