Self-controlled extrication causes less C-spine movement

Auteur Topic: Self-controlled extrication causes less C-spine movement  (gelezen 2974 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Gepost op: 12 september 2015, 10:39:59
Confirmation of suboptimal protocols in spinal immobilisation?
Mark Dixon, Joseph O'Halloran, Ailish Hannigan, Scott Keenan, Niamh M Cummins
Emerg Med J doi:10.1136/emermed-2014-204553


Open access: http://emj.bmj.com/content/early/2015/09/11/emermed-2014-204553.short




CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #1 Gepost op: 14 september 2015, 09:25:00
Citaat van: Oma link=msg=1371991 date=1442047199
Confirmation of suboptimal protocols in spinal immobilisation?
Mark Dixon, Joseph O'Halloran, Ailish Hannigan, Scott Keenan, Niamh M Cummins
Emerg Med J doi:10.1136/emermed-2014-204553


Open access: http://emj.bmj.com/content/early/2015/09/11/emermed-2014-204553.short

Onderzoeksgroep is natuurlijk wel klein maar dit vind ik wel een bevestiging van de door ons ingeslagen weg bij traumapatienten. Ik ben nog van de oude stempel en vind het nog steeds een beetje onwennig dat we mensen laten uitstappen. Nu weet ik waarom.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 14 september 2015, 09:38:59
Citaat van: CM link=msg=1372237 date=1442215500
Onderzoeksgroep is natuurlijk wel klein maar dit vind ik wel een bevestiging van de door ons ingeslagen weg bij traumapatienten. Ik ben nog van de oude stempel en vind het nog steeds een beetje onwennig dat we mensen laten uitstappen. Nu weet ik waarom.
Ik vind het nochtans de logica zelve. Het is echter wel goed dat er bevestiging komt op het eerdere onderzoek uit Limerick.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #3 Gepost op: 3 oktober 2015, 19:24:29
Hierop aankoppelend

Wanneer een coureur bij de motorcross lopend naar de ehbo post komt, waar druk pijnlijke wervel (s) worden geconstateerd.

Zou je deze dan op eigen vervoer naar het ziekenhuis laten gaan of de ambulance erbij roepen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2015, 20:39:59
Citaat van: senseihomer link=msg=1376923 date=1443893069
Hierop aankoppelend

Wanneer een coureur bij de motorcross lopend naar de ehbo post komt, waar druk pijnlijke wervel (s) worden geconstateerd.

Zou je deze dan op eigen vervoer naar het ziekenhuis laten gaan of de ambulance erbij roepen?

Als hij al naar je EHBO post is gelopen kan hij toch ook doorlopen naar de huisartsenpost of de SEH.


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #5 Gepost op: 3 oktober 2015, 21:44:56
Citaat van: Oma link=msg=1376932 date=1443897599
Als hij al naar je EHBO post is gelopen kan hij toch ook doorlopen naar de huisartsenpost of de SEH.
Niet altijd is de HAP of SEH vlakbij het evenement, er kan soms nog wel eens een kilometertje of 30 tussen zitten  :P
Om daar te komen zal het desbetreffende "slachtoffer" dus in een auto moeten gaan zitten en er later weer uit moeten stappen.
Tot nu toe heb ik in geval van pijn bij palpitatie van de wervels altijd nog een ambulance ter plaatse gekregen na overleg met de MKA centralist.
Flauwekul dus?? Het nieuwe protocol is best even wennen als je het jaren anders hebt gedaan en hetgeen we nu doen bijna haaks staat op wat we eerder moesten doen bij verdenking van letsel aan het CWK.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #6 Gepost op: 3 oktober 2015, 21:50:57
Het gaat mij net zo en daarbij voel ik me niet bekwaam genoeg om volgens het lPA te werken aangezien ik geen ambulance verpleegkundige ben.

Tot op heden was het ook geen probleem om een ambulance te krijgen. Het was meer naar aanleiding van 'discussie' tijdens een evenement


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #7 Gepost op: 3 oktober 2015, 22:11:18
Citaat van: senseihomer link=msg=1376937 date=1443901857
Het gaat mij net zo en daarbij voel ik me niet bekwaam genoeg om volgens het lPA te werken aangezien ik geen ambulance verpleegkundige ben.

Tot op heden was het ook geen probleem om een ambulance te krijgen. Het was meer naar aanleiding van 'discussie' tijdens een evenement
Ik heb destijds de PHTLS gevolgd toen het nog op de oude manier ging. Een nieuwe cursus zit er voorlopig niet in, daarom vind ik het interessant om te lezen hoe de professionals er nu mee omgaan sinds de invoering van het nieuwe LPA. Het door Oma getoonde artikel bevestigd inderdaad dat we niet zo voorzichtig hoeven te zijn zoals we altijd deden.
Maar om een coureur met drukpijn weer in een auto te laten stappen om bij de SEH te komen en later weer uit te moeten stappen druist een beetje tegen mijn gevoel in.
Ben wel benieuwd naar wat de profs zouden doen.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #8 Gepost op: 3 oktober 2015, 22:12:36
Ja precies. Daar ben ik ook benieuwd naar


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 3 oktober 2015, 22:34:56
Citaat van: Pleegkundige link=msg=1376934 date=1443901496
Niet altijd is de HAP of SEH vlakbij het evenement, er kan soms nog wel eens een kilometertje of 30 tussen zitten  :P
Om daar te komen zal het desbetreffende "slachtoffer" dus in een auto moeten gaan zitten en er later weer uit moeten stappen.
Tot nu toe heb ik in geval van pijn bij palpitatie van de wervels altijd nog een ambulance ter plaatse gekregen na overleg met de MKA centralist.
Flauwekul dus?? Het nieuwe protocol is best even wennen als je het jaren anders hebt gedaan en hetgeen we nu doen bijna haaks staat op wat we eerder moesten doen bij verdenking van letsel aan het CWK.

Het gaat hier om coureurs die tijdens een race vallen en zelfstandig terug lopen naar de pits of de EHBO-post, als ze kunnen wandelen of zitten vraag ik ze als ik dienst heb op het circuit om het hoofd 45 graden naar links en rechts te draaien, als ze dat gedaan hebben vind ik het verder prima.

Het staat coureurs vrij om naar het ziekenhuis te gaan of een huisarts echter is bij ons de ambulance voor spoedvervoer, aangezien dit geen spoedvervoer is moeten ze een taxi bellen.

Je kan uiteraard heel zwaar tillen aan de oorzaak van ongeval, een ongeval met motorfiets op snelheid, echter het zelfstandig wandelen, zitten en hoofd 45 graden beide kanten op draaien maakt het een stuk minder spannend.