Functies brandweer Duitsland

Auteur Topic: Functies brandweer Duitsland  (gelezen 14097 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Gepost op: 16 december 2010, 00:02:49
Geen idee of dit de goede plaats is voor zo'n buitenlands topic. Zo niet, dan vertrouw ik erop dat hij wel op de goede plek verschijnt! :)

Ik heb de laatste tijd wat filmpjes gekeken over de brandweer in Duitsland en de rangen en functies in die organisatie. Het is mij echter niet duidelijk geworden hoe de verschillende functies ingedeeld zijn binnen de brandweerorganisatie in Duitsland en daarover heb ik dus een paar vragen.

Ik vraag mij af:

- wat de functie Einsatzleiter (geel hesje) inhoudt;
- wat de functie van de persoon met het rode hesje inhoudt (naam ben ik even kwijt);
- wat de bezetting is van een ELW (1, 2 en 3) en of daar ook een soort ROT aan is gekoppeld;
- en wat er verder op commandoniveau allemaal geregeld is. Zijn er bijv. ook HOvD's etc?

En het hoort hier eigenlijk niet, maar ik ben benieuwd of iemand me ook iets kan vertellen over de leidinggevenden binnen de Duitse Rettungsdienst. Ik heb wel eens gehoord van LNA, Leitenden Notärzte, maar die komen volgens mij alleen bij een soort SIGMA-inzet (SEG)?

Ben benieuwd!


You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1 Gepost op: 16 december 2010, 10:34:34
Geen idee of dit de goede plaats is voor zo'n buitenlands topic. Zo niet, dan vertrouw ik erop dat hij wel op de goede plek verschijnt! :)

Ik heb de laatste tijd wat filmpjes gekeken over de brandweer in Duitsland en de rangen en functies in die organisatie. Het is mij echter niet duidelijk geworden hoe de verschillende functies ingedeeld zijn binnen de brandweerorganisatie in Duitsland en daarover heb ik dus een paar vragen.

Ik vraag mij af:

- wat de functie Einsatzleiter (geel hesje) inhoudt;
- wat de functie van de persoon met het rode hesje inhoudt (naam ben ik even kwijt);
- wat de bezetting is van een ELW (1, 2 en 3) en of daar ook een soort ROT aan is gekoppeld;
- en wat er verder op commandoniveau allemaal geregeld is. Zijn er bijv. ook HOvD's etc?

En het hoort hier eigenlijk niet, maar ik ben benieuwd of iemand me ook iets kan vertellen over de leidinggevenden binnen de Duitse Rettungsdienst. Ik heb wel eens gehoord van LNA, Leitenden Notärzte, maar die komen volgens mij alleen bij een soort SIGMA-inzet (SEG)?

Ben benieuwd!

De Einzatsleiter is degene die letterlijk vertaald de leiding heeft over het incident. dit is het beste te vergelijken met een OvD.
Het rode hesje is geloof ik een gruppenfuher, dit is eigenlijk precies hetzelfde als een bevelvoerder

De ELW's verschillen, je hebt verschillende klasses, welk getal bij welke klasse hoort weet ik niet maar wat bij ons valt onder het OvD voertuig, VC, COH, etc. valt bij hun allemaal onder ELW daarom is de bezetting vrijwillig.

hoe het hogere bestuurlijke niveau zit weet ik niet. volgens mij heb je boven de ELW een KODW en een Kreisbrandmeister.

De leitende notartz komt inderdaad bij sigma inzetten en andere grote inzetten, als deze er niet is komt er vaak gewoon een notartz terplaatse. ik denk niet dat zijn functie te vergelijken is met die van een OvD-G, maar meer met die van een traumaarts.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


117mc

  • Jeugdbrandweer(Westland)(gepensioneerd)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • Brandweer Westland
Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2013, 22:13:22
Een ELW1 is te vergelijken met een VC-3(voertuig).
Een ELW2 is te vergelijken met een VC-3(voertuig)+een VC-haakarmbak.
Een ELW3 is te vergelijken met een VC-1(hier zijn er maar 2 van in heel Nederland)/ 2X VC-haakarmbak(veel efficiënter).
In Duitsland rijdt bij elke inzet een ELW1 mee.
Een LNA is een trauma-arts die bij calamiteiten met meer dan 5 slachtoffers of een verwachte ramp.
In de Duitse medische wereld bestaat ook een ORGL: Organisatorischer Leiter Rettungsdienst(manager), dit is niet per se een medisch opgeleid persoon.

Einsatzleiter(geel hesje)(HOvD): geeft TP leiding over een reddingsploeg(combinatie van brandweer, ambulance en politie).
Zugführer(zwart-wit geblokt hesje)(OvD): leidinggevende over een zug(een zug bestaat uit een ELW1(3)/KDOW(2)(kleine kazernes) 2 bluswagens LF/HLF/TLF(2X9/2X6) hoogwerker(2) en eventueel een RW(HV)(3/2)

Gruppenführer(rood hesje)(bevelvoerder): leidinggevende aan boord van een voertuig LF/HLF/TLF.

De echte rangen gaan van stagaire tot landscommandant.
Wat je niet ben kan je worden behalve brandweerman!!! [img width=329 height=256]http://i358.photobucket.com/albums/oo30/stan117mc/pa5_zpsblv7m5j1.gif[


raerd

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2015, 20:50:31
hoop iemand mij kan helpen

dit kreeg ik via het ifv

In uw gegevens zie ik dat u 1 diploma heeft behaald (Brandwacht) en 3 certificaten (Repressie, levensreddende handelingen en persoonlijke bescherming).

nu is mijn vraag zijn deze ook geldig in duitsland en wat is dan mijn functie
wie kan mij helpen het over te zetten
heeft iemand ook een idee wat
bedrijfhulpverlenig in het duits betekend   ofdat die functie ook bestaat in duitsland


heb mij namelijk aangemeld bij de brandweer van ostercappeln
groetjes simon