Vluchtelingen en (spoed)zorg

Auteur Topic: Vluchtelingen en (spoed)zorg  (gelezen 19996 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Gepost op: 17 september 2015, 22:10:20
Het zal niemand ontschoten zijn. Vluchtelingenkampen worden op dit moment her- en der in het Nederland opgezet of zijn al opgezet. Zoveel mensen op een kluitje, in één ruimte gaan ongetwijfeld zorgen voor infecties of verspreiding van uit het eigen land meegenomen infecties. Daarnaast zullen deze mensen niet volgens het Nederlandse vaccinatieprogramma zijn gevaccineerd. Daarnaast zal de nodige stress van het vluchten en andere oorlogstrauma de nodige psychische problematiek opleveren. Kortom, deze mensen hebben zorg nodig.
Waar ik heel benieuwd naar ben is hoe bepaalde Huisartsenposten of gezondheidscentra hier op inspelen. Voor zover ik weet staat er (voorals)nog geen in de planning in de regio. Toch ben ik heel erg benieuwd naar hoe deze zaken zich ontwikkelen en hier op ingespeeld wordt op gezondheidsniveau.

Misschien is dit het juiste deel van de witte kolom voor deze vraag. Moderators wees hier vrij in.




oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1 Gepost op: 18 september 2015, 08:27:18
Citaat van: spades link=msg=1373355 date=1442520620
Het zal niemand ontschoten zijn. Vluchtelingenkampen worden op dit moment her- en der in het Nederland opgezet of zijn al opgezet. Zoveel mensen op een kluitje, in één ruimte gaan ongetwijfeld zorgen voor infecties of verspreiding van uit het eigen land meegenomen infecties. Daarnaast zullen deze mensen niet volgens het Nederlandse vaccinatieprogramma zijn gevaccineerd. Daarnaast zal de nodige stress van het vluchten en andere oorlogstrauma de nodige psychische problematiek opleveren. Kortom, deze mensen hebben zorg nodig.
Waar ik heel benieuwd naar ben is hoe bepaalde Huisartsenposten of gezondheidscentra hier op inspelen. Voor zover ik weet staat er (voorals)nog geen in de planning in de regio. Toch ben ik heel erg benieuwd naar hoe deze zaken zich ontwikkelen en hier op ingespeeld wordt op gezondheidsniveau.

Misschien is dit het juiste deel van de witte kolom voor deze vraag. Moderators wees hier vrij in.

Als Nederland zorgt dat vluchtelingen beschikken over stromend water en goede hygienische voorzieningen is er niets aan de hand, met andere woorden als er een cholera uitbraak zou komen ligt het niet aan de vluchtelingen maar de wijze waarop ze zijn gehuisvest.

Welke infectieziekten nemen Syriers ongetwijfeld mee uit eigen land?

Belgen en Duitsers die in Nederland zijn zijn ook niet volgens het Nederlandse vaccinatieprogramma gevaccineerd.

Geweld meemaken zorgt niet automatisch voor psychische problematiek. Mensen in Midden Oosten leven in een totaal andere realiteit dan mensen in West Europa. Oorlogen en bomaanslagen zijn er altijd in het midden oosten, als het niet in je eigen land is dan is het wel in de buurlanden. Voorts zorgt religie er voor dat niet al deze mensen naar de psycholoog moeten,  inshallah (Gods wil).

Met andere woorden er is weinig reden voor huisartsenposten of gezondheidscentra om ingrijpende maatregelen te treffen omdat er (tijdelijk) vluchtelingen worden gehuisvest.


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #2 Gepost op: 22 september 2015, 00:39:30
Ik zit hier in het noorden van het land en moet zeggen, we hebben het er aardig druk mee...


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #3 Gepost op: 22 september 2015, 09:16:59
Citaat van: DF link=msg=1374408 date=1442875170
Ik zit hier in het noorden van het land en moet zeggen, we hebben het er aardig druk mee...

Dit is wel een hele korte zin met drie puntje aan het eind, Kun jij dit nader onderbouwen en uitleggen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #4 Gepost op: 22 september 2015, 09:23:04
Kamerstuk: 21-09-2015
Indiener: E.I. Schippers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Citaat
Geachte voorzitter,

Sinds enige weken is de toestroom van asielzoekers naar Nederland sterk toegenomen. De hoge toestroom is aanleiding geweest om de screening van asielzoekers tegen het licht te houden. Met deze brief informeer ik uw Kamer over de gekozen aanpassing en twee adviezen die ik hierover heb ontvangen.
 
Tuberculose komt in Syrie zelden voor, met als gevolg dat bij asielzoekers uit Syrië ook zelden tuberculose voor komt. Screening op tuberculose is bij deze asielzoekers derhalve weinig zinvol. Dit is de reden om de screening op tuberculose van Syrische asielzoekers op te schorten. Sinds dit weekend is deze beleidslijn bekend bij de ggd’en en zij kunnen zonodig ook lokaal informatie verschaffen. Deze (tijdelijke) aanpassing van beleid is conform de adviezen van het Centrum infectieziektebestrijding (CIb) van het RIVM en de ad-hoc commissie van de Commissie voor praktische tuberculosebestrijding (CPT) (zie bijlage). Experts zijn van oordeel dat hiermee geen risico voor de volksgezondheid wordt gelopen. Screening van asielzoekers uit hoogrisico landen op TBC, zoals Eritrea, blijft ongewijzigd prioriteit krijgen.
 
Het beleid dat alle asielzoekers tot 19 jaar zonodig de vaccins van het Rijkvaccinatieprogramma ontvangen, wordt gehandhaafd. Als duidelijk is dat zij die in het land van herkomst hebben ontvangen, is vaccinatie overbodig. Dit beleid blijft ongewijzigd en daarmee blijft de dekkingsgraad op peil.

Op internationaal niveau heeft het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) een expert opinion over de volksgezondheidsaspecten van de grote toestroom van asielzoekers via de zuidelijke en oostelijke grenzen van de EU samengesteld. Het RIVM zal deelnemen aan de besprekingen met de experts om te bezien of dit gevolgen moet hebben voor de handelswijze in Nederland.

Vooralsnog lijken er voor Nederland geen nieuwe zaken in dit advies aan de orde te komen. Wel houdt het RIVM, zowel binnen de Europese Unie als binnen Nederland, nauwgezet een vinger aan de pols, zodat de volksgezondheid in Nederland gewaarborgd blijft.


Hoogachtend,

Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Welzijn en Sport,




mw. drs. E.I. Schippers


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #5 Gepost op: 24 september 2015, 21:46:22
Citaat van: RemRoof link=msg=1374438 date=1442906219
Dit is wel een hele korte zin met drie puntje aan het eind, Kun jij dit nader onderbouwen en uitleggen.

RemRoof

Er worden meer visites aangevraagd bij de asielzoekerscentra. Tevens hebben ze het bij de post druk met asielzoekers die niet verzekerd zijn, zomaar met een taxi worden gedumpt bij de post maw zoek het maar uit en het is een gebed zonder eind om een tolk aan de lijn te krijgen. Probeer maar eens om 3 uur 's nachts een tolk Albanees aan de lijn te krijgen, drie uur wachten, mooie spoeddienst..:)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 24 september 2015, 22:21:33
Citaat van: DF link=msg=1375109 date=1443123982
Er worden meer visites aangevraagd bij de asielzoekerscentra. Tevens hebben ze het bij de post druk met asielzoekers die niet verzekerd zijn, zomaar met een taxi worden gedumpt bij de post maw zoek het maar uit en het is een gebed zonder eind om een tolk aan de lijn te krijgen. Probeer maar eens om 3 uur 's nachts een tolk Albanees aan de lijn te krijgen, drie uur wachten, mooie spoeddienst..:)

Ik heb op dit moment met de noodopvang voor vluchtelingen toch echt andere ervaringen. Maar misschien verschilt dit per regio of zelfs of dit een noodopvang is of een AZC. Dit is namelijk een wezenlijk verschil. Daarbij heeft het COA een contract met een zorgverzekeraar voor de vluchtelingen waardoor basiszorg gegarandeerd is.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #7 Gepost op: 24 september 2015, 22:29:10
Citaat van: RemRoof link=msg=1375117 date=1443126093
Ik heb op dit moment met de noodopvang voor vluchtelingen toch echt andere ervaringen. Maar misschien verschilt dit per regio of zelfs of dit een noodopvang is of een AZC. Dit is namelijk een wezenlijk verschil. Daarbij heeft het COA een contract met een zorgverzekeraar voor de vluchtelingen waardoor basiszorg gegarandeerd is.

Daarbij komt ook nog dat als je niet in het GBA staat je geen zorgverzekering kunt afsluiten.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 24 september 2015, 23:06:38
Citaat van: DF link=msg=1375109 date=1443123982
Er worden meer visites aangevraagd bij de asielzoekerscentra. Tevens hebben ze het bij de post druk met asielzoekers die niet verzekerd zijn, zomaar met een taxi worden gedumpt bij de post maw zoek het maar uit en het is een gebed zonder eind om een tolk aan de lijn te krijgen. Probeer maar eens om 3 uur 's nachts een tolk Albanees aan de lijn te krijgen, drie uur wachten, mooie spoeddienst..:)

Is goed voor de artsen, je wordt als arts alleen maar beter als je geen flauw idee hebt welke taal een patient spreekt waardoor je niets kan vragen. Ik werk zelf in een land met ontzettend veel nationaliteiten (die geen Arabisch of Engels spreken). Soms gok je dat je een medische tolk Russisch nodig hebt maar die zegt je dan dat het Oekraiens is.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #9 Gepost op: 3 oktober 2015, 10:42:30
Citaat van: Oma link=msg=1373413 date=1442557638
Als Nederland zorgt dat vluchtelingen beschikken over stromend water en goede hygienische voorzieningen is er niets aan de hand, met andere woorden als er een cholera uitbraak zou komen ligt het niet aan de vluchtelingen maar de wijze waarop ze zijn gehuisvest.

Welke infectieziekten nemen Syriers ongetwijfeld mee uit eigen land?

Belgen en Duitsers die in Nederland zijn zijn ook niet volgens het Nederlandse vaccinatieprogramma gevaccineerd.

Geweld meemaken zorgt niet automatisch voor psychische problematiek. Mensen in Midden Oosten leven in een totaal andere realiteit dan mensen in West Europa. Oorlogen en bomaanslagen zijn er altijd in het midden oosten, als het niet in je eigen land is dan is het wel in de buurlanden. Voorts zorgt religie er voor dat niet al deze mensen naar de psycholoog moeten,  inshallah (Gods wil).

Met andere woorden er is weinig reden voor huisartsenposten of gezondheidscentra om ingrijpende maatregelen te treffen omdat er (tijdelijk) vluchtelingen worden gehuisvest.

Hi Oma, dank voor je antwoord, mijn vraag kwam vooral voort uit aannames en kan zelf vooral schurft en tb bedenken. Ik kan me voorstellen dat een ander klimaat andere infecties met zich mee brengt, echter kan ik via het CDC de reizigersziekten vinden. Via pubmed vond ik het volgende artikel. Helaas alleen de abstract, de full text is in het italiaans..

Citaat
Causes of hospitalisation of migrants arrived in Lampedusa (Southern Italy) from January 2011 to June 2014
This is the synthesis of a study on admissions of migrants to hospitals in Sicily, from January 2011 to June 2014. Migrants arrived in Lampedusa were 49,000 in 2011; 4,000 in 2012; 15,000 in 2013; 6,000 in 2014; 378 patients requiring hospitalization were transported exclusively by the 118 Helicopter Emergency Medical Service in 6 Sicilian hospitals: 203 in 2011, 62 in 2012, 95 in 2013, 18 in 2014. The mean age was 25 years; more frequent areas of provenance were Horn of Africa, North Africa, Syria, and Nigeria. Women were hospitalised almost exclusively for obstetric-gynaecological problems, with a high prevalence of abortions (17/140 pregnancies) secondary to the long journey; men were hospitalised especially for bone fractures, burns, dehydration, infectious diseases, suicide attempts, and, recently, for CO poisoning of people locked in the holds of boats.Infectious diseases were mainly due to respiratory and intestinal distress, 20 people had tuberculosis (TB), 3 had HIV and 1 had malaria. No suspicious of Ebola virus infection was registered. The causes of hospitalisation do not depend on the nationality of patients and are constant over the years. Infectious diffusible diseases, mainly TB, are more common than in the Italian population, and consequently the best surveillance systems, aimed at identifying and treating patients immediately, should be activated. Mare Nostrum Operation helped migrants while they are in sea and allowed the reduction of serious health problems, mainly related to the hardships and duration of the journey, and also anticipating arrivals directly in Lampedusa, permitting a more efficient organisation of the relief in the sea.
Via; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Causes+of+hospitalisation+of+migrants+arrived+in+Lampedusa+(Southern+Italy)+from+January+2011+to+June+2014#