Camera beschadigd na "chaotische taferelen" - Rotterdam 18-09-2015

Auteur Topic: Camera beschadigd na "chaotische taferelen" - Rotterdam 18-09-2015  (gelezen 19064 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

LaurensHaarlem

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • Maakt foto's en video's
    • Laurens Bosch
Reactie #10 Gepost op: 18 september 2015, 17:18:00
Ze doen niets wat verboden is..
https://twitter.com/BoschLaurens  https://twitter.com/NieuwsFoto_Nu  https://www.facebook.com/NieuwsFoto.nu


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #11 Gepost op: 18 september 2015, 17:21:34
Citaat van: LaurensHaarlem link=msg=1373629 date=1442589480
Ze doen niets wat verboden is..

Oh jawel. Verstoring openbare orde. Niet voldoen aan vordering. etc.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #12 Gepost op: 18 september 2015, 17:22:08
Citaat van: LaurensHaarlem link=msg=1373624 date=1442589019
Gelukkig hebben de mensen die hier antwoorden het niet voor het zeggen  ;)
Over fatsoen en de werkwijze van de aanwezige pers heb ik het niet, maar mocht de agent de meneer met de camera dusdanig hebben geduwd dat hij is gevallen en z'n camera kapot gaat, hoort deze te worden vergoed. Dat soort gedrag kun je niet rechtvaardigen, omdat een meneer met camera in de weg loop..

Niet te rechtvaardigen?

Artikel 8, lid 1 Politiewet

De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak is bevoegd in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening geweld te gebruiken, wanneer het daarmee beoogde doel dit, mede gelet op de aan het gebruik van geweld verbonden gevaren, rechtvaardigt en dat doel niet op een andere wijze kan worden bereikt. Aan het gebruik van geweld gaat zo mogelijk een waarschuwing vooraf.


Citaat van: LaurensHaarlem link=msg=1373629 date=1442589480
Ze doen niets wat verboden is..

Daar valt over te twisten. Kan best wel eens snel naar een artikel 184 Sr gaan.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Vinkendrecht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Centralist GMC ZHZ; Bevelvoerder Brw Dordrecht
    • Vinkendrecht
Reactie #13 Gepost op: 18 september 2015, 17:22:47
Citaat van: LaurensHaarlem link=msg=1373629 date=1442589480
Ze doen niets wat verboden is..

Dan is dit ook het risico wat je loopt.
Als je een goede lens hebt kan je vanaf afstand ook inzoomen en loop je niemand in de weg, maar nee, ze moeten allemaal vooraan staan. Want stel je voor dat je niet het mooiste plaatje hebt van andermans ellende,
Te triest voor woorden dit gedrag en moet mijns inziens flink aan banden gelegd worden.
Dit heeft niets met persvrijheid te maken.
groeten, Martin Vink Dordrecht


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #14 Gepost op: 18 september 2015, 17:23:29
Pers doet misschien wel niks wat niet verboden is, maar je fatsoenlijk gedragen (zowel naar politie, ambulance, NS personeel als slachtoffer) is er echt niet bij. Slachtoffer wordt gewoon zelfs volledig afgedekt door het ambulancepersoneel... Sorry, maar die pers gaan gewoon te ver, want de sensatie maken zij door zo opdringerig te zijn en gewoon in de weg te lopen, wat het incident ook mag zijn geweest. Dit gedrag is gewoon te triest om er ook nog maar verder wat over te zeggen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #15 Gepost op: 18 september 2015, 17:43:07
Citaat van: LaurensHaarlem link=msg=1373624 date=1442589019
Gelukkig hebben de mensen die hier antwoorden het niet voor het zeggen  ;)
Over fatsoen en de werkwijze van de aanwezige pers heb ik het niet, maar mocht de agent de meneer met de camera dusdanig hebben geduwd dat hij is gevallen en z'n camera kapot gaat, hoort deze te worden vergoed. Dat soort gedrag kun je niet rechtvaardigen, omdat een meneer met camera in de weg loop..

Serieus ? Kijk ik wil de pers echt wel de vrijheid geven maar zoals dit gaat ? Man man man...

Daarbij als jij meent dat je, als je, na zo vaak te zijn gewaarschuwd om aan de kant te gaan, om ruimte te geven, nog mag klagen over het feit dat je een duw krijgt omdat je niet aan de kant gaat. Dan vraag ik mij serieus af of jij wel van deze planeet afkomt.... 98uiye

De wettelijke basis is door eerdere collega's al aangegeven. De collega staat, naar mijn mening, en ervaring, volledig in de juiste uitvoering van zijn bediening, dat is in deze ruim baan te maken voor de ambulance met een patient/verdachte.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #16 Gepost op: 18 september 2015, 17:53:01
Het is altijd makkelijk scoren om iemand met een 'omstreden' eigen (lees: andere) mening dan de goegemeente af te branden.  :)

Zoals menig agent hier zal reageren als het gedrag van een collega ter discussie staat ('wacht eerst het onderzoek maar af') zou ik ook in dit geval er voor willen pleiten om eerst eea zwart op wit te hebben wat er nou daadwerkelijk is gebeurd.

True, de fotografen staan er dicht op en er wordt door de agenten geschreeuwd 'opzij'. Maar het gebeuren met die motoragent speelt zich nogal buiten ons gezichtsveld af. En puur afgaand op de reacties van die fotografen is er nogal wat geweld gebruikt.

Als ik de reacties zo lees is voor sommigen een knieschot voor fotografen die in de weg staan nog niet zwaar genoeg; de antipathie druipt ervan af.

Nu loop ik inmiddels ook een tijdje mee in deze 'business' en ik kan vanaf de 'andere' kant ook aardig wat anekdotes vertellen over agenten die hun eigen regels maken. Over agent A die vraagt 'zou u vooral het publiek voor ons willen filmen' (huh...?) en agent B die bij datzelfde incident de filmer in kwestie op belachelijk grote afstand zet ivm diens 'eigen veiligheid' terwijl voorbijgangers, buurtbewoners, etc.. nog steeds op hun gemakkie met hun neus vlakbij het incident staan.

Ik bedoel: het is zo gemakkelijk om elkaar af te branden en hatelijkheden uit te wisselen. Laten we vooral nuchter en zakelijk blijven in deze.  O0
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 18 september 2015, 18:02:59
Kleine update op het berichtje...

Politie biedt excuus aan voor wegduwen journalisten

Gepubliceerd: Vandaag 11:40 Update: Vandaag 17:38

De politie Rotterdam heeft zijn excuus aangeboden aan twee journalisten, nadat zij vrijdagochtend opzij werden geduwd door een motoragent. De twee verslaggevers hebben een grote bos bloemen gekregen.

De daar aanwezige journalisten mogen toch eerst weleens sterk naar hun eigen gedrag kijken; de manier waarop ze de politie hinderen, in de weg lopen, duwen, dringen, in de ambulance staan te filmen etc. etc. heeft niets meer met journalistiek te maken; Over het emotionele taalgebruik en gescheld maar niet te spreken, ongelooflijk, en dan wil je nog serieus genomen worden als journalist?  :|
Samen sterk in de hulpverlening!


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #18 Gepost op: 18 september 2015, 18:14:15
Citaat van: Live link=msg=1373645 date=1442592179
Kleine update op het berichtje...

Politie biedt excuus aan voor wegduwen journalisten

De daar aanwezige journalisten mogen toch eerst weleens sterk naar hun eigen gedrag kijken; de manier waarop ze de politie hinderen, in de weg lopen, duwen, dringen, in de ambulance staan te filmen etc. etc. heeft niets meer met journalistiek te maken; Over het emotionele taalgebruik en gescheld maar niet te spreken, ongelooflijk, en dan wil je nog serieus genomen worden als journalist?  :|

Neem aan dat er niet voor niets excuus wordt aangeboden? Kennelijk was het gebruikte geweld niet zo rechtmatig als hier zonder meer gelijk werd aangenomen.  :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 18 september 2015, 18:23:35
Filmpje vanaf de andere kant:

https://www.youtube.com/watch?v=GuBsoXyeyKo
NOS
Samen sterk in de hulpverlening!