Camera beschadigd na "chaotische taferelen" - Rotterdam 18-09-2015

Auteur Topic: Camera beschadigd na "chaotische taferelen" - Rotterdam 18-09-2015  (gelezen 19075 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #50 Gepost op: 19 september 2015, 18:04:44
Citaat van: Fletwed link=msg=1373730 date=1442608276
Dit soort zaken zorgt er weer voor dat volgende keren een groter gebied afgezet gaat worden met lint :|
Prima.

Ik weet niet precies wat er daar in Rotjeknor gebeurd is, want ik was er niet bij. Maar als er voortaan een vierkante kilometer wordt afgezet om de pers te weren, is dat heel makkelijk aantoonbaar. Dus zou ik dat in zo'n geval aanvechten, en wordt dat weer toegewezen.

Nogmaals: de pers heeft het recht om te zien wat er gebeurt. Kan je wel over uit je stekker gaan, maar feitelijk moet je dat ook niet willen als hulpverlener. In een tijd waar bijvoorbeeld het politie optreden steeds meer ter discussie staat (denk aan de zaken als bijvoorbeeld de dood van Mitch) wekt het afzetten en afschermen juist de indruk dat er iets gebeurt wat het daglicht niet kan verdragen.

Er moet door beide bloedgroepen gewoon gewerkt kunnen worden. Hulpverleners enerzijds, pers anderzijds. Als volwassen mensen. Zonder elkaar te pesten of te hinderen. Dat is een normale situatie.

Peen
Redacteur van


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #51 Gepost op: 19 september 2015, 20:05:42
Citaat van: williamharthoorn link=msg=1373783 date=1442642338
In mijn ogen als collega fotograaf, zijn ze genoeg gewaarschuwd. Ik snap de nieuwswaarde ook niet om foto's/film te maken van iemand die in een ambulance word gereden. Daarnaast hebben ze geen respect in hun en verkloten het weer voor veel journalisten daar in de omgeving.

Beelden zijn toch wel degelijk gebruikt.

Citaat van: Thor link=msg=1373795 date=1442647974
De horde van die “heren” van “de pers” had daar al een  paar uur staan te darren in de afwachting van liefst zo spectaculair mogelijk nieuws en dan wordt er uiteindelijk een kennelijk verzwakte verstekeling uit het toilet gehaald. Ja dat is dan wel even slikken als je daar een paar uur aanwezig bent in afwachting van mogelijk schietpartijen, ploffen, slachtoffers etc. en dat moet even worden afgereageerd je moet als pers natuurlijk wel met iets thuis komen.

Dit is gewoon een kansloze reactie.

Citaat van: Thor link=msg=1373795 date=1442647974
Tja en motoragenten, veelal nou niet bepaald de "meest beschaafde" agenten binnen de politie.

Dit ook trouwens......


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #52 Gepost op: 19 september 2015, 21:54:22
Citaat van: 112fotograaf link=msg=1373765 date=1442615738
Filmpje laat duidelijk zien dat er maar 1 loopt te duwen en dat is de motoragent.
Kijken we nu echt naar hetzelfde filmpje? Ik zie vooral een horde 'bijna papparazi achtige' journalisten die elkaar staan te verdringen en duwen en het liefst nog samen met de ambulancebroeder de ambulance in willen springen om maar een foto te kunnen maken van de verdachte/so op een brancard.

Uiteraard zie ik ook het optreden van de bewuste agent die (nadat er al een behoorlijk aantal keer gevorderd is om opzij te gaan) inderdaad van enig (geoorloofd) geweld gebruikt om ruimte te maken. Of dit (achteraf gezien) wel of niet proportioneel was kan ik niet beoordelen, dit laat ik graag over aan degene die daar over gaan.

maar dan vervolgens ook nog eens het taalgebruik en de beledigingen ("welke van die klootzakken was het"), dan lijkt mij toch dat dit juist onderdeel van de discussie zou moeten zijn, zeker in een topic op het hulpverleningsforum.

Topictitel zou wat dat betreft dus beter kunnen zijn "Hulpverleners ernstig gehinderd door chaotisch gedrag journalisten in Rotterdam"
Samen sterk in de hulpverlening!


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #53 Gepost op: 20 september 2015, 09:30:33
Citaat van: Live link=msg=1373899 date=1442692462
Kijken we nu echt naar hetzelfde filmpje? Ik zie vooral een horde 'bijna papparazi achtige' journalisten die elkaar staan te verdringen en duwen en het liefst nog samen met de ambulancebroeder de ambulance in willen springen om maar een foto te kunnen maken van de verdachte/so op een brancard.
O jee... Wat een stemmingmakerij weer. <autodrop mode>Journalisten: ze zouden verboden moeten worden !</autodrop>

Door het gedrag van deze jongeman heeft al het treinverkeer op één van de grootste treinknooppunten van het land er uren uit gelegen. Bovendien was op dat moment nog niet bekend dat het slechts een mogelijk zwartrijdertje was.

Ik vraag me af of er hier ook zo zwart-wit gereageerd zou zijn als was gebleken dat deze snuiter een vuurwapen en 10 gevulde magazijnen bij zich had. Althans: ik heb hier niemand in vergelijkbare termen horen mauwen toen er een aantal weken geleden die man uit de Thalys getrokken werd, en ook die man in beeld werd gebracht. Het is bepaald niet de eerste keer dat ik hier merk dat er niet bepaald consequent gedacht wordt. Nu is het 'aggossie en die rot-journalisten ook die op hem jagen'; en als het een terrorist is mag alles.

Door die 'poging aanslag' toen, gevolgd door het handelen van deze jongeman (en de achteraf wellicht overtrokken reactie daarop van de hulpdiensten) waren de gebeurtenissen gewoon nieuws. En dan zou ik hem echt niet 'vol in zijn snuit' op de camera hoeven te hebben (dekentje eroverheen is prima), maar het beeld dat de overmeesterde arrestant wordt weggevoerd hoort er gewoon bij. Of die nu op een brancard ligt of met handjes op de rug weggevoerd wordt tussen twee AT'ers. Je moet een compleet verhaal hebben.

Heeft zo'n arrestant rechten ? Jazeker. Maar een aantal daarvan heeft hij ook verspeeld door niet gewoon uit dat toilet te komen op het moment dat het hem meermalen normaal gevraagd werd. Hij was wellicht bang; maar kreeg daardoor juist ook te maken met een arrestatieteam inclusief een nijdige hond, om maar wat te noemen. Maar werd daardoor ook nationaal nieuws.

Ik heb de video's niet eens goed bekeken, maar ik zag wel voldoende ruimte eromheen om met een man of 10 politie/NS om de brancard te lopen (NOS video). Dat is gewoon voldoende; van daadwerkelijk blokkeren is geen sprake; de brancard kan gewoon blijven rollen.

Citaat van: Live link=msg=1373899 date=1442692462
Topictitel zou wat dat betreft dus beter kunnen zijn "Hulpverleners ernstig gehinderd door chaotisch gedrag journalisten in Rotterdam"
Of: "Chaotische taferelen en treinenloop ernstig verstoord door overtrokken reactie van de hulpdiensten."

Het is maar net welke invalshoek je kiest. Geloof me: geef me de ruwe beelden en een uurtje en ik maak een artikel waardoor heel NL over het politieoptreden daar heen valt. Laat het geheel nu maar gewoon aan de klachtencommissie over; voordat je oordeelt op basis van wat video en dit soort tendentieuze teksten hier neerzet.

Peen
Redacteur van


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #54 Gepost op: 20 september 2015, 09:55:59


Geloof me: geef me de ruwe beelden en een uurtje en ik maak een artikel waardoor heel NL over het politieoptreden daar heen valt.

Ik geloof je. :-*
Daar heeft de media inderdaad steeds vaker een handje van.
Want dat verkoopt.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #55 Gepost op: 20 september 2015, 09:57:03
Ik denk dat je de discussie niet helemaal begrepen hebt. Volgens mij maakt niemand zich hier druk over het op beeld zetten van de verdachte, maar om het samenspel tussen hulpdiensten en media tijdens het afvoeren van de verdachte.

Citaat van: peen van dienst link=msg=1373951 date=1442734233
Ik heb de video's niet eens goed bekeken, maar ik zag wel voldoende ruimte eromheen om met een man of 10 politie/NS om de brancard te lopen (NOS video). Dat is gewoon voldoende; van daadwerkelijk blokkeren is geen sprake; de brancard kan gewoon blijven rollen.

Daar gaat de discussie inderdaad meer over. De ruimte was blijkbaar niet voldoende, want de aanwezige hulpdiensten wilden meer afstand. In de huidige samenleving lijkt iedereen zelf maar te willen beslissen hoe groot die afstand moet zijn. Er dient op zo'n moment gewoon geluisterd te worden, klaar.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #56 Gepost op: 20 september 2015, 11:36:50
Citaat van: 0501 link=msg=1373619 date=1442587707
Ik denk dat ze al helemaal mazzel hebben dat de verdachte niet door het AT/DSI naar buiten werd begeleidt, dan hadden er zeer waarschijnlijk wel wat meer camera's gesneuveld.

Hebben zij dan de (wettelijke) bevoegdheid om camera's te vernielen of zo? Of mogen ze burgertjes extra "treiteren", omdat ze "bijzonder" zijn?


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #57 Gepost op: 20 september 2015, 11:44:35
Citaat van: peen van dienst link=msg=1373860 date=1442678684

Er moet door beide bloedgroepen gewoon gewerkt kunnen worden. Hulpverleners enerzijds, pers anderzijds. Als volwassen mensen. Zonder elkaar te pesten of te hinderen. Dat is een normale situatie.

Peen

Je kan met de beste wil van de wereld nou niet zeggen dat de Pers zich daar volwassen gedragen heeft.....


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #58 Gepost op: 20 september 2015, 11:57:46
Persvrijheid vind ik een groot goed, maar het slaat in Nederland een beetje door. Vooral bij de vele, jeugdige 112 fotograafjes die zichzelf erg belangrijk vinden en schijt aan alles hebben, onder het mom van die persvrijheid.

Blijkbaar moet je in hulpverlenend Nederland steeds meer een modus zien te vinden om je werk goed en veilig te kunnen doen.

In dit specifieke geval had, achteraf gezien, wellicht de route naar de ambulance volledig vrij en veilig gemaakt moeten worden. Dan maar op een veilig plekje een paar minuten wachten totdat er een veilige situatie gecreëerd is.

Uiteraard gaat Peen dan brullen over persvrijheid en afzettingen van 10 vierkante kilometer. Maar waar ik mij vooral druk over maak, is dat er tussen al die fotografen wellicht iemand tussenzit met verkeerde ideeën en sympathieën. Die het nodig vindt "om een daad" te stellen. En die "vermomd" als fotograaf erg dicht bij slachtoffer en hulpverleners kan komen en daar hele vervelende dingen zou kunnen doen. Ook naar een slachtoffer toe, die wellicht dader zou kunnen zijn van iets wat veel mensen niet leuk vinden.

Volgens de pers is dit uiteraard niet waar. Want het zijn allemaal koorknaapjes. Academisch geschoold. Uitstekende omgangsvormen en sociale vaardigheden. Mentaal en psychisch allemaal 100% stabiel. En uitgebreid gescreend door elke denkbare veiligheidsdienst, dus 100% betrouwbaar.


CM112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
  • Asp. manschap A
Reactie #59 Gepost op: 20 september 2015, 12:04:15
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1373974 date=1442743066
Persvrijheid vind ik een groot goed, maar het slaat in Nederland een beetje door. Vooral bij de vele, jeugdige 112 fotograafjes die zichzelf erg belangrijk vinden en schijt aan alles hebben, onder het mom van die persvrijheid.

Blijkbaar moet je in hulpverlenend Nederland steeds meer een modus zien te vinden om je werk goed en veilig te kunnen doen.

Het erge is dat dit geen 112 fotograafjes waren, maar 'professionele' foto- en videografen van grote nieuwsmedia die alle normen en waarden laten schieten voor het maken van de beste plaatjes en videobeelden. Ik denk persoonlijk dat de fotografen van 112-lutjebroek hier minder overlast hadden veroorzaakt.

Kortom: laat de 112-fotograafjes buiten kuif, en bespreek deze in een ander topic.