Camera beschadigd na "chaotische taferelen" - Rotterdam 18-09-2015

Auteur Topic: Camera beschadigd na "chaotische taferelen" - Rotterdam 18-09-2015  (gelezen 19203 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #70 Gepost op: 21 september 2015, 08:57:48
Citaat van: CopVR3 link=msg=1374099 date=1442780506
Verder vind ik het niet erg gepast dat je Milly Boele noemt in een reactie van jou om e.e.a. wat meer lading te geven. Ik kan ook zeggen dat je hiermee iets insinueert, dat de motoragent direct een rotte appel is b.v.
Oei, dan heb je me verkeerd begrepen, of ik ben niet duidelijk genoeg geweest.

Ik noemde die slechts als reactie op de ietwat vergezochte post van Azijnzeikerd, waarin hij stelt dat er tussen de journalisten wel eens eentje had kunnen zitten die een aanslag op deze jongeman had willen plegen. De genoemde voorbeelden dienen slechts als illustratie dat er bij de politie ook hele bedenkelijke types zijn ontmaskerd c.q. aangehouden, in de loop van de jaren. Ook vanmorgen stond er weer een voorbeeld in het AD van een 41-jarige Rotterdamse agent die over de schreef is gegaan. Onmiddellijk gevolgd door de constatering 'overal kom je rotte appels tegen'. Kwestie van statistiek: in zo'n enorm grote groep zitten er altijd wel een paar; daar is niets opzienbarends aan.

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden (en videobeeld zeker) maar ik weet als geen ander dat het ook een vertekend beeld kan opleveren. Dus (in tegenstelling tot de meerderheid hier) heb ik al meermalen in deze thread gezegd geen mening te hebben over het handelen van de motoragent (of de muskieten) want 'ik ben er niet bij geweest' maar wel 'ben benieuwd naar de resultaten van het onderzoek'.

Op het moment dat ik daar in die gang had gestaan (dichtbij de bewuste gebeurtenissen) had ik echt wel een mening gehad en die geventileerd  098uo Maar het is zooooo gevaarlijk om zulke stellige standpunten in te nemen op basis van wat beelden van iemand anders. Wat je nu ziet zijn alleen de beelden die de zender op gegaan zijn; vaak staat er nog veel meer beeld op de geheugenkaart wat niet uitzendwaardig is, maar wel relevant voor een onderzoek als dit.

Peen
Redacteur van


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #71 Gepost op: 21 september 2015, 13:45:59
Citaat van: peen van dienst link=msg=1374159 date=1442818668
Ik noemde die slechts als reactie op de ietwat vergezochte post van Azijnzeikerd, waarin hij stelt dat er tussen de journalisten wel eens eentje had kunnen zitten die een aanslag op deze jongeman had willen plegen.

Je verdraait mijn woorden, maar dat is uiteraard toegestaan in de eeuwige strijd om je eigen gelijk te bewijzen.

Jij ziet allemaal hoog opgeleide 100% integere fotovakjournalisten.

Ik zie een kluwen met, laat ik het netjes houden, halve garen die slachtoffer en hulpverleners insluiten. Dat is 100% onveilig. In jouw realiteit gebeurt het natuurlijk niet, maar er hoeft maar 1 gefrustreerde halve zool met een mes tussen te zitten die, getriggerd door het moment, van de gelegenheid gebruikt maakt om iemand iets heel lelijks aan te doen en er ontstaat een geheel nieuwe situatie. Waar je dan wel weer perfecte foto's van kan maken. Dat dan weer wel.

Fotograferen best, maar niet OP onze werkplek. Daar heb je niks te zoeken.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #72 Gepost op: 21 september 2015, 14:17:11
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1374247 date=1442835959
Je verdraait mijn woorden, maar dat is uiteraard toegestaan in de eeuwige strijd om je eigen gelijk te bewijzen.

Jij ziet allemaal hoog opgeleide 100% integere fotovakjournalisten.

Ik zie een kluwen met, laat ik het netjes houden, halve garen die slachtoffer en hulpverleners insluiten. Dat is 100% onveilig. In jouw realiteit gebeurt het natuurlijk niet, maar er hoeft maar 1 gefrustreerde halve zool met een mes tussen te zitten die, getriggerd door het moment, van de gelegenheid gebruikt maakt om iemand iets heel lelijks aan te doen en er ontstaat een geheel nieuwe situatie. Waar je dan wel weer perfecte foto's van kan maken. Dat dan weer wel.

Fotograferen best, maar niet OP onze werkplek. Daar heb je niks te zoeken.
En wat peen dus terecht heeft opgemerkt is dat die gek met mes overal in dienst kan zijn, als voorbeeld de militair die recent is overgelopen. En dus je opmerking dat een risico alleen vanuit de groep met fotografen zou kunnen komen is zonder enige fundatie.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #73 Gepost op: 21 september 2015, 14:45:24
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1374247 date=1442835959
Fotograferen best, maar niet OP onze werkplek. Daar heb je niks te zoeken.
Oei oei; kleine misvatting. Daar heeft een fotojournalist juist wel wat te zoeken. En dat is nog eens netjes vastgelegd ook. Wat ik al zei: leer er maar mee leven.

En dat is ook wat ik bedoel met 'je kan best een vierkante kilometer afzetten' (en daarmee het grote publiek op ruimte afstand houden); maar journalisten (mits voorwaarden etc) hebben nog steeds toegang tot het afgezette gebied. Tuurlijk: zet het nu af en houd ons bij het lint tegen, en we doen er even niets aan; maar wat ik al zei: dan vecht ik het achteraf aan, en krijg ik gelijk.

Ik heb het al eerder in dit draadje genoemd: er moet gewoon op een normale, professionele manier gewerkt kunnen worden. Hulpverleners hinderen hoort daar niet bij. Maar.... pers hinderen ook niet. De belangen zijn niet altijd dezelfde, maar beide beroepsgroepen hebben hun plaats in de maatschappij en hun eigen werkzaamheden, en moeten die kunnen uitvoeren, waarbij wat mij betreft het werk van de hulpverleners (in het geval dat het botst) voor gaat.

Maar ga niet misbruik maken van bevoegdheden om mij 'zomaar' op afstand te houden. Dan heb je echt een stevige dobber aan me.

Peen
Redacteur van


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #74 Gepost op: 21 september 2015, 14:51:46
Citaat van: peen van dienst link=msg=1374266 date=1442839524
Oei oei; kleine misvatting. Daar heeft een fotojournalist juist wel wat te zoeken. En dat is nog eens netjes vastgelegd ook. Wat ik al zei: leer er maar mee leven.

En dat is ook wat ik bedoel met 'je kan best een vierkante kilometer afzetten' (en daarmee het grote publiek op ruimte afstand houden); maar journalisten (mits voorwaarden etc) hebben nog steeds toegang tot het afgezette gebied. Tuurlijk: zet het nu af en houd ons bij het lint tegen, en we doen er even niets aan; maar wat ik al zei: dan vecht ik het achteraf aan, en krijg ik gelijk.

Ik heb het al eerder in dit draadje genoemd: er moet gewoon op een normale, professionele manier gewerkt kunnen worden. Hulpverleners hinderen hoort daar niet bij. Maar.... pers hinderen ook niet. De belangen zijn niet altijd dezelfde, maar beide beroepsgroepen hebben hun plaats in de maatschappij en hun eigen werkzaamheden, en moeten die kunnen uitvoeren, waarbij wat mij betreft het werk van de hulpverleners (in het geval dat het botst) voor gaat.

Maar ga niet misbruik maken van bevoegdheden om mij 'zomaar' op afstand te houden. Dan heb je echt een stevige dobber aan me.

Peen
Eigenlijk is volgens mij ieder het weer met elkaar eens. Niet te dicht bij komen als (foto)journalist zodat een HV'er zijn werk kan doen maar hv'er moet de journalist wel de mogelijkheid geven mee te kijken.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #75 Gepost op: 21 september 2015, 15:28:32


waarbij wat mij betreft het werk van de hulpverleners (in het geval dat het botst) voor gaat.

Maar ga niet misbruik maken van bevoegdheden om mij 'zomaar' op afstand te houden. Dan heb je echt een stevige dobber aan me.

En de echte journalist-professional zal inderdaad wat jij zegt, altijd de hulpverlening als eerste noemen.
Ten 2e pas de media. (commercieel belang)

Over het 2e verhaal (geldt niet alleen voor jou): hou er rekening mee dat als er afstand wordt gevraagd, al dan niet met linten, dit ook gebeurt om zaken waar je als journalist even niks van weet.
Dat heeft met politiewerk te maken (b.v. pd management, veiligstellen van sporen en daderwetenschappen).

Dan kun je als journalist nog zo moeilijk doen en de agent van zijn werk houden omdat jij denkt een zware dobber voor hem te moeten zijn.
Een agent die zijn werk goed doet, gebruikt zijn bevoegdheden niet om journalistje te pesten, maar om zijn politiewerk goed te doen, ook al denk jij dat het andersom is doordat jij een andere visie hebt.

Dan heb je als journalist gewoon even vette pech, maar je trekt ter plaatse aan het kortste eind. En dat kan ver gaan.

Dan ga je achteraf inderdaad maar protesteren. In Nederland is men heel pers-toegankelijk en krijgt men achteraf misschien gelijk ook al was het op straat een goede beslissing van de agent.
Dan heb ik als agent mijn doel bereikt en mijn werk goed gedaan. Achteraf lullen is altijd makkelijk, de agent op straat staat altijd met zijn poten in de modder.

Hier mag best wat meer rekenschap mee gehouden worden.

Ben blij dat wij hier een goede verstandhouding hebben met de media. Ook de 112- fotografen die desgevraagd zelfs erg behulpzaam zijn.
Geven en nemen en begrip tonen. Werkt hier prima.
Maar goed ik realiseer mij ook dat er elders ook sharks tussen heb zitten die hun eigen belang ten koste van anderen voorop stellen.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #76 Gepost op: 21 september 2015, 16:28:37
Citaat van: CopVR3 link=msg=1374283 date=1442842112
Over het 2e verhaal (geldt niet alleen voor jou): hou er rekening mee dat als er afstand wordt gevraagd, al dan niet met linten, dit ook gebeurt om zaken waar je als journalist even niks van weet.
Dat heeft met politiewerk te maken (b.v. pd management, veiligstellen van sporen en daderwetenschappen).

Dan kun je als journalist nog zo moeilijk doen en de agent van zijn werk houden omdat jij denkt een zware dobber voor hem te moeten zijn.
En dat doen we dan dus ook juist daar niet op straat.

Citaat van: CopVR3 link=msg=1374283 date=1442842112
Een agent die zijn werk goed doet, gebruikt zijn bevoegdheden niet om journalistje te pesten, maar om zijn politiewerk goed te doen, ook al denk jij dat het andersom is doordat jij een andere visie hebt.

Dan heb je als journalist gewoon even vette pech, maar je trekt ter plaatse aan het kortste eind. En dat kan ver gaan.

Dan ga je achteraf inderdaad maar protesteren. In Nederland is men heel pers-toegankelijk en krijgt men achteraf misschien gelijk ook al was het op straat een goede beslissing van de agent.
Om een voorbeeld te noemen: er zijn in de eenheid Den Haag bepaalde ploegen en bepaalde bureau's waar nooit iets mag. Er zijn bureau's waar je juist altijd alle medewerking krijgt.

Ik heb er begrip voor dat je als muskiet soms pech hebt, en het even niet anders is. Maar niet dat het altijd in het werkgebied van een bepaald bureau is, of dat het altijd bij die diezelfde ploeg is. Dus dan ga ik achteraf om een verklaring voor het 'nu even pech' vragen. En als daar een antwoord als 'omdat ik het zeg' of 'omdat ik het niet wil hebben' op terugkomt ga ik dus in die 'zware dobber' stand. Vergeet niet: de regel is 'toegang, tenzij' en ik wil dan wel weten wat die tenzij was.

Wat ook veel gebeurt: 'van mij mag het, maar niet van de brandweer'. Vervolgens vraag ik ik na bij de brandweer (via woordvoerder bij de OVD-B); en dan weet geen bevelvoerder of OVD van een reden af. Dan hoor ik 'zucht, ik kom jullie wel weer bij het lint ophalen' en worden we door de WVB binnen de linten gehaald.

Voor de duidelijkheid: het komt niet veel voor, binnen de eenheid Den Haag. Maar als het voorkomt weten we inmiddels zowat feilloos te noemen welke kledingnummers en welke bureau's het zijn. En dan ga ik wel vragen stellen, ja.

Peen
Redacteur van


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #77 Gepost op: 21 september 2015, 16:53:22
Ja daar kan ik inkomen. Als je slechte ervaringen hebt met bepaalde wijkteams dan kan dat frustreren.

Over het OVD verhaal: Hou bij een politie plaats delict waar een p.d. beheerder is aangesteld, er rekening mee dat niet de zojuist arriverende OVD, baas is op de p.d. incl sporen, maar de agent die door de OC is aangewezen als verantwoordelijke. Deze is dus te herkennen aan het groene hesje met p.d. beheerder erop.
(niet OVD-P of B)

Maar goed volgens mij weet je dit al wel... ::)


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #78 Gepost op: 21 september 2015, 16:53:51
Citaat van: peen van dienst link=msg=1374298 date=1442845717
Voor de duidelijkheid: het komt niet veel voor, binnen de eenheid Den Haag. Maar als het voorkomt weten we inmiddels zowat feilloos te noemen welke kledingnummers en welke bureau's het zijn. En dan ga ik wel vragen stellen, ja.

Peen

En terecht.

Ik denk vaak ook dat het onduidelijkheid is bij veel bureau's en/of collega's. Ik heb ooit eens wat mailtjes voorbij zien komen wie wat kan en mag van de pers, maar meer zie je er ook niet over. Het is ook nooit verkeerd om achteraf (!) het gesprek aan te gaan waarom iets nou zo is gegaan. Kunnen beide partijen wat van leren.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #79 Gepost op: 21 september 2015, 21:33:17
Citaat van: CopVR3 link=msg=1374305 date=1442847202
Ja daar kan ik inkomen. Als je slechte ervaringen hebt met bepaalde wijkteams dan kan dat frustreren.

Over het OVD verhaal: Hou bij een politie plaats delict waar een p.d. beheerder is aangesteld, er rekening mee dat niet de zojuist arriverende OVD, baas is op de p.d. incl sporen, maar de agent die door de OC is aangewezen als verantwoordelijke. Deze is dus te herkennen aan het groene hesje met p.d. beheerder erop.
(niet OVD-P of B)

Maar goed volgens mij weet je dit al wel... ::)
Yup; al zijn wij meestal zo snel ter plaatse dat al dat soort zaken nog niet ingeregeld zijn. Maar goed: als er iets is wat we onze mensen inpeperen is het wel 'hulpverlening gaat voor, en respect voor sporen'. Zou het niet op ons geweten willen hebben dat er iemand de dans ontspringt omdat wij sporen besmet hebben.

Maar bovenstaande voorbeelden gaan soms over incidenten van het niveau 'auto die rijdend in brand is geraakt en de bestuurder staat er beteuterd naast'. Dat soort kleine zaken. Vaak gaat het juist bij de wat grotere zaken beter; ook omdat er dan (na enige tijd) hogere officieren ter plaatse komen die wat meer het totaalplaatje in het oog hebben.

Citaat van: 0501 link=msg=1374307 date=1442847231
Ik denk vaak ook dat het onduidelijkheid is bij veel bureau's en/of collega's. Ik heb ooit eens wat mailtjes voorbij zien komen wie wat kan en mag van de pers, maar meer zie je er ook niet over. Het is ook nooit verkeerd om achteraf (!) het gesprek aan te gaan waarom iets nou zo is gegaan. Kunnen beide partijen wat van leren.
En dat is precies de reden dat we met die voorlichtingssessies op de bureau's zijn begonnen (ondanks dat het telkens weer een paar uur tijd kost). Het is makkelijk om iemand de huid vol te schelden dat hij/zij (in onze ogen) iets niet goed doet, maar als het gewoon nooit verteld is kunnen we daar misschien beter achteraf met een kop koffie erbij wat over bomen en uitleg geven; dat heeft dan meer nut. En bovendien kan zo'n ploeg dan gelijk alle frustraties ventileren ('ik erger me altijd kapot als jullie.....'). Even lekker met de koppen tegen elkaar; dat lucht op, en geeft begrip over en weer.

Als we nog op straat staan en iemand begint te roepen dat het zo en zo moet (en dat dreigt helemaal verkeerd te lopen) wil ik op zo'n moment nog wel eens adviseren om even met zijn meerdere te overleggen. Zo van 'weet je zeker dat ik er niet door mag ? Overleg anders even met je ploegchef of je bureau'. Dat wil vaak ook nog wel eens helpen  :)

Peen
Redacteur van