Camera beschadigd na "chaotische taferelen" - Rotterdam 18-09-2015

Auteur Topic: Camera beschadigd na "chaotische taferelen" - Rotterdam 18-09-2015  (gelezen 19051 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Ik kwam het volgende filmpje tegen bij Hart van Nederland:
http://www.hartvannederland.nl/nederland/zuid-holland/2015/chaotische-afvoer-thalys-verdachte/

Bijhorend artikel:
Citaat
Chaotische taferelen bij het afvoeren van de verdachte vrijdagochtend op Rotterdam Centraal. Toen de verdachte de ambulance in werd gereden om naar het ziekenhuis vervoerd te worden, ontstond er een schermutseling tussen journalisten en een motoragent.
Een van de cameramensen gaat uit zijn dak, omdat een agent zijn camera zou hebben vernield. Op de beelden is te zien dat de betreffende motoragent verschillende journalisten hardhandig aan de kant zet. Blijkbaar wordt het de agent te veel, want kort daarop neemt hij de benen.

Ik zie niet goed wat er daar gebeurd met die beste man en z'n camera, maar de vraag komt in me op, stel het overkomt je en het blijkt ook echt niet jouw fout te zijn; Is er dan iemand hier aansprakelijk te stellen?
Persoonlijke mening over het gebeuren zal ik maar voor me houden.




Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1 Gepost op: 18 september 2015, 16:27:27
Het is inderdaad de begrijpen dat de hulpverleners hier niet zo blij zijn met de camera's. Ze lopen namelijk ook gewoon echt in de weg hier.

De motoragent komt trouwens al in beeld aan de overkant op 00:07. Wat daar gebeurd is niet helemaal goed te zien, maar het lijkt er wel hard aan toe te gaan. Ik vermoed dat er wel meer beelden van dit incident gemaakt zijn.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Vinkendrecht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Centralist GMC ZHZ; Bevelvoerder Brw Dordrecht
    • Vinkendrecht
Reactie #2 Gepost op: 18 september 2015, 16:36:22
Zo chaotisch vind ik het niet.
Ik stoor mij mateloos aan de opdringerige pers.
Ze stappen nog net niet in de ambulance.
Zij denken en vinden tegenwoordig alle recht te hebben om overal bovenop te staan en zich op te dringen. en dan vervolgens gaan staan janken als je aan de kant geduwd wordt.
Ik heb er geen goed woord voor over.
groeten, Martin Vink Dordrecht


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 18 september 2015, 16:41:14
Als je niet als een stel randdebielen achter ambulancepersoneel en hun patiënt aan gaat rennen en zo dus niet hinderlijk gedraagt is er niks aan de hand. Doe toch even normaal mensen...  

Kan hier een journalist me eens uitleggen wat dit in hemelsnaam moet toevoegen aan de verslaglegging, want ik ben het spoor een beetje bijster. Wat mij betreft een prent voor hinderen in plaats van een vergoeding, het zal even lekker worden ::)


litchu

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
Reactie #4 Gepost op: 18 september 2015, 16:44:56
Risico van het vak?


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #5 Gepost op: 18 september 2015, 16:48:27
Man, man, man. Het lijken wel papperazzi. Schaamteloos hoe de media zich hier gedraagt. In mijn ogen handelt de agent hier gewoon volkomen terecht. Ik denk dat de fotograaf nog mazzel heeft dat hij niet ook nog eens aangehouden wordt. Ik denk dat ze al helemaal mazzel hebben dat de verdachte niet door het AT/DSI naar buiten werd begeleidt, dan hadden er zeer waarschijnlijk wel wat meer camera's gesneuveld.

De berichtgeving stoor ik me ook mateloos aan, stemmingmakerij:

Citaat
Blijkbaar wordt het de agent te veel, want kort daarop neemt hij de benen.

Uhm, zeer waarschijnlijk moet hij de ambulance begeleiden?

--------------------

Citaat van: ColinC link=msg=1373611 date=1442585514
Ik zie niet goed wat er daar gebeurd met die beste man en z'n camera, maar de vraag komt in me op, stel het overkomt je en het blijkt ook echt niet jouw fout te zijn; Is er dan iemand hier aansprakelijk te stellen?

Om nog even op je vraag terug te komen: In zo'n geval kan je een klacht indienen bij de politie. Er zal dan naar het incident gekeken worden. Kan zomaar zijn dat het optreden gerechtvaardigd wordt, maar dat de schade alsnog vergoed wordt.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


CM112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
  • Asp. manschap A
Reactie #6 Gepost op: 18 september 2015, 16:48:57
Ik heb het zien gebeuren. Rondom de ambulance was het een mierenhoop van pers en de hulpdiensten werden zichtbaar gehinderd. Na hardop gezegd de hebben 'aan de kant' door de politie en service en veiligheid van de NS werden enkele journalisten aan de kant geduwd. Hadden ze maar moeten luisteren. Naast de prent voor hinderen zou er nog een belediging van een ambtenaar in functie bij mogen komen van mij.  ;)


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #7 Gepost op: 18 september 2015, 16:52:13
http://nos.nl/artikel/2058381-kan-zwartrijder-zijn-of-een-verward-iemand.html

Video vanaf het moment dat ze volgens mij net de lift uit zijn. Als je niet wilt snappen wat afstand houden betekent dan kan je verwachten dat de politie gepast geweld gaat gebruiken. Wordt namelijk herhaaldelijk gezegd.  

De reacties van de fotografen komen bij mij over als dat zij vinden dat zij juist gehinderd worden in de uitvoering van hun taak. Zou naar mijn mening toch echt andersom moeten zijn.


LaurensHaarlem

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • Maakt foto's en video's
    • Laurens Bosch
Reactie #8 Gepost op: 18 september 2015, 17:10:19
Gelukkig hebben de mensen die hier antwoorden het niet voor het zeggen  ;)
Over fatsoen en de werkwijze van de aanwezige pers heb ik het niet, maar mocht de agent de meneer met de camera dusdanig hebben geduwd dat hij is gevallen en z'n camera kapot gaat, hoort deze te worden vergoed. Dat soort gedrag kun je niet rechtvaardigen, omdat een meneer met camera in de weg loop..
https://twitter.com/BoschLaurens  https://twitter.com/NieuwsFoto_Nu  https://www.facebook.com/NieuwsFoto.nu


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #9 Gepost op: 18 september 2015, 17:16:27
Citaat van: LaurensHaarlem link=msg=1373624 date=1442589019
Dat soort gedrag kun je niet rechtvaardigen, omdat een meneer met camera in de weg loop..

Het enige gedrag wat hier niet te rechtvaardigen is betreft dat van de media. Dan moet je niet als camerajongen achteraf gaan lopen janken.