Assistentie door brandweer: afhijsen & tilassistentie

Auteur Topic: Assistentie door brandweer: afhijsen & tilassistentie  (gelezen 36084 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2007, 13:01:22
Klopt, ik meende laatst eens ophijsen/inhijsen patient te zien, verschilt dus waarschijnlijk per centralist  ;).

Het verschilt inderdaad per centralist, op de scanner was ook te horen dat de brandweer met behulp van een ladder een persoon terug naar huis ging brengen en dat daarom even de politie nodig was om het verkeer te regelen.
Als ik mij niet vergis, gebeurt het op de Amsteldijk ook nog wel eens, twee keer op een dag, het zelfde adres!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2007, 14:30:07
Zou mooi zijn als wij dan ook eens een betaling ervoor ontvangen, net zoals de ambu voor hun ritje een rekening stuurt.
M.i. is dit "misbruik" van de brandweer voor een arbo-probleem van de ambulanciers.

cu,
loe

Misschien gebeurt dat wel in sommige regio's (of zijn ze er mee bezig)  ;) ;) Volgens mij krijgt Amsterdam er voor betaald  ;)


Michelle1983

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2007, 14:45:15
Zou mooi zijn als wij dan ook eens een betaling ervoor ontvangen, net zoals de ambu voor hun ritje een rekening stuurt.
M.i. is dit "misbruik" van de brandweer voor een arbo-probleem van de ambulanciers.

Het hoeft niet altijd een arbo-probleem te zijn, denk aan te smalle trapgaten voor brancard. In de regio wel eens gebeurt (wel al weer een tijd geleden volgens mij), elke keer als een persoon naar het ziekenhuis moest en weer terug thuis kwam - hoogwerker nodig.


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2007, 15:00:22
Het hoeft niet altijd een arbo-probleem te zijn, denk aan te smalle trapgaten voor brancard. In de regio wel eens gebeurt (wel al weer een tijd geleden volgens mij), elke keer als een persoon naar het ziekenhuis moest en weer terug thuis kwam - hoogwerker nodig.

Inderdaad, in Amsterdam heb je gemiddeld rond de 3/4 afhijsingen per dag.
Vaak omdat een patient niet via het trappenhuis kan of omdat de brancard niet in de lift past.
Of de medische toestand van de patient is slecht/of gaat hard achteruit dat de patient via het raam moet worden afgehesen.
Niet altijd een arbo-probleem van de ambulancemedemwerkers dus.


Rene112

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2007, 22:41:06
Wat op zich natuurlijk aardig is dat de term "afhijsen patiënt" eigenlijk helemaal niet meer van toepassing is op de aktie die de brandweer nu uitvoert. Er wordt nu namelijk helemaal niemand meer "gehesen"  ;)
Maar er was een tijd (voor de brancardsteunen op de werkkorf van de autoladders/hoogwerkers) dat er echt gehesen werd door de patiënt in zo'n oranje bergingsbrancard te leggen en onder aan de autoladder te hangen. Met een paar stuurlijnen werd dan het schommelen en draaien van de brancard tegen gegaan... En zo bungelde de patiënt (zonder begeleiding in de buurt) in de lucht.....  :-\  

Misschien heeft iemand nog een foto van zo'n echte afhijsing en kan die hier geplaatst worden?

groeten,
René de Caluwé


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 4 januari 2007, 23:31:23


Recent zelfs nog Mei 2006, de oude ladder van Hoorn-Centrum bij het afhijsen van een patient in Medemblik.
Gelukkig hebben ze nu een moderne en mooie nieuwe hoogwerker, waarmee normaal word afgehesen, maar dat weet je wel. ;)


fireman-77

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 5 januari 2007, 14:26:37
Zou mooi zijn als wij dan ook eens een betaling ervoor ontvangen, net zoals de ambu voor hun ritje een rekening stuurt.
M.i. is dit "misbruik" van de brandweer voor een arbo-probleem van de ambulanciers.

cu,
loe

Neem je je nou echt serieus met dit antwoord, denk nou eens na wat je opschrijft........

Een assistentie GGD hoort gewoon tot de taken van de brandweer en het is geen misbruik zoals jij het ziet.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #17 Gepost op: 5 januari 2007, 19:51:25
Mag ik u even attent maken op het volgende artikel over brandweer Amsterdam.......... ;)

s.v.p niet te snel en te hard roepen 8)

Citaat
Afhijsen patiënt niet langer vriendendienst
7 oktober 2003
AMSTERDAM (ANP) - De Brandweer Amsterdam heeft vorig jaar 841
patiënten uit woningen getakeld. Dat blijkt uit haar jaarcijfers.
Dat zijn er ruim 120 meer dan in 2001. Voor de brandweer was dit
tot voor kort een vriendendienst aan de ambulancedienst. Maar sinds
deze maand brengt de brandweer het afhijsen in rekening: 300 euro
per afhijsing.

De brandweer springt vaak bij als patiënten horizontaal moeten
worden vervoerd en op hoger gelegen etages wonen. Voor
ambulancemedewerkers is het niet te doen de patiënten door de
smalle trapgaten naar beneden te krijgen. Omdat het aantal
afhijsingen een enorme vlucht neemt, is het niet langer realistisch
dit kosteloos te doen, aldus de brandweer.

Volgens een woordvoerster van de brandweer betreft het sturen
van de rekeningen een proef. De brandweer wil zo haar kosten
dekken. De proef moet uitwijzen wie uiteindelijk de rekening
betaald. De GG&GD in Amsterdam, verantwoordelijk voor het
ambulancevervoer, zal de rekening door berekenen aan de
ziektekostenverzekeraars, aldus een woordvoerster.

Bron.NBDC


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #18 Gepost op: 5 januari 2007, 20:00:21
Wat op zich natuurlijk aardig is dat de term "afhijsen patiënt" eigenlijk helemaal niet meer van toepassing is op de aktie die de brandweer nu uitvoert. Er wordt nu namelijk helemaal niemand meer "gehesen"  ;)
Maar er was een tijd (voor de brancardsteunen op de werkkorf van de autoladders/hoogwerkers) dat er echt gehesen werd door de patiënt in zo'n oranje bergingsbrancard te leggen en onder aan de autoladder te hangen. Met een paar stuurlijnen werd dan het schommelen en draaien van de brancard tegen gegaan... En zo bungelde de patiënt (zonder begeleiding in de buurt) in de lucht.....  :-\  

Misschien heeft iemand nog een foto van zo'n echte afhijsing en kan die hier geplaatst worden?

groeten,
René de Caluwé

Zouden al die autoladders zonder brancardsteun in den lande al vervangen zijn?
Verder wordt het nog weleens toegepast als de brancardsteun niet goed bij het raam kan komen.


fireman-77

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 5 januari 2007, 20:02:23
300 euro per afhijsen, ik zeg ascosiaal!!