Assistentie door brandweer: afhijsen & tilassistentie

Auteur Topic: Assistentie door brandweer: afhijsen & tilassistentie  (gelezen 36315 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #20 Gepost op: 5 januari 2007, 20:04:52
Neem je je nou echt serieus met dit antwoord, denk nou eens na wat je opschrijft........
Een assistentie GGD hoort gewoon tot de taken van de brandweer en het is geen misbruik zoals jij het ziet.

Assistentie GGD is m.i. zeker niet een gewone taak van de brandweer.
Wij zijn voor spoedeisende ongevallen e.e.a. conform de brandweerwet.
En een patient die thuis spoedeisende hulp nodig heeft is een zorg voor de GGD en niet voor de brandweer.

Je zou kunnen zeggen de toestand van de patient gaat achteruit, dus hij moet snel naar beneden.
M.i. moet de GGD dan eerst de patient stabiliseren.
Dus ik blijf van mening dat wij geen takelbedrijf zijn voor de GGD.

Dus m.i. de kosten ervan doorberekenen of de GGD schaft een eigen gele ladderwagen aan.  8)
De patient declareert wel de GGD-rit bij de verzekeraar, dus dan ook de brandweerrekening maar.

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #21 Gepost op: 5 januari 2007, 20:05:56
300 euro per afhijsen, ik zeg ascosiaal!!

koopje  ::)

ambulance ritje van 5 km: 760 euro  :(


cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #22 Gepost op: 5 januari 2007, 20:14:15
Voor amburitten geldt meestal een vast tarief en wordt niet per km. berekend.

De brandweer is voor het redden van mens en dier.
Afhijsen of takelen patiënt is niet in eerste instantie om de rug van de ahv-ers te sparen, maar in het belang van de patiënt.
De aard van de kwaal of letsel maakt het noodzakelijk dat de patiënt horizontaal naar beneden gaat.
Daarom moet de brandweer nogal eens op prio1 t.p. komen.
In die zin is het een normale brandweertaak.

Wat wil je dan een particulier kraanbedrijf de klussen laten klaren.
Patiënt bij een reanimatie stabilseren,
Kraanbedrijf bellen en die zegt morgen om 15.00 heb ik nog een kraan vrij.  :-\
Nee, laat de brandweer dat nou maar doen.
Enne kosten doorberekenen is dan misschien wel terecht.

Hoe zit het trouwens met de kosten van een ambu die bij een grote brand standby komt staan. Krijgt de brandweer de prijs van 1 rit terwijl die ambu er uren staat?


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #23 Gepost op: 5 januari 2007, 20:21:08
Hee RAder, de beste wensen nog.

ik weet dat het niet per km. gaat  :), 't ging er maar even om dat het een groot bedrag is voor een kort ritje.

ennuh... prima hoor... als wij een factuur mogen sturen, dan verwacht ik niet anders dat die kosten voor de ambu die stand-by komt gewoon in rekening worden gebracht, die kosten worden toch gewoon gemaakt.

maar wanneer de brandweer nu werkelijk een taak heeft bij spoedeisende ambu-hulp, daar gaan we nog even over verder discussieren.  ;)
lijkt mij dat de ambu met al haar middelen een patient stabiel gaat maken, dus prio 1 voor de brandweer behoort dan niet meer nodig te zijn.

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #24 Gepost op: 5 januari 2007, 20:24:40
kreeg ineens een wave  :D

als de ambu meer gebruik maakt van een ladder dan de brandweer...
koopt de GHOR een ladderwagen..
gaan wij die af en toe huren voor een grote fik.  8)

 ;D ;D
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #25 Gepost op: 5 januari 2007, 22:40:36
@ Pyro Loe
Ook de beste wensen.
Dit keer hebben we Reeuwijk niet aangedaan met de jaarwisseling.


Met een reanimatie of een inwendige bloeding kun je stabiliseren van je wil, maar je moet als de s..... (dus op prio1) een ladderwagen hebben om de patiënt in het ziekenhuis te krijgen. Dat is zijn/haar enige redding (golden hour).

Maar goed, ik weet dat dit maar een deel van de takelklussen zijn. Er zijn er ook de nodige op prio2.
Vinden jullie het als brandweer nou zo vervelend om te doen trouwens?
Meen je nou echt daar liever een particulier kraanbedrijf voor te willen inschakelen? ???

Maar een ghor-ladderwagen dat lijkt mij ook wel wat.  ;D


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #26 Gepost op: 6 januari 2007, 10:48:20
Vinden jullie het als brandweer nou zo vervelend om te doen trouwens?
Meen je nou echt daar liever een particulier kraanbedrijf voor te willen inschakelen? ???

Ach, echt vervelend is het niet, we kunnen het (hier) nog overzien. Dus roep gerust  8)
Bij A'dam enzo speelt er natuurlijk heel wat meer.

Wat wel speelt is dat wij de vrijwilligers hard nodig hebben voor brand.
De uitbreiding van taken die soms zo maar even "op ons af komt"(hoe goed ook bedoeld) moet wel passen in onze bedrijfsvoering, om het maar even mooi uit te drukken.
Wij hebben ook te maken met werkgevers die hun vrijwilligers afstaan. En die doen dat graag voor brand, en die zien toch steeds meer met lede ogen aan dat de brandweer te pas en onpas voor een oliespoor (wat we dus al zoveel mogelijk niet meer doen) gaat of prio2 hijsklussen.

De discussie van AED op voertuigen is ook zoiets, prima voor jezelf, maar niet als pre-ambulance (of firstresponder).
Ik vond het daarom prima dat de politie te kennen heeft gegeven dit niet op hun voertuig te doen.
En de brandweer moet zich ook bij haar primaire taak houden.
En anders moeten ze de hulpverleningsorganisatie in Nederland geheel anders vorm gaan geven, zodat we een andere bedrijfsvoering gaan uitwerken.
Maar nu ga ik iets afwijken van het onderwerp geloof ik, hier zouden we een nieuwe lange discussie over kunnen beginnen.  :P


Een particulier kraanbedrijf....
Tja, als die net als de bergingsbedrijven op de snelweg een garantie kunnen afgeven dat ze binnen een bepaalde tijd met een bepaalt soort materiaal ergens kunnen zijn, dan zou dat best kunnen.
 :-\  :-\
(de smilies geven mijn gedachten genoeg weer denk ik.)


Dus:
 - brandweer moet haar werkzaamheden kritisch (blijven) bekijken en zonodig bedrijfsvoering aanpassen
 - de kosten moeten daar gelegd worden waar ze behoren



cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Bart S

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 6 januari 2007, 15:51:42
Pyro Loe,

met enige verbazing lees ik je berichten. Het is echt niet zo dat we iedere patient kunnen stabiliseren voordat we vervoeren. Rader gaf het al aan,soms is het echt oppakken en wegwezen. Sommige patienten kun je vanwege hun verwondingen/letsel/ziekte gewoon niet via de trap naar beneden tillen omdat het lichaam horizontaal moet blijven (denk bijv. eens aan de hoeveelheid bloed in je lichaam, en de verdeling daarvan). En denk je nou echt dat we, als het een beetje zwaar dreigt te worden, gelijk een autospuit en een ladder bestellen? Zodat we de brandweer het zware werk kunnen laten doen en zelf met onze handen in de broekzak kunnen toekijken? Dat proef ik namelijk een beetje uit je berichten. Het is misschien niet een primaire taak van de brandweer, maar zij hebben wel de spullen en de mogelijkheden. Waarom zouden ze dan niet even komen helpen? De GHOR een eigen ladderwagen, zullen we dan maar gelijk ook een eigen HV erbij nemen? Kunnen we zelf knippen. Dierenambu dan ook maar een ladder voor de katten in de boom? Dan hoef jij alleen nog maar weg omdat er brand is.....


fireman-77

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 6 januari 2007, 18:58:17
Ja ik zit niet met enige verbasing het bericht van hem te lezen maar zelfs met grote verbazing.

Volgens mij neemt meneer Pyro Loe het woord brandweer wel heel serieus,  de brandweer blust echt niet alleen maar brandjes hoor daar komt wel even wat meer bij kijken tegenwoordig.
Maar ja blijkbaar kijk jij daar geheel anders tegenaan dan de gemiddelde brandweerman.

Het enige waar ik met je mee kan gaan in jou verhaal is over het gebruik van de AED, daar heb je wel een punt maar voor de rest één en al verbazing.

Loe, toedeloe en cu


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #29 Gepost op: 6 januari 2007, 19:54:17
300 euro per afhijsen, ik zeg ascosiaal!!

Wat vraag jij ervoor?

Groeten, Peter.