Assistentie door brandweer: afhijsen & tilassistentie

Auteur Topic: Assistentie door brandweer: afhijsen & tilassistentie  (gelezen 36082 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fireman-77

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 7 januari 2007, 13:35:54
Wat vraag jij ervoor?

Groeten, Peter.


Weet jij het?

Groeten


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #31 Gepost op: 7 januari 2007, 14:02:57
En denk je nou echt dat we, als het een beetje zwaar dreigt te worden, gelijk een autospuit en een ladder bestellen? Zodat we de brandweer het zware werk kunnen laten doen en zelf met onze handen in de broekzak kunnen toekijken? Dat proef ik namelijk een beetje uit je berichten. Het is misschien niet een primaire taak van de brandweer, maar zij hebben wel de spullen en de mogelijkheden. Waarom zouden ze dan niet even komen helpen? De GHOR een eigen ladderwagen, zullen we dan maar gelijk ook een eigen HV erbij nemen? Kunnen we zelf knippen. Dierenambu dan ook maar een ladder voor de katten in de boom? Dan hoef jij alleen nog maar weg omdat er brand is.....

beetje zwart-wit mag het best wel overkomen, daar is het een forum voor  :)
heb ook al aangegeven dat we best willen komen (draai al een "paar" jaartjes mee), moet ook alleen eens even verder kijken.

zo maar een voorbeeldje:
als wij gaan worden er overdag 15 man gepiept (een standaard om 6 man in het voertuig te krijgen bij een vrijwilligerskorps)
dus 15 man gaan er bij hun baas weg

uit de buurgemeente komt de ladderwagen
gelukkig  zijn die beroeps, dus 3 man op de ladder
ook hun TAS gaat mee, dus nog 6 man.
dan moet er daar weer een ploeg vrijwilligers opkomen om de thuisbasis te bezetten want de dagbezetting is weg, dus weer 15 man oppiepen.

wij willen best even meehelpen, maar wat zet het allemaal wel niet in gang?
lijkt mij dus dat de kosten wel eens goed verdeeld moeten gaan worden
het gaat er straks nog van komen dat we (lees brandweer, dus gemeente) de bazen van de vrijwilligers op een moment urenderving moeten gaan betalen, omdat hun werknemers telkens weg zijn voor iets waar ze zich niet primair voor hebben aangemeld.

op deze verandering van denkrichting en taakuitbreiding moeten we ons dus ook beter voorbereiden (hand op eigen boezem)
(waarbij ik denk dat dat nog wel meevalt als dat inderdaad spoedeisende hulp is aan een patient zoals geschetst wordt)


waarom een HV voor de GHOR???? daar ben ik niet over begonnen  ;) wij zijn toch technisch goed, en jullie medisch?
maar het mag van mij hoor, dan komen we aan die hele verandering van bedrijfsvoering, wordt het zoiets als in amerika  8)

trouwens, katten in boom... water doet wonderen, heb je geen laddder voor nodig  ;D


cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


fireman-77

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 7 januari 2007, 14:12:18
Even een vraagje tussendoor, waarom komt die TAS van jullie buurtgemeente mee!!

Jullie TAS staat er toch en je vraagt toch alleen om een ladder.

Als je het echt zón probleem vindt dan blijven jullie toch lekker binnen en rukt jullie buurtgemeente uit, ze sturen immers toch al een TAS mee.
Dit vanuit het oogpunt om de kosten goed te verdelen hé.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #33 Gepost op: 7 januari 2007, 14:29:58
beetje zwart-wit mag het best wel overkomen, daar is het een forum voor  :)
heb ook al aangegeven dat we best willen komen (draai al een "paar" jaartjes mee), moet ook alleen eens even verder kijken.

zo maar een voorbeeldje:
als wij gaan worden er overdag 15 man gepiept (een standaard om 6 man in het voertuig te krijgen bij een vrijwilligerskorps)
dus 15 man gaan er bij hun baas weg

uit de buurgemeente komt de ladderwagen
gelukkig  zijn die beroeps, dus 3 man op de ladder
ook hun TAS gaat mee, dus nog 6 man.
dan moet er daar weer een ploeg vrijwilligers opkomen om de thuisbasis te bezetten want de dagbezetting is weg, dus weer 15 man oppiepen.

wij willen best even meehelpen, maar wat zet het allemaal wel niet in gang?
lijkt mij dus dat de kosten wel eens goed verdeeld moeten gaan worden
het gaat er straks nog van komen dat we (lees brandweer, dus gemeente) de bazen van de vrijwilligers op een moment urenderving moeten gaan betalen, omdat hun werknemers telkens weg zijn voor iets waar ze zich niet primair voor hebben aangemeld.

op deze verandering van denkrichting en taakuitbreiding moeten we ons dus ook beter voorbereiden (hand op eigen boezem)
(waarbij ik denk dat dat nog wel meevalt als dat inderdaad spoedeisende hulp is aan een patient zoals geschetst wordt)


waarom een HV voor de GHOR???? daar ben ik niet over begonnen  ;) wij zijn toch technisch goed, en jullie medisch?
maar het mag van mij hoor, dan komen we aan die hele verandering van bedrijfsvoering, wordt het zoiets als in amerika  8)

trouwens, katten in boom... water doet wonderen, heb je geen laddder voor nodig  ;D


cu,
Loe


Houden jullie van onderlingen contacten goed houden  :o :o

Jullie TS is toch al op plaats van incident?Dan heb je die andere TS van de buren niet nodig.Hier in de regio gebeurt het regelmatig dat redvoertuigen naar buurgemeentes gaan om assistentie te verlenen,en dan blijft de TS gewoon thuis.De buurgemeente heeft daar als een TS staan,ook de beroepsdiensten hier in de regio zelf,en zo is de procedure.Je wilt een redvoertuig?Prima,dan krijg je alleen een redvoertuig


Bart S

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 7 januari 2007, 16:39:12
Tja, de vraag is al twee keer gesteld.... ik snap die TS van de buren ook niet zo goed. Ik begrijp je probleemstelling nu wel beter, maar het lijkt mij een 'managementprobleem' bij jouw regio. Wij hijsen hier regelmatig af met alleen twee man van de hoogwerker/ladder. In het inzetgebied van de vrijwilligers krijgen we alleen de TS met vrijwilligers erbij als we er specifiek om vragen (HW is altijd beroeps). Dat is juist gedaan om niet ieder keer al die vrijwilligers van huis/werk te halen. Bij de beroeps komt wel de TS wel weer mee.

Misschien een idee om de procedures eens door te lopen en goede afspraken te maken met de ambulancedienst over de inzetcriteria. En die HV en HW voor de dierenambu was uiteraard wat cynisch bedoeld ;)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #35 Gepost op: 8 januari 2007, 08:35:19
die TAS van de buren komt nu mee i.v.m. een of andere nieuwe afhijsmethode die gebruikt moet worden als de brancard niet op de brandcardsteun gebruikt kan worden.

uiteraard mee eens dat wij dan best binnen zouden kunnen blijven, maar als die ploeg moet komen moeten zij toch hun vervanging opppiepen.
heb trouwens begrepen dat dit een tijdelijke maatregel is, dus dat zal zichzelf oplossen.

@BartS
dat vind ik een mooie oplossing bij jullie, alleen de HW komt en die kijkt pas of ze extra handjes van een TAS-vrijwilligers nodig heeft.


cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #36 Gepost op: 8 januari 2007, 18:03:51
Hier (in onze regio) is het gebruikelijk dat er een HV, een TS en een HW geallarmeerd worden! Dit om een optimale opkomst te garanderen, en omdat eventuele extra handjes nooit weg zijn! Het is dan aan het korps of ze wel of niet met een wagen uitrukken (soms blijft de HV binnen)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #37 Gepost op: 8 januari 2007, 18:17:41
Hier in de regio gebeurt het regelmatig dat redvoertuigen naar buurgemeentes gaan om assistentie te verlenen,en dan blijft de TS gewoon thuis.De buurgemeente heeft daar als een TS staan,ook de beroepsdiensten hier in de regio zelf,en zo is de procedure.Je wilt een redvoertuig?Prima,dan krijg je alleen een redvoertuig

Peter, gaat er in de/onze regio eigenlijk wel een TS mee met de HW/AL? Kan me dat eigenlijk niet herinneren. Volgens mij gaat hier er alleen een HW/AL uit.

Maar misschien doen jullie het daar in het noorden van Eemland anders dan wij in het zuiden :P ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #38 Gepost op: 8 januari 2007, 19:29:39
Peter, gaat er in de/onze regio eigenlijk wel een TS mee met de HW/AL? Kan me dat eigenlijk niet herinneren. Volgens mij gaat hier er alleen een HW/AL uit.

Maar misschien doen jullie het daar in het noorden van Eemland anders dan wij in het zuiden :P ;)
Klopt,alleen een HW/AL rukt uit naar een buurgemeente.Zowel Baarn als Soest komen alleen met het redvoertuig als je die voor assistentie erbij roept.Soest verzorgt met de AL de 2e uitruk voor Amersfoort,als er in Amersfoort toevallige een dubbele uitruk is voor het redvoertuig.En dan riidt Soest ook alleen maar met de AL naar Amersfoort  ;)


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #39 Gepost op: 8 januari 2007, 19:46:17
K... als je die voor assistentie erbij roept.

Maar dan ga je er vanuit dat jullie zelf al met de TS aanwezig zijn? in de meeste tijd van de gevallen vraagt de ambulance, volgens mij, zelf om assistentie en alarmeert de RAC gewoon een AL/HW