Assistentie door brandweer: afhijsen & tilassistentie

Auteur Topic: Assistentie door brandweer: afhijsen & tilassistentie  (gelezen 36332 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #50 Gepost op: 23 september 2015, 13:18:13
Citaat van: RemRoof link=msg=1374709 date=1443005914
Er zijn regio's waar  de rekening van de afhijzing wordt doorgestuurd naar de RAV.

RemRoof

Wij doen hier al bijna jaar afhijsing zelf als ambulancedienst (HART inzet), het zorgt ook nog voor een forse reductie van het aantal afhijsingen. In verleden kwam de brandweer, mensen die gewoon aannemen van de paramedics dat het echt noodzakelijk is.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #51 Gepost op: 23 september 2015, 13:41:40
Citaat van: Oma link=msg=1374716 date=1443007093
Wij doen hier al bijna jaar afhijsing zelf als ambulancedienst (HART inzet), het zorgt ook nog voor een forse reductie van het aantal afhijsingen. In verleden kwam de brandweer, mensen die gewoon aannemen van de paramedics dat het echt noodzakelijk is.

Oma, hoe moet ik dit voor me zien? Rijden jullie dan voor met een hoogwerker?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #52 Gepost op: 23 september 2015, 14:09:52
Citaat van: -Joost- link=msg=1374721 date=1443008500
Oma, hoe moet ik dit voor me zien? Rijden jullie dan voor met een hoogwerker?

Nee, ik ken de Nederlandse termen niet. Ik noem het gewoon normale ladders met een soort bakbrancard met viersprong en touwen. HART van Britse ambulancediensten doet het op dezelfde manier. Soms zie ik hier ook dat HART het doet met de kraan van een van onze containerwagens, het touw gaat dan door hijsoog van kraan.

Meestal bungelt er ook een HART medic aan het touw naast de patient in de brancard en heeft beide handen vrij. Op de grond staan wat mensen die ook lijnen vasthouden om de handel een beetje stabiel te houden, het gaat in ieder geval vrij vlot.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #53 Gepost op: 23 september 2015, 15:28:51
Citaat van: Oma link=msg=1374732 date=1443010192
Nee, ik ken de Nederlandse termen niet. Ik noem het gewoon normale ladders met een soort bakbrancard met viersprong en touwen. HART van Britse ambulancediensten doet het op dezelfde manier. Soms zie ik hier ook dat HART het doet met de kraan van een van onze containerwagens, het touw gaat dan door hijsoog van kraan.

Meestal bungelt er ook een HART medic aan het touw naast de patient in de brancard en heeft beide handen vrij. Op de grond staan wat mensen die ook lijnen vasthouden om de handel een beetje stabiel te houden, het gaat in ieder geval vrij vlot.

Zo ging het vroeger hier ook ongeveer. Tegenwoordig hebben de autoladders en hoogwerkers een bakje (redkorf) waar een slede op wordt geplaatst waar de brancard ingeschoven kan worden. Een stuk veiliger en sneller. Maarja er zijn meerdere wegen naar Rome natuurlijk.

Tja waarom zou de RAV zelf een ladderwagen aanschaffen..? Het is toch lkkr makkelijk en goedkoop zo:) Ben het helemaal met je eens dat de ambulancedienst best wat meer op eigen benen zou mogen staan. Zeker als particuliere onderneming. Wat mij betreft brengen ze de ambulancedienst morgen nog onder bij de veiligheidsregio en traumacentrum. Maarja dat is een andere discussie.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #54 Gepost op: 23 september 2015, 15:48:18
Citaat van: Defender link=msg=1374754 date=1443014931
Zo ging het vroeger hier ook ongeveer. Tegenwoordig hebben de autoladders en hoogwerkers een bakje (redkorf) waar een slede op wordt geplaatst waar de brancard ingeschoven kan worden. Een stuk veiliger en sneller. Maarja er zijn meerdere wegen naar Rome natuurlijk.

Tja waarom zou de RAV zelf een ladderwagen aanschaffen..? Het is toch lkkr makkelijk en goedkoop zo:) Ben het helemaal met je eens dat de ambulancedienst best wat meer op eigen benen zou mogen staan. Zeker als particuliere onderneming. Wat mij betreft brengen ze de ambulancedienst morgen nog onder bij de veiligheidsregio en traumacentrum. Maarja dat is een andere discussie.

De brandweer heeft hier voldoende ladderwagens in verschillende maten (tot 55 meter). Ik denk dat je niet kan zeggen dat het afhijsen met een ladderwagen per definitie veel sneller is. Als de brandweer ter plaatse is met de ladderwagen zag je hier vaak dat de brandweermannen en politiemensen druk zijn met buren verzoeken geparkeerde auto's weg te halen.

In Doha zijn wijken waar de brandweer weet dat ze bij brand de ladderwagen ook op de kazerne kunnen laten staan omdat de voertuigen te groot zijn om door de nauwe straten te komen. De brandweer heeft hier net als iedereen veel last van het extreem drukke verkeer. De bluswagens en snelle hulpverleningsvoertuigen komen makkelijker door het verkeer dan de ladderwagen en andere grotere brandweervoertuigen.

Ter plaasts hebben brandweermensen vaak een soort drang om een soort compromis te willen maken tussen snelheid en het allemaal heel mooi te willen doen. Het fenomeen dat de chauffeur de ladder mooi bij een raam mikt en er een gehelmde chef de opstelling eens gaat bekijken en gebaartje maakt dat de ladder weer iets ingetrokken moet worden en 5 cm meer naar links moet.

Als je de brandweer vraagt om te assisteren bij afhijsen zegt het per definitie dat je te maken hebt met een erg slechte patient waarmee je zo snel mogelijk in het ziekenhuis wil komen. Als het voor de patient van belang is om zo snel mogelijk op de SEH te komen ga je gewoon met de brancard via de trap naar beneden i.p.v buitenom horizontaal laten afzakken.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #55 Gepost op: 23 september 2015, 15:58:22
Maar volgens mij zijn Qatar en Nederland twee totaal verschillende landen en kan je dit op geen enkele manier vergelijken. En nee je kan niet iedereen via de trap naar beneden brengen. Denk aan bijvoorbeeld een moeder van een te vroeg geboren baby.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #56 Gepost op: 23 september 2015, 16:05:00
Citaat van: Defender link=msg=1374754 date=1443014931
Wat mij betreft brengen ze de ambulancedienst morgen nog onder bij de veiligheidsregio en traumacentrum. Maarja dat is een andere discussie.

Dit zijn inderdaad al weer twee aparte topics, over het vraagstuk waar men de ambulancedienst onder zou moeten onderbrengen loopt al een topic.

Een paar jaar geleden heb ik tijdens een stafvergadering gezegd dat ik toevallig wist dat net Nederlandse ambulancediensten mooie gele containers hebben en de brandweer ze komt bezorgen. Onze grote baas vond het geniaal en maakte het tot een hamerstuk.

De pret was snel voorbij toen hij de brandweer vertelde over onze geniale oplossing. Het antwoord was kort en krachtig dat ze bij grootschalige ongevallen en rampen zelf hun voertuigen en personeel nodig hebben. Een Nederlandse brandweerofficier die hier werkt wist zelfs direct wie dit had bedacht bij de ambulancedienst.

In 2015 hebben we als ambulancedienst veel mensen met vrachtwagenrijbewijs (vooral ondersteunend personeel (kantoor, was- en werkplaats) waardoor we tijdens grote calamiteiten HART paramedics (allemaal groot bewijs) kunnen inzetten voor medische taken en niet kwijt zijn voor logistieke taken zoals aan- en afvoer van containers.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #57 Gepost op: 23 september 2015, 16:07:30
Citaat van: jasir link=msg=1374757 date=1443016702
Maar volgens mij zijn Qatar en Nederland twee totaal verschillende landen en kan je dit op geen enkele manier vergelijken. En nee je kan niet iedereen via de trap naar beneden brengen. Denk aan bijvoorbeeld een moeder van een te vroeg geboren baby.

Op Google Maps kan je zien dat Nederland en Qatar inderdaad twee verschillende landen zijn.

Een patient op 7 meter boven straatniveau is in Qatar en Nederland gelijk.

Waarom zou een moeder van een te vroeg geboren baby niet via de trap naar beneden kunnen, ik leer graag iets bij.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #58 Gepost op: 23 september 2015, 16:24:09
Citaat van: Oma link=msg=1374760 date=1443017100
Dit zijn inderdaad al weer twee aparte topics, over het vraagstuk waar men de ambulancedienst onder zou moeten onderbrengen loopt al een topic.

Een paar jaar geleden heb ik tijdens een stafvergadering gezegd dat ik toevallig wist dat net Nederlandse ambulancediensten mooie gele containers hebben en de brandweer ze komt bezorgen. Onze grote baas vond het geniaal en maakte het tot een hamerstuk.

De pret was snel voorbij toen hij de brandweer vertelde over onze geniale oplossing. Het antwoord was kort en krachtig dat ze bij grootschalige ongevallen en rampen zelf hun voertuigen en personeel nodig hebben. Een Nederlandse brandweerofficier die hier werkt wist zelfs direct wie dit had bedacht bij de ambulancedienst.

In 2015 hebben we als ambulancedienst veel mensen met vrachtwagenrijbewijs (vooral ondersteunend personeel (kantoor, was- en werkplaats) waardoor we tijdens grote calamiteiten HART paramedics (allemaal groot bewijs) kunnen inzetten voor medische taken en niet kwijt zijn voor logistieke taken zoals aan- en afvoer van containers.

Die gele containers ken ik. Die zijn niet van de ambulance maar van de GHOR. Tenminste in mijn regio. Maar snap wat je bedoelt denk ik:) Brandweer heeft meestal al het logistiek goed in orde. Van broodjes kroket tot dixies voor beide geslachten. Wat mij betreft hoeven niet twee hulpverleningsdiensten dit aan te schaffen. Echter als particuliere partij is het natuurlijk wel heel erg profiteren van de logistieke kunsten van de ander. Maar goed ze moeten die paar honderd duizend euro voor de interim managers ergens vandaan halen natuurlijk.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #59 Gepost op: 23 september 2015, 18:08:58
Dubbel uitvoeren vind ik ook niet de meest nuttige investering. Maar aangezien de brandweer gefinancierd wordt uit de schatkist ben ik wel van mening dat wanneer de RAV een factuur stuurt naar burgers voor bepaalde diensten, de brandweer ook een factuur naar de RAV mag sturen voor de geleverde diensten.