Assistentie door brandweer: afhijsen & tilassistentie

Auteur Topic: Assistentie door brandweer: afhijsen & tilassistentie  (gelezen 36075 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #60 Gepost op: 23 september 2015, 18:18:24
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1374790 date=1443024538
Dubbel uitvoeren vind ik ook niet de meest nuttige investering. Maar aangezien de brandweer gefinancierd wordt uit de schatkist ben ik wel van mening dat wanneer de RAV een factuur stuurt naar burgers voor bepaalde diensten, de brandweer ook een factuur naar de RAV mag sturen voor de geleverde diensten.

De vraag is nu wel of we het wel zo efficiënt aanpakken met de inzet van hoogwerkers via de brandweer. Dat is natuurlijk een prachtige oplossing als je ruim de tijd hebt om te wachten, maar vaak is die tijd er niet of wil je die tijd beperkt houden. Ik denk dat we best eens wat meer naar het buitenland mogen kijken wat betreft ontwikkelingen in de ambulancezorg.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #61 Gepost op: 23 september 2015, 18:47:06
Citaat van: -Joost- link=msg=1374794 date=1443025104
De vraag is nu wel of we het wel zo efficiënt aanpakken met de inzet van hoogwerkers via de brandweer. Dat is natuurlijk een prachtige oplossing als je ruim de tijd hebt om te wachten, maar vaak is die tijd er niet of wil je die tijd beperkt houden. Ik denk dat we best eens wat meer naar het buitenland mogen kijken wat betreft ontwikkelingen in de ambulancezorg.

Qatar heeft zelf niets bedacht, beter goed gejat dan slecht bedacht. Het Britse volk was erg ontevreden over het op het optreden van overheid en hulpdiensten tijdens de terroristische aanslagen in Londen op 7 juli 2005. De Hazardeous Area Response Teams zijn daarna ontstaan om in de toekomst "alles" aan te kunnen.

Het zegt ook dat je als je beschikt over een dergelijk team zij de materialen en training hebben om de hand niet te hoeven omdraaien om even een slachtoffer uit een woning horizontaal te laten afzakken.


Teams treated a tension pneumothorax, open # femur & arm, traumatic haemorrhage whilst working at around 100 feet.

Betreft oefening van HART West Midlands Ambulance Service


https://twitter.com/WMASHART


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #62 Gepost op: 23 september 2015, 21:51:04
Citaat van: jasir link=msg=1374757 date=1443016702
Maar volgens mij zijn Qatar en Nederland twee totaal verschillende landen en kan je dit op geen enkele manier vergelijken. En nee je kan niet iedereen via de trap naar beneden brengen. Denk aan bijvoorbeeld een moeder van een te vroeg geboren baby.
Die kunnen juist over het algemeen vrij goed zelf naar beneden hobbelen, en zelfs bij fluxus pp, dan gaat het gewoon om tijd tot verloskamer/ok, en gaan we dus met een flinke diameter infuus in de arm ff snel naar beneden via de trap
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #63 Gepost op: 23 september 2015, 22:05:12
Goedenavond,

Ik wil hier wel even een paar dingen rechtzetten. Niet alle ambulancediensten zijn private ondernemingen. Waar ik werk valt onder de veiligheidsregio en wij zijn gewoon collega's van de brandweer bij dezelfde organisatie. Ik vind het dan alles behalve evident dat we moeten betalen voor een afhijsing. Dat besluit moet worden gemaakt op basis van medische noodzaak en geen financiële overwegingen. Verder vind ik het ook onzin dat medewerkers van dezelfde publieke organisatie geen expertise van elkaar kunnen gebruiken en alles dubbel moeten doen om eigen boontjes te doppen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #64 Gepost op: 23 september 2015, 22:15:12
Citaat van: CM link=msg=1374839 date=1443038712
Goedenavond,

Ik wil hier wel even een paar dingen rechtzetten. Niet alle ambulancediensten zijn private ondernemingen. Waar ik werk valt onder de veiligheidsregio en wij zijn gewoon collega's van de brandweer bij dezelfde organisatie. Ik vind het dan alles behalve evident dat we moeten betalen voor een afhijsing. Dat besluit moet worden gemaakt op basis van medische noodzaak en geen financiële overwegingen. Verder vind ik het ook onzin dat medewerkers van dezelfde publieke organisatie geen expertise van elkaar kunnen gebruiken en alles dubbel moeten doen om eigen boontjes te doppen.

CM

Alleen moet een publieke partij gezien worden als een private partij. Als het huidige systeem blijft in Nederland zal met dat ook verankeren in de definitieve ambulancewet.

Citaat van: Oma link=msg=1369301 date=1440774129
Scenario 1: de minister bepaalt wie ambulancezorg aanbiedt: (gedeeltelijk) voortzetting huidig ordeningsmodel In dit scenario verleent de minister per veiligheidsregio één aanwijzing/vergunning voor het uitvoeren van ambulancezorg. Conform de bestaande situatie kan dit landelijk een mix van private en publieke partijen betreffen, waarbij moet worden aangetekend dat ook de publieke partijen (bedoeld wordt opgericht bij of krachtens de wet) als marktpartij opereren en in die zin gelijk zijn te stellen als private partij.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #65 Gepost op: 23 september 2015, 22:21:49
Daarom hoop ik op een alternatieve optie. Ik begrijp absoluut dat je als dienst een eigen broek moet ophouden. Ik vind het alleen ver gaan dat er betaald moet worden voor een afhijsing. Straks brengen we een ogv tarief in rekening voor iedere brandweerman die om een paracetamol komt vragen. Sommige dingen regel je informeel, tot de tevredenheid van alle partijen.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #66 Gepost op: 23 september 2015, 22:22:58
Sorry, OGV= ongeval geen vervoer.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #67 Gepost op: 29 december 2015, 08:30:56
Citaat
“Whilst the careful and methodical rescue was taking place, the paramedics from the Hazardous Area Response Team, were providing the woman with treatment in situ.

Whilst a very difficult incident, the teamwork between ambulance, fire and police crews on scene was exemplary.”

https://officialwmas.wordpress.com/2015/12/28/elderly-woman-has-miraculous-escape-from-serious-injury-after-house-explosion/


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #68 Gepost op: 12 januari 2016, 09:36:36
Wie kan mij uitleggen waarom de brandweer schijnbaar als een soort koeriersdienst een vacuummatras moet afleveren of het ambulancepersoneel moet assisteren? Betalen Nederlandse burgers geen geld aan de zorgverzekaars voor ambulancediensten die zelf in staat horen te zijn om een vacuummatras mee te nemen cq te gebruiken?

Citaat
glm_prio 1 hv assistentie ambu meenemen: vacuummatras van reenenpark nk ch02 2780
Verzonden aan:

    2029568 Algemene alarmcode
    0901080 Nijkerk
    0901074 Nijkerk
    0901066 Kazernetechniek Centrum Ede
    0901062 Bevelvoerder van dienst centrum Ede


Als we het toch over vacuummatras en P2000 hebben. Ik ben nieuwsgierig geworden waarom alle Utrechtse ambulances de volgende melding hebben gekregen op 26 november 2015.

Citaat
P2000 melding   in opdracht MMA GEEN vacuum matras gebruiken voor 1 december

datum   26 november 2015, 09:21:01

Omschrijving   726900 MKA Utrecht ( Monitorcode )
726003 MKA Utrecht ( Alle Ambulances )


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #69 Gepost op: 12 januari 2016, 12:16:02
Citaat van: oma link=msg=1399210 date=1452587796
Wie kan mij uitleggen waarom de brandweer schijnbaar als een soort koeriersdienst een vacuummatras moet afleveren of het ambulancepersoneel moet assisteren? Betalen Nederlandse burgers geen geld aan de zorgverzekaars voor ambulancediensten die zelf in staat horen te zijn om een vacuummatras mee te nemen cq te gebruiken?
Een dergelijke melding heb ik wel eerder voorbij zien komen in Gelderland Midden dat de brandweer een vacuümmatras moet brengen. Ik vroeg mij dit toen ook al af.
Zelfs de ambulances waarmee ik evenementenhulpverlening doe zijn sinds de wijziging in het LPA allen uitgerust met een vacuümmatras, waarom de reguliere ambulance daar niet mee uitgerust is vind ik ook erg vaag.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance