Motoragent levensgevaarlijk gewond bij aanrijding A15 Botlektunnel - Rotterdam 01-10-2015

Auteur Topic: Motoragent levensgevaarlijk gewond bij aanrijding A15 Botlektunnel - Rotterdam 01-10-2015  (gelezen 35641 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Laten we het onderzoek even afwachten voor we gaan speculeren over hoe de verwondingen precies zijn ontstaan.

 Wil even dit zeggen Oma, als de agent daadwerkelijk tussen wiel en spatbord is gekomen, heeft hij dusdanig dicht naast de vrachtwagen gereden dat de chauffeur hem alleen nog via zijn dode hoek spiegel heeft kunnen zien. Ik neem toch aan dat als een motoragent met zijn arm stop gaat zwaaien naar een vrachtwagen, hij dusdanige ruimte houd dat de chauffeur hem kan zien via zijn raam. Kan hij zelf ook beter zien of de chauffeur hem opmerkt. (Maar over hoeveel ruimte je houd kunnen de agenten die op de motor rijden beter oordelen!)


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: Thor link=msg=1376546 date=1443777998
Bij sommige artikelen in de pers over dit incident stonden foto's met daarop een wagen van het transportbedrijf Mijnders uit Melissant.
Is het eigenlijk in dit soort situaties wel gepast om foto's met daarop de naam van het bedrijf te plaatsen ?
Wij hanteren in ieder geval deze richtlijnen als het gaat om bedrijfswagens: http://www.regio15.nl/index.php/53-over-regio15/22715-het-onherkenbaar-maken-van-beelden
Citaat
Van voertuigen die door bedrijven worden gebruikt, zullen we meestal het kenteken vaak leesbaar laten. Denk aan auto's van DHL, scooters van maaltijdbezorgers, stadsbussen of vuilniswagens. Dat zijn voertuigen die bedrijfsmatig door meerdere mensen worden gebruikt; een kenteken is niet te koppelen aan één bepaald persoon.

Reclame
Als er reclame op een voertuig zit, zullen we dat meestal niet vervagen. Datzelfde geldt ook voor reclame op de gevel van panden. De eigenaar kiest ervoor om de naam van zijn bedrijf in grote letters erop te zetten. Dat kan positief of negatief uitpakken.

Als er iets op straat gebeurt en iemands pand of auto komt daarbij in beeld, dan is dat maar zo. Het is deel van het straatbeeld, en een straatbeeld mag in beeld gebracht worden.

We hebben wel eens meegemaakt dat de bestuurder van een bedrijfsauto met reclame voor sterke drank erop, onder invloed van alcohol bij een ongeval betrokken raakte. Dat is natuurlijk een ongemakkelijke situatie. Maar spreek dan vooral de betrokken medewerker op zijn wangedrag aan; en niet regio15 omdat we er een foto van publiceren.
Even kort door de bocht: we hoeven niet eens kentekens te blurren, maar dat doen we soms wel - met name omdat familie van slachtoffers nog wel eens de 'daders' op wil jagen, of omdat de naaste familie nog niet in kennis is gesteld. Maar reclame op auto's, of neonreclame op bedrijfspanden..... We zien dat dus als 'straatbeeld'. Vaak kan je dat niet eens onherkenbaar maken; ook geblurd is dat nog te herkennen (denk aan auto's van DHL of Mac Donalds).

Dit zijn onze regels; het is bepaald geen wet, en elk medium moet het voor zichzelf beslissen. Maar zo doen wij het in ieder geval.

Peen
Redacteur van


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Helaas wordt er weer volop gespeculeerd vanuit schijnbare expertise, zonder de juiste feiten te weten. Ook ik heb de foto gezien en ga er verder niets over zeggen.

Ik wens de desbetreffende motoragent, zijn familie en collega heel veel beterschap en sterkte de komende tijd. Ik hoop dat hij gauw weer op de been is en weer zijn ding kan doen.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
@Peen
 
Bedankt voor de toelichting, duidelijk verhaal.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Kenteken lijkt me ook niet geblurd. Die zit bij een DAF XF onderaan de bumper en zal er waarschijnlijk vanaf geraakt zijn om wat voor reden dan ook.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: batoutofhell link=msg=1376548 date=1443778696
Laten we het onderzoek even afwachten voor we gaan speculeren over hoe de verwondingen precies zijn ontstaan.

 Wil even dit zeggen Oma, als de agent daadwerkelijk tussen wiel en spatbord is gekomen, heeft hij dusdanig dicht naast de vrachtwagen gereden dat de chauffeur hem alleen nog via zijn dode hoek spiegel heeft kunnen zien. Ik neem toch aan dat als een motoragent met zijn arm stop gaat zwaaien naar een vrachtwagen, hij dusdanige ruimte houd dat de chauffeur hem kan zien via zijn raam. Kan hij zelf ook beter zien of de chauffeur hem opmerkt. (Maar over hoeveel ruimte je houd kunnen de agenten die op de motor rijden beter oordelen!)

Ik speculeer niet, het forum heeft een regel dat mensen met expertise vanuit eigen beroepsperspectief (dus niet vanuit schijnbare expertise) dit mogen posten. Ik geef aan dat ik dergelijke schade aan motorpak en het armletsel nog nooit gezien heb bij een aanrijding motorrijder vs voertuig of een valpartij. Voorts geef ik aan bij welk soort ongeval je dergelijk letsel en schade aan kleding wel ziet.

Voorts kreeg ik deze foto gisterenavond al toegezonden en achter de schermen het bovenstaande al aangegeven. Ik heb de foto met initiele vraag doorgezonden aan meerdere traumachirurgen die prehospitaal werken (in meerdere landen) en een aantal leden van ALS-medische teams werkzaam op internationale racecircuits hetzelfde gevraagd. Hedenochtend had ik meerdere gelijkluidende antwoorden waardoor ik het opvat als een relevante expertopinie.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: batoutofhell link=msg=1376548 date=1443778696
1.Laten we het onderzoek even afwachten voor we gaan speculeren over hoe de verwondingen precies zijn ontstaan.

2.Wil even dit zeggen Oma, als de agent daadwerkelijk tussen wiel en spatbord is gekomen, heeft hij dusdanig dicht naast de vrachtwagen gereden dat de chauffeur hem alleen nog via zijn dode hoek spiegel heeft kunnen zien. Ik neem toch aan dat als een motoragent met zijn arm stop gaat zwaaien naar een vrachtwagen, hij dusdanige ruimte houd dat de chauffeur hem kan zien via zijn raam. Kan hij zelf ook beter zien of de chauffeur hem opmerkt. (Maar over hoeveel ruimte je houd kunnen de agenten die op de motor rijden beter oordelen!)

1.Het onderzoek zal wel de nodige tijd nemen, Oma reageert hier vanuit haar achtergrond naar aanleiding van de verwondingen op de foto.

2.De kern van de reactie van Oma, kennelijk na ruggespraak met enige confraters is toch :

Het is een nogal opmerkelijke foto omdat het niet overeenkomt met een aanrijding motorrijder met voertuig of een val van motorrijder met goede motorkleding (er is niets mis met de motorkleding van de Nederlandse politie (de leverancier levert ook aan professionele coureurs en motorrijders van Belgische politie).

Over algemeen als je ter plaatse komt bij dergelijke ongevallen zie je slijt/glij schade aan de rechterzijkant van de motorrijder en zichbare schade aan de helm. Deze agent heeft zelfs zijn vuurwapen nog op de heup. Ik heb een aantal andere traumachirurgen die prehospitaal werken gevraagd of zij ooit iets dergelijks hebben gezien, het antwoord luidde nooit, niet op openbare weg en niet op circuit.

De mouw op deze manier losgerukt en het forse armletsel past meer "afrukletsel".


Terwijl je speculeren door Oma afkeurt speculeer je in je reactie wel even verder.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Bij meerdere antwoorden van collegae uit Nederland en Belgie kreeg ik als bijlage documentatie over de motorkleding (merk, leverancier, etc.) en bevestiging dat de motorrijder dit motorjack ook draagt. Aangezien mensen zich afvragen of het de politiemensen hun werk wel in goede kleding doen heb ik geschreven dat er niets mis is met deze motorkleding. Ik hoop er alleen mee te bereiken dat leden en lezers van hulpverlening niet meegaan in speculaties dat de Nederlandse politie haar mensen in ongeschikte kleding op de motor zet.

Ik heb hier n.a.v. dit ongeval wel vragen gesteld aan de nationale politie hier, omdat ik wil weten of het vuurwapen dat de agent op de motor draagt bij een val en glijpartij gevaar kan op leveren voor ambulancemedewerkers (door de beschadiging of "op scherp" kan komen te staan"). Als er hier mensen zijn met expertise (vanuit beroepsperspectief) die het antwoord weten of goed advies hebben hoor ik het graag (hoe eerder, hoe beter).


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Ben ik met je eens Thor. Ik heb Oma ook al een PM gestuurd. Had ook het verhaal van mij er niet bij moeten zetten. Reageerde als niet HV'er maar met 29 jaar vw en 32 jaar motor ervaring.  98uiye


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: batoutofhell link=msg=1376562 date=1443781997
Ben ik met je eens Thor. Ik heb Oma ook al een PM gestuurd. Had ook het verhaal van mij er niet bij moeten zetten. Reageerde als niet HV'er maar met 29 jaar vw en 32 jaar motor ervaring.  98uiye

Ik heb geen PM ontvangen.