Kan manuele fixatie hoofd door o.a. handgreep Zach afgeschaft worden?

Auteur Topic: Kan manuele fixatie hoofd door o.a. handgreep Zach afgeschaft worden?  (gelezen 14293 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 1 oktober 2015, 07:36:41
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1376240 date=1443669463
in welke mate is er risico op verergeren van CWK letsel als je manuele fixatie en jaw-thrust verkeerd uitvoert?
Ik dacht dat omdat die techniek meer oefening vereist om hem goed uit te voeren (en misschien ook meer risico heeft bij verkeerd uitvoeren?) er iets te zeggen valt om leken die misschien 1x  een dagdeel per 2 jaar op herhalingsles gaan bij een BHV of EHBO bedrijfjes Zach te leren, wat minder oefening vereist om te kunnen uitvoeren.

Dat manuele fixatie en jaw-thrust wanneer goed uitgevoerd beter zijn dan Zach staat daar dan even los van. Aangezien dat meer oefening vereist.

Kinlift (makkelijk uit te voeren door EHBO-ers), ook als je denkt dat er mogelijk sprake is van CWK-letsel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #11 Gepost op: 1 oktober 2015, 17:50:51
Citaat van: Oma link=msg=1376245 date=1443677801
Kinlift (makkelijk uit te voeren door EHBO-ers), ook als je denkt dat er mogelijk sprake is van CWK-letsel.

Inderdaad, hoofd tussen knieen van hulpverlener, dan jawthrust iof kinlift, makkelijk uit te voeren en je houdt bij kinklift 1 hand vrij voor n andere taak.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #12 Gepost op: 1 oktober 2015, 18:01:23
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1376348 date=1443714651
Inderdaad, hoofd tussen knieen van hulpverlener, dan jawthrust iof kinlift, makkelijk uit te voeren en je houdt bij kinklift 1 hand vrij voor n andere taak.

Dat details zocht ik. :)
Zat me af te vragen welke techniek de voorkeur heeft voor het immobiliseren van cwk en vervolgens ademweg openen als tweede stap. Wanner zach geen optie is.


marisveldkat

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #13 Gepost op: 2 oktober 2015, 15:59:55
Begrijp ik hieruit dat de handgreep van Zäch eigenlijk helemaal niet wenselijk is om te laten doen door EHBO'ers? In verband met verergering van het letsel?
Zäch ken ik sinds een aantal jaren, en daarom is dat in de afgelopen twee jaar als casus gedaan.

Het voorstel voor persoonlijke hygiëne in AZC/vluchtingenopvanglocaties vind ik een hele sterke... Alleen is dat natuurlijk heel moeilijk te beoordelen volgens het Oranje Kruis. Maar misschien wel leuk als verdieping.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #14 Gepost op: 2 oktober 2015, 16:58:51
Geld dit ook voor personen die buiten bewustzijn zijn?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #15 Gepost op: 2 oktober 2015, 20:12:45
Citaat van: jelte link=msg=1376648 date=1443797931
Geld dit ook voor personen die buiten bewustzijn zijn?

Buiten bewustzijn dus immobiliseren door hoofd met de handen vast te houden en kinlift uitvoeren zoals eerder gezegd.

Als ze bij bewustzijn zijn hoef je niet te immobiliseren omdat ze het nog zelf kunnen las ik hierboven.


Cutiepie

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #16 Gepost op: 2 oktober 2015, 22:34:53
Handgreep van Zach voeren we volgens de opleidingsregels van het oranje kruis wel altijd uit. Waarbij het verstandig is, indien mogelijk, om zelf in het verlengde van het slachtoffer te gaan liggen en op je armen te steunen, dat hou je het langste vol en kan je ook volhouden als het hoofd niet recht omhoog ligt (zoals in de meeste gevallen).

Maar terug naar het topic. Een paar enceneringen die ik altijd leuk vind.

Vrouw gleed uit op de trap, klapte daarbij met haar bui tegen de reling, heeft een flinke inwendige bloeding en raakt langzaam in shock. Je schrikt ervan hoe weinig cursisten dat eruit halen overigens... Vooral als ze flink door moeten vragen. Als dat slecht gaat of de hulpverlening telang duurt, dan zullen ze moeten gaan reanimeren. Zorg ervoor dat de pop op een andere plek ligt, waardoor ze die twee niet gelijk aan elkaar koppelen.

Een zware onderkoeling doordat een vrouw verward door het gras is gaan lopen, op zoek naar haar hondje (welke ze al jaren niet meer heeft) want hij is weggelopen. Ze is in haar ochtendjas aangetroffen en in huis gehaald en jij bent de buurvrouw van degene die haar heeft gevonden. Goed opletten dat ze de zware onderkoeling onderscheiden van de lichte en de natte koude sokken van mevrouw uittrekken.

Man was thuis bezig met zijn laptop, het snoer was kaal en kwam toen hij in het stopcontact zat tegen zijn metalen tafelpoot aan. Hij raakte de tafel aan toen hij verder wilde tikken en BAM, elektriciteit schoot door zijn hand naar binnen. Ingangswond op zijn handpalm, uitgang onder zijn voet. Het was dat de aardlekschakelaar om sloeg...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #17 Gepost op: 3 oktober 2015, 08:28:35
Citaat van: Cutiepie link=msg=1376754 date=1443818093
Handgreep van Zach voeren we volgens de opleidingsregels van het oranje kruis wel altijd uit. Waarbij het verstandig is, indien mogelijk, om zelf in het verlengde van het slachtoffer te gaan liggen en op je armen te steunen, dat hou je het langste vol en kan je ook volhouden als het hoofd niet recht omhoog ligt (zoals in de meeste gevallen).

Het gaat er niet om dat je bij een ongeval volgens de opleidingsregels hebt gewerkt van het Oranje Kruis, het moet gaan om zo goed mogelijk eerste hulp te verlenen aan iemand anders.

Als het slachtoffer wakker is is er geen noodzaak om het hoofd manueel te fixeren, als het slachtoffer bewusteloos is:

Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1376348 date=1443714651
Citaat van: Oma link=msg=1376245 date=1443677801
Kinlift (makkelijk uit te voeren door EHBO-ers), ook als je denkt dat er mogelijk sprake is van CWK-letsel.

Inderdaad, hoofd tussen knieen van hulpverlener, dan jawthrust iof kinlift, makkelijk uit te voeren en je houdt bij kinklift 1 hand vrij voor n andere taak.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #18 Gepost op: 3 oktober 2015, 13:26:23
Citaat van: Oma link=msg=1376807 date=1443853715
Het gaat er niet om dat je bij een ongeval volgens de opleidingsregels hebt gewerkt van het Oranje Kruis, het moet gaan om zo goed mogelijk eerste hulp te verlenen aan iemand anders.

Als het slachtoffer wakker is is er geen noodzaak om het hoofd manueel te fixeren, als het slachtoffer bewusteloos is:

Inderdaad, hoofd tussen knieen van hulpverlener, dan jawthrust iof kinlift, makkelijk uit te voeren en je houdt bij kinklift 1 hand vrij voor n andere taak.
Waarom zou je bij een alert slachtoffer niet manueel gaan fixeren als ik vragen mag?
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #19 Gepost op: 3 oktober 2015, 13:32:23
Citaat van: Oma link=msg=1376807 date=1443853715
Het gaat er niet om dat je bij een ongeval volgens de opleidingsregels hebt gewerkt van het Oranje Kruis, het moet gaan om zo goed mogelijk eerste hulp te verlenen aan iemand anders.

.............

Je verleent zo goed mogelijk eerste hulp, volgens de opleiding voor je EHBO die je hebt gehad bij het Oranje of Rode Kruis. Niet andersom, want dan kan je van alles erbij gaan doen wat je misschien een beetje kent/weet (je weet wel, die mensen die denken met hun EHBO diploma arts te zijn maar dit dus echt niet zijn).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel