Kan manuele fixatie hoofd door o.a. handgreep Zach afgeschaft worden?

Auteur Topic: Kan manuele fixatie hoofd door o.a. handgreep Zach afgeschaft worden?  (gelezen 14451 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 3 oktober 2015, 13:48:46
Citaat van: Oma link=msg=1376807 date=1443853715
Als het slachtoffer wakker is is er geen noodzaak om het hoofd manueel te fixeren

En wat te doen bij een wakker slachtoffer met paresthesieën?
Hoofd vasthouden lijkt mij geen probleem. Weer loslaten kan altijd nog.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #21 Gepost op: 3 oktober 2015, 13:58:56
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1376876 date=1443871583
Waarom zou je bij een alert slachtoffer niet manueel gaan fixeren als ik vragen mag?

Zie de uitleg van CM op de vorige pagina:

Citaat van: CM link=msg=1376179 date=1443636411
Het wordt door ons niet meer aangeraden omdat je toch iets tractie geeft. Wakkere patiënten hebben voldoende spiertonus om zelf de cwk veilig te stellen. Vooral niet doen, dus.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #22 Gepost op: 3 oktober 2015, 14:07:14
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1376880 date=1443871943
Je verleent zo goed mogelijk eerste hulp, volgens de opleiding voor je EHBO die je hebt gehad bij het Oranje of Rode Kruis. Niet andersom, want dan kan je van alles erbij gaan doen wat je misschien een beetje kent/weet (je weet wel, die mensen die denken met hun EHBO diploma arts te zijn maar dit dus echt niet zijn).

Wie bepaalt dat? Oranje Kruis omdat ze hun lesstof niet up-to-date hebben? Goede eerste hulp is met je tijd meegaan en eens wat proberen aan te nemen van andere mensen, het LPA voor de ambulancezorg in Nederland is herzien, Nederlandse ambulanceverpleegkundigen geven je hier al aan dat het niet nodig is en jij bent van mening dat het alleen goed is als je het doet volgens een boekje van Oranje Kruis?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 3 oktober 2015, 14:10:23
Citaat van: René van der Helm link=msg=1376882 date=1443872926
En wat te doen bij een wakker slachtoffer met paresthesieën?
Hoofd vasthouden lijkt mij geen probleem. Weer loslaten kan altijd nog.

Ook niet nodig, deze slachtoffers hebben ook voldoende spiertonus om zelf CWK veilig te stellen. Paresthesie kan al komen omdat het slachtoffer geschrokken is en wat sneller is gaan ademen.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #24 Gepost op: 3 oktober 2015, 14:20:56
Citaat van: -Joost- link=msg=1376889 date=1443873536
Zie de uitleg van CM op de vorige pagina:
Check, dit is nieuw voor me.

Zelfs met de noodhulpopleiding is manueel fixeren een groot item. Zelfs een so met bewustzijn.
Maar goed het komt vaker voor dat de acute sector voorloopt :p
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #25 Gepost op: 3 oktober 2015, 14:23:12
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1376893 date=1443874856
Check, dit is nieuw voor me.

Zelfs met de noodhulpopleiding is manueel fixeren een groot item. Zelfs een so met bewustzijn.
Maar goed het komt vaker voor dat de acute sector voorloopt :p

Dat is dan niet heel handig bedacht van het Rode Kruis, daarnaast is het toch niet de bedoeling dat het NHT patiënten met dit soort letsels gaat zien?


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #26 Gepost op: 3 oktober 2015, 14:29:08
Citaat van: -Joost- link=msg=1376894 date=1443874992
Dat is dan niet heel handig bedacht van het Rode Kruis, daarnaast is het toch niet de bedoeling dat het NHT patiënten met dit soort letsels gaat zien?
We komen T3 slachtoffers tegen. alle lopende slachtoffers komen naar ons, het kan dus best zijn dat iemand dan ineens klaagt over hevige nek/rug klachten. Denk maar eens aan de recente trein of metro incidenten. Daar werden ook na een behoorlijk tijd nog mensen behandeld met rug/nek klachten.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #27 Gepost op: 3 oktober 2015, 14:43:05
https://www.youtube.com/watch?v=QqCo1ImGyX0&feature=youtu.be

Instructiefilmpje van RAV Hollands-Midden, te vinden op youtube: Vanaf 1:29 'de mobiele patient'


helm

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 3 oktober 2015, 15:05:23
Citaat van: EM physician link=msg=1376897 date=1443876185
Instructiefilmpje van RAV Hollands-Midden, te vinden op youtube: Vanaf 1:29 'de mobiele patient'

Daar wordt het hoofd de hele tijd vastgehouden. Maar dat is dus niet nodig volgens Oma.
Wie heeft het bij het rechte eind en waarom?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 3 oktober 2015, 15:48:15
Citaat van: René van der Helm link=msg=1376901 date=1443877523
Daar wordt het hoofd de hele tijd vastgehouden. Maar dat is dus niet nodig volgens Oma.
Wie heeft het bij het rechte eind en waarom?

Van mij hoeft het niet, misschien dat de ambulancedienst Hollands Midden al een aantal keren mee heeft gemaakt dat CWK-letsel bij een wakkere, meewerkende patient na een ongeval verergerde omdat het ambulancepersoneel de nek niet manueel fixeerde. Als het niet het geval is hebben ze een erg bang doktertje als chef.