Kan manuele fixatie hoofd door o.a. handgreep Zach afgeschaft worden?

Auteur Topic: Kan manuele fixatie hoofd door o.a. handgreep Zach afgeschaft worden?  (gelezen 14414 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #40 Gepost op: 5 oktober 2015, 17:22:18
Citaat van: Oma link=msg=1377129 date=1444024282
Ik vind dat goed EHBO onderwijs niet alleen kijkt naar het LPA maar ook naar andere ontwikkelingen. Modern EHBO onderwijs schaft de handgreep van Zach af en voert het tourniquet en hemostatisch verband in, ongeacht of het wel of niet in LPA staat.

Ik hoop (en verwacht) hetzelfde. De praktijk in NL is echter weerbarstiger, ik durf er nu al op in te zetten dat een flink aantal instructeurs gaan stuiteren als ik me hard probeer te maken voor het invoeren van tourniquets bij mijn eigen organisatie. Dan hebben we het nog niet over alle eerste hulp verenigingen in het land. Helaas worden de instructeurs binnen deze wereld gezien als de ultieme autoriteit, wat m.i. in veel gevallen een pijnlijke vergissing is.


helm

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 5 oktober 2015, 18:11:50
Citaat van: -Joost- link=msg=1377188 date=1444058538
Ik hoop (en verwacht) hetzelfde. De praktijk in NL is echter weerbarstiger, ik durf er nu al op in te zetten dat een flink aantal instructeurs gaan stuiteren als ik me hard probeer te maken voor het invoeren van tourniquets bij mijn eigen organisatie. Dan hebben we het nog niet over alle eerste hulp verenigingen in het land. Helaas worden de instructeurs binnen deze wereld gezien als de ultieme autoriteit, wat m.i. in veel gevallen een pijnlijke vergissing is.

De praktijk in Nederland is dat slechts een enkele organisatie up-to-date is en het overgrote deel niet.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #42 Gepost op: 5 oktober 2015, 20:39:15
Citaat van: -Joost- link=msg=1377188 date=1444058538
Ik hoop (en verwacht) hetzelfde. De praktijk in NL is echter weerbarstiger, ik durf er nu al op in te zetten dat een flink aantal instructeurs gaan stuiteren als ik me hard probeer te maken voor het invoeren van tourniquets bij mijn eigen organisatie. Dan hebben we het nog niet over alle eerste hulp verenigingen in het land. Helaas worden de instructeurs binnen deze wereld gezien als de ultieme autoriteit, wat m.i. in veel gevallen een pijnlijke vergissing is.

Inderdaad, kaderinstructeurs zijn met al hun ervaring etc toch nog steeds veelal opgeleide leken, dus geen acute zorgprofessional zoals een AVP met behoorlijke ervaring en extra opleiding...
Natuurlijk zijn er weinig AVP-en te vinden die 10 a 20 avonden per jaar een ehbo cursus gaan geven tegen minimale vergoeding maar een kaderinstructeur als de hoogste auroriteit beschouwen in het ehbo wereldje  lijkt me onzinnig.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #43 Gepost op: 15 oktober 2015, 07:33:18
The trained provider should assess the collapsed victim rapidly to determine if they are responsive and breathing normally. Open the airway using the head tilt and chin lifttechnique whilst assessing whether the person is breathing normally. Do not delay assessment by checking for obstructions in the airway. The jaw thrust and finger sweep are no longer recommended for the lay provider. Check for breathing using the techniques described in Fig. 2.4 noting the critical importance of recognising agonal breathing described above.



ERC richtlijnen 2015 http://www.cprguidelines.eu/


jbdijkstra

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Citaat van: oma link=msg=1376908 date=1443880095
Van mij hoeft het niet, misschien dat de ambulancedienst Hollands Midden al een aantal keren mee heeft gemaakt dat CWK-letsel bij een wakkere, meewerkende patient na een ongeval verergerde omdat het ambulancepersoneel de nek niet manueel fixeerde. Als het niet het geval is hebben ze een erg bang doktertje als chef.

Nog even voor de zekerheid zodat ik het goed begrijp:
stel je moet als eerstehulpverlener 15 minuten op de ambulance wachten bij een wakkere cooperatieve patient met nekpijn na trauma, ook dan doe je geen enkele vorm van ondersteuning of fixatie?


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
En al zou iemand de Handgreep van Zach toepassen bij een traumaletsel, so-be-it. Beter iets dan niets om uitbreiding van het letsel zo laag mogelijk te maken. Hoelang? Tot de ambupleeg tegen je zegt wat je verder moet doen.
Kan de Handgreep van Zach afgeschaft worden? Hangt van het niveau van ehbo opleiding af. Binnen de OK en RK stelsel en de daaraan gerelateerde ehbo opleidingen wel, bij andere organisaties waarvan ehbo-ers op een hoger opleidings niveau zitten absoluut niet.

Citaat van: -Joost- link=msg=1377188 date=1444058538
Ik hoop (en verwacht) hetzelfde. De praktijk in NL is echter weerbarstiger, ik durf er nu al op in te zetten dat een flink aantal instructeurs gaan stuiteren als ik me hard probeer te maken voor het invoeren van tourniquets bij mijn eigen organisatie. Dan hebben we het nog niet over alle eerste hulp verenigingen in het land. Helaas worden de instructeurs binnen deze wereld gezien als de ultieme autoriteit, wat m.i. in veel gevallen een pijnlijke vergissing is.
Een kaderinstructeur (stok oude benaming) zoals die wordt steeds wordt benoemd is een ehbo instructeur welke volgens de Oranje Kruis doctrine ehbo lessen verzorgd. Andere ehbo organisaties hebben ook ehbo instructeurs (met vergelijkbare benamingen) die bewust wel/niet vergeleken willen worden met die van het Oranje Kruis om sterk uiteen lopende redenen.
Veel vooral oudere "kader instructeurs" willen helaas niet af van "oud-vertrouwd", kunnen de nieuwe ontwikkelingen niet bijbenen of mogen ondanks recente nieuwe(re) inzichten niet van organisatie ehbo-ers hierin opleiden, trainen en oefenen. Laat staan dat ehbo-instructeurs van het Oranje Kruis ehbo-ers volgens nieuwere inzichten kan laten certificeren. :'(
Want boekje-is-boekje wordt vaak gezegd. "Afwijken is een doodzonde".  Klopt, maar dan praten we uitsluitend over de lesstof van het Oranje Kruis en niet die van andere organisaties die wel meegaan met nieuwe(re) inzichten.
Niet of nauwelijks meegaan is op zich triest te noemen, want de ehbo-er, ehbo dienstverlening en zeker slachtoffers zijn daar absoluut niet bij gebaat dat niet op moderne(re) inzichten door de leek eerstehulp wordt verleend.
Ehbo-ers die een ehbo diploma van het Oranje Kruis hebben of willen behalen zitten dus weer 5 jaar vast aan een in mijn ogen niet erg "handige" wijze van eerstehulp verlenen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Willem D. link=msg=1427200 date=1464803340
Kan de Handgreep van Zach afgeschaft worden? Hangt van het niveau van ehbo opleiding af. Binnen de OK en RK stelsel en de daaraan gerelateerde ehbo opleidingen wel, bij andere organisaties waarvan ehbo-ers op een hoger opleidings niveau zitten absoluut niet.

Als je een hoger opgeleide ehbo'er treft zou je verwachten dat die wél snapt dat je met de handgreep van Zach tractie geeft op de cervicale wervels, iets wat je bij een trauma dus juist niet wilt hebben.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Bij het rode kruis krijg ik nog steeds met de herhalingslessen te horen fixeren. Bij de evenementenhulp herhalingsles wordt gezegd niet meer fixeren.
Beide zijn cursussen van het RK.
Dus binnen één organisatie is het al niet duidelijk.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk



ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat van: jelte link=msg=1427298 date=1464821912
Bij het rode kruis krijg ik nog steeds met de herhalingslessen te horen fixeren. Bij de evenementenhulp herhalingsles wordt gezegd niet meer fixeren.
Beide zijn cursussen van het RK.
Dus binnen één organisatie is het al niet duidelijk.
Mijn RK instructeur zei tijdens de gewone les vorige maand ook: Niet fixeren.
Het is dus afhankelijk van de instructeur en niet van de organisatie ;-)


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Citaat van: jbdijkstra link=msg=1427015 date=1464725727
Nog even voor de zekerheid zodat ik het goed begrijp:
stel je moet als eerstehulpverlener 15 minuten op de ambulance wachten bij een wakkere cooperatieve patient met nekpijn na trauma, ook dan doe je geen enkele vorm van ondersteuning of fixatie?
In principe blijkt dit dus niet nodig te zijn. De laatste meningen zijn dat een heldere wakkere coöperatieve patiënt genoeg spierspanning heeft om zijn nek zelf stabiel te houden zonder dat daarvoor andermans handen nodig zijn. De manipulatie van andermans handen kan makkelijker schade veroorzaken.

Er wordt nog wel eens gebruik gemaakt van headblocks op een gewoon matras. De nekkraag is er zo goed als helemaal uit, dus het compleet fixeren van de nek gebeurt ook bijna niet meer.