Kan manuele fixatie hoofd door o.a. handgreep Zach afgeschaft worden?

Auteur Topic: Kan manuele fixatie hoofd door o.a. handgreep Zach afgeschaft worden?  (gelezen 14296 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: cavia link=msg=1427499 date=1464909688
In principe blijkt dit dus niet nodig te zijn. De laatste meningen zijn dat een heldere wakkere coöperatieve patiënt genoeg spierspanning heeft om zijn nek zelf stabiel te houden zonder dat daarvoor andermans handen nodig zijn. De manipulatie van andermans handen kan makkelijker schade veroorzaken.

Er wordt nog wel eens gebruik gemaakt van headblocks op een gewoon matras. De nekkraag is er zo goed als helemaal uit, dus het compleet fixeren van de nek gebeurt ook bijna niet meer.

Niet handig toch? Zag afgelopen week op tv die serie (RTL7) waarbij Britse agenten gevolgd werden, ze kwamen per toeval uit bij een scooterongeval, en zeiden ook tegen de scooterrijder dat hij vooral recht naar boven moest kijken en niet moest schudden met het hoofd of iets. De jongen gaf op alles zowel antwoord met spraak als met hoofdbewegingen (Jongen was volledig bij bewustzijn). Ik ben aan het zoeken of ik het fragment vind..
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1427510 date=1464938308
Niet handig toch? Zag afgelopen week op tv die serie (RTL7) waarbij Britse agenten gevolgd werden, ze kwamen per toeval uit bij een scooterongeval, en zeiden ook tegen de scooterrijder dat hij vooral recht naar boven moest kijken en niet moest schudden met het hoofd of iets. De jongen gaf op alles zowel antwoord met spraak als met hoofdbewegingen (Jongen was volledig bij bewustzijn). Ik ben aan het zoeken of ik het fragment vind..

Als je slachtoffer zegt zijn hoofd zo stil mogelijk te houden en ziet dat hij bij iedere vraag met zijn koppie zit te ja-knikken of te nee-schudden weet je in ieder geval dat hij geen pijn in de nek heeft.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1427304 date=1464841893
Mijn RK instructeur zei tijdens de gewone les vorige maand ook: Niet fixeren.
Het is dus afhankelijk van de instructeur en niet van de organisatie ;-)
Citaat van: jelte link=msg=1427298 date=1464821912
Bij het rode kruis krijg ik nog steeds met de herhalingslessen te horen fixeren. Bij de evenementenhulp herhalingsles wordt gezegd niet meer fixeren.
Beide zijn cursussen van het RK.
Dus binnen één organisatie is het al niet duidelijk.
Of de instructeur is niet bij machte en/of bevoegd om hierin les te geven, of het is niet in desbetreffende lesmaterialen opgenomen.

De verwarring bij de RK ehbo-ers waar het de ene keer wel en de andere keer niet mag is dus groot. Samenwerking tussen ehbo-ers met verschillen in handelwijze bij een hoogenergetisch letsel gaat niet goed komen en zal direct voor onderlinge discussies zorgen bij een inzet.
Als RK organisatie heb je dus een groot probleem met je instructeurs welke overduidelijk niet op één lijn zitten en waarvan een aantal kennelijk niet zijn opgeleid, getraind en geoefend in het geven van eerstehulp instructie aan leken bij hoogenergetische letsels.
Juist van het RK als professionele organisatie verwacht ik als eenduidig handelen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Ik zie het probleem helemaal niet zo, je werkt met mensen, niet met computers. Soms veranderen zaken, we zijn allemaal volwassen en moeten gewoon normaal nadenken.

Iedereen met gezond boeren verstand is in staat om de te snappen dat als vroeger iets op A ging, en de nieuwe richtlijn B is, niet van 1 op het andere moment iedereen B zegt en doet, maar dat dat tijd kost en je dus ook nog best iemand tegen kunt komen die het op de oude manier doet.
Dat is helemaal geen ramp, het is niet alsof de oude manier ineens slecht en enorm gevaarlijk is, de nieuwe is alleen een tikje beter, volgens wat we nu weten. Misschien ontdekken we over 10 jaar wel weer iets nieuws en verandert het wel meer.

Je mag van een persoon die normaal in elkaar zit tussen de oren verwachten dat hij/zij overweg kan met dergelijke veranderingen en niet gelijk in paniek raakt of ineens niks meer snapt, want dan heb je sowieso een probleem als je bij een slachtoffer uit komt. Die zijn namelijk vaak net iets anders dan in een boekje, dus moet je ineens ook weer zelf nadenken.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Ik fixeer de cervicale wervelkanaal manieel zodra er positieve Nexus criteria zijn, of positief bij Canadian C-spine rules. Maar ook als ik een vermoeden heb dat er een verhoogde kans is op een fractuur, bijvoorbeeld bij een (in de regel oudere) patiënt met artrose of pre-existente nekklachten.

De Nexus criteria:
Geintoxiceerd
Afleidende pijn (vermoeden fractuur lange pijpbeenderen, of een hoge pijnbeleving in rust)
Focaal neurologisch uitval ( paresthesiën (=tintelingen) in extremiteiten)
Bewustzijnsdaling
Pijn in midline van cervicale wervelkolom (op de uitstekende gedeelten van de halswervels) > pijn paravertebraal (naast het benige gedeelte, dus in de spieren)

Canadian C-spine rules:
Ouder dan 65
Paresthesiën
Gevaarlijk mechanisme

Hoe er gefixeerd wordt is een andere discussie. Van de halskraag is vorig jaar al afscheid genomen. In mijn ziekenhuis maken we gebruik van de zogenaamde headblocks van Laerdal. Vervolgens snel een CT maken om iemand zo snel mogelijk weer te mobiliseren indien geen fractuur


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1427579 date=1464960245
Ik zie het probleem helemaal niet zo, je werkt met mensen, niet met computers. Soms veranderen zaken, we zijn allemaal volwassen en moeten gewoon normaal nadenken.

Iedereen met gezond boeren verstand is in staat om de te snappen dat als vroeger iets op A ging, en de nieuwe richtlijn B is, niet van 1 op het andere moment iedereen B zegt en doet, maar dat dat tijd kost en je dus ook nog best iemand tegen kunt komen die het op de oude manier doet.
Dat is helemaal geen ramp, het is niet alsof de oude manier ineens slecht en enorm gevaarlijk is, de nieuwe is alleen een tikje beter, volgens wat we nu weten. Misschien ontdekken we over 10 jaar wel weer iets nieuws en verandert het wel meer.

Je mag van een persoon die normaal in elkaar zit tussen de oren verwachten dat hij/zij overweg kan met dergelijke veranderingen en niet gelijk in paniek raakt of ineens niks meer snapt, want dan heb je sowieso een probleem als je bij een slachtoffer uit komt. Die zijn namelijk vaak net iets anders dan in een boekje, dus moet je ineens ook weer zelf nadenken.
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1427579 date=1464960245
Ik zie het probleem helemaal niet zo, je werkt met mensen, niet met computers. Soms veranderen zaken, we zijn allemaal volwassen en moeten gewoon normaal nadenken.

Iedereen met gezond boeren verstand is in staat om de te snappen dat als vroeger iets op A ging, en de nieuwe richtlijn B is, niet van 1 op het andere moment iedereen B zegt en doet, maar dat dat tijd kost en je dus ook nog best iemand tegen kunt komen die het op de oude manier doet.
Dat is helemaal geen ramp, het is niet alsof de oude manier ineens slecht en enorm gevaarlijk is, de nieuwe is alleen een tikje beter, volgens wat we nu weten. Misschien ontdekken we over 10 jaar wel weer iets nieuws en verandert het wel meer.

Je mag van een persoon die normaal in elkaar zit tussen de oren verwachten dat hij/zij overweg kan met dergelijke veranderingen en niet gelijk in paniek raakt of ineens niks meer snapt, want dan heb je sowieso een probleem als je bij een slachtoffer uit komt. Die zijn namelijk vaak net iets anders dan in een boekje, dus moet je ineens ook weer zelf nadenken.
Veel ehbo-ers is jarenlang ingeprent dat zij zich strikt aan het OK boekje moeten houden. Afwijken is bij menigeen nog steeds een doodzonde waardoor menig cursist -ook met gerede motivatie waarom anders gehandeld- is gezakt voor het OK examen.
De efficientie van handelen/eerstehulp verlenen is tot op vandaag struktureel ondergeschikt gemaakt aan de tekst en de uitleg van het OK boekje en OK ehbo-instructeurs aan cursisten.
Zo kom ik nog steeds instructeurs tegen die zeer grote waarde hechten aan het correct en tot op de mm nauwkeurig aanleggen van een wond(druk)verband, in plaats van te focussen op de essentie en efficientie van het aanleggen van wond(druk)verband. Mede door de OK doctrine en de OK instructeurs is de afgelopen tientallen jaren een zekere mate van collectieve "faalangst" onder ehbo-ers ontstaan waarin veranderingen, wijzigingen en andere vormen van ehbo onderwijs niet worden "geaccepteerd".
Het is niet zozeer het niet kunnen of willen nadenken van ehbo-ers, maar de "angst" om zogenaamd iets "afwijkends" en daarmee iets (zeer ten onrechte) fout te doen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Beste Willem D. ik begrijp niet waarom je jezelf (telkens weer) druk maakt om 1 van de tientallen organisaties die een EHBO-boekje uitgeven.
Het OK is echt niet zo groot als velen denken. Er is een enorme vergrijzing en leegloop. Nieuwe opleidingen starten zelden vanwege te weinig animo. Ik hoor van verenigingen waar al 4 jaar geen nieuwe cursus is gestart. En als er al een cursus is, dan zitten er maar 2 mensen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: EM physician link=msg=1427806 date=1465055899
Pijn in midline van cervicale wervelkolom (op de uitstekende gedeelten van de halswervels) > pijn paravertebraal (naast het benige gedeelte, dus in de spieren)


De EHBO-er moet eerst de wervelkolom aftasten?


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Citaat van: oma link=msg=1428103 date=1465212040
De EHBO-er moet eerst de wervelkolom aftasten?

Dat laat ik graag aan professionals over