Risico's wapen en holster voor motoragent

Auteur Topic: Risico's wapen en holster voor motoragent  (gelezen 26132 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #20 Gepost op: 3 oktober 2015, 12:10:20
Ik denk dat velen van ons voor een beenholster zullen kiezen Oma, het probleem is alleen dat wij de keuze niet hebben.
Zelf aanschaffen en gebruiken is ook geen optie, want als je betrokken raakt bij een schietincident heb je een probleem.

Zeker voor motorrijders snap ik de nut en noodzaak van een beenholster.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 3 oktober 2015, 12:21:33
Citaat van: silque link=msg=1376844 date=1443867020
Ik denk dat velen van ons voor een beenholster zullen kiezen Oma, het probleem is alleen dat wij de keuze niet hebben.
Zelf aanschaffen en gebruiken is ook geen optie, want als je betrokken raakt bij een schietincident heb je een probleem.

Zeker voor motorrijders snap ik de nut en noodzaak van een beenholster.

Dan is het wijsheid om dit onderdeeltje nog even aan de CAO-eisen toe te voegen. Het is triest voor deze motoragent en alle betrokkenen, feit blijft dat je er niets meer aan kan veranderen. Wat je wel kan veranderen is zorgen dat in de toekomst niet meer motoragenten tijdens het uitvoeren van hun werk zeer ernstig gewond raken of mogelijk komen te overlijden door verbloeding omdat ze gedwongen zijn het vuurwapen op de huidige wijze te dragen.

Het is natuurlijk triest als wij vandaag deze discussie voeren en men het in 2018 terug kan lezen op moment dat het de eerste Nederlandse motoragent echt is overkomen.

Gisteren heb ik dienst gehad op het internationale racecircuit in Qatar. Twee coureurs (supersports 600cc) kwamen met elkaar in botsing op hoge snelheid. Beide coureurs stonden daarna zelfstandig op, beide heren zijn lopend naar de pits gekomen (eentje liep beetje mank). Ik kan niet bedenken waarom het acceptabel is dat een motoragent die ten val komt op de snelweg niet het recht zou moeten hebben om zelfstandig op te kunnen staan en zich in veiligheid te brengen om te voorkomen dat hij wordt aangereden door andere verkeersdeelnemers.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #22 Gepost op: 3 oktober 2015, 12:22:47
Citaat van: silque link=msg=1376844 date=1443867020
Ik denk dat velen van ons voor een beenholster zullen kiezen Oma, het probleem is alleen dat wij de keuze niet hebben.
Zelf aanschaffen en gebruiken is ook geen optie, want als je betrokken raakt bij een schietincident heb je een probleem.

Zeker voor motorrijders snap ik de nut en noodzaak van een beenholster.

Bij ons loopt een groot deel van de motorrijders al geruime tijd met beenholster.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #23 Gepost op: 3 oktober 2015, 12:23:49
Citaat van: koenb link=msg=1376854 date=1443867767
Bij ons loopt een groot deel van de motorrijders al geruime tijd met beenholster.

In NL en zo ja, welke regio?  :o
If you can dream it, you can do it.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #24 Gepost op: 3 oktober 2015, 12:26:35
Citaat van: Jims link=msg=1376855 date=1443867829
In NL en zo ja, welke regio?  :o

Eenheid Oost. Zelfs een enkele hondengeleider maakt er gebruik van.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #25 Gepost op: 3 oktober 2015, 12:47:59
Citaat van: koenb link=msg=1376854 date=1443867767
Bij ons loopt een groot deel van de motorrijders al geruime tijd met beenholster.

 :o Is dat een draagproef of?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #26 Gepost op: 3 oktober 2015, 12:56:27
Citaat van: koenb link=msg=1376854 date=1443867767
Bij ons loopt een groot deel van de motorrijders al geruime tijd met beenholster.
IBT verstrekte bij ons maar 1 type holster bij de omscholing naar het nieuwe wapen. Ze hadden ook niets erbij, geen spacers, geen andere achterplaten, laat staan een beenholster. Wel heb ik van de kledingdienst in Apeldoorn een verlengde achterplaat gekregen voor het holster op mijn motorkoppel.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #27 Gepost op: 3 oktober 2015, 13:07:15
Hoe ze het hebben gedaan weet ik niet precies, maar volgens mij is het hetzelfde holster als op de heup. Kosten waren wel voor eigen rekening en heb er verder niemand over gehoord dat ze weer hun heupholster moesten gebruiken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #28 Gepost op: 3 oktober 2015, 13:25:21
Citaat van: Oma link=msg=1376851 date=1443867693
Gisteren heb ik dienst gehad op het internationale racecircuit in Qatar. Twee coureurs (supersports 600cc) kwamen met elkaar in botsing op hoge snelheid. Beide coureurs stonden daarna zelfstandig op, beide heren zijn lopend naar de pits gekomen (eentje liep beetje mank). Ik kan niet bedenken waarom het acceptabel is dat een motoragent die ten val komt op de snelweg niet het recht zou moeten hebben om zelfstandig op te kunnen staan en zich in veiligheid te brengen om te voorkomen dat hij wordt aangereden door andere verkeersdeelnemers.

Vanaf ca. 50 sec. te bekijken

https://www.youtube.com/watch?v=t0BrvwsGQsM


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #29 Gepost op: 3 oktober 2015, 13:28:18
Citaat van: Frank. link=msg=1376867 date=1443869787
IBT verstrekte bij ons maar 1 type holster bij de omscholing naar het nieuwe wapen. Ze hadden ook niets erbij, geen spacers, geen andere achterplaten, laat staan een beenholster. Wel heb ik van de kledingdienst in Apeldoorn een verlengde achterplaat gekregen voor het holster op mijn motorkoppel.

En dit terwijl ze in Amsterdam gewoon voor het nieuwe wapen mogen kiezen of ze deze op de heup of op de bovenbeen willen dragen.

Citaat van: Oma link=msg=1376851 date=1443867693
.................
Gisteren heb ik dienst gehad op het internationale racecircuit in Qatar. Twee coureurs (supersports 600cc) kwamen met elkaar in botsing op hoge snelheid. Beide coureurs stonden daarna zelfstandig op, beide heren zijn lopend naar de pits gekomen (eentje liep beetje mank). Ik kan niet bedenken waarom het acceptabel is dat een motoragent die ten val komt op de snelweg niet het recht zou moeten hebben om zelfstandig op te kunnen staan en zich in veiligheid te brengen om te voorkomen dat hij wordt aangereden door andere verkeersdeelnemers.

Met een motor in aanrijding komen terwijl je racet is heel wat anders dan met een vrachtwagen in aanrijding komen terwijl je normaal rijdt (daar even vanuitgaand). Daarbij is de kleding tussen een motoragent of particuliere motorrijder heel anders als een racepak. Iets wat je dus niet met elkaar kunt vergelijken.

Zelfde als je een autorace gaat vergelijken waarbij een aanrijding gebeurd met een aanrijding op de openbare weg. Niet te vergelijken.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel