Risico's wapen en holster voor motoragent

Auteur Topic: Risico's wapen en holster voor motoragent  (gelezen 26282 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #70 Gepost op: 17 februari 2016, 15:14:59
Citaat van: DiNozzo link=msg=1406966 date=1455694823
In het verleden zijn daardoor genoeg wapens kwijt geraakt. De kans is groot dat het wapen afgeschreven moet worden als deze aan het koord achter de motorrijder aan gesleept wordt maar hij is in elk geval niet kwijt met alle mogelijke gevolgen van dien.
Ah, duidelijk! Maar is het dan njet veel beter om te kijken naar een ander holster, dan het risico te nemen dat men het wapen meesleurt op de snelweg, op weg naar een melding?

Bijvoorbeeld holsters die werken met een knop ipv dat flip.. Dingetje (weet de benaming niet).


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #71 Gepost op: 17 februari 2016, 16:11:48
Het huidige holster is een Level 2 holster. Het wapen wordt in het holster gehouden door druk en door de beugel welke het holster afsluit. Er is, naar ik heb begrepen, gekeken voor een Level 3 holster echter werd een derde stap in de beveiliging zoals het indrukken van een knop gezien als onnodige remming in een stressituatie. Om dezelfde reden mocht het wapen bijvoorbeeld ook geen beveiliging hebben.

Het huidige holster is voldoende veilig tegen misbruik of ontvreemding van het wapen. Oudere holsters, zoals het in het artikel getoonde beenholster hadden de druk niet zitten waardoor alleen het loshalen van het knoopje al voldoende was om het wapen kwijt te raken. Voor de komst van het Safariland holster voor de P5 had de BPZ een soortgelijk leren holster met drukknoop. Daar zijn toen ook veel klachten over geweest mbt de veiligheid en het verliezen van het wapen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #72 Gepost op: 18 maart 2016, 15:58:10
Citaat van: CopVR3 link=msg=1407027 date=1455713410
Omscholing is veplicht. Je moet namelijk getraind zijn in het wapen EN het bijbehorende holster.

En dat klopt niet.....
Het holster is namelijk 100% hetzelfde, alleen de achterplaat is anders.
Collega's zijn al getraind in het holster.
"Omscholing" is alleen maar extra extra indekken
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #73 Gepost op: 18 maart 2016, 16:22:09
Het is alleen wel zo vervelend als je in een noodweersituatie mis grijpt omdat de oude positie nog in je systeem zit.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #74 Gepost op: 18 maart 2016, 17:27:13
IBT of facilitair verstrekt de beenholsters hier niet. Er is een landelijk document waarin staat wat facilitair voor elke doelgroep mag bestellen aan holster(onderdelen). Motorrijders kunnen alleen een verlengde achterplaat krijgen.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #75 Gepost op: 13 april 2016, 12:18:27
Ook politieagenten die niet op een motorfiets rijden, kunnen een heupfractuur of bekkenfractuur oplopen. Bijvoorbeeld door een val tijdens een worsteling, door een val tijdens klimmen, of door een val van een politiepaard of -fiets.

Die risico's gelden nog sterker voor oudere agenten, omdat botten breekbaarder worden met de leeftijd. En bij een bekkenfractuur kunnen ernstige inwendige bloedingen optreden.

Onder andere daarom stel ik voor dat het heupholster bij de politie algemeen wordt vervangen door een dijholster. Biker-agenten zouden het pistool ook schuin op de buik kunnen dragen op een OPS-vest, om te voorkomen dat het pistool tijdens het rijden uit het holster valt, ondanks de holstervergrendeling. (Dat kan eventueel een gesloten holster zijn.)

Bij het dragen van het pistool op de buik, kan een OPS-vest (tactical vest) worden gebruikt. Liefst met bevestiging via het actuele en universele MOLLE-systeem. Zo’n MOLLE-vest is herkenbaar door de vele opgestikte horizontale geweven banden. Op die banden kunnen afneembare elementen worden bevestigd, afhankelijk van de functie of missie. MOLLE is de vervanger van het ALICE-systeem.    

Een beenholster steekt aan de zijkant iets minder uit dan een heupholster, en is iets verder verwijderd van de ogen. Daardoor is het volgens mij tijdens een gesprek vermoedelijk iets minder opvallend dan een heupholster. En op de huidige donkere politiebroek valt een zwart heupholster haast niet op.

Ook andere harde voorwerpen die aan de koppel hangen kunnen leiden tot een heup- of bekkenfractuur. Ook die voorwerpen kunnen daarom beter worden bevestigd aan de dij of aan een OPS-vest. Bijvoorbeeld een aluminium zaklamp, multitool en metalen wapenstok.

Een dijbeen steekt minder uit dan het bekken en heeft een meer compacte vorm, en breekt daardoor minder snel dan het bekken. Bovendien wordt het dijbeen beter beschermd door zachte weefsels dan de uitstekende zijkanten van het bekken.

Mijn voorstellen worden deels gesteund door een ergonomisch onderzoeksrapport uit 2013, in opdracht van de Belgische politie (Provikmo). Daarin worden nog  meer argumenten genoemd:

https://www.dropbox.com/s/v9aijt5uo321d3n/Advies%20ergonoom%20PROVIKMO.pdf  

Voor dit onderwerp lijkt het me belangrijk om te overleggen via internet met buitenlandse top-experts op het gebied van bekkenfracturen en pistoolholsters voor politie en militairen. Dat kan bijvoorbeeld via een gespecialiseerd internationaal webforum.  

Heupfractuur:
http://www.learningsupport.nl/operatie-inzicht/onderste-extremiteit/heupfractuur-gebroken-heup.html

Bekkenfractuur:
http://www.learningsupport.nl/operatie-inzicht/bekken/bekkenfractuur.html
Ik stem links.


CM112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
  • Asp. manschap A
Reactie #76 Gepost op: 13 april 2016, 16:59:51
Waarom is het beenholster geen landelijke standaard? Ik zie meer beperkingen in het heupholster dan voordelen.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #77 Gepost op: 13 april 2016, 20:54:38
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1418801 date=1460542707
https://www.dropbox.com/s/v9aijt5uo321d3n/Advies%20ergonoom%20PROVIKMO.pdf  
Vreemde humor hebben die Belgen: Waarom dragen agenten daar standaard een 'zwaailamp groot' en 'zwaailamp klein' aan de riem? Ik dacht even aan 'zaklamp' maar dat is apart genoemd.


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #78 Gepost op: 13 april 2016, 21:10:22
Ik kan het mishebben maar ga ervan uit dat het een "lamp om mee te zwaaien" betreft, dwz een zaklamp met kegel om verkeer te regelen. Zo niet hoor ik het graag.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #79 Gepost op: 15 april 2016, 23:15:20
Citaat van: Frank. link=msg=1413547 date=1458318433
IBT of facilitair verstrekt de beenholsters hier niet. Er is een landelijk document waarin staat wat facilitair voor elke doelgroep mag bestellen aan holster(onderdelen). Motorrijders kunnen alleen een verlengde achterplaat krijgen.

En daarom ben ik ernstig benieuwd welke wegen er bewandeld zijn om dit in andere regio's wél te realiseren.
Moet je bijv. met je wintermotorjas eens proberen om je wapen te trekken....
Nog even niet gelet op valgevaar
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !