MMT als first responder

Auteur Topic: MMT als first responder  (gelezen 18333 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 6 oktober 2015, 16:53:01
Ik heb genoten van jullie speculaties!!

Maar zoals altijd is de werkelijkheid een stuk minder spannend. Ten tijde van de melding was er (volgens de MKA) geen ambulance beschikbaar en reed het MMT voertuig toevallig zeer dicht in de buurt. Het MMT heeft dan ook het verzoek gekregen om hier te gaan kijken. Ter plaatse bleek het allemaal erg mee te vallen en was ambulancevervoer niet geïndiceerd. Voila!

De conclusie van de vraagsteller dat er wel ambulances beschikbaar waren omdat het B-vervoer door ging vind ik wel een interessante. Alleen een online P2000-site geeft geen goed overzicht in de beschikbaarheid van ambulances. Daarvoor zal je toch echt op de MKA moeten zitten!

B.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 6 oktober 2015, 17:12:43
Citaat van: B link=msg=1377339 date=1444143181
Ik heb genoten van jullie speculaties!!

Maar zoals altijd is de werkelijkheid een stuk minder spannend. Ten tijde van de melding was er (volgens de MKA) geen ambulance beschikbaar en reed het MMT voertuig toevallig zeer dicht in de buurt. Het MMT heeft dan ook het verzoek gekregen om hier te gaan kijken. Ter plaatse bleek het allemaal erg mee te vallen en was ambulancevervoer niet geïndiceerd. Voila!

De conclusie van de vraagsteller dat er wel ambulances beschikbaar waren omdat het B-vervoer door ging vind ik wel een interessante. Alleen een online P2000-site geeft geen goed overzicht in de beschikbaarheid van ambulances. Daarvoor zal je toch echt op de MKA moeten zitten!

B.

Ik vind het wel spannend nu, omdat de RAV de zaken niet op orde heeft moet het MMT het opknappen, als er een MMT melding zou zijn voor dit team moet een heli uit Rotterdam, Nijmegen of Groningen richting Amsterdam wentelwieken.

Voorts is het een A-1 melding (mogelijk levensbedreigend) waarbij ik het vreemd vind om MMT even te laten kijken, uiteraard kan het zoals nu is gegaan dat er geen ambulance nodig is maar wat als er wel spoedvervoer noodzakelijk was geweest? Patient mee in de kofferbak?

De RAV heeft zelf ook een dokter in dienst, de MMA, als de MMA rijbewijs heeft en nog niet ingezet was voor een andere A-1 melding lijkt het me logischer de MMA te sturen dan het MMT.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #12 Gepost op: 6 oktober 2015, 18:45:09
Ik heb de topictitel aangepast naar MMT als firstreponder.

Is dat verantwoord of niet? Als er niet binnen afzienbare tijd een A-wagen komt zet je wel een MMT-arts vast.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #13 Gepost op: 6 oktober 2015, 19:37:53
Dat is zeker verantwoord. Dekt de lading prima. Wat betreft het vastzetten van het MMT, ik neem aan dat de meldkamer overleg pleegt bij een eventuele inzet.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 6 oktober 2015, 20:03:09
Citaat van: CM link=msg=1377359 date=1444153073
Dat is zeker verantwoord. Dekt de lading prima. Wat betreft het vastzetten van het MMT, ik neem aan dat de meldkamer overleg pleegt bij een eventuele inzet.

Wat is er zo verantwoord aan om een MMT te sturen terwijl er gewoon een ambulancevoertuig van de RAV uit hoort te rukken met A-1?

Ik vat het op als een RAV die haar rotzooi weer bij een ander over de schutting gooit.

Wat valt er te overleggen als je als MMT arts ter plaatse besluit dat er wel met spoed een ambulance noodzakelijk is en er gelijktijdig een MMT melding komt?

MMT is geen onderdeel van de RAV, waarom moet de meldkamer van de RAV het MMT inzetten als first responder en waarom niet de eigen MMA in de auto laten stappen?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #15 Gepost op: 6 oktober 2015, 20:07:57
Als de MMA in de buurt is, is dat zeker een goed alternatief.

Alhoewel ik vrees dat niet alle professionals uit het vak het eens zijn met de stelling dat de MMA een waardige vervanger is van een ambupleeg of MMT-arts als firstresponder.



Overigens is de MKA ook weer niet van de RAV. Het wordt uit de casus niet duidelijk of de RAV te weinig wagens heeft of de MKA ze niet goed ingezet heeft.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 6 oktober 2015, 20:19:45
Citaat van: RAdeR link=msg=1377363 date=1444154877
Als de MMA in de buurt is, is dat zeker een goed alternatief.

Alhoewel ik vrees dat niet alle professionals uit het vak het eens zijn met de stelling dat de MMA een waardige vervanger is van een ambupleeg of MMT-arts als firstresponder.

Overigens is de MKA ook weer niet van de RAV. Het wordt uit de casus niet duidelijk of de RAV te weinig wagens heeft of de MKA ze niet goed ingezet heeft.

Het doet er weinig toe of er te weinig ambulances beschikbaar zijn of dat de meldkamer ambulancezorg ze fout heeft ingezet, beide problemen kan je op conto van de ambulancezorg schrijven.

De meldkamer kan gewoon zien dat er te weinig ambulances beschikbaar zijn om de dekking te garanderen. De leiding van RAV kan dat simpel oplossen door bijvoorbeeld piketpersoneel op te roepen om (tijdelijk) voertuigen te bemannen tot er weer voldoende voertuigen beschikbaar zijn. Op die manier los je een RAV probleem intern op in plaast van jouw probleem het maar een probleem van een ander te maken.

De arts verbonden aan de ambulancedienst is medisch eindverantwoordelijk, dat maakt deze arts een waardig vervanger van de ambulanceverpleegkundige. De MMA moet het protocol schrijven, de ambulanceverpleegkundige beoordelen enz, het is dan logisch dat je de ambulanceverpleegkundigen met raad en daad kan bijstaan, ze het voor kan doen hoe het moet omdat het anders neer komt dat iemand die niets kan en niets weet medisch baasje is van heel veel mensen die wel iets weten en kunnen.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #17 Gepost op: 6 oktober 2015, 22:20:04
Wat is er zo verantwoord aan om een MMT te sturen terwijl er gewoon een ambulancevoertuig van de RAV uit hoort te rukken met A-1?

Ik vat het op als een RAV die haar rotzooi weer bij een ander over de schutting gooit.

Wat valt er te overleggen als je als MMT arts ter plaatse besluit dat er wel met spoed een ambulance noodzakelijk is en er gelijktijdig een MMT melding komt?

MMT is geen onderdeel van de RAV, waarom moet de meldkamer van de RAV het MMT inzetten als first responder en waarom niet de eigen MMA in de auto laten stappen?
Ik had het over de aanpassing van de naam van het topic. Of een inzet verantwoord is, tsja.... Kijk, zolang wij niet aan onze eigenlijke taak toekomen door o.a. huisartsenritten zullen we creatief moeten zijn.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #18 Gepost op: 6 oktober 2015, 22:43:19
Citaat van: RAdeR link=msg=1377363 date=1444154877
Als de MMA in de buurt is, is dat zeker een goed alternatief.

...

In Groningen gebeurt dit weleens. Maar deze MMA zat tot voor kort ook bij het MMT en is ook werkzaam bij het UMCG. De "ideale" MMA. :)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #19 Gepost op: 6 oktober 2015, 23:02:21
Ik snap best dat de MKA en RAV kwalijk word genomen dat er geen ambu beschikbaar is, maar als er rond hetzelfde tijdstip een aantal incidenten zijn, of een groot incident waar meerdere voertuigen naartoe moeten dan is er gewoon geen voertuig beschikbaar.  998765

Een paar maanden geleden was hier in de regio een snelweg ongeval met meerdere gewonden, en voor een andere patient met een gebroken been was geen voertuig beschikbaar, er werd geadviseerd om met eigen vervoer naar het ziekenhuis te gaan. en dat ging natuurlijk met een paar noodgrepen.  :P