MMT als first responder

Auteur Topic: MMT als first responder  (gelezen 18246 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #50 Gepost op: 30 oktober 2015, 18:24:18
Citaat van: RemRoof link=msg=1381075 date=1446224967
Volgens mij ligt deze discussie in het verlengde van een aantal andere zoals inzet reddingsbrigades als first responder, inzet politie bij AED-inzet, idem voor brandweer etc.

De RAV's hebben kennelijk hun zaken niet altijd op orde waardoor er andere diensten worden ingezet om snel hulp te kunnen bieden.

Ik woon in een zeer dichtbevolkte regio, toch was het gewoon dat tot een paar jaar geleden  bij een A1 8 procent van de ritten niet binnen 15 minuten ter plaatse was. Nu is dat nog maar 4 procent en wordt er in de handjes geklapt...

Bereikbaarheidsdiensten zijn niet uniek en ook in andere branches meer dan normaal. Het kost alleeen wel geld.

RemRoof

Deze discussie ligt ook in het verlengde van een andere discussie over grootschalige ongevallen. De Nederlandse ambulancebazen rekenen op het 'zorghart' van ambulanceverpleegkundigen. Ze veronderstellen dat bij een grote ramp het vrije personeel spontaan komt werken en ze besparen veel geld omdat ze geen planning hoeven te maken voor bereikbaarheidsdiensten en het personeel geen extra toeslag hoeven te betalen.

Als ze wel een systeem hadden waardoor ze bij grootschalige ongevallen en rampen de ambulancezorg kunnen garanderen is het een appeltje-eitje om onder reguliere omstandigheden bij een dreigend tekort aan inzetbare ambulancevoertuigen selectief een aantal mensen op te roepen uit de veel grotere groep medewerkers die zich beschikbaar moeten houden op dat moment.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #51 Gepost op: 30 oktober 2015, 20:59:55
Citaat van: Oma link=msg=1381077 date=1446225447
In London, Manchester of Liverpool moet de ambulance er altijd binnen 8 minuten zijn, in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht mag de spoedambulance er al twee keer zo lang over doen. Het klopt dat een aantal NHS-trusts de wettelijke normen niet haalden, echter vergeet je te vermelden dat het sinds 2014 een aantal ambulancebazen de kop heeft gekost en er in diverse gebieden forse investeringen zijn gedaan door de overheid waardoor de ambulancediensten wel de ambulancezorg kunnen garanderen. Voorts moeten de ambulancediensten o.a. de aanrijtijden openbaar maken en is er sprake van streng toezicht.

Daar noem je dus iets: er is een aantal jaar geleden door de geldverstrekkers voor Ambulance Nederland een forse bezuiniging opgelegd. Er zijn nogal wat ambulance's wegbezuinigd, vooral in grote steden waar de aanrijtijden te goed waren. Het geld wat er bij gekomen is, was bedoeld om paraatheid uit te breiden in gebieden waar de aanrijtijden teveel opliepen. Door allerlei oorzaken neemt het aantal ritten behoorlijk toe, terwijl de paraatheid niet evenredig uitgebreid wordt. Als "men" dat nodig vindt, dan zou je dat op kunnen lossen door veel meer geld voor de ambulancezorg beschikbaar te stellen, of de ambulancezorg op een andere manier te bekostigen of te organiseren, of een enorme concessie doen op prijs/prestatienivo (Belgisch systeem overnemen?). Overigens zijn volgens mij aanrijtijden en prestaties gewoon op te vragen?


Citaat
Als het ziekenhuizen in de periferie lukt om operatieassistenten binnen 30 minuten na een oproep in operatiepak in de operatiekamer te krijgen moet het ook lukken om ambulancepersoneel binnen een half uur op een ambulancepost te kunnen krijgen.
Als buitenlandse ambulancemeldkamers en operationeel leidinggevenden kunnen zien aankomen dat er een tekort dreigt aan inzetbare ambulances in een gebied lijkt het mij niet zo vreemd om de vraag te stellen waarom het de Nederlandse ambulancediensten niet zou kunnen lukken.

Je woordspelletjes zijn elke keer erg vermakelijk, maar ook nu ben je weer appels met peren aan het vergelijken. In een normaal ziekenhuis is organisatie en bemensing afgestemd op opereren tijdens kantoortijden. Omdat alle medewerkers 's avonds, in het weekend en alle feestdagen vrij zijn, is het niet zo lastig om uit die pool bereikbaarheidsdiensten te formeren, voor die keer dat er echt buiten kantoortijden iets moet gebeuren. Bij een ambulancedienst werken de medewerkers vol continu. Het lijkt mij onmogelijk en onwenselijk dat medewerkers, die al volledig onregelmatig werken, ook nog bereikbaarheidsdiensten op te leggen, met de plicht om ook nog binnen 30 minuten omgekleed en wel paraat te staan. En als je te ver weg woont, maat je maar een avond op je werk komen slapen..... Het ergste is nog, dat je het blijkbaar normaal vindt om een structureel probleem op te lossen over de ruggen van medewerkers.....


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #52 Gepost op: 30 oktober 2015, 21:24:53
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1381094 date=1446235195
In een normaal ziekenhuis is organisatie en bemensing afgestemd op opereren tijdens kantoortijden. Omdat alle medewerkers 's avonds, in het weekend en alle feestdagen vrij zijn, is het niet zo lastig om uit die pool bereikbaarheidsdiensten te formeren, voor die keer dat er echt buiten kantoortijden iets moet gebeuren.

Zo hé wat een feest, welk ziekenhuis is dat? Dan ga ik maar eens een brief sturen ;D ;)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #53 Gepost op: 30 oktober 2015, 21:47:20
Citaat van: -Joost- link=msg=1381096 date=1446236693
Zo hé wat een feest, welk ziekenhuis is dat? Dan ga ik maar eens een brief sturen ;D

Veel kleine ziekenhuizen, normaal OK programma overdag, maandag tot vrijdag  en 's nachts / in het weekend door middel van "dienst"  waarbij het OK personeel binnen 15 minuten in het ziekenhuis moet kunnen zijn 's nachts en in het weekend.
Zo gaat het in ieder geval bij mijn vriendin op het werk (anesthesie medewerkster), helaas wonen we te ver van het ziekenhuis, zij blijft daarom in het ziekenhuis (slapen in een piketkamer) als ze dienst heeft. Dienst begint rond 16:00, tot 21:00 moet ze op het OK complex blijven terwijl het eventuele uitgelopen dagprogramma wordt afgewerkt. Daarna gaat de 15 minuten regeling in. Tot 21:00 wordt ze dus ook normaal betaald, daarna bereikbaarheidsvergoeding tot het moment dat ze gebeld wordt. Vanaf dat moment zijn het overuren. De helft van de diensten wordt ze daadwerkelijk gebeld, meestal voor het zetten van een epiduraal bij bevallende vrouwen. Andere diensten kan het blijkbaar wel druk zijn, maar dat zijn uitzonderingen volgens wat ze verteld.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #54 Gepost op: 30 oktober 2015, 21:59:27
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1381094 date=1446235195
Je woordspelletjes zijn elke keer erg vermakelijk, maar ook nu ben je weer appels met peren aan het vergelijken. In een normaal ziekenhuis is organisatie en bemensing afgestemd op opereren tijdens kantoortijden. Omdat alle medewerkers 's avonds, in het weekend en alle feestdagen vrij zijn, is het niet zo lastig om uit die pool bereikbaarheidsdiensten te formeren, voor die keer dat er echt buiten kantoortijden iets moet gebeuren. Bij een ambulancedienst werken de medewerkers vol continu. Het lijkt mij onmogelijk en onwenselijk dat medewerkers, die al volledig onregelmatig werken, ook nog bereikbaarheidsdiensten op te leggen, met de plicht om ook nog binnen 30 minuten omgekleed en wel paraat te staan. En als je te ver weg woont, maat je maar een avond op je werk komen slapen..... Het ergste is nog, dat je het blijkbaar normaal vindt om een structureel probleem op te lossen over de ruggen van medewerkers.....

De ambulancedienst heeft tijdens de kantooruren B-ritjes, een operatiekamercomplex in het ziekenhuis electieve ingrepen. Buiten de kantooruren moeten spoedritten en -ingrepen gewoon doorgang kunnen vinden.

Er is dus geen enkel verschil tussen een ambulancedienst en ziekenhuis ondanks dat jij hier mij probeert af te schilderen als een clown die appels met peren vergelijkt.

In een ziekenhuis werken operatieassistenten, anesthesieassistenten, (radiodiagnostisch) laboranten ook onregelmatig. Het kan dat een operatieteam in de nacht opgeroepen wordt voor een spoedingreep en het meisje van de rontgen naar de OK moet voor bedienen van beeldversterker, haar collega die thuis is (achterwacht) moet dan naar het ziekenhuis komen om dienst te draaien op de rontgenafdeling.

Het stelt dus dat jij het onmogelijk en onwenselijk vindt als ambulancemedewerkers bereikbaarheidsdiensten moeten gaan draaien terwijl het in ziekenhuizen de normaalste zaak van de wereld is.

Er zullen zeker ziekenhuismedewerkers zijn die deze diensten minder prettig vinden, ze weten allemaal dat het bij hun werk hoort en ze krijgen er ook een financiele vergoeding voor.

Als je bij de ambulancedienst werkt heb je te maken met werkgevers die niet in staat zijn om een langlopend CAO conflict op te lossen en doodleuk stellen dat hun personeel een groot zorghart heeft waardoor ze wel gratis komen opdraven als er veel extra ambulances nodig zijn bijv. bij ramp of grootschalig ongeluk.

Jij verwijt mij dat ik hier een probleem probeer op te lossen over de rug van ambulancemedewerkers, ik betwist dat aangezien ik bij herhaling in meerdere topics heb gepost dat je mensen die goed werk leveren ook goed dient te betalen. Als je mensen bereikbaarheidsdiensten wil laten draaien behoor je te zorgen dat er een financiele compensatie tegenover staat.

De mensen die over de ruggen van de Nederlandse burger en het ambulancepersoneel gaan zijn de directeuren en (medisch) managers van de Nederlandse ambulancediensten.


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #55 Gepost op: 31 oktober 2015, 19:16:06
In feite is een ambu team toch ook een vorm van bereikbaarheidsdienst? Volgens mij worden die, wel eens waar zelden, maar dus wel als dusdanig ingezet om ambulances te bemannen bij zeer grote drukte in plaats van het bijna uitgestorven ambu team. Vind het inderdaad ook opmerkelijk dat hier niet meer gebruik van wordt gemaakt.

(Overigens is op Texel het wel gebruikelijk bij mijn weten dat de 2e ambulance buiten de vakantieperiode van thuis komt en de vpk onderweg oppikt o.i.d.)


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #56 Gepost op: 31 oktober 2015, 20:06:16
Citaat van: Spartan link=msg=1381207 date=1446315366
In feite is een ambu team toch ook een vorm van bereikbaarheidsdienst? Volgens mij worden die, wel eens waar zelden, maar dus wel als dusdanig ingezet om ambulances te bemannen bij zeer grote drukte in plaats van het bijna uitgestorven ambu team. Vind het inderdaad ook opmerkelijk dat hier niet meer gebruik van wordt gemaakt.

(Overigens is op Texel het wel gebruikelijk bij mijn weten dat de 2e ambulance buiten de vakantieperiode van thuis komt en de vpk onderweg oppikt o.i.d.)
op de eilanden is het een verhaal apart, ik denk dat dat los staat van deze casus. Maar inderdaad wil het wel zo zijn dat een vrije nog op het eiland aanwezige ambulancepleeg de 2e niet in dienst zijnde auto vult. Ik weet dat op meerdere eilanden ook de huisarts hierin een rol kan betekenen. Je zit dan met onmacht situaties.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #57 Gepost op: 31 oktober 2015, 21:50:57
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1381219 date=1446318376
op de eilanden is het een verhaal apart, ik denk dat dat los staat van deze casus. Maar inderdaad wil het wel zo zijn dat een vrije nog op het eiland aanwezige ambulancepleeg de 2e niet in dienst zijnde auto vult. Ik weet dat op meerdere eilanden ook de huisarts hierin een rol kan betekenen. Je zit dan met onmacht situaties.

Gaat daar dan toch ook om bereikbaarheidsdiensten waar Oma het over had? Het kan daar blijkbaar dus wel


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #58 Gepost op: 2 november 2015, 00:49:23
Citaat van: Oma link=msg=1381104 date=1446238767
De ambulancedienst heeft tijdens de kantooruren B-ritjes, een operatiekamercomplex in het ziekenhuis electieve ingrepen. Buiten de kantooruren moeten spoedritten en -ingrepen gewoon doorgang kunnen vinden.

Er is dus geen enkel verschil tussen een ambulancedienst en ziekenhuis ondanks dat jij hier mij probeert af te schilderen als een clown die appels met peren vergelijkt.

In een ziekenhuis werken operatieassistenten, anesthesieassistenten, (radiodiagnostisch) laboranten ook onregelmatig. Het kan dat een operatieteam in de nacht opgeroepen wordt voor een spoedingreep en het meisje van de rontgen naar de OK moet voor bedienen van beeldversterker, haar collega die thuis is (achterwacht) moet dan naar het ziekenhuis komen om dienst te draaien op de rontgenafdeling.

Het stelt dus dat jij het onmogelijk en onwenselijk vindt als ambulancemedewerkers bereikbaarheidsdiensten moeten gaan draaien terwijl het in ziekenhuizen de normaalste zaak van de wereld is.

Er zullen zeker ziekenhuismedewerkers zijn die deze diensten minder prettig vinden, ze weten allemaal dat het bij hun werk hoort en ze krijgen er ook een financiele vergoeding voor.

Als je bij de ambulancedienst werkt heb je te maken met werkgevers die niet in staat zijn om een langlopend CAO conflict op te lossen en doodleuk stellen dat hun personeel een groot zorghart heeft waardoor ze wel gratis komen opdraven als er veel extra ambulances nodig zijn bijv. bij ramp of grootschalig ongeluk.

Jij verwijt mij dat ik hier een probleem probeer op te lossen over de rug van ambulancemedewerkers, ik betwist dat aangezien ik bij herhaling in meerdere topics heb gepost dat je mensen die goed werk leveren ook goed dient te betalen. Als je mensen bereikbaarheidsdiensten wil laten draaien behoor je te zorgen dat er een financiele compensatie tegenover staat.

De mensen die over de ruggen van de Nederlandse burger en het ambulancepersoneel gaan zijn de directeuren en (medisch) managers van de Nederlandse ambulancediensten.

Helemaal waar, daarbij; B ritten worden snachts ook gereden, met minder autos in d eparaatheid want tante Betje mag midden in de nacht gewoon naar huis worden gestuurd, retour verpleeg/verzorgingshuis of naar een ander ziekenhuis worden overgeplaatst. Het systeem van nachthospitaasl is allang losgelaten, veelal oudere patienten wordt de nacthrust ontzegt want het ziekenhuissysteem gaat voor boven patientenwelzijn.

bereikbaarheidsdiensten zouden een oplossing kunen zijn, maar de visie op fnanciering en salariering etc bij AZN en veel RAV-en is niet van die aard dat de werknemer op normale wijze gecompenseerd wordt vor het werk dat hij/zij doet, ''veel voor weinig'' blijft helaas t motto.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #59 Gepost op: 7 november 2015, 07:58:20
Commissie Oosting (commissie onderzoek vuurwerkramp; eindrapport  28 februari 2001)

Citaat
De alarmering van niet-dienstdoend ambulancepersoneel ten tijde van een grote calamiteit of ramp is in Twente niet geregeld. Ambulancemedewerkers die geen dienst hebben, kennen geen bereikbaarheidsplicht en beschikken ook niet over een pieper of een callmaxer.

De bereikbaarheid hangt daardoor af van de toevallige aanwezigheid van mensen thuis. De inzet van het niet-dienstdoende personeel is grotendeels te danken aan de zichtbaarheid van de ramp, waardoor velen uit eigen beweging opkomen. De Commissie vindt het zorgwekkend dat de bereikbaarheid van ambulancepersoneel dat nodig is voor opschaling niet goed is geregeld.