CO melders

Auteur Topic: CO melders  (gelezen 3143 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Gepost op: 5 oktober 2015, 13:04:01
Huisartsenposten en ambulances rijden voor zover bij mij bekend standaard met een CO meter op de uitrusting die standaard mee naar binnen gaat. Bij mij in de regio neemt het aantal strandhuisjes toe en bij een watersnoodramp zie ik het niet als onmogelijk dat mensen hun kamer warmstoken op provorische wijze. Ook CO opbouw in schepen acht ik niet als onmogelijk. Literatuur laat zien dat vluchtelingen soms worden opgenomen met CO vergiftiging door het opgesloten zitten in een afgesloten scheepsruimte. Enfin, blootstelling aan CO lijkt mij niet onmogelijk. Zijn er eenheden op/aan het water die standaard met een CO meter uitrukken? Ik zelf ben nog niet bekend met reddingsbrigades die dit wel doen.




MR3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2015, 13:19:12
Toevallig zat ik daar laatst ook aan te denken, gevaar voor CO vergiftiging op schepen is immers geen onbekend scenario.

http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/23951850/__Doodsoorzaak_mannen_in_sloep_bekend__.html


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #2 Gepost op: 8 oktober 2015, 21:06:30
In de zeescheepvaart is CO (of welk gas dan ook) een onderkend en reëel gevaar. Het meten van (ongeventileerde) ruimtes voor betreden is behoorlijk ingeburgerd. Ook het betreden van dergelijke ruimtes met ademlucht is geen vreemde gang van zaken.
Bijdragen op persoonlijke titel.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2015, 23:02:05
Citaat van: Highfield link=msg=1377776 date=1444331190
In de zeescheepvaart is CO (of welk gas dan ook) een onderkend en reëel gevaar. Het meten van (ongeventileerde) ruimtes voor betreden is behoorlijk ingeburgerd. Ook het betreden van dergelijke ruimtes met ademlucht is geen vreemde gang van zaken.

Hoevaak betreden SAR diensten daadwerkelijk een schip met ademlucht?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2015, 13:07:50
Citaat van: spades link=msg=1377792 date=1444338125
Hoevaak betreden SAR diensten daadwerkelijk een schip met ademlucht?

Niet: de NL SAR is niet uitgerust met ademlucht. (Even van de officiele SAR diensten uitgaande, misschien is BST een uitzondering) Overige maritieme hulpverleners zoals bergers,marine  etc hebben wel ademlucht.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2015, 22:16:55
Citaat van: spades link=msg=1377792 date=1444338125
Hoevaak betreden SAR diensten daadwerkelijk een schip met ademlucht?

Het hoeft niet, als je maar meet.
Bijdragen op persoonlijke titel.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2015, 13:32:42
Citaat van: Highfield link=msg=1378155 date=1444594615
Het hoeft niet, als je maar meet.

Hoe doen de Mariniers of andere boardingseenheden dat als zij een schip boarden? Hebben die meters op de man?


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #7 Gepost op: 16 november 2015, 22:18:17
Citaat van: spades link=msg=1378207 date=1444649562
Hoe doen de Mariniers of andere boardingseenheden dat als zij een schip boarden? Hebben die meters op de man?

Nee, die gaan een dergelijke ruimte niet in. Je kan die ruimen van bovenaf vaak goed initieel onderzoeken (het zijn grote lege hallen eigenlijk). Mocht er aanleiding zijn om wel naar binnen te gaan dan zal de ruimte goed geventileerd moeten worden. De initiële "entry" is dan al achter de rug dus dan is er tijd.
Bijdragen op persoonlijke titel.