Aanmelden bij Rode Kruis Noodhulpteam #nt

Auteur Topic: Aanmelden bij Rode Kruis Noodhulpteam #nt  (gelezen 3350 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

alexandervh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Gepost op: 7 oktober 2015, 18:11:15
hallo iedereen,

ik zit er al een tijdje over na te denken om me aan te melden bij het nieuwe noodhulpteam ( opvolging van het SIGMA Team)  van het rode kruis . Nu heb ik al mijn bhv diploma sinds kort  en heb nog maar 1 incident mee gemaakt toen klapte ik dicht. ik kreeg een soort van black out . Wat zouden jullie mij adviseren ? wel bij het noodhulpteam gaan of niet?




Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #1 Gepost op: 7 oktober 2015, 18:27:19
Beste alexandervh,

dat wordt een beetje kort door de bocht. Een advies geven bij zo weinig informatie.
Vooralsnog zou ik zeggen dat 1 x "dichtklappen" niet hoeft te betekenen dat je je niet verder kan ontwikkelen in de hulpverlening.
Of je nu meteen het noodhulpteam als doel moet nemen kan ik ook niet zeggen.

Mijn advies: Ga voor jezelf na wat er gebeurd is en waarom je dicht klapte. Als je daar achter bent weet je misschien ook wat je moet doen of moet veranderen. Als je dat weet kan je voor jezelf nagaan of dit haalbaar is voor jezelf. En als al je antwoorden positief zijn dan zou ik eerst eens beginnen met een EHBO opleiding en daarna het draaien van een aantal inzetten bij de plaatselijke EHBO, Rode Kruis, of andere vereniging. Zo doe je ervaring op en kom je er vanzelf achter uit welk hout je werkelijk gesneden bent.

Hopelijk heb je iets aan mijn advies.

Groet,
Theo.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2015, 20:19:46
Citaat van: Theo link=msg=1377575 date=1444235239
beginnen met een EHBO opleiding en daarna het draaien van een aantal inzetten bij de plaatselijke EHBO, Rode Kruis, of andere vereniging. Zo doe je ervaring op en kom je er vanzelf achter uit welk hout je werkelijk gesneden bent.

Dit lijkt mij een prima start. Je leert echt contact met slachtoffers en went aan je rol en het hulpverlenen. Als dit bevalt kan je verder gaan kijken richting noodhulpteams.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2015, 21:52:38
Het noodhulpteam vervangt eigenlijk het sigma niet. Het sigma wordt afgeschaft omdat de taak die ze deden nu door de ambulancedienst zelf wordt gedaan.
Het noodhulpteam is nieuw en gaat de zogenaamde t3 slachtoffers behandelen. Dit kan dus heel goed door een EHBOer. Dus dat certificaat of diploma zal je eerst moeten halen.
Ga dan eens wat ehbo inzetten draaien.
Kijk hoe anderen het doen en ga zelf mensen helpen. Dan zie je vanzelf of je het leuk vind en je zelfvertrouwen groeit er ook door. Vind je het leuk is het noodhulpteam een stapje verder.
Daar wordt je geacht om dan ook grotere inzetten te draaien om zo nog meer ervaring op te doen en competent te blijven.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2015, 22:01:47

Zoek contact met het Rode Kruis in jouw buurt en bespreek je vragen.