Mol opgepakt binnen de Politie

Auteur Topic: Mol opgepakt binnen de Politie  (gelezen 12215 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Gepost op: 9 oktober 2015, 00:43:19
Agent aangehouden die informatie verkocht aan onderwereld

De politie heeft tien dagen geleden een ervaren politieagent van de Nationale Recherche aangehouden, omdat hij ervan wordt verdacht op grote schaal geheime opsporingsinformatie te hebben verkocht aan de onderwereld. De man zou jarenlang zeer gevoelige inlichtingen aan internationale drugsorganisaties en criminele motorclubs hebben doorgespeeld.
Bij politie en Openbaar Ministerie wordt gesproken van “het grootste justitiële schandaal sinds de IRT-affaire” uit de jaren negentig. Toen bleek de politie zelf in drugs te handelen. In deze corruptiezaak heeft iemand uit het hart van de recherche stelselmatig de onderwereld geïnformeerd over lopende strafrechtelijke onderzoeken.

...

(meer via de bron)


bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2015/10/08/agent-aangehouden-die-op-grote-schaal-informatie-verkocht-aan-onderwereld/




Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2015, 01:40:09
nou lekker weer....

we vallen van het een in het ander zo.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 9 oktober 2015, 09:29:05
"Verbaasd mij niet als meer arrestaties volgen"

"Het zou me helemaal niet verbazen als er nog meer opsporingsambtenaren worden aangehouden", zegt NRC-journalist Marcel Haenen. Hij kwam gisteravond met de primeur dat de politie een mol binnen de recherche heeft opgepakt. "Ik heb reden om aan te nemen dat hij niet alleen is", zei Haenen in het NOS Radio 1 Journaal.

Het gaat om een zeer ervaren agent van de Nationale Recherche die geheime opsporingsinformatie zou hebben doorverkocht aan criminelen. De man uit Oost-Brabant handelde vooral met motorbendes en drugsorganisaties uit zijn regio. Haenen: "Hij stond op goede voet met een aantal voormannen van die criminele motorclubs."

[...]
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2015, 10:21:23
Afgelopen jaar 11 agenten ontslagen om misbruik informatie

De politieman die gearresteerd werd voor onder meer het lekken van informatie, is zeker niet de enige agent die zich daar schuldig aan heeft gemaakt. Uit cijfers die de NOS heeft verkregen na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur blijkt dat vorig jaar 22 agenten voorwaardelijk of onvoorwaardelijk ontslagen zijn vanwege het misbruiken van politie-informatie.

Uit de verstrekte gegevens blijkt niet hoe de informatie is misbruikt of hoe ernstig de zaken zijn. De zaken waren in elk serieus genoeg voor ontslag. Er is geen aanwijzing dat een van de ontslagenen als mol voor criminele organisaties heeft gefungeerd. Het lekken van politie-informatie en het gebruiken van politie-informatie voor privé-doeleinden zijn op een hoop geveegd. Ook is niet duidelijk of de agenten ook zijn vervolgd door justitie. Elf agenten werden voorwaardelijk ontslagen, elf onvoorwaardelijk.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2015, 14:29:37
Hij reed in een Porsche Cayenne, ging regelmatig met vakantie en had tonnen cash in huis. De 28-jarige Mark M. uit Weert, de agent die ervan wordt verdacht politiedossiers te hebben verkocht aan criminelen, leefde als een koning.

Op 29 september pakten agenten een 28-jarige collega op. Bij de huiszoekingen vonden ze 235.000 euro. De agent zit nu vast op verdenking van corruptie, plichtsverzuim en witwassen. Hij zou geheime informatie hebben verkocht aan de onderwereld. Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt nu dat het om Mark M. gaat.
Meer bij de bron.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2015, 16:24:51
Citaat van: DiNozzo link=msg=1377838 date=1444375745
"Verbaasd mij niet als meer arrestaties volgen"

Helaas hij heeft gelijk gehad  :-\

Ik had hier ergens een nieuws bericht geplaatst dat er een KMAR agent is aangehouden door de politie (RijksRecherche) maar die is weg...


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2015, 19:59:55
Die aanhouding staat los van deze zaak.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2015, 03:31:20
Mark M 112 fotograaf zelfs totdat hij in 2008/2009 bij de politie werd aangenomen.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2015, 06:28:07
Politiemol had negatief advies van AIVD

De inlichtingendienst wilde volgens justitiële bronnen na onderzoek van zijn leefomgeving en persoonlijke financiële informatie geen verklaring van geen bezwaar afgeven voor de nu 28-jarige agent uit Weert die in 2009 als zij-instromer bij de politie aan de slag wilde. De agent kwam toch bij de politie doordat hij een aanstelling als aspirant (leerling-)agent kreeg. De politie onderzoekt nu hoe de screening zo kon misgaan.

Meer informatie bij de bron.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten