[Casus Oranje Kolom] Man gevallen

Auteur Topic: [Casus Oranje Kolom] Man gevallen  (gelezen 10448 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #10 Gepost op: 24 oktober 2015, 23:12:44
Veel hangt af van meerdere zaken:
Is het mooi warm weer, is het op een druk moment van de dag met veel Strandbezoekers, is de strandopgang goed begaanbaar, Lopen er veel wandelaars, is er een breed of zeer smal strand, etc

Ik zou in ieder geval opschalen, maar ook zorgen dat de lopende bewaking door kan gaan.
Een trekker om mensen te vervoeren zou ik zeker niet doen, eventueel een khv laten alarmeren.

Trekker niet inzetten, hoe kan deze mensen vervoeren en mag dit dat wettelijk. Wellicht nodig om een vaartuig te gaan lanceren.

Alarmploeg laten opkomen voor mogelijke ondersteuning.

Eerste terreinwagen met militaire die de melding deed terplaatse  laten gaan tweede terreinwagen inzetten om Ambu personeel te laten ophalen

Zeker zou ik de post niet leegtrekken maar minimaal twee a drie leden op de post houden.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #11 Gepost op: 24 oktober 2015, 23:33:46
Omdat niet duidelijk is wat er gebeurt is zou ik als Reddingsbrigade niet teveel doen met het s.o.
Zoals eerder gemeld omstanders met een dekenhet s.o. Uit de wind halen en eventueel een deken over het s.o. Heen leggen.
Vragen aan het s.o. Hoe hij heet, wat er is gebeurt, etc.
Blijven observeren hoe het s.o. Reageert, pols blijven voelen, ademhaling, heeft hij ergens een bloeding?
In mijn achterhoofd hou ik rekening met een interne bloeding, eventueel hersenletsel.

Indien hij naast de bleekheid ook wat cyanotisch ziet geef ik 12 L. O2 via non rebreathing masker.
Een Hvs kan ook ivm hevige pijn, indien hij reageert op coaching van de ademhaling en dit gaat dan beter dan geen O2.

Ik stel het s.o. Rustig en vraag ook aan omstanders wat er gebeurd is
Is hij medisch bekend, gebruikt hij medicatie, etc dat vraag ik na.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #12 Gepost op: 25 oktober 2015, 13:14:07
Citaat van: -Joost- link=msg=1380006 date=1445622049

Ter plaatse

Bij aankomst tref je een rare houding liggende militair aan op het strand. Meneer is bleek, heeft een versnelde ademhaling, maakt kreunende geluiden en is matig aanspreekbaar. De persoon valt qua bewustzijn steeds helemaal weg en hij heeft duidelijk veel pijn. Er ligt een boomstam naast de militair. Het waait vrij hard en de temperatuur zo'n 16 graden.


Ik begrijp dus dat er sprake is van een mogelijk A, B, C, D en E probleem.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #13 Gepost op: 26 oktober 2015, 12:27:43
Citaat van: Expert link=msg=1380272 date=1445775247
Ik begrijp dus dat er sprake is van een mogelijk A, B, C, D en E probleem.

Nu is het de kunst voor de strandwacht om het beeld van het incident en de toestand van het slachtoffer zodanig te verduidelijken dat het voor de prehospitale zorgverleners duidelijk is waar men naartoe onderweg is. Daar ligt naar mijn idee ook de grootste toegevoegde waarde van een 'first response eenheid' (politie, brandweer, reddingsbrigade, etc); duidelijke beeldvorming rond het incident d.m.v. een snelle sitrap, het organiseren van het logistieke proces en zo nodig het toepassen van levensreddende handelingen. Dit in tegenstelling tot allerlei afleidende medische handelingen door eerste hulpverleners, zoals hier regelmatig op het forum over wordt gediscussieerd.  

Citaat van: spades link=msg=1380062 date=1445636427
Welke vragen stel je en waar kijk je naar?
1: Wie heeft hier de leiding?
2: Meer slachtoffers?
3: Jij? Hier een brancard. Geef 'm aan twee collega's en zorg ervoor dat het slachtoffer uit de wind blijft. En kunnen een paar anderen die boomstam weghalen?
4: Aan collega in opleiding:Wil je de CABCDE doorlopen en uitleggen aan het SO wat hij kan verwachten en koppel aan me terug. (Ik ga er vanuit dat deze persoon bekwaam genoeg is als hij op de bus mag en in opleiding is)
5:Wat is er gebeurd? Waardes? Hoelang al?
6: Wat hebben jullie gedaan?
7: Aan leidinggevende defensie:: zorg dat er een stuk strand van minimaal 50x50 leeg is, LL is onderweg.

1. Sergeant van een opleidingseenheid, staat op een afstandje te kijken. Is de 112 melder.
2. Nee
3. Goede interventie  O0
4. Voor de collega is dit een mooie praktijkcasus, betreft iemand met een aantal jaar praktijkervaring. Hij gaat naar de patiënt kijken.
5. Tijdens een fysieke oefening met een boomstam gevallen en onder de boomstam terecht gekomen. 10 min. geleden. Beeld onveranderd sindsdien, wel toenemende onrust.
6. Niks, kan niet vanwege de pijn.
7. Goede optie!

Citaat van: 9910001 link=msg=1380134 date=1445666569
Ter plaatse brancard, zuurstof en aed uit de auto, bij het incident heb je er meer aan dan in de auto waarmee je medisch personeel ophaalt. tevens geef je een c2000 porto en een brigade porto mee ter plaatse. Zodra ondersteuning eigen personeel er is gaat voertuig medisch personeel rijden.

Afhankelijk van drukte op het strand schuiven met materieel en mensen om strandbewaking door te laten gaan. Dit kan door de boot te lanceren als deze niet op het water is en voor de post laten bewaken waar onderbeztting is.

Mee eens!

Citaat van: muistroom link=msg=1380215 date=1445721164
Veel hangt af van meerdere zaken:
Is het mooi warm weer, is het op een druk moment van de dag met veel Strandbezoekers, is de strandopgang goed begaanbaar, Lopen er veel wandelaars, is er een breed of zeer smal strand, etc

Ik zou in ieder geval opschalen, maar ook zorgen dat de lopende bewaking door kan gaan.
Een trekker om mensen te vervoeren zou ik zeker niet doen, eventueel een khv laten alarmeren.

Trekker niet inzetten, hoe kan deze mensen vervoeren en mag dit dat wettelijk. Wellicht nodig om een vaartuig te gaan lanceren.

Alarmploeg laten opkomen voor mogelijke ondersteuning.

Eerste terreinwagen met militaire die de melding deed terplaatse  laten gaan tweede terreinwagen inzetten om Ambu personeel te laten ophalen

Zeker zou ik de post niet leegtrekken maar minimaal twee a drie leden op de post houden.

- Het waait vrij hard en betreft een frisse dag. Wel behoorlijk druk met wandelaars en watersporters rond de opgang.
- Betreft laag water, voldoende ruimte op het strand.
- KHV gaat lang duren. (+20 min)
- In een trekker past 2 man naast de chauffeur, tevens een rek achteruit waar normaal de bootbemanning staat.
- Opschalen zonder plan is dan weer iets waar ik niet voor kies. Opschalingsangst is hiervoor besproken, maar rücksichtslos piepers laten afgaan heeft ook weinig zin. In dit geval is de keuze gemaakt om voor herbezetting te piepen in afwachting van de verdere ontwikkelingen.

Citaat van: muistroom link=msg=1380219 date=1445722426
Omdat niet duidelijk is wat er gebeurt is zou ik als Reddingsbrigade niet teveel doen met het s.o.
Zoals eerder gemeld omstanders met een dekenhet s.o. Uit de wind halen en eventueel een deken over het s.o. Heen leggen.
Vragen aan het s.o. Hoe hij heet, wat er is gebeurt, etc.
Blijven observeren hoe het s.o. Reageert, pols blijven voelen, ademhaling, heeft hij ergens een bloeding?
In mijn achterhoofd hou ik rekening met een interne bloeding, eventueel hersenletsel.

Indien hij naast de bleekheid ook wat cyanotisch ziet geef ik 12 L. O2 via non rebreathing masker.
Een Hvs kan ook ivm hevige pijn, indien hij reageert op coaching van de ademhaling en dit gaat dan beter dan geen O2.

Ik stel het s.o. Rustig en vraag ook aan omstanders wat er gebeurd is
Is hij medisch bekend, gebruikt hij medicatie, etc dat vraag ik na.

- Beschermen tegen de weersinvloeden en kou is natuurlijk altijd een belangrijke interventie in ons werk!
- Situatie slachtoffer; zie elders. Kan geen antwoord geven op vragen.
- Waarom denk je aan bloedingen.
- Hoe ga je je beeld van het mechanisme verduidelijken?
- Reageert niet op ademhalingsoefeningen of pogingen om hem tot rust te brengen.
- Voorgeschiedenis onbekend.

Wat is de meest essentiële (hypothese toetsende) vraag in je heteroanamnese? Deze mist namelijk nog! Update over toestand van de patiënt volgt later.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #14 Gepost op: 29 oktober 2015, 14:03:01
Citaat van: -Joost- link=msg=1380440 date=1445858863

5. Tijdens een fysieke oefening met een boomstam gevallen en onder de boomstam terecht gekomen. 10 min. geleden. Beeld onveranderd sindsdien, wel toenemende onrust.


Wat is de meest essentiële (hypothese toetsende) vraag in je heteroanamnese? Deze mist namelijk nog! Update over toestand van de patiënt volgt later.
Waar op het lichaam is de boomstam terecht gekomen?


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #15 Gepost op: 29 oktober 2015, 20:40:49
Voor de duidelijkheid van mijn eerdere opmerkingen:

De eerste terreinwagen gaat naar het s.o., zijn met drie man en kunnen m.i. daar de eerste hulpverlenen, situatie inschatten, sitrap uitgeven,etc.

De tweede terreinwagen direct inzetten als ondersteuning van de ambu, zij nemen contact op met aanrijdende ambu, spreken een overstap plaats af. Tevens nemen zij contact op met de heli en informeren de situatie op het strand, breed strand, drukte, mogelijk vliegers en gezien de drukke watersport ook kitesurfers. Vraag is of piloot wil landen met harde wind op het strand. (onduidelijk of er een grote parkeerplaats of open vlakte nabij het strand is).

Gezien de drukte op het strand / water zou ik zeker de post niet leeghalen. Altijd rekening houden dat er een tweede incident kan plaatsvinden. Alarmploeg laten opkomen om ondersteuning te geven bij bewaking en daar waar nodig (strandopgang vrijhouden, eventueel landingsplaats heli afzetten, etc.) dus wel een plan!

De trekker niet inzetten, achterop staan is wettelijk niet toegestaan. Indien daar iemand van afvalt of met zijn been ergens tussenkomt is de ramp niet te overzien. Tevens bij een waterincident zal de trekker harder nodig zijn.

Iemand die bleek is veel pijn heeft en af en toe wegvalt kan een inwendige bloeding de oorzaak zijn. Dus ook pols voelen bij zwakke snelle weke pols ernstig met bloeding rekening houden.

Hoe zwaar is die boomstam, hoe is die gedragen (boven hoofd of beneden hands) wat is er precies gebeurt
Reageert niet op ademhalingsoefeningen dus O2 toedienen.

Wat bedoel je met mechanisme verduidelijken?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #16 Gepost op: 31 oktober 2015, 15:11:06
Citaat van: spades link=msg=1380903 date=1446123781
Waar op het lichaam is de boomstam terecht gekomen?

Daar zocht ik naar! O0

De boomstam is van ongeveer een 1-2 meter hoogte op zijn middel terecht gekomen. Hij heeft niet lang bekneld gelegen en hij heeft met z'n hoofd niks geraakt in zijn val. De pijn die hij aangeeft is voornamelijk zijn onderrug en bovenbeen. Kortom de melding klopt niet. Niets aannemen en alles controleren is belangrijk bij dergelijke casuïstiek, hoewel dat soms lastig is, het gaat erom dat we ervan kunnen leren. Ik kreeg dit onlangs ook als feedback tijdens een gesimuleerd ongeval. ;)

Vervolg

Situatie ter plaatse;

c/ Geen evidente uitwendige bloedingen of amputaties
A/ Maakt kreunende geluiden, geen stridor of snurken, lijkt voornamelijk door de pijn te komen. Mogelijk bedreigd bij verdere daling bewustzijn, nu geen obstructie. Geen pijn in de nek, voor zover te achterhalen (cave: afleidend letsel?).
B/ Snelle oppervlakkige ademhaling.
C/ Bleke huidskleur (snelle, krachtige pols, vertraagde capp. refill)
D/ Wisselend bewustzijn, valt soms weg, kreunt en praat onduidelijk. Reageert bij wegvallen wel op pijnprikkels. Geen evident mechanisme voor neurotrauma.
E/ Ligt te rillen. Wordt al toegedekt met dekens en uit de wind gehouden met brancard. Heeft een afwijkende stand van heup/been, geeft daar ook de ergste pijn aan. Pijnscore 10.

S/ Zie hierboven.
A/ Geen
M/ Geen
P/ Geen relevante VG
L/ Intake +, Vocht +, Intox -
E/ Zware fysieke inspanning geleverd de laatste dagen. Nu tijdens oefening onder de boom terecht gekomen.

Het bovenstaande wordt middels een korte sitrap gedeeld met de MKA en eenheden die onderweg zijn. Op dat moment roept de eerste ambulance dat men voor een dichte slagboom staat, het toegangssysteem functioneert niet. Het tweede strandvoertuig is nog op 5 minuten rijden. Heli vraagt na of het daadwerkelijk op het strand is en of ze daar kunnen landen.

Pleeg je nog verdere interventies?

Wat is je logistieke plan?

Hoe stel je als chauffeur je voertuig op bij dit incident?


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #17 Gepost op: 31 oktober 2015, 16:54:21
Citaat
Daar zocht ik naar! O0
Ik had gehoopt dat antwoord te krijgen met wat is er gebeurd? Maar goed. Nou is het helder.

Pleeg je nog verdere interventies?
Ik zou kunnen overwegen zand tegen het SO aan te drukken als spalk tegen de pijn. Ik betwijfel of het werkt gezien het feit hij ontzettend rilt. Ik doe het niet, ambulance personeel is er toch zo.
Het S.O. is uit de wind en ingepakt voor zover mogelijk..
Het ambulance personeel ASAP hun eerste assessment laten doen. Voor nu is het hoofd niet laten bewegen, kalmeren, hand vast houden.

M.i. geen zuurstof. Gezien een VAS 10 lijkt hyperventileren mij plausibeler dan dyspnoe. Dit tenzij het aanrijdende personeel hier specifiek om vraagt om dit wel te doen.

Wat is je logistieke plan?
1: Chauffeur ambulance personeel laten oppikken zoals het plan was en vervolgens asap terug laten komen. Tweede auto mag de andere ambulance ophalen.
2: Aan de Lifeliner: Ja het is op het strand, militairen hebben een gebied afgezet van 50x50. Te herkennen aan een grote H in het zand.

Hoe stel jij je auto op als Chauffeur bij dit incident?
Tussen SO en landingsplaats LL.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #18 Gepost op: 1 november 2015, 04:31:51
Citaat van: spades link=msg=1381187 date=1446306861

Ik had gehoopt dat antwoord te krijgen met wat is er gebeurd? Maar goed. Nou is het helder.

Pleeg je nog verdere interventies?
Ik zou kunnen overwegen zand tegen het SO aan te drukken als spalk tegen de pijn. Ik betwijfel of het werkt gezien het feit hij ontzettend rilt. Ik doe het niet, ambulance personeel is er toch zo.
Het S.O. is uit de wind en ingepakt voor zover mogelijk..
Het ambulance personeel ASAP hun eerste assessment laten doen. Voor nu is het hoofd niet laten bewegen, kalmeren, hand vast houden.

M.i. geen zuurstof. Gezien een VAS 10 lijkt hyperventileren mij plausibeler dan dyspnoe. Dit tenzij het aanrijdende personeel hier specifiek om vraagt om dit wel te doen.

Wat is je logistieke plan?
1: Chauffeur ambulance personeel laten oppikken zoals het plan was en vervolgens asap terug laten komen. Tweede auto mag de andere ambulance ophalen.
2: Aan de Lifeliner: Ja het is op het strand, militairen hebben een gebied afgezet van 50x50. Te herkennen aan een grote H in het zand.

Hoe stel jij je auto op als Chauffeur bij dit incident?
Tussen SO en landingsplaats LL.


Spades,

Je bent HBO-V student en je kiest ervoor om de hand vast te houden in plaats van zuurstof te geven?


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #19 Gepost op: 1 november 2015, 16:46:54
Correct. Goede vraag. Ik ben er terughoudend in. Ik heb niet de middelen om te monitoren etc en ik denk dat de jongeman hyperventileert ten gevolge van pijn niet ten gevolge van dyspnoe. Als jij er anders over denkt hoor ik dat graag. Ik ben hier ook om te leren. Begrijp ik goed dat ik een verkeerde inschatting maak volgens jou?