[Casus Oranje Kolom] Man gevallen

Auteur Topic: [Casus Oranje Kolom] Man gevallen  (gelezen 10483 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #20 Gepost op: 1 november 2015, 17:10:57
Twijfel of het een vasovagale reactie is, een hvs, of een combinatie hiervan daarom zou ik geen O2 toedienen, mede ook omdat de ambu al nagenoeg aanwezig is.
Heup/been verder fixeren met een extra deken indien deze aanwezig is.

Omdat er twee reddingsbrigadiers aanwezig zijn, laat ik de chauffeur van de eerste brigadewagen naar de slagboom gaan.

De heli aangeven dat het inci op het strand is, maar nogmaals als er vliegers / kitesurfers zijn zou ik dit melden. Ook of er een groot parkeerterrein of open vlakte in de duinen aanwezig is.

De tweede terreinwagen met 5 minuten ter plaatse. Deze opstapper samen met eventuele militairen een vak laten afzetten, echter eerst duidelijk laten aangeven wat wel en niet noodzakelijk is bij een eventuele landing aan de militairen.
Hierna deze terreinwagen standby zetten om de tweede ambu op te pikken.

Alarmploegleden die aanwezig zijn gekomen de strandopgang laten vrij maken voor vrije doorgang.
Af stemmen welke terreinwagen het s.o. gaat vervoeren en omdat dit glooiend moet gaan plaatsvinden een route bespreken met de chauffeur.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #21 Gepost op: 1 november 2015, 17:54:43
Citaat van: spades link=msg=1381346 date=1446392814

Correct. Goede vraag. Ik ben er terughoudend in. Ik heb niet de middelen om te monitoren etc en ik denk dat de jongeman hyperventileert ten gevolge van pijn niet ten gevolge van dyspnoe. Als jij er anders over denkt hoor ik dat graag. Ik ben hier ook om te leren. Begrijp ik goed dat ik een verkeerde inschatting maak volgens jou?


Okay, we weten tot nu een paar dingen en daar moet je het mee doen. Benader het gewoon via de MIST.

Mechanisme: Boomstam op het lichaam gekregen.

We weten niet wat het gewicht is van dat blok hout, maar we weten wel dat het blok van ongeveer anderhalve meter op zijn lijf terecht is gekomen. Waar precies de impact op het lichaam is geweest weten we ook nog niet, behalve dat het zijn middel heeft geraakt. Je wilt weten of de rug, de buik of het bekken is geraakt.

Injuries found:

Bij een eerste survey vind je niet zoveel in de zin van evidente afwijkingen. Een goed onderzoek van de buik is waarschijnlijk belangrijk. Als overweging geef ik mee dat het MMT over een Ultra Sound Machine beschikt voor interne diagnostiek.

Signs & Vitals:

A: Vrij, maar mogelijk bedreigd door wisselende EMV
B: Snelle oppervlakkige ademfrequentie
C: Krachtige pols, bleek
D: Wisselend bewustzijn, valt weg
E: Rilt en heeft veel pijn

De ambulanceverpleegkundige zal straks het onderzoek aanvullen en op basis daarvan volgt een complete SITRAP. Door alle hindernissen om bij de patiënt te komen zijn wij er dan waarschijnlijk ook al.  

Het is gewoon te vroeg om nu allerlei conclusies te trekken zoals 'hyperventilatie' als gevolg van pijn en verklaring voor zijn dyspnoe. Wat je wel weet is dát hij veel pijn heeft en ligt te rillen. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor zijn bleke huid.

Wat je wel weet is dat er sprake is van voldoende impact om het slachtoffer in deze toestand te brengen en dat pijn en dat vooral rillen, 'shivering' het zuurstofverbruik vooralsnog enorm doen toenemen. Alle traumaslachtoffers hebben recht op zuurstof. Dit slachtoffer dus ook.


Treatment:

Zuurstof
Beperk afkoeling (Ready Heat dekens zijn fantastisch!)


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #22 Gepost op: 2 november 2015, 08:46:54
Lees met interesse mee  ;)

Voor mij zou zuurstof toe dienen geen optie zijn omdat ik er niet toe ben opgeleid.  98uiye

Verder kan je volgens mij weinig doen dan de tot nu toe voorgestelde bescherming en geruststelling tot Ambu en/of trauma heli er is.

Kitesurfers en vliegeraars kan je ook weg sturen zodat Heli snel en zo dicht bij mogelijk kan landen.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #23 Gepost op: 2 november 2015, 19:53:18
Citaat van: Markvniel link=msg=1381448 date=1446450414
Lees met interesse mee  ;)

Voor mij zou zuurstof toe dienen geen optie zijn omdat ik er niet toe ben opgeleid.  98uiye

Verder kan je volgens mij weinig doen dan de tot nu toe voorgestelde bescherming en geruststelling tot Ambu en/of trauma heli er is.

Kitesurfers en vliegeraars kan je ook weg sturen zodat Heli snel en zo dicht bij mogelijk kan landen.

Uit ervaring weet ik dat wegsturen van kitesurfers een zeer lastig karwei is


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #24 Gepost op: 7 november 2015, 16:21:46
Citaat van: muistroom link=msg=1381583 date=1446490398
Uit ervaring weet ik dat wegsturen van kitesurfers een zeer lastig karwei is
Zullen ze niet vanzelf wegwaaien door de downwash van de heli?  ::)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #25 Gepost op: 10 november 2015, 12:56:55
Citaat van: Expert link=msg=1381359 date=1446396883
Treatment:
Zuurstof
Beperk afkoeling (Ready Heat dekens zijn fantastisch!)
Wat betreft de zuurstof, hoeveel geef je? Op geleide waarvan? Of gewoon altijd 10 a 15 L/min via NRM?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #26 Gepost op: 10 november 2015, 14:20:10
Even ter aanvulling op mijn vorige reactie;
Als je zoekt op termen als zuurstoftoediening bij trauma patiënten, krijg je niet een eenduidig antwoord. Er gaan stemmen op die zuurstoftoediening beperken, vanwege het schadelijke effect van hyperoxie. Tevens zou hyperoxie de uitkomst van traumapatienten verslechteren.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #27 Gepost op: 10 november 2015, 17:14:26
Citaat van: Job45 link=msg=1383316 date=1447156615

Wat betreft de zuurstof, hoeveel geef je? Op geleide waarvan? Of gewoon altijd 10 a 15 L/min via NRM?


Citaat van: Job45 link=msg=1383329 date=1447161610

Even ter aanvulling op mijn vorige reactie;
Als je zoekt op termen als zuurstoftoediening bij trauma patiënten, krijg je niet een eenduidig antwoord. Er gaan stemmen op die zuurstoftoediening beperken, vanwege het schadelijke effect van hyperoxie. Tevens zou hyperoxie de uitkomst van traumapatienten verslechteren.


Iedere traumapatiënt krijgt zuurstof via een NRM met een FiO2 van 1,0. Bij de trauma work-up ga je ervan uit dat het slachtoffer letsel heeft totdat het tegendeel is aangetoond. Daarna mag je de zuurstof afbouwen op geleide van een acceptabele saturatie.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #28 Gepost op: 11 november 2015, 05:20:07
Ook even aanhaken,

Gezien de oorzaak van het letsel, afwijkende stand van heup/benen is er een kans dat het femur of bekken gebroken is, via beide breuken kan hij veel bloed verliezen zonder dat het direct zichtbaar is.
De snelle ademhaling, snelle pols, bleke huid en vertraagde capillaire refill bevestigen het vermoeden van shock wel. (al is door de koude omgeving die vertraagde refill alleen geen betrouwbare indicatie.)
Uit een eerdere post haal ik dat het slachtoffer al plat ligt, lijkt me dus ook het beste om hem zo te houden, afkoelen verder voorkomen. Iemand die het kan (ik niet) dient voor zuurstof te zorgen. Hyperventilatie lijkt me niet aannemelijk, zeker niet als paniek reactie. Ik ga er van uit dat een militair zijn hoofd wel koel kan houden.

Vervolgens meld ik mijn vermoeden door aan de MKA. Ik ga er vanuit dat een militair op de hoogte is van zijn eigen bloedgroep, deze vraag ik hem dus en meldt ik ook al door aan de MKA. Mogelijk kunnen ze er dan voor kiezen om dit alvast met een ambulance mee ter plaatsen te sturen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 11 november 2015, 07:33:09
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1383499 date=1447215607
Ik ga er vanuit dat een militair op de hoogte is van zijn eigen bloedgroep, deze vraag ik hem dus en meldt ik ook al door aan de MKA. Mogelijk kunnen ze er dan voor kiezen om dit alvast met een ambulance mee ter plaatsen te sturen.

O-negatief