ERC Guidelines 2015 'First Aid'

Auteur Topic: ERC Guidelines 2015 'First Aid'  (gelezen 9698 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Gepost op: 15 oktober 2015, 18:21:33
De nieuw gepubliceerde richtlijn van het ERC bevat voor het eerst een hoofdstuk omtrent eerste hulpverlening. In dit hoofdstuk worden een aantal interventies op 'BLS niveau' besproken, naast de al eerder bestaande richtlijnen voor BLS en PBLS reanimatie. Het is bij mijn weten de eerste keer dat er daadwerkelijk een 'evidence based' richtlijn voor eerste hulp is verschenen, dus zeker de moeite waard om je hierin te verdiepen als EHBO'er.

European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2015 Section 9. First aid




Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2015, 22:07:54
Ook de hemostatische verbanden en tourniquets staan beschreven in richtlijnen voor de eerste hulpverleners, evenals het gebruik van bronchodilatstors (puffjes bij astma/copd) adrenaline bij allergische reacties en aspirtine bij pijn op de borst.

Haemostatic dressings
Use a haemostatic dressing when direct pressure cannot control
severe external bleeding or the wound is in a position where direct
pressure is not possible. Training is required to ensure the safe and
effective application of these dressings.

Use of a tourniquet
Use a tourniquet when direct wound pressure cannot control
severe external bleeding in a limb. Training is required to ensure
the safe and effective application of a tourniquet.

Bronchodilator administration
Assist individuals with asthma who are experiencing difficulty
in breathing with their bronchodilator administration. First aid
providers must be trained in the various methods of administering
a bronchodilator.

Stroke recognition
Use a stroke assessment system to decrease the time to recognition
and definitive treatment for individuals with suspected acute
stroke. First Aid providers must be trained in the use of FAST (Face,
Arm, Speech Tool) or CPSS (Cincinnati Pre-hospital Stroke Scale) to
assist in the early recognition of stroke.

Aspirin administration for chest pain
In the pre-hospital environment, administer 150–300 mg chewable
aspirin early to adults with chest pain due to suspected
myocardial infarction (ACS/AMI). There is a relatively low risk of
complications particularly anaphylaxis and serious bleeding. Do
not administer aspirinto adults withchestpainofunclear aetiology.

Second dose of adrenaline for anaphylaxis
Administer a second intramuscular dose of adrenaline to individuals
in the pre-hospital environment with anaphylaxis that has
not been relieved within 5 to 15 min by an initial intramuscular
auto-injector dose of adrenaline. A second intramuscular dose of
adrenaline may also be required if symptoms re-occur.

http://www.cprguidelines.eu/assets/downloads/guidelines/S0300-9572(15)00343-3_main.pdf?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2015, 22:21:57
Om de discussie omtrent de nieuwe ERC richtlijnen overzichtelijk te houden is het bovenstaande bericht naar het 'Eerste Hulp' board verplaatst. Graag hier de discussie en informatie voor wat betreft de eerste hulp.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2015, 22:50:59
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1378765 date=1444939674

Haemostatic dressings
Use a haemostatic dressing when direct pressure cannot control
severe external bleeding or the wound is in a position where direct
pressure is not possible. Training is required to ensure the safe and
effective application of these dressings.

Use of a tourniquet
Use a tourniquet when direct wound pressure cannot control
severe external bleeding in a limb. Training is required to ensure
the safe and effective application of a tourniquet.

Tourniquet + hemostatische verbanden: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=87599.msg1366683#msg1366683

Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1378765 date=1444939674
Stroke recognition
Use a stroke assessment system to decrease the time to recognition
and definitive treatment for individuals with suspected acute
stroke. First Aid providers must be trained in the use of FAST (Face,
Arm, Speech Tool) or CPSS (Cincinnati Pre-hospital Stroke Scale) to
assist in the early recognition of stroke.

FAST

https://www.youtube.com/watch?v=qIZ1ts4PQHk

https://www.youtube.com/watch?v=0XLIk_5vKuw


helm

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2015, 07:45:25
Zijn er bezwaren van artsen om een EHBO-er, op eigen gezag, medicatie te laten toedienen?

- ventolin inhaler (of een andere inhaler)
- epipen autoinjector (eventueel meerdere keren)
- aspirine kauwtabletten bij pijn op de borst


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2015, 09:02:18
Citaat van: René van der Helm link=msg=1378887 date=1445060725
Zijn er bezwaren van artsen om een EHBO-er, op eigen gezag, medicatie te laten toedienen?

- ventolin inhaler (of een andere inhaler)
- epipen autoinjector (eventueel meerdere keren)
- aspirine kauwtabletten bij pijn op de borst

Ja en nee.

- Ventolin: Alleen als de eerste hulpverlener aanvullende opleiding heeft gehad + alleen gebruiken als patient Albuterol op recept heeft. In diverse landen (o.a. UK) geeft men al dergelijke opleidingen aan bijv. onderwijzers waardoor zij leerlingen kunnen helpen met inhalers.

- Adrenaline: Idem alleen na aanvullende training.

- Aspirine

Citaat van: 024 link=msg=1138919 date=1363278974
Ik zit de hele dag met de gedachte te spelen om hier te posten dat men bij het vermoeden van een hartinfarct het slachtoffer twee tabletten Aspirine moet geven en kapot moet laten kauwen waarna het slachtoffer het moet doorslikken.

Aspirine! Geen paracetamol dus.

Ik ben klaar met het spelen met de gedachte, hierboven het advies.

Belangenverstrengeling: Geen


helm

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2015, 11:20:18
Ik heb moeite met het "op eigen gezag" toedienen van medicatie.
Is er binnen het ProQA de mogelijkheid om op advies van de verpleegkundig centralist medicatie toe te dienen?

In dat geval kan het wel getraind worden tijdens een cursus en in een echte situatie op advies van 1-1-2 op de juiste wijze toegediend worden.


Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2015, 11:34:38
Meestal hebben die mensen die dingen zelf bij.

Dus eigenlijk is het simpel, hebben ze het zelf bij kun je het geven.
Hebben ze het niet bij, geef je het niet.

Om als EHBO'er zelf die zaken te voorzien en altijd mee te zeulen gaat een brug te ver mijn inziens.

Buiten dan de aspirine zoals Oma al aangaf. ;-)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2015, 12:03:03
Citaat van: René van der Helm link=msg=1378905 date=1445073618
Ik heb moeite met het "op eigen gezag" toedienen van medicatie.
Is er binnen het ProQA de mogelijkheid om op advies van de verpleegkundig centralist medicatie toe te dienen?

In dat geval kan het wel getraind worden tijdens een cursus en in een echte situatie op advies van 1-1-2 op de juiste wijze toegediend worden.

Ik ben fel tegenstander van "op eigen gezag" medicatie" toedienen.

Ik gaf al aan dat ik wel het nut van ventolin zie op bijvoorbeeld scholen, omdat ik van mijn baas die dol op cijfertjes is ook wel lijstjes krijg met een hoog aantal vermijdbare ambulanceritten voor astma op scholen. Ik ben zelf wel geschrokken van een aantal overleden kinderen waarbij ik sterk het gevoel heb dat een onderwijzer het overlijden had kunnen voorkomen door goede instructie en ventolin beschikbaar te hebben op de school wat gebruikt mag worden bij een 1e aanval.

Het is iets wat door de overheid geregeld moet worden, hier is het nog in een beginstadium zowel op niveau van mijn baas (medical director) die moet overleggen met ministerie van gezondheid en het ministerie van onderwijs, maar ook op uitvoerend niveau (chief clinical officer ambulance met longartsen, kinderartsen en apothekers).

Op uitvoerend niveau heb ik hier eerder dit jaar al wel besloten dat verpleegkundigen van onze ambulancedienst (onderzoek/opleiding divisie) vrijblijvend scholen bezoeken om onderwijzers goed voor te lichten over astma, hoe ze een kind dat zelf een inhaler bij zich heeft kunnen helpen, wanneer ze ambulance moeten bellen (als na 5 minuten geen verbetering is/kind uitgeput is/verslechtering) en het belangrijkste (zeker in landen met veel stof in de lucht) zorgen voor een goed klimaat (vaker airco laten schoonmaken/kinderen binnen houden bij stof/zandstorm) en het meest belangrijke kinderen met inhaler niet verbieden om de inhaler bij zich te houden in de klas (waarom scholen dit verbieden is mij een raadsel echter komt dit ook voor in UK en Australie).

Ik heb er geen probleem mee als EHBO-opleiders meer informatie verstrekken over astma of de cursist leren hoe je het beste iemand kan assisteren. Echter moet het wel gaan om iemand die zelf de inhaler bij zich heeft (op recept).

De inhaler of epi-pen standaard in de EHBO-koffer beschouw ik als ongewenst.

Aspirine koop je bij de supermarkt, het staat iedereen vrij om het te gebruiken. Ik zal zelf geen seconde aarzelen om bij pijn op de borst direct 2 tabletten kapot te kauwen om het door te slikken.

Ik heb wel zoiets dat als ik het zelf direct zou doen zodra het om mijn eigen gezondheid gaat het vreemd is om te zeggen dat het niet mag zodra het om anderen gaat.

Ik vind ook al erg lang dat statine in iedere supermarkt te koop moet zijn omdat ik het zelf dagelijks gebruik sinds mijn 45e verjaardag.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2631450/Britains-heart-doctor-says-40-cholesterol-lowering-statins-daily.html


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2015, 12:47:55
Citaat van: René van der Helm link=msg=1378887 date=1445060725

- epipen autoinjector (eventueel meerdere keren)


Welke auto injector kun je meerdere keren gebruiken? Of bedoel je dat je de autoinjector open maakt en de injectiespuit eruittrekt en de resterende (4-5) doses gebruikt?

! No longer available

Verder, hoe zou een EHBO'er (getraind volgens RK of OK) moeten inzien of de epipen is uitgewerkt en/of voldoende werkt? Voorzover ik weet is de huidige EHBO'er niet met die middelen uitgerust en heeft deze er de klinische blik ook niet naar.