ERC Guidelines 2015 'First Aid'

Auteur Topic: ERC Guidelines 2015 'First Aid'  (gelezen 9697 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2015, 13:12:34
Citaat van: spades link=msg=1378913 date=1445078875
Welke auto injector kun je meerdere keren gebruiken?

Geen. Je kan een autoinjector 1x gebruiken. Ik bedoelde dat je meerder autoinjectoren hebt waardoor je na 5-15 minuten een tweede dosis kan geven.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2015, 13:36:37
Op die manier. Ik snapte het al niet. Dat verdient toch geen voorkeur tenzij in een remote setting.
 Enfin. Terug naar het hoofdtopic.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #12 Gepost op: 17 oktober 2015, 13:47:33
Citaat van: spades link=msg=1378923 date=1445081797
Op die manier. Ik snapte het al niet. Dat verdient toch geen voorkeur tenzij in een remote setting.
 Enfin. Terug naar het hoofdtopic.

"tenzij in een remote setting" is een dappere uitspraak.

Ik vind het namelijk iets waar we wel over moeten nadenken.

Iemand met een analfylactische of anafylactoide reactie kan binnen een paar minuten dood gaan, zelfs als iemand een auto-injector zelf gebruikt kan het levensreddend zijn als iemand anders ook een auto-injector heeft om een tweede dosis toe te dienen.

Ik vind het een uitermate belangrijk vraagstuk, zelfs in stedelijke gebieden waar de ambulance binnen 8 minuten ter plaatse moet zijn. In Nederland kent men een 15 minuten norm voor spoedambulance.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #13 Gepost op: 17 oktober 2015, 14:04:41
Citaat van: Oma link=msg=1378925 date=1445082453
"tenzij in een remote setting" is een dappere uitspraak.

Ik vind het namelijk iets waar we wel over moeten nadenken.

Iemand met een analfylactische of anafylactoide reactie kan binnen een paar minuten dood gaan, zelfs als iemand een auto-injector zelf gebruikt kan het levensreddend zijn als iemand anders ook een auto-injector heeft om een tweede dosis toe te dienen.

Ik vind het een uitermate belangrijk vraagstuk, zelfs in stedelijke gebieden waar de ambulance binnen 8 minuten ter plaatse moet zijn. In Nederland kent men een 15 minuten norm voor spoedambulance.

Heb je gelijk in, ik was niet helemaal volledig. In een remote setting met slechts één epipen en niks anders voor handen verdient het m.i. de voorkeur zo een epipen uit elkaar te trekken en een extra dosis te geven om de tijd te overbruggen.

Als er meerdere autoinjectors beschikbaar zijn lijkt me het gebruik hiervan een goede optie en het opensnijden van de eerder gebruikte injector tijdverspilling in afwachting van de ambulance of andere lokaal aanwezig professionele hulp.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 17 oktober 2015, 14:40:27
Citaat van: spades link=msg=1378927 date=1445083481
Heb je gelijk in, ik was niet helemaal volledig. In een remote setting met slechts één epipen en niks anders voor handen verdient het m.i. de voorkeur zo een epipen uit elkaar te trekken en een extra dosis te geven om de tijd te overbruggen.

Als er meerdere autoinjectors beschikbaar zijn lijkt me het gebruik hiervan een goede optie en het opensnijden van de eerder gebruikte injector tijdverspilling in afwachting van de ambulance of andere lokaal aanwezig professionele hulp.

Ik heb helemaal niets met dat soort geknutsel om een auto-injector open te snijden, als je dat doet zoals in filmpje dien je het ook niet meer toe met auto-injector, dus per definitie geen optie meer voor EHBO-ers.

Ik bedoel dat je serieus moet nadenken om epi-pen (kosten ongeveer 40 euro) toe te voegen aan de EHBO-kist. Ik heb het dan niet over remote-setting maar gewoon over stedelijke gebieden omdat je zelfs als de ambulance binnen 8 minuten ter plaatse moet zijn als EHBO-er niet altijd de tijd hebt om te wachten op de ambulance. In Nederland kan het dan nog 7 minuten langer wachten zijn voor er hulp komt.


helm

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 17 oktober 2015, 14:47:44
Hoe krijg je als EHBO-ers een recept voor een paar epi-pennen? Volgens mij zijn ze niet vrij verkrijgbaar.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 17 oktober 2015, 14:53:17
Citaat van: René van der Helm link=msg=1378929 date=1445086064
Hoe krijg je als EHBO-ers een recept voor een paar epi-pennen? Volgens mij zijn ze niet vrij verkrijgbaar.

Ik weet wel zeker dat ze niet vrij verkrijgbaar zijn.

In UK (en Qatar) zit hier ook het probleem, het is voor iedere burger legaal om adrenaline met auto-injector toe te dienen bij een analfylactische reactie. Het is illegaal om een auto-injector in bezit te hebben zonder recept. Het laatste vereist dus een aanpassing van wetgeving.

Het opensnijden van een auto-injector is daarom niet relevant omdat het dan niet meer gaat om toedienen middels auto-injector.

Het enige wat je als EHBO-opleider kan doen is mensen leren hoe ze een auto-injector moeten gebruiken, echter zal de patient de auto-injector in zijn zak moeten hebben.


helm

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 17 oktober 2015, 15:01:55
Citaat van: Oma link=msg=1378931 date=1445086397
Het enige wat je als EHBO-opleider kan doen is mensen leren hoe ze een auto-injector moeten gebruiken, echter zal de patient de auto-injector in zijn zak moeten hebben.

Dat doen we al  ;)
Maar ik kwam er vandaag achter dat zelfs de oefen epi-pennen niet langer meer te bestellen zijn door instructeurs.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #18 Gepost op: 18 oktober 2015, 00:10:34
Al een apotheek geprobeerd. Die hebben contacten met de leveranciers lijkt me.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #19 Gepost op: 18 oktober 2015, 03:36:22
Staat in het huidige oranjekruis ehbo boek niet ook een stuk over de epi-pen?
Heb het niet bij de hand maar geloof dat er in staat dat een EHBO'er eventueel een patiënt mag helpen met de epi-pen van het slachtoffer zelf op uitdrukkelijk verzoek van het slachtoffer wanneer de pen ook voorgeschreven is voor het slachtoffer.

Deze situatie heb ik overigens als bhv'er voordat ik ging EHBOen al eens meegemaakt. Was blij dat het slachtoffer me toen haar handtas in de handdrukte en me duidelijk maakte dat ik daar "iets" uit moest zoeken.

Tijdens mijn eerste ehbo cursus een jaar of vijf terug hebben we ook met een trainer-epi-pen geoefend.