ERC Guidelines 2015 'First Aid'

Auteur Topic: ERC Guidelines 2015 'First Aid'  (gelezen 9597 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #20 Gepost op: 18 oktober 2015, 09:26:59
Citaat van: Oma link=msg=1378931 date=1445086397
... echter zal de patient de auto-injector in zijn zak moeten hebben.

Citaat
This study shows that high risk food-allergic patients that visit their GPs are often not prescribed an epinephrine auto-injector(s). Thus, previously identified low rates of EAI ownership may be partly due to GPs not prescribing this medication to patients for whom it would be appropriate to do so. These data suggest that there is a need for improvement of the quality of care for high risk food-allergic patients in primary care.

Epinephrine auto-injector prescriptions to food-allergic patients in primary care in The Netherlands.
Saleh-Langenberg J, Dubois AE, Groenhof F, Kocks JW, van der Molen T, Flokstra-de Blok BM.
Allergy Asthma Clin Immunol. 2015 Oct 15;11:28. doi: 10.1186/s13223-015-0094-9.

(UMC Groningen)


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #21 Gepost op: 18 oktober 2015, 17:25:27
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1378991 date=1445132182
Staat in het huidige oranjekruis ehbo boek niet ook een stuk over de epi-pen?
Heb het niet bij de hand maar geloof dat er in staat dat een EHBO'er eventueel een patiënt mag helpen met de epi-pen van het slachtoffer zelf op uitdrukkelijk verzoek van het slachtoffer wanneer de pen ook voorgeschreven is voor het slachtoffer.

Deze situatie heb ik overigens als bhv'er voordat ik ging EHBOen al eens meegemaakt. Was blij dat het slachtoffer me toen haar handtas in de handdrukte en me duidelijk maakte dat ik daar "iets" uit moest zoeken.

Tijdens mijn eerste ehbo cursus een jaar of vijf terug hebben we ook met een trainer-epi-pen geoefend.

Tekst uit het OK boekje 26e druk, Blz 68. (Shock)
"Hevige overgevoeligheid
Sommige mensen met hevige overgevoeligheid hebben een auto-injector (epipen) bij zich. Dit is een Kant-en-klare- medicijnspuit. Ze dienen zichzelf met deze injectie medicijn toe na contact met datgene waarvoor ze overgevoelig zijn (bijvoorbeeld wespengif). Het medicijn beperkt de heftigheid van de reactie en overbrugt de tijd tot aankomst van de ambulance. Mensen met deze overgevoeligheidsreactie leren vaak iedereen in de omgeving om met de epipen om te gaan. Vraag om die instructie wanneer u iemand kent die de auto-injector gebruikt. Een eerstehulpverlener mag geen auto-injector gebruiken bij een onbekend slachtoffer tenzij dit slachtoffer daar zelf uitdrukkelijk om vraagt. Het op eigen initiatief toedienen van medicijnen is geen onderdeel van de eerstehulprichtlijnen"

Grtz,
Theo.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #22 Gepost op: 19 oktober 2015, 04:55:15
Citaat van: Theo link=msg=1379033 date=1445181927
Tekst uit het OK boekje 26e druk, Blz 68. (Shock)
"Hevige overgevoeligheid
Sommige mensen met hevige overgevoeligheid hebben een auto-injector (epipen) bij zich. Dit is een Kant-en-klare- medicijnspuit. Ze dienen zichzelf met deze injectie medicijn toe na contact met datgene waarvoor ze overgevoelig zijn (bijvoorbeeld wespengif). Het medicijn beperkt de heftigheid van de reactie en overbrugt de tijd tot aankomst van de ambulance. Mensen met deze overgevoeligheidsreactie leren vaak iedereen in de omgeving om met de epipen om te gaan. Vraag om die instructie wanneer u iemand kent die de auto-injector gebruikt. Een eerstehulpverlener mag geen auto-injector gebruiken bij een onbekend slachtoffer tenzij dit slachtoffer daar zelf uitdrukkelijk om vraagt. Het op eigen initiatief toedienen van medicijnen is geen onderdeel van de eerstehulprichtlijnen"

Grtz,
Theo.
Lijkt dus redelijk in lijn met die richtlijn toch?


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #23 Gepost op: 19 oktober 2015, 08:07:10
Citaat van: jelte link=msg=1378987 date=1445119834
Al een apotheek geprobeerd. Die hebben contacten met de leveranciers lijkt me.

Gewoon via ebay, alleen even vergelijken zodat je niet teveel verzendkosten betaald..
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


helm

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 19 oktober 2015, 09:10:35
Citaat van: Jim link=msg=1379087 date=1445234830
Gewoon via ebay, alleen even vergelijken zodat je niet teveel verzendkosten betaald..
Bedankt


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #25 Gepost op: 20 oktober 2015, 19:48:16
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1379083 date=1445223315
Lijkt dus redelijk in lijn met die richtlijn toch?

Lijkt mij ook...  O0
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #26 Gepost op: 7 juli 2016, 07:32:22
Citaat van: Theo link=msg=1379033 date=1445181927
Tekst uit het OK boekje 26e druk, Blz 68. (Shock)
"Hevige overgevoeligheid
Sommige mensen met hevige overgevoeligheid hebben een auto-injector (epipen) bij zich. Dit is een Kant-en-klare- medicijnspuit. Ze dienen zichzelf met deze injectie medicijn toe na contact met datgene waarvoor ze overgevoelig zijn (bijvoorbeeld wespengif). Het medicijn beperkt de heftigheid van de reactie en overbrugt de tijd tot aankomst van de ambulance. Mensen met deze overgevoeligheidsreactie leren vaak iedereen in de omgeving om met de epipen om te gaan. Vraag om die instructie wanneer u iemand kent die de auto-injector gebruikt. Een eerstehulpverlener mag geen auto-injector gebruiken bij een onbekend slachtoffer tenzij dit slachtoffer daar zelf uitdrukkelijk om vraagt. Het op eigen initiatief toedienen van medicijnen is geen onderdeel van de eerstehulprichtlijnen"

Grtz,
Theo.

Citaat
Millions of people with severe allergies carry EpiPens to reverse life-threatening allergic reactions. But as the prices of these auto-injectors have soared, more than quintupling since 2004, many emergency medical responders — and some regular families — are turning to manual syringes as a cheaper alternative.

https://www.statnews.com/2016/07/06/epipen-prices-allergies/


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #27 Gepost op: 7 juli 2016, 11:46:33
Citaat van: oma link=msg=1435081 date=1467869542
https://www.statnews.com/2016/07/06/epipen-prices-allergies/
Ik snap nog steeds niet waarom je als EHBO-er geen epi-pen mag geven aan iemand die dood ligt te gaan door een allergie  98uiye
Je hebt de keuze tussen iemand zijn leven redden of iemand adrenaline geven terwijl hij niet allergisch is (naar mijn weten en zo is mij verteld kan het toedienen van 1 epi-pen geen kwaad, correct me if i'm wrong)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #28 Gepost op: 7 juli 2016, 11:56:13
Gelukkig zijn ze in Nederland nog wel betaalbaar. http://www.dokteronline.com/epipen/

Neem trouwens aan dat ze ook gewoon vergoed worden.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #29 Gepost op: 7 juli 2016, 11:58:21
Ja dat wel echter krijg je ze alleen maar op doktersrecept.